Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              20. Särskilda utgifter
              50. Understöd
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagare
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2022

01. Ministeriet och förvaltningenPDF-versio

Förklaring:Justitieministeriets primära uppgift är att trygga en fungerande rättsstat. Justitieministeriet

  • — främjar demokratin och tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna.
  • — främjar tillgodoseendet av rättssäkerheten och realiserandet av straffansvaret.
  • — tryggar verksamhetsförutsättningarna för förvaltningsområdet.
  • — bereder lagstiftningen inom sitt ansvarsområde.
  • — utvecklar lagberedningen inom statsrådet.

Justitieministeriet är en del av det enhetliga statsrådet. Justitieministeriets mål är att Finland ska vara ett öppet och aktivt samhälle där var och en kan känna sig delaktig och lita på att hans eller hennes rättigheter tillgodoses. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2022.

Rätten att delta och möjligheten att påverka tillgodoses på lika villkor.

Demokratipolitiska riktlinjer och riktlinjer för politiken för grundläggande och mänskliga rättigheter bereds och genomförs utifrån regeringsprogrammet. Med hjälp av språkpolitiska riktlinjer stärks språkens livskraft och tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna.

Ett register över lobbyister införs utifrån en parlamentarisk beredning och i samråd med det civila samhället. En reform av offentlighetslagen och behövliga ändringar i lagstiftningen om val, partier och valfinansiering bereds. Elektroniska demokratitjänster utvecklas också i förhållande till andra digitala tjänster inom statsrådet.

Det ömsesidiga förtroendet och dialogen med Sametinget förbättras.

Likabehandling och goda etniska relationer främjas. Diskriminering och hatretorik förhindras.

Åtgärder som stöder genomförandet av rättsstatsprincipen, demokratin och de grundläggande fri- och rättigheterna inom EU främjas.

En tidsenlig och stödjande rättsordning främjar och tryggar handlingsmöjligheterna för människor, företag och samfund.

En bättre lagstiftning i EU främjas.

Medborgarnas möjligheter att få hjälp att hantera sin personliga ekonomi förbättras och åtgärder för att förebygga skuldproblem sätts in. För att förbättra medborgarnas ekonomiska kompetens inrättas en funktion för ekonomisk kompetens i anslutning till den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen. Funktionen för ekonomisk kompetens ansvarar för genomförandet av strategin, samordningen av verksamheten och möjliggörandet av främjandet av den ekonomiska kompetensen samt följer upp och utvärderar resultatens utfall, kvalitet och effekter. I projektet för proaktiv ekonomisk rådgivning etableras de interaktiva verksamhetsmodeller som visat sig vara bra som en del av verksamheten vid den ekonomiska rådgivningen, skuldrådgivningen, utsökningen, social- och hälsovårdsväsendet, organisationer och andra myndigheter.

Genom statens och förvaltningsområdets gemensamma service, arbete för en helhetsarkitektur och regelbundna uppföljning främjas utvidgandet av elektroniska tjänster och fortskridandet av och kompabiliteten hos IKT-projekten. Elektroniska tjänster främjas och lägesbilden i fråga om dem upprätthålls i enlighet med digitaliseringsplan som utarbetats. Artificiell intelligens och ny teknik utnyttjas kontrollerat.

En högklassig lagberedning tryggar förutsättningarna för välbefinnande och konkurrenskraft

De lagförslag som görs upp i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel. Möjligheterna att stödja lagberedningsprocessen med hjälp av digitalisering utreds genom försök där artificiell intelligens utnyttjas för analys, behandling och granskning av omfattande textmassor.

Kompetensen inom lagberedningen tryggas genom att utbildningen moderniseras och erbjuds i tillräcklig omfattning.

Ett högklassigt rättsskydd är tillgängligt för alla.

De totala rättegångstiderna förkortas.

Vid fördelningen av resurser beaktas rättssäkerheten och realiserandet av straffansvaret samt behandlingskedjorna.

Beredningen till följd av en utredning om höjning av inkomstgränserna för rättshjälp och om rättshjälp för medelinkomsttagare fortsätter.

Beredningen fortsätter på basis av den bedömningspromemoria som utarbetats för att säkerställa kompetensen hos jurister som biträder asylsökande och den erhållna remissresponsen.

Ett elektroniskt joursystem för de biträdande genomförs. Det elektroniska joursystemet försnabbar handläggningen av brottmål vid rättshjälpen och gör det möjligt att kontrollera specialkompetensen hos de jurister som biträder asylsökande.

Straffansvaret fullföljs rättvist. Brottsligheten och känslan av otrygghet minskar.

En totalreform av lagstiftningen om sexualbrott ska genomföras och utgångspunkterna för den ska vara integritet och rätt till sexuell självbestämmanderätt.

Reformer som gäller förundersökningslagen och tvångsmedelslagen bereds bland annat i syfte att effektivisera och påskynda behandlingen av brottmål.

De nationella åtgärder som krävs för den inledande fasen av Europeiska åklagarmyndighetens (EPPO) verksamhet genomförs.

De brottsförebyggande tjänsterna och nätverkssamarbetet utvecklas i syfte att effektivisera tillträdet till normaltjänster för personer som avtjänar straff.

Programmet för bekämpning av våld mot kvinnor genomförs bland annat genom att myndigheternas kompetens och medvetenhet om våld mot kvinnor ökas och genom att man finansierar organisationer som utför arbete mot våld som är riktat mot kvinnor.

Stödtjänsterna för brottsoffer utvecklas för att stärka den praxis som beaktar offrets särskilda behov och tillgången till stöd.

Handlingsplanen mot människohandel, som godkändes i form av statsrådets principbeslut, verkställs genom att myndigheternas kompetens och medvetenhet om människohandel och arbetet mot den stärks samt genom att man utreder och utvärderar tillämpningspraxis för lagstiftningen om människohandel och behoven att ändra lagstiftningen. Arbetet för att bekämpa människohandel samordnas i statsrådet genom att man deltar i lagstiftningsprojekt och andra utvecklingsprojekt som främjar och stöder arbetet mot människohandel.

Uppgifter om personalen

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Justitieministeriet      
Årsverken 233 230 230
Arbetstillfredsställelseindex 3,8 3,8 3,8
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 4,4 4,4 6,2
       
Övriga särskilda ämbetsverk      
Årsverken 269 275 280
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,0 7,0 7,0

01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 198 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar, till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet samt till demokratipriser och priser för utvärderingsforskning inom brottsbekämpning

2) till betalning av utgifter för nämnder och andra motsvarande organ som verkar i anslutning till ministeriet

3) till betalning av överföringsutgifter till advokatföreningen i enlighet med 24 § 2 mom. i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011).

I fråga om de överföringsutgifter som betalas till advokatföreningen budgeteras anslaget enligt en princip som motsvarar prestationsprincipen.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 22 907 25 777 25 298
Bruttoinkomster 932 1 100 1 100
Nettoutgifter 21 975 24 677 24 198
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 408    
— överförts till följande år 3 221    

Beräknad användning av anslaget

  årsv. %
     
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken 11 5
Styrningen inom ministeriets ansvarsområde och verksamhets- och ekonomiplanering, samt uppföljning 21 9
Beredning av lagstiftning och uppföljning 49 21
EU-ärenden och internationella ärenden 14 6
Ministeriets övriga specialuppgifter 9 4
Ministeriets interna förvaltning 80 35
Frånvaro med lön 46 20
Sammanlagt 230 100

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 23 198 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 1 000 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) 90
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -146
Handlingsprogrammet för bekämpning av våld mot kvinnor (överföring till moment 25.01.50) -100
Minskning av ärendeanhopningen i diskriminerings- och jämställdhetsnämnden -80
Proaktiv skuldrådgivning (överföring till moment 25.10.04) -70
Projekt inom handlingsplanen mot rasism och för goda relationer mellan befolkningsgrupperna (överföring från moment 25.01.50) 120
Rapportering om våld mot kvinnor (regeringsprogr. 2019) (överföring till moment 25.01.03) -200
Självfinansieringsandel av utomstående projektfinansiering (överföring till moment 25.01.21) -100
Utbildning i rättshjälp och intressebevakning (överföring till moment 25.10.04) -65
Lönejusteringar 131
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -59
Sammanlagt -479

2022 budget 24 198 000
2021 III tilläggsb. 140 000
2021 budget 24 677 000
2020 bokslut 23 788 000

03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 899 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, Olycksutredningscentralen, underrättelsetillsynsombudsmannafunktionen, äldreombudsmannen samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna

2) till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014).

Förklaring:I samband med budgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om diskrimineringsombudsmannen.

Barnombudsmannen har till uppgift att inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). Barnombudsmannen rapporterar till FN:s kommitté för barnets rättigheter, statsrådet och riksdagen. Barnombudsmannen tar initiativ och begär utredningar om brister som ombudsmannen lagt märke till. För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.

Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden. Jämställdhetsombudsmannen ger anvisningar och rådgivning till den som misstänker diskriminering på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck, utreder brott mot diskrimineringsförbud och strävar efter att öka kunskapen om de rättigheter och skyldigheter som anknyter till jämställdhetslagen. Jämställdhetsombudsmannen handlar så att jämställdheten mellan könen främjas i samhället, på arbetsplatser och i läroanstalter på det sätt som avses i jämställdhetslagen.

Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka efterlevnaden av diskrimineringslagen (1325/2014) enligt vad som föreskrivs i den lagen samt allmänt främja likabehandling och förebygga diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel och övervakar avlägsnande av utlänningar ur landet. Delegationen för likabehandlingsärenden verkar under ledning av diskrimineringsombudsmannen och främjar samarbetet mellan myndigheter, frivilligorganisationer och andra aktörer när de gäller att ingripa i diskriminering och främja likabehandling.

Äldreombudsmannen främjar tillgodoseendet av de äldres rättigheter. Äldreombudsmannen bevakar och bedömer hur de äldres ställning och rättigheter tillgodoses, bevakar lagstiftningen och beslutsfattandet och bedömer deras konsekvenser för de äldre. Äldreombudsmannen tar initiativ och ger utlåtanden samt deltar i samhällsdebatten Äldreombudsmannen utarbetar och låter genomföra utredningar och publicerar rapporter, främjar informationsverksamhet och förmedlar information som gäller äldre samt främjar samarbetet mellan aktörer som behandlar frågor som gäller äldre och aktörer som representerar de äldre. Äldreombudsmannen lämnar regelbundet rapporter om sin verksamhet till statsrådet och riksdagen.

Dataombudsmannen har allmän behörighet i frågor som gäller skydd av personuppgifter. Särskilda bestämmelser om dataombudsmannens tillsynsuppgifter finns i EU:s allmänna dataskyddsförordning (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679) och i dataskyddslagen (1050/2018) som kompletterar den. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU.

Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa hur de iakttas.

Underrättelseombudsmannen ska övervaka lagenligheten vid användning av underrättelseinhämtningsmetoder och tillgodoseendet av de grundläggande och mänskliga rättigheterna i underrättelseverksamheten på det sätt som föreskrivs i lagen om övervakning av underrättelseverksamheten (121/2019).

Europeiska institutet för kriminalpolitik som är verksamt i anslutning till Förenta Nationerna producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 10 127 10 970 12 299
Bruttoinkomster 457 200 400
Nettoutgifter 9 670 10 770 11 899
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 448    
— överförts till följande år 1 919    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Barnombudsmannens verksamhet 670
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet 1 030
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet 1 990
Äldreombudsmannens verksamhet 500
Dataombudsmannens verksamhet 3 961
Underrättelsetillsynsombudsmannens verksamhet 475
Olycksutredningscentralen 1 590
Institutet för kriminalpolitik 540
Servicecentralernas avgifter 1 143
Sammanlagt 11 899

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -20
Dataombudsmannen, förbättring av dataskyddet och informationssäkerheten inom kritiska sektorer 130
Höjning av Valtoris serviceavgifter -3
Tilläggsutgifter som grundar sig på inrikesministeriets lagprojekt till dataombudsmannen (projekt som gäller EU-system) 166
Tillägg till rapporteringen om mänskliga rättigheter och ingripandet i problem (regeringsprogr. 2019) 100
Uppgiften som rapportör om våld mot kvinnor (regeringsprogr. 2019) (överföring från moment 25.01.01) 200
Äldreombudsmannens funktion (regeringsprogr. 2019) 500
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 20
Lönejusteringar 54
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -18
Sammanlagt 1 129

2022 budget 11 899 000
2021 III tilläggsb. 135 000
2021 budget 10 770 000
2020 bokslut 10 141 000

05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 210 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster IKT-serviceavgifter som utgörs av kostnaderna för Rättsregistercentralens eget arbete och de inkomster som influtit utifrån kostnaderna för massuttag av uppgifter som lämnats med stöd av registermyndighetens beslut om utlämnande av uppgifter.

Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen är också upphandlande enhet i fråga om IT-upphandlingar inom förvaltningsområdet och en enskild bokföringsenhet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 14 814 16 544 16 260
Bruttoinkomster 6 371 8 009 8 050
Nettoutgifter 8 443 8 535 8 210
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 859    
— överförts till följande år 506    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) -100
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -39
Höjning av Valtoris serviceavgifter -6
Projektet Interoperability 166
Utbyte av uppgifter om fingeravtryck ur kriminalregistren i tredjeländer (Ecris-TCN) 47
Utveckling av processen för utlämnande av straffregisterutdrag -160
Ändringar i informationssystemen som behövs med anledning av dataskyddsdirektivet -250
Lönejusteringar 36
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -19
Sammanlagt -325

2022 budget 8 210 000
2021 III tilläggsb. 223 000
2021 budget 8 535 000
2020 bokslut 8 090 000

20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 12 013 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete

2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar

3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader

4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala

5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)

6) till betalning av tolknings- och översättningstjänster som anskaffas för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002) och av tolknings- och översättningstjänster som anskaffas med stöd av 26 § 3 mom. i förvaltningslagen (434/2003) för klienter inom ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning och huvudmän inom allmän intressebevakning

7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005) samt till betalning av motsvarande kostnader för sådan undersökning som domstolen förordnat i anslutning till fastställande av moderskap

8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den offentliga rättshjälpens och den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp

9) till betalning av rättegångskostnader i ärenden enligt diskrimineringslagen (1325/2014), i vilka diskrimineringsombudsmannen bistår vid rättegången för en person som misstänks ha utsatts för diskriminering och har förbundit sig till att ersätta eventuella rättegångskostnader, om ärendet förloras

10) till betalning av ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen (39/1889).

Förklaring:Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 11 413 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 600 000 euro.


2022 budget 12 013 000
2021 budget 12 013 000
2020 bokslut 34 140 165

21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 6 637 000 euro.

Anslaget får användas

1) till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområde, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster

2) till förvaltningsområdets informationsförvaltningsprojekt och främjande av digitaliseringen

3) till avlönande av personal motsvarande högst tio årsverken för uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.

Av anslaget har som en del av planen för återhämtning och resiliens reserverats 500 000 euro som temporära tilläggsresurser till domstolsväsendet för behandling av miljötillstånd (RRF pelare 1). Anslaget får användas till avlönande av personal i tidsbundna uppgifter motsvarande högst 10 årsverken.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför samt andra anslag för finansiering av projekt som främjar produktiviteten.

Av anslaget har dessutom reserverats temporära tilläggsresurser för behandlingen av miljötillstånd, genom vilka industriella reformer och investeringar som stöder en grön och digital omställning främjas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföringar från moment 25.01.01, 25.01.03, 25.01.05, 25.10.01, 25.10.02, 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01, 25.30.01 och 25.40.01) 3 617
Reform av ärendehanteringssystemet för administrativa ärenden för ämbetsverken inom förvaltningsområdet (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) -1 300
Reform av ärendehanteringssystemet för administrativa ärenden för ämbetsverken inom förvaltningsområdet (finansiering 2022) (överföring från moment 28.70.20) 1 100
Självfinansieringsandel av utomstående projektfinansiering (överföring från moment 25.01.01) 100
Temporära tilläggsresurser till domstolsväsendet för behandling av miljötillstånd (RRF pelare 1) 500
Sammanlagt 4 017

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 6 637 000
2021 budget 2 620 000
2020 bokslut 2 578 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 49 810 000 euro.

Förklaring:

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 49 810 000
2021 budget 49 810 000
2020 bokslut 47 440 816

50. Understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 13 293 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi

2) till understöd till organisationer för fredsarbete och Förbundet för mänskliga rättigheter rf

3) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet

4) till understöd för Brottsofferjourens verksamhet och andra organisationer som producerar stödtjänster för brottsoffer

5) till bidrag till Opinionsnämnden för massmedier

6) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor

7) till utgifter för brottsbekämpningsprojekt och till utgifter för bedömningar av brottsbekämpningsprojekt som genomförs tillsammans med statliga inrättningar och universitet

8) för avlöning av personal motsvarande högst ett årsverke i uppgifter för viss tid för att främja bedömningen av effekterna av understödsverksamheten.

Dispositionsplan (1 000 euro)

   
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) 5 425
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) 3 893
Övriga understöd och bedömning av understödsprojektens konsekvenser (högst) 3 975
Sammanlagt 13 293

Förklaring:

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)

  2 022 2023 2024 2025 2026 fr.o.m. 2027
             
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal            
Förbindelser som ingåtts före år 2022 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år
Förbindelser 2022 - ? ? ? ? ?
Utgifter sammanlagt 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 100 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 13 193 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Audiovisuell utrustning för samekulturcentrumet -50
Bekämpning av våld mot kvinnor -300
Flyktingrådgivningen rf -300
Förbundet för mänskliga rättigheter rf -100
Förebyggande av radikalisering (regeringsprogr. 2019) 150
Handlingsprogrammet för bekämpning av våld mot kvinnor (överföring från moment 25.01.01) 100
Nollinjen, ibruktagande av chat-tjänst -75
Projekt inom handlingsplanen mot rasism och för goda relationer mellan befolkningsgrupperna (överföring till moment 25.01.01) -120
Verksamheten vid organisationer för fredsarbete -200
Sammanlagt -895

2022 budget 13 293 000
2021 III tilläggsb. 68 000
2021 budget 14 188 000
2020 bokslut 13 334 425

51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 19 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill.


2022 budget 19 000 000
2021 budget 19 000 000
2020 bokslut 16 326 548