Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2022

30. Internationellt utvecklingssamarbetePDF-versio

Förklaring:Det viktigaste målet för Finlands internationella utvecklingssamarbete är att avskaffa extrem fattigdom, minska fattigdom och ojämlikhet och tillgodose de mänskliga rättigheterna. Säkra levnadsförhållanden, mänskliga rättigheter och människors möjlighet att påverka sina angelägenheter, en tillräcklig inkomst och en god livsmiljö stärker också den internationella säkerheten, ekonomin och miljön.

Utvecklingspolitiken grundar sig på Agenda 2030 för hållbar utveckling. Finland bidrar till genomförandet genom att stödja utvecklingsländer i att uppnå de globala målen och genom att arbeta för nödvändiga förändringar i den globala omvärlden.

Till följd av covid-19-pandemin har extrem fattigdom och hunger i världen åter ökat samtidigt som många utvecklingsresultat riskeras. Utöver akut krishantering förutsätter återhämtningen betydande internationellt stöd, och Finland deltar i detta samarbete genom utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd. Konsekvenserna av pandemin beaktas i planeringen när det gäller samtliga samarbetsformer. Inom det pågående samarbetet görs de omfördelningar som anses nödvändiga, så att de stöder samhällenas kristålighet och återhämtning efter pandemin.

Krisens konsekvenser för utvecklingsländernas ekonomier och samhällen är omfattande. De grundläggande principerna och fokusområdena i Finlands utvecklingspolitik uppskattas vara fortsatt viktiga även under och efter pandemin:

  • — att stärka kvinnors och flickors rättigheter och ställning. Flickors och kvinnors rättigheter är en viktig prioritering i Finlands utvecklingspolitik. Detta syns bland annat i Finlands finansiering av FN-organisationer och frivilligorganisationer och i Finlands landsprogram
  • — utbildning, Finland stärker sitt stöd för att lösa utbildningskrisen i utvecklingsländer
  • — utveckling av utvecklingsländernas ekonomier så att det skapas fler arbetsplatser och näringar och så att välfärden ökar. Finland anvisar medel för att stödja investeringar i utvecklingsländerna via Finnfund och andra kanaler
  • — välfungerande samhällen och demokrati, utveckling av skattesystemen i utvecklingsländer och stöd till demokrati och rättsstatsutveckling. Finland riktar sin finansiering till att stödja utvecklingsländernas beskattningsförmåga och ekonomiska kunnande
  • — stävjande av och anpassning till klimatförändringen, förbättrad livsmedelstrygghet och tillgång till vatten och förnybar energi samt hållbar användning av naturresurser, inbegripet skogar. Finland ska öka klimatfinansieringen integrerat i utvecklingsfinansieringen med iakttagande av Finlands andel av ansvaret för klimatfinansieringen enligt Parisavtalet. Ambitionen är att styra hälften av klimatfinansieringen till anpassning bland annat via internationella fonder och icke-statliga organisationer. Stödet i form av investeringar och lån fokuserar på klimatåtgärder.

Utvecklingssamarbetet har sin geografiska tyngdpunkt i Afrika. Finansieringen ska fokuseras på sådana FN-organisationer som har visat sig vara effektiva och nå resultat och till annat multilateralt utvecklingssamarbete koncentrerat till de områden Finland prioriterar. Finansieringen för utvecklingssamarbete riktat till icke-statliga organisationer ska höjas.

Nivån på anslagen för utvecklingssamarbete 2022 beräknas i denna budgetproposition ligga på ca 0,49 % av bruttonationalinkomsten. Utöver det egentliga utvecklingssamarbetet fortsätter stödet till sådana investeringar i utvecklingsländer som stärker hållbar utveckling genom finansiella investeringar och lån. Dessa medel används speciellt för att finansiera klimatåtgärder i enlighet med FN:s klimatavtal. Den andel som enligt budgetpropositionen för 2022 ska rapporteras som Finlands klimatfinansiering är ca 184 miljoner euro. På lång sikt siktar regeringen mot ett mål i enlighet med FN-åtagandet där 0,7 % av bruttonationalinkomsten (BNI) används för utvecklingssamarbete och 0,2 % av BNI används för stöd till de minst utvecklade länderna.

Verksamhetens resultat

Finlands utvecklingspolitik baserar sig på de mänskliga rättigheterna. För att stärka könsperspektivet i utvecklingssamarbetet siktar Finland i enlighet med EU:s handlingsplan stegvis till att 85 % av alla nya projekt ska ha jämställdhetsfrämjande mål. Dessutom strävar man efter att integrera jämställdheten i allt utvecklingssamarbete. Finland uppmärksammar särskilt tillgodoseende av rättigheterna och delaktighet i beredningen av utvecklingspolitiken när det gäller personer i särskilt sårbar ställning och minoriteter. I allt samarbete främjas mer systematiskt än tidigare jämlikheten, en klimathållbar och utsläppssnål utveckling samt skyddet av miljön med betoning på tryggandet av den biologiska mångfalden. I främjandet av likabehandling är stärkandet av ställningen för personer med funktionsnedsättning ett av de genomgående målen för Finlands utvecklingspolitik.

Produktion och kvalitetsledning
  • — Nya finansieringsbeslut och internationellt påverkansarbete riktas i enlighet med riktlinjerna i regeringsprogrammet.
  • — Man reagerar snabbt på humanitära behov och finansieringen riktas till de ställen där behovet är störst. Nivån på det humanitära biståndet höjs under regeringsperioden. Finland strävar efter att säkerställa att humanitära aktörer beaktar människor i sårbar ställning på ett bättre sätt. Framför allt hanteringen av utdragna kriser kräver en sammanjämkning av fredsbygge, humanitärt bistånd och utvecklingssamarbete.
  • — Finansieringsinstrumenten för den privata sektorn och investeringsfinansieringen till utvecklingsländer fortsätter. Finländska företags, civilsamhällesorganisationers, högskolors och offentliga institutioners möjligheter att stödja hållbar utveckling i samarbete med utvecklingsländer stöds
  • — Genom utvecklingsfinansieringen uppfyller man Finlands internationella åtaganden som gäller klimatfinansiering. Målet för verksamheten är att dämpa klimatförändringen och att stödja anpassningen till och beredskapen för den.
  • — Ett uppdaterat kvalitetssystem verkställs och genomförandet av det följs upp.
Funktionell effektivitet
  • — Man fortsätter att stärka utvecklingssamarbetets resultat och genomslag med hjälp av resultatstyrning. Samtidigt fortsätter man med det kunskapsbaserade beslutsfattandet och riskhanteringen samt mätningen, rapporteringen och utvärderingen av resultat och konsekvenser, bland annat genom att man tar i bruk de tillvägagångssätt som togs fram i reformen av verksamhetssätten inom utvecklingssamarbetet 2021 och utarbetar en rapport om utvecklingspolitikens resultat och genomslag.

Nyckeltal som beskriver målen för utvecklingssamarbetet

  2020
utfall1)
2021
prognos
2022
mål
       
Andelen prioriteringar inom Finlands utvecklingspolitik av de finansieringsbeslut och mål för påverkanstrategier som gäller utvecklingssamarbetet (%) 93 90 93
Den humanitära hjälpens andel av utvecklingssamarbetet (%) 10 7 7
Värdet av det utvecklingssamarbete som främjar ett hållbart klimat (mn euro) 294 314 370
Andelen utvecklingssamarbete som främjar jämställdhet mellan könen (%) 36 40 40
Andelen utvecklingssamarbete som hänför sig till finansinvesteringar inom utvecklingssamarbetet och till utvecklingslån (mn euro) 140 140 140
Andelen utbetalningar till de minst utvecklade länderna (LDC) av BNI (%) 0,16 0,18 0,18

1) Utfallet 2020 har beräknats enligt förhandsuppgifter.

Utvecklingspolitiska prioriteringar 2022 (moment 24.30.66, uppskattning)

  Primärt mål (%) Sekundärt mål (%)
     
1. Kvinnor och flickor 13 49
2. Ekonomi och arbete 6 36
3. Utbildning och ett välfungerande samhälle 27 32
4. Klimatförändringar och naturresurser 12 29

Fördelning av anslag för statens utvecklingssamarbete år 2022 enligt förvaltningsområde (1 000 euro)

   
Under moment 24.30.66 inom utrikesministeriets förvaltningsområde 703 904
Under övriga moment inom utrikesministeriets förvaltningsområde 194 395
Inom inrikesministeriets förvaltningsområde 37 324
Inom finansministeriets förvaltningsområde 299 746
Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 4 861
Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde 195
Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 1 809
Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 22 010
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 9 025
Inom miljöministeriets förvaltningsområde 572
Sammanlagt 1 273 841

50. Statsbidrag till Fonden för industriellt samarbete Ab

Under momentet beviljas inget anslag.

Fullmakt

Statsrådet kan med stöd av 3 § 4 mom. samt 3 a och 3 b § i lagen om aktiebolaget Fonden för industriellt samarbete Ab (291/1979) på de villkor som statsrådet bestämmer ge bolaget förbindelser om att staten ska ersätta bolaget för förluster som eventuellt har uppstått vid dess kreditgivnings- och borgensverksamhet samt för förluster av och värdeminskningar i aktie- och andelsinvesteringar och om att staten ska täcka en eventuell kursförlust som orsakas av andra lån än lån i euro som bolaget har upptagit. Förbindelser får ingås så att motvärdet av det sammanlagda kapitalbeloppet av de betalda krediter och aktie- och andelsinvesteringar och borgen som omfattas av förbindelserna, tidigare ingångna förbindelser medräknat, får vara högst 168 188 000 euro och det sammanlagda kapitalbeloppet av de lån i andra valutor än euro som bolaget upptagit högst 100 000 000 euro.


2022 budget
2021 budget
2020 bokslut

66. Egentligt utvecklingssamarbete (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 706 175 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av utvecklingssamarbetet

2) till betalning av statens konsumtionsutgifter i anslutning till utvecklingssamarbetsförvaltningen, dock inte till löneutgifter, och till betalning av utvecklingssamarbetsrepresentationernas säkerhets- och fastighetsutgifter

3) till ersättning av förluster som orsakas av Finnfunds specialriskfinansiering uppgående till högst 10 procent av motvärdet av det sammanlagda kapitalbeloppet av de krediter och aktie- och andelsinvesteringar som omfattas av förbindelser enligt i 3 § 4 mom. i lagen om aktiebolaget Fonden för industriellt samarbete Ab (291/1979), högst 150 000 000 euro. År 2022 får högst 1 500 000 euro av anslaget användas till ersättning av förluster som orsakas av Finnfunds specialriskfinansiering

4) till betalning av utgifterna för ministeriets och Europeiska kommissionens samarbetsprojekt

5) till företag och andra sammanslutningar som verkar i Finland för finansiering av utvecklingsinnovationer inom ramen för plattformen Developing Markets Platform som administreras av Business Finland, i enlighet med statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) och kommissionens förordning (EG) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse. Anslaget får inom ramen för Developing Markets Platform också användas för forsknings- och utvecklingsprojekt vid statliga forskningsinstitut, högskolor och motsvarande organisationer för forskning och kunskapsspridning i Finland som bedriver offentlig forskning eller kunskapsspridning

6) för finansiering av internationella organisationer, finansiella institut eller motsvarande organisationer till betalning av utgifter som orsakas av sakkunniga som arbetar vid organisationerna

7) till humanitärt bistånd, och anslaget för detta kan användas för bistånd till andra länder än utvecklingsländerna endast genom beslut av statsrådet om en exceptionellt omfattande humanitär kris kräver det och det grundar sig på landets begäran om bistånd. Av anslagen under momentet debiteras även de kostnader som föranleds ämbetsverk och inrättningar för utförandet av uppgifter som gäller utvecklingssamarbete enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989).

Under momentet får beviljas statsunderstöd.

Anslaget får användas till betalning av stöd i förskott, om detta är nödvändigt med tanke på genomförandet av projektet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Mervärdesskatteutgifter med anknytning till konsumtions- och investeringsutgifter som betalas med medel under momentet betalas från förvaltningsområdets moment 24.01.29 för mervärdesskatteutgifter.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 215 740 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner1) 189 025 000
3. Europeiska utvecklingsfonden 47 255 000
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 49 350 000
5. Humanitärt bistånd 85 150 000
6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet 4 755 000
7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet 2 050 000
8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete 87 950 000
9. Räntestödsinstrument 24 900 000
Sammanlagt 706 175 000

1) I anslaget ingår sammanlagt 771 000 euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och Europeiska kommissionen och 1 500 000 euro för ersättning av förluster som orsakas av ministeriets och Finnfunds specialriskfinansiering.

Fullmakt

År 2022 får man ingå nya utvecklingssamarbetsavtal och avge förbindelser som efter år 2022 föranleder utgifter till ett sammanlagt värde av högst 596 019 000 euro.

Sådana förbindelser som avses i 3 § 4 mom. i lagen om aktiebolaget Fonden för industriellt samarbete Ab (291/1979) kan avges till Finnfund på villkor som statsrådet i övrigt har fastställt om ersättning av förluster i anslutning till specialriskfinansiering, så att motvärdet av det sammanlagda kapitalbeloppet av de krediter och aktie- och andelsinvesteringar som omfattas av förbindelserna får vara högst 150 000 000 euro.

Förklaring:

Fördelningen av fullmakter att bevilja medel och ingå avtal

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 289 500 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner 204 240 000
3. Europeiska utvecklingsfonden -
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 28 879 000
5. Humanitärt bistånd 27 000 000
6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet 5 600 000
7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet -
8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete 22 800 000
9. Räntestödsinstrument 18 000 000
Sammanlagt   596 019 000

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 2024 2025 2026— Sammanlagt
fr.o.m.
2022
             
Utvecklingssamarbetsfullmakt            
Förbindelser som ingåtts före år 2022 497 032 384 782 387 149 336 429 956 351 2 561 744
Förbindelser 2022 - 139 211 144 215 132 588 180 005 596 019
Utgifter sammanlagt 497 032 523 994 531 364 469 017 1 136 356 3 517 763

De poster som betalas från momentet statistikförs och rapporteras i sin helhet som Finlands offentliga utvecklingshjälp (Official Development Assistance, ODA) till Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD).

1. Multilateralt utvecklingssamarbete

För ändamålet föreslås anslag på 215 740 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 289 500 000 euro under åren efter 2022.

Plan för fördelning för multilateralt utvecklingssamarbete, uppskattning (euro)

 
FN-organen 76 584 000
Världsbanksgruppen 74 185 000
Regionala utvecklingsbanker 30 979 000
Andra multilaterala organisationer 32 350 000
Ofördelat 1 642 000
Sammanlagt 215 740 000

En betydande del av anslagen används till Finlands betalningsandelar i tilläggsfinansieringen för Världsbanken och de regionala instituten för utvecklingsfinansiering. En annan kanal är de allmänna understöden till FN. Under punkten i dispositionsplanen kan man även finansiera det globala och tematiska utvecklingssamarbetet med de nämnda aktörerna samt deras medlemsavgifter och partnerskapsprogram.

Under punkten i dispositionsplanen betalas bl.a. Världsbanksgruppen, FN:s befolkningsfond (UNFPA), Afrikanska utvecklingsbankgruppen, FN:s barnfond (Unicef) och FN:s jämställdhetsorganisation (UN Women).

Finlands utvecklingssamarbete med de viktigaste multilaterala aktörerna bygger på de påverkansmål som har lagts upp som ram för resultatstyrningen av utvecklingssamarbetet. De viktigaste multilaterala aktörer som stöds av Finland använder sig av en resultatbaserad verksamhetsmodell.

2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner

För ändamålet föreslås anslag på 186 754 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 204 240 000 euro under åren efter år 2022.

Plan för fördelning för landskaps- och regionspecifikt utvecklingssamarbete, uppskattning (euro)

 
Afrika och Mellanöstern 108 400 000
Asien 53 450 000
Östeuropa och Centralasien 15 240 000
Övriga 9 472 000
Ofördelat 192 000
Sammanlagt 186 754 000

Grunden för allokeringen av anslagen är landprogrammen där samarbetet med partnerländerna anges. Finland bedriver bilateralt samarbete med följande partnerländer: Tanzania, Moçambique, Zambia, Etiopien, Kenya, Somalia, Afghanistan, Nepal och Myanmar. Finland stöder också följande länder och regioner: Mellanöstern (inkl. Irak, Syrien och närområdet), Palestinska området, Nordafrika, Eritrea, Ukraina och Centralasien. Under punkten i dispositionsplanen finansieras medlemsländernas gemensamma fonder för sektorprogram, sektorbudgetstöd för partnerländers regeringar, tematiskt utvecklingssamarbete mellan instituten för utvecklingsfinansiering och FN-aktörer gällande enskilda länder eller regioner, statsunderstöd för finländska eller internationella frivilligorganisationer samt för företag, forskningsinstitut, universitet och stiftelser. Anslag kan också i enlighet med Finlands riktlinjer styras till humanitärt bistånd för hantering av utdragna kriser eller plötsliga kriser och katastrofer i länder eller regioner som är viktiga med tanke på verksamheten, samt för förebyggande av eller återhämtning från sådana kriser och katastrofer.

Anslagen används också vid beskickningarna för projekt för lokalt samarbete samt för betalning av utvecklingssamarbetsrepresentationernas säkerhets- och fastighetsutgifter.

Samarbetsresultaten utvärderas via projektutvärderingar och mekanismen för landsprogram.

3. Europeiska utvecklingsfonden

För ändamålet föreslås anslag på 47 255 000 euro.

Från Europeiska utvecklingsfonden (EUF) finansieras det EU-utvecklingssamarbete och övriga utvecklingssamarbete med Afrika, Karibien och länderna i Stilla Havet (AVS-länderna) som grundar sig på Cotonou-avtalet. Stödet riktas i enlighet med europeisk utvecklingspolitisk konsensus och riktlinjerna i Cotonou-partnerskapsavtalet till samarbete med de utomeuropeiska länder och territorier som avses i fjärde delen av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.

En del av medlen förvaltas av Europeiska investeringsbanken (EIB). Via EIB är Finland i enlighet med det interna finansieringsavtalet garant för de lån som beviljas AVS-länderna. Utöver avgiftstaket för EUF-andelen bereder sig Finland för eventuella borgensavgifter.

4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land

För ändamålet föreslås anslag på 49 350 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 28 879 000 euro under åren efter 2022.

Under punkten i dispositionsplanen finansieras inom ramen för organisationer, program, fonder och institut för utvecklingsfinansiering som lyder under FN samt andra multilaterala organisationer utvecklingsinnovations- och företagspartnerskapsprogram, humanitär minröjning samt andra tematiska projekt än sådana som gäller enskilda länder eller regioner samt expertprogram som genomförs av internationella organisationer inklusive rekryteringsutgifter i samband med programmen.

Under punkten i dispositionsplanen beviljas stöd för högskoleprogram samt statsunderstöd till internationella civilsamhällesorganisationer (INGO).

5. Humanitärt bistånd

För ändamålet föreslås anslag på 85 150 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 27 000 000 euro under åren efter 2022.

Det humanitära biståndet kanaliseras via FN-organisationer, Internationella federationen Röda korset och Röda halvmånen samt inhemska humanitära biståndsorganisationer som certifierats av Europeiska kommissionen.

Under punkten i dispositionsplanen finansieras allmänna understöd till internationella humanitära organisationer, t.ex. till FN:s flyktingorganisation (UNHCR), FN:s biståndsorgan för palestinska flyktingar (UNWRA), FN:s kontor för samordning av humanitära frågor (OCHA), FN:s centrala nödhjälpsfond (CERF) och FN:s internationella strategi för katastrofriskreducering (UNISDR). Genom anslaget finansieras även Internationella rödakorskommittén (ICRC). Utöver de allmänna understöden under punkten i dispositionsplanen stöds också landsspecifika och regionala hjälpinsatser.

Resultaten av det humanitära biståndet följs med hjälp av nyckeltal som biståndsorganisationerna använder för att utvärdera sitt resultat och med hjälp av påverkansstrategierna.

6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet

För ändamålet föreslås anslag på 4 755 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 5 600 000 euro under åren efter år 2022.

Anslagen under punkten i dispositionsplanen används till bl.a. utveckling av informationssystemen inom utvecklingssamarbetet och av den övriga utvecklingssamarbetsförvaltningen, anskaffning av sakkunnigtjänster som stöd för utvecklingen, utbildning för personalen inom utvecklingssamarbetet, utvecklingskommunikation och utvecklingsfostran, utvecklingspolitisk planering och forskning samt till advokatkostnader och vid misstanke om missbruk till övriga utgifter för utredning av ärendet.

Anslagen under punkten i dispositionsplanen används också till frivillig finansiering av arbete som lyder under OECD:s biståndskommitté och statistikkommitté, till finansiering av initiativ i fråga om sådan koherens mellan olika politikområden som främjar öppenheten och arbetet mot korruption, till den utvecklingsforskning som administreras av Finlands Akademi samt till projekt som stöder branschspecifik utveckling.

7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet

För ändamålet föreslås anslag på 2 050 000 euro.

Målet för evalueringsverksamheten är att beslutsfattandet ska grunda sig på ett kunskapsunderlag. Funktionen för evaluering av utvecklingssamarbetet är systematisk och omfattar alla former av utvecklingssamarbete och samtliga finansieringskanaler. Under punkten i dispositionsplanen finansieras centrala evalueringar av utvecklingssamarbetet. Man stöder också utvecklingen av databasen för evaluering samt utnyttjandet av evalueringsinformation vid utrikesministeriet och bland dess samarbetspartner.

Den interna revisionen gör bedömningar och ger rekommendationer för vidareutveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen.

8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete

För ändamålet föreslås anslag på 87 950 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 22 800 000 euro under åren efter 2022.

Syftet med det bidrag som kanaliseras via frivilligorganisationerna till utvecklingsländerna är ett vitalt samhälle som främjar aktivt medborgarskap och som grundar sig på mångfald och rättsstatsprincipen. Stöd kan beviljas projekt som uppfyller ställda kvalitetskriterier och som främjar uppnåendet av Finlands utvecklingspolitiska mål.

Den största delen av anslagen inriktas via finländska organisationer i form av programstöd. Under punkten i dispositionsplanen finansieras också övriga finländska frivilligorganisationers projekt. Anslagen under punkten i dispositionsplanen kan också användas till frivilligorganisationernas utvecklingskommunikation och globaluppfostran som sker i Finland. Dessutom beviljas stöd till internationella frivilligorganisationer (INGO) och till nationella andelar av EU-finansierade projekt.

Anslag som beviljats programstödsorganisationerna kan också styras till humanitärt bistånd i enlighet med Finlands riktlinjer när partnerländer eller partnerregioner drabbas av plötsliga kriser eller katastrofer.

Av dem som ansöker om de statsunderstöd som beviljas under punkten i dispositionsplanen krävs det en i statsunderstödslagen föreskriven självfinansieringsandel.

9. Räntestödsinstrument

För ändamålet föreslås anslag på 24 900 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 18 000 000 euro under åren efter 2022.

Anslagen fördelas till stöd för utvecklingsländernas ekonomiska och sociala utveckling i enlighet med OECD:s s.k. konsensusavtal om exportkrediter och räntestödskrediter. Bestämmelser om räntestödskrediter som beviljas utvecklingsländer finns i lagen om räntestödskrediter till utvecklingsländer (1114/2000). Anslaget under punkten i dispositionsplanen kan även användas för uppföljning och övervakning av användningen av beviljade krediter, för beredning och utvärdering av förslag till projekt samt för stödjande av tekniskt bistånd i anslutning till projekt. Anslag riktas också till ett nytt investeringsstöd till utvecklingsländer (Public Sector Investment Facility).

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 5 % och överföringsutgifternas andel 95 %.

Inkomsterna från samarbetsprojekten har antecknats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Faciliteten för flyktingar i Turkiet; Finlands nationella finansieringsandel -38
Finansiering av engångsnatur för utvecklingssamarbete (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -55 000
Fredsbevarande resurs för Afrika Efp (överföring till moment 24.90.66) -5 000
Instrumentet för grannskapspolitik, utvecklingssamarbete och internationellt samarbete NDICI (överföring till moment 28.92.69) -23 245
Stöd till frivilligorganisationers utvecklingssamarbete; utbildning om globala frågor -200
Säkerställande av BNI-nivån för utvecklingssamarbetet (regeringsprogr. 2019) -1 000
Utgifter för samarbetsprojekt -1 110
Nivåförändring 30 709
Sammanlagt -54 884

2022 budget 706 175 000
2021 III tilläggsb. -3 400 000
2021 budget 761 059 000
2020 bokslut 735 536 000

67. Stöd för demokrati och rättsstatsutveckling (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd till aktörer som främjar demokrati- och rättsstatsutvecklingen i anslutning till utrikesministeriets verksamhetsområde.

De statsunderstöd som beviljas av anslaget får täcka det fulla beloppet av de totalkostnader som orsakas av den verksamhet som utgör föremål för statsunderstödet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke i uppgifter för viss tid.

Förklaring:De statsunderstöd som beviljas av anslaget ska anknyta till främjandet av demokratin och rättsstatsutvecklingen. Anslaget används i enlighet med kriterierna för det offentliga utvecklingssamarbetet (ODA). Avsikten är att av anslaget bevilja understöd till Demo Finland, som är en samarbetsorganisation för finländska riksdagspartier och främjar pluralistisk demokrati. Avsikten är dessutom att av anslaget bevilja statsunderstöd till Rättsstatscentrum, som inrättats i anslutning till Helsingfors universitet. Rättsstatscentrum är en nätverksbaserad aktör som stöder stärkandet av rättsstatsprincipen i utvecklingsländer i syfte att genomföra prioriteringarna i Finlands regeringsprogram och utvecklingspolitik. Rättsstatscentrum samlar också finländsk rättslig expertis i syfte att främja Finlands internationella nätverkande i rättsstatsfrågor.

På den finansiering som beviljas under momentet tillämpas statsunderstödslagen (688/2001).

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 100 000 euro och överföringsutgifternas andel 2 900 000 euro.


2022 budget 3 000 000
2021 budget 3 000 000
2020 bokslut 3 000 000

88. Höjning av Finnfunds (Fonden för industriellt samarbete Ab) kapital (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statens utgifter för tecknandet av nya aktier i Finnfund (Fonden för industriellt samarbete Ab).

Förklaring:

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 10 000 000
2021 budget 10 000 000
2020 bokslut 60 000 000

89. Finansinvesteringar inom utvecklingssamarbetet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 129 730 000 euro.

Anslaget får användas till finansinvesteringar och lån som en del av Finlands utvecklingssamarbete.

Anslaget, bevillningsfullmakterna och fullmakterna att ingå avtal under momentet får användas för beviljande av lån utan krav på säkerhet till investeringsbolaget IDB Invest vid Interamerikanska utvecklingsbanken, FCA Investments, som är Kyrkans Utlandshjälps bolag för investeringar med samhällseffekt, samt Finnfund. Lånet till Finnfund kan beviljas på villkoret att staten kan kvittera lånet mot aktier i Finnfund. Lånet kan efterställas andra Finnfunds lån i form av främmande kapital.

Fullmakt

År 2022 får man inom utvecklingssamarbetet ingå nya avtal om finansiella investeringar och avge förbindelser som efter år 2022 föranleder utgifter till ett sammanlagt värde av högst 10 000 000 euro.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 Sammanlagt fr.o.m. 2022
       
Förbindelser som ingåtts före 2022 40 000 89 730 129 730
Förbindelser 2022 - 10 000 10 000
Utgifter sammanlagt 40 000 99 730 139 730

Anslaget används i enlighet med kriterierna för det offentliga utvecklingssamarbetet (ODA). Avsikten är att anslaget ska användas till objekt som inte ökar underskottet i statsfinanserna inom nationalräkenskaperna och där man kan förvänta sig återbetalning.

Anslaget för 2022 riktas till objekt som fastställs utifrån målsättningarna i den investeringsplan som utarbetades 2019, framför allt till klimatfinansiering, utveckling i de minst utvecklade länderna och i länder i Afrika samt till stöd för jämställdhet mellan könen.

Anslaget för 2022 riktas till lån och fondplaceringar till investeringsbolaget IDB Invest vid Interamerikanska utvecklingsbanken, till FCA Investments, som är Kyrkans Utlandshjälps bolag för investeringar med samhällseffekt, samt till Internationella finansieringsbolaget IFC. Dessutom används anslaget för 2022 till lån som beviljas utvecklingsfinansieringsinstitutet Finnfund av fullmakterna för 2021.

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 129 730 000
2021 III tilläggsb.
2021 I tilläggsb.
2021 budget 129 730 000
2020 bokslut 129 730 000