Statsbudgeten 2022
Förklaring:Till justitiekanslern i statsrådets kärnuppgifter hör att säkerställa skyddet av de grundläggande värderingar och principer för Finlands konstitution som anges i 1 § i grundlagen (tryggandet av människovärdets okränkbarhet och den enskilda människans frihet och rättigheter samt främjandet av rättvisa i samhället) samt tillgodoseendet av skyddet av statsskickets grundläggande principer demokratin och rätten till inflytande, rättsstatsprincipen samt parlamentarismen och domstolarnas oberoende liksom de grundläggande fri- och rättigheterna. Målet är att den laglighetsövervakning som utövas av justitiekanslern är verkningsfull, högklassig, snabb och rättidig. I justitiekanslerns laglighetsövervakning används och kombineras olika verksamhetsformer på ett ändamålsenligt sätt, varvid de olika metoderna för laglighetsövervakning utgör en enhetlig och konsekvent helhet.
I justitiekanslerns verksamhet har man under de senaste åren betonat laglighetsövervakningens strukturella perspektiv i syfte att öka laglighetsövervakningens genomslagskraft. En reform av uppgiftsfördelningen mellan justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman har varit under beredning. Reformen framhäver ytterligare det strukturella och initiativtagande perspektivet när det gäller justitiekanslerns laglighetsövervakning.
Den covid-19-epidemi som pågår i Finland sedan vintern 2020 har avsevärt ökat justitiekanslerns arbete både i fråga om statsrådets beslutsfattande och i fråga om laglighetsövervakningen av myndigheter och andra som sköter offentliga uppdrag. Till exempel inleddes till följd av epidemin 547 klagomål 2020. År 2020 uppgick det totala antalet klagomål som inleddes till 2 844 (2 130 år 2019). Avarbetningen av det stora antalet klagomål som gäller epidemin fortsätter sannolikt in på 2022.
Kontrollen av beslutsfattandet
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
statsrådets allmänna sammanträden | 98 | 60 | 70 |
presidentföredragningar | 33 | 30 | 30 |
granskade föredragningslistor | 2 088 | 1 800 | 2 000 |
Samtliga föredragningslistor för statsrådets allmänna sammanträden och föredragningarna för republikens president granskas på förhand, och justitiekanslern är närvarande vid sammanträdena och vid regeringens överläggningar och aftonskolor. Dessutom granskas protokollen från sammanträdena. Antalet ärenden som årligen behandlas vid sammanträdena varierar under valperioden. Justitiekanslern övervakar dessutom i efterhand statsrådets och republikens presidents beslutsfattande och beredningen av det genom att behandla klagomål som gäller beslutsfattandet.
Kontrollen av lagberedningen
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
ministeriernas begäranden om utlåtande | 94 | 90 | 100 |
förhandsgranskningar | 77 | 50 | 50 |
sakkunniguppdrag i riksdagen | 21 | 30 | 30 |
Justitiekanslern övervakar lagligheten samt efterlevnaden av principerna för god lagberedning, inklusive att de grundläggande fri- och rättigheterna och människorättsförpliktelserna beaktas på behörigt sätt vid lagberedningen. Antalet utlåtanden har ökat under de senaste åren. Det årliga antalet utlåtanden, förhandsgranskningar och sakkunniguppdrag beror på hur ministeriernas författningsberedning framskrider och på författningarnas samhälleliga och juridiska betydelse.
Klagomål
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
inkomna | 2 844 | 3 000 | 2 800 |
avgjorda | 2 674 | 3 000 | 2 800 |
Antalet klagomål varierar från år till år. Strävan är dock att varje år avgöra åtminstone lika många klagomål som det har kommit in. Antalet klagomål var 2020 större än väntat, vilket delvis berodde på klagomål som gällde covid-19-epidemin. De kommer att påverka antalet klagomål 2021.
Justitiekanslersämbetet tog våren 2020 i bruk statsrådets gemensamma ärendehanteringssystem, vilket gör att det inte finns uppgifter om medianbehandlingstiden och den genomsnittliga behandlingstiden för avgjorda klagomålsärenden 2020. Behandlingstiderna beräknas dock ha blivit längre till följd av den ökade arbetsmängden. År 2020 träffades avgöranden som ledde till påföljder i 10 % av de klagomål som krävt utredning. Den reform av uppgiftsfördelningen mellan de högsta laglighetsövervakarna som bereds leder när den genomförs till att de klagomål som gäller statsrådets och republikens presidents verksamhet och klagomålen i vissa andra ärenden koncentreras till justitiekanslern, vilket ökar antalet sådana klagomål. Å andra sidan överförs behandlingen av klagomål i flera ärendegrupper i första hand till riksdagens justitieombudsman, vilket minskar antalet klagomål som kräver åtgärder av justitiekanslern. Som helhet beräknas antalet ärenden som kommer till justitiekanslern för behandling inte minska. Om det är motiverat att ett klagomål som enligt lagen om uppgiftsfördelning i princip hör till justitieombudsmannen tas till behandling av justitiekanslern på grund av en strukturell fråga i ärendet, överförs ärendet inte till justitieombudsmannen. Denna typ klagomål ökar den genomsnittliga svårighetsgraden när det gäller de ärenden som behandlas av justitiekanslern.
Egna initiativ och laglighetskontrollbesök
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
egna initiativ | 33 | 20 | 20 |
laglighetskontrollbesök | 7 | 1 | 15 |
De egna initiativen föranledde sammanlagt 17 påföljder år 2020. Målet är att rikta in de egna initiativen och gransknings- och övervakningsverksamheten på strukturella frågor som är väsentliga med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna, rättvisa rättegångar samt kravet på god förvaltning Det strukturella perspektivet i egna initiativ kräver mycket arbete. På grund av den arbetsbelastning som orsakades av covid-19-epidemin är det nödvändigt att minska antalet egna initiativ och laglighetskontrollbesök 2021 och 2022.
Granskning av straffdomar
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
granskning av straffdomar | 3 106 | 4 000 | 4 000 |
De domar som ska granskas tas fram av justitiekanslersämbetet genom sökning i informationssystemet för brottmålsdomar (Ritu) som Rättsregistercentralen förvaltar och till vilket justitiekanslersämbetet har fått en teknisk anslutning. Detta gör det möjligt att granska straffdomarna på ett effektivare sätt än hittills med hjälp av uppdaterade uppgifter. År 2020 utreddes 43 ärenden närmare på basis av granskningen. I ärendegruppen avgjordes 40 ärenden, varav domstolarna påfördes en påföljd i 37 ärenden. Till högsta domstolen lämnades 6 framställningar om återbrytande av dom.
Ärenden som gäller tjänstebrott för domare
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
anhängiggjorda | 55 | 60 | 60 |
avgjorda | 51 | 60 | 60 |
Ärenden som gäller tjänstebrott för åklagare
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
anhängiggjorda | 16 | 20 | 20 |
avgjorda | 13 | 20 | 20 |
Tillsynen över advokater, offentliga rättshjälpsbiträden och rättegångsbiträden med tillstånd
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
inkomna | 615 | 800 | 800 |
undersökta | 619 | 800 | 800 |
Inom ramen för tillsynen granskas beslut som fattats av den tillsynsnämnd som finns i samband med Finlands Advokatförbund och av rättegångsbiträdesnämnden. Justitiekanslern har rätt att söka ändring i beslutet. Målet är att upprätthålla förtroendet för tillsynssystemets funktion och att trygga rättssäkerheten och den möjlighet att få tillförlitliga och kvalitativa juridiska tjänster som ingår i rättssäkerheten. Justitiekanslerns tillsyn över domare och åklagare kan ofta också vara förenad med tillsyn över advokater och överföring av ärenden till tillsynsnämnden.
01. Justitiekanslersämbetets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 817 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 20 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -15 |
Sammanlagt | 5 |
2022 budget | 3 817 000 |
2021 budget | 3 812 000 |
2020 bokslut | 3 513 000 |