Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

10. Övriga skatterPDF-versio

03. Bilskatt

Under momentet beräknas inflyta 726 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (777/2020). Bilskatten bestäms utifrån koldioxidutsläppen från fordonet och priset på fordonet. Bilskattesatsen varierar mellan 2,7 och 48,9 procent beroende på koldioxidutsläppen då WLTP-mätning tillämpas. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.

Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Försäljningen av bilar förväntas åren 2021 och 2022 öka jämfört med den låga nivån år 2020, men samtidigt fortsätter den genomsnittliga bilskatten att sjunka i och med att försäljningsandelen för elbilar ökar och utsläppsnivåerna för fordon med förbränningsmotor sjunker. Intäkterna från bilskatten 2021 och 2022 påverkas också av den anhopning i handläggningen av skattebeslut för begagnade bilar som uppstått till följd av ändringen av beskattningsförfarandet. Av denna anledning beräknas ca 95 miljoner euro av bilskatteintäkterna för 2021 inflyta först under 2022.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition genom vilken renodlade elbilar befrias från bilskatt, och på motsvarande sätt höjs fordonsskattens grundskatt i fråga om renodlade elbilar. Bilskattefriheten gäller bilar som beskattas efter den 1 oktober 2021.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen

  2020 2021 prognos 2022 prognos
  antal genomsnittl.
skatt, euro
antal genomsnittl.
skatt, euro
antal genomsnittl.
skatt, euro
             
Nya personbilar 93 100 4 600 103 000 3 900 110 000 3 500
Begagnade personbilar 43 700 4 500 47 000 4 000 48 000 3 700

År 2020 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från personbilar som beskattades som nya uppskattningsvis ca 121 g/km, mätt enligt WLTP-förfarandet. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat sedan 2008.

Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)

  2020
bokslut
2021
budget
2022
budgetprop.
       
Personbilar 631 700 632
Paketbilar 71 78 75
Motorcyklar 14 12 16
Andra fordon 6 5 3
Sammanlagt 722 795 726

Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 35 miljoner euro.

Inom bilbeskattningen finns det ett flertal skatteutgifter. Skatteutgiften för vanliga taxibilar har gradvis reducerats och sänkningen av bilskatten för taxibilar slopas helt från ingången av juli 2022.

Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)

  2020 2021 2022
       
Skatteutgifter som gäller vanliga taxibilar 2 2 1
Skatteutgifter som gäller invalidbilar 2 2 2
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, tillgängliga taxibilar, husbilar och andra fordon 92 92 92
Exportrestitution av bilskatt 10 10 10

2022 budget 726 000 000
2021 budget 795 000 000
2020 bokslut 722 198 017

05. Överlåtelseskatt

Under momentet beräknas inflyta 987 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om överlåtelseskatt (931/1996). År 2022 är överlåtelseskatten 4 % av köpesumman för fastigheter. Den överlåtelseskatt som ska betalas för överlåtelse av äganderätten till aktier i bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag eller fastighetsbolag är 2 % av köpesumman eller av värdet av annat vederlag. Den överlåtelseskatt som ska betalas för överlåtelse av äganderätten till aktier i andra än bostads- och fastighetsbolag är 1,6 % av köpesumman eller av värdet av annat vederlag.

Den största delen av intäkterna från överlåtelseskatten inflyter från bostads- och fastighetshandeln. Intäkterna från överlåtelseskatten varierar betydligt från år till år bl.a. till följd av variationer i antalet företagsarrangemang som omfattas av skatten, liksom även till följd av konjunkturväxlingarna på bostads- och fastighetsmarknaden. I budgetpropositionen har man utgått från antagandet att värdet på bostadshandeln ökar med 2,8 % och värdet på fastighetshandeln med 2,2 % år 2022. Överlåtelseskatten ska betalas inom 2—6 månader, i fråga om nya bostadsaktier t.o.m. senare än så, vilket innebär att förändringar i bostads- och fastighetshandeln syns i intäkterna från överlåtelseskatten med upp till ett års fördröjning.

Till överlåtelseskatten hänför sig 11 olika skatteutgifter. För tre av dessa är det möjligt att beräkna ett värde. De viktigaste skatteutgifter som hänför sig till överlåtelseskatten beror på att överlåtelseskatt inte behöver betalas vid köp av första bostad samt på att handeln med värdepapper som är föremål för offentlig handel inte omfattas av överlåtelseskatten.

De viktigaste skatteutgifterna vid överlåtelsebeskattningen (mn euro)

  2020 2021 2022
       
Befrielse från överlåtelseskatt vid köp av första bostad 125 125 125
Befrielse från överlåtelseskatt för offentligt noterade värdepapper 2 000 2 000 2 000
Sammanlagt 2 125 2 125 2 125

2022 budget 987 000 000
2021 I tilläggsb. 70 000 000
2021 budget 780 000 000
2020 bokslut 832 906 449

06. Lotteriskatt

Under momentet beräknas inflyta 70 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på lotteriskattelagen (552/1992). Skatten inflyter nästan helt från lotterier som anordnas med ensamrätt. Skatten tas ut på skillnaden mellan penninginsatsernas belopp och de vinster som betalats ut.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition genom vilken sänkningen av lotteriskatten förlängs till 2022 och 2023. Genom ändringen kompenseras förmånstagarna för lägre intäktsföring av avkastningen av penningspelsverksamhet åren 2022 och 2023. Ändringen minskar intäkterna från lotteriskatten med ca 74 miljoner euro 2022 och med ca 89 miljoner euro på årsnivå.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lotterilag och till vissa lagar som har samband med den.


2022 budget 70 000 000
2021 budget 90 700 000
2020 bokslut 174 872 239

07. Fordonsskatt

Under momentet beräknas inflyta 1 104 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på fordonsskattelagen (1281/2003). Skatten består av grundskatt och drivkraftsskatt.

Grundskatt tas ut för personbilar och paketbilar. Grundskatten bestäms fr.o.m. 2011 utifrån fordonets koldioxidutsläpp. Om det inte finns någon anteckning om utsläppet i fordonsregistret, ska skatten basera sig på fordonets totalmassa. Skatt uppbärs endast för de dagar under vilka fordonet har anmälts för användning i trafik.

Drivkraftsskatt påförs fordon som utnyttjar annan kraftkälla eller annat bränsle än motorbensin. Syftet med drivkraftsskatten för person- och paketbilar är att jämna ut skillnaden i skattebelastning till följd av att beskattningen av olika bränslen och drivkraft varierar. Eftersom drivkraftsskatten är fast medan bränslebeskattningen är fordonsbaserad och beror på bränsleförbrukningen och körprestationerna kan skattebördan utjämnas utifrån vissa genomsnittsantaganden. Drivkraftsskatten för andra fordon än personbilar har fiskala och EU-rättsliga grunder.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition genom vilken renodlade elbilar befrias från bilskatt, och på motsvarande sätt höjs fordonsskattens grundskatt i fråga om renodlade elbilar. Höjningen av fordonsskatten gäller inte renodlade elbilar som tagits i bruk tidigare.

Intäkterna från fordonsskatten fördelade på grundskatt och drivkraftsskatt enligt fordonsslag (mn euro)

  2020
bokslut
2021
budget
2022
budgetprop.
       
Grundskatt      
— personbilar 605 590 555
— paketbilar 120 110 101
Drivkraftsskatt      
— personbilar 336 334 343
— paketbilar 33 33 33
— lastbilar 60 60 58
Tillägg för betalningssätt 14 14 14
Sammanlagt 1 168 1 143 1 104

Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna inom fordonsbeskattningen uppskattas till 19 miljoner euro. Den viktigaste skatteutgiften är befrielse från fordonsskattens grundskatt för personer med funktionsnedsättning, och denna beräknas uppgå till 15 miljoner euro.


2022 budget 1 104 000 000
2021 budget 1 143 000 000
2020 bokslut 1 167 612 195

08. Avfallsskatt

Under momentet beräknas inflyta 6 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på avfallsskattelagen (1126/2010). Avfallsskatten är 70 euro per ton avfall som förts till en avstjälpningsplats.


2022 budget 6 000 000
2021 budget 8 000 000
2020 bokslut 6 507 851