Statsbudgeten 2022
Under momentet beräknas inflyta 726 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (777/2020). Bilskatten bestäms utifrån koldioxidutsläppen från fordonet och priset på fordonet. Bilskattesatsen varierar mellan 2,7 och 48,9 procent beroende på koldioxidutsläppen då WLTP-mätning tillämpas. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.
Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Försäljningen av bilar förväntas åren 2021 och 2022 öka jämfört med den låga nivån år 2020, men samtidigt fortsätter den genomsnittliga bilskatten att sjunka i och med att försäljningsandelen för elbilar ökar och utsläppsnivåerna för fordon med förbränningsmotor sjunker. Intäkterna från bilskatten 2021 och 2022 påverkas också av den anhopning i handläggningen av skattebeslut för begagnade bilar som uppstått till följd av ändringen av beskattningsförfarandet. Av denna anledning beräknas ca 95 miljoner euro av bilskatteintäkterna för 2021 inflyta först under 2022.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition genom vilken renodlade elbilar befrias från bilskatt, och på motsvarande sätt höjs fordonsskattens grundskatt i fråga om renodlade elbilar. Bilskattefriheten gäller bilar som beskattas efter den 1 oktober 2021.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen
2020 | 2021 prognos | 2022 prognos | ||||
antal | genomsnittl. skatt, euro |
antal | genomsnittl. skatt, euro |
antal | genomsnittl. skatt, euro |
|
Nya personbilar | 93 100 | 4 600 | 103 000 | 3 900 | 110 000 | 3 500 |
Begagnade personbilar | 43 700 | 4 500 | 47 000 | 4 000 | 48 000 | 3 700 |
År 2020 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från personbilar som beskattades som nya uppskattningsvis ca 121 g/km, mätt enligt WLTP-förfarandet. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat sedan 2008.
Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)
2020 bokslut |
2021 budget |
2022 budgetprop. |
|
Personbilar | 631 | 700 | 632 |
Paketbilar | 71 | 78 | 75 |
Motorcyklar | 14 | 12 | 16 |
Andra fordon | 6 | 5 | 3 |
Sammanlagt | 722 | 795 | 726 |
Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 35 miljoner euro.
Inom bilbeskattningen finns det ett flertal skatteutgifter. Skatteutgiften för vanliga taxibilar har gradvis reducerats och sänkningen av bilskatten för taxibilar slopas helt från ingången av juli 2022.
Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)
2020 | 2021 | 2022 | |
Skatteutgifter som gäller vanliga taxibilar | 2 | 2 | 1 |
Skatteutgifter som gäller invalidbilar | 2 | 2 | 2 |
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, tillgängliga taxibilar, husbilar och andra fordon | 92 | 92 | 92 |
Exportrestitution av bilskatt | 10 | 10 | 10 |
2022 budget | 726 000 000 |
2021 budget | 795 000 000 |
2020 bokslut | 722 198 017 |