Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

07. EnergiskatterPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 4 514 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).

I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas Teknologiska forskningscentralen VTT:s basprognos för växthusgasutsläpp från trafiken och den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning.

Den förväntade utvecklingen av energiskattebaserna (%)

  2020
bokslut
2021
prognos
2022
prognos
       
Motorbensin -5,6 0,1 0,8
Dieselolja 0,2 -5,7 2,1
El I (hushållen, servicesektorn osv.) -4,6 8,5 0,6
El II (industrin, växthus och datorhallar) -7,2 1,5 2,2
Övriga (bl.a. lätt brännolja, tung brännolja, naturgas, stenkol, bränntorv, flytgas) -10,9 5,0 -3,1

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen propositioner med förslag ändring av lagstiftningen om energibeskattning i fråga om beskattningen av torv, värmepumpar och datorhallar, återvinningsindustrin och gas. Det föreslås att skatteutgiften för torv utökas genom att gränsen för skattefri användning av torv utvidgas till att omfatta alla anläggningar och höjs till 10 000 megawattimmar. Dessutom föreslås en mekanism för lägsta pris i beskattningen av bränntorv.

Det föreslås att värmepumpar, datorhallar och elpannor som genererar värme till fjärrvärmenätet överförs till den lägre elskatteklassen II. Även de datorhallar utanför fjärrvärmenätet som uppfyller kraven på energieffektivitet och energiåtervinning samt värmepumpar av industriell storleksklass i enskilda fastigheter är enligt förslaget berättigade till nedsatt skatt på elström. Skattenedsättningen föreslås också gälla geotermiska värmeanläggningars cirkulationspumpar. Dessutom överförs återvinningsindustrin till den lägre skatteklassen II, och fiskodlingen inkluderas i återbäringen av energiskatten för jordbruket. Det föreslås att användningen av biogas i trafiken blir skattebelagd.

Energiskattenivåer

  Skattenivån 2021
(inkl. försörjningsberedskapsavgift)
   
Motorbensin, cent/l 75,96
Dieselolja, cent/l 59,48
Lätt brännolja, cent/l 30,23
Tung brännolja, cent/kg 30,54
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh 2,253
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh 0,063
Stenkol, €/t 220,44
Naturgas, €/MWh 23,354
Flytgas, cent/kg 31,49
Bränntorv, €/MWh 5,70

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)

  2020
bokslut
2021
budget
2022
budgetprop.
       
Motorbensin1) 1 222 1 172 1 298
Diesel1) 1 403 1 339 1 462
Elström 1 127 866 941
Övriga 707 781 813
Sammanlagt 4 459 4 158 4 514

1) Omfattar ersättande biobränslen.

I inkomsterna av energiskatten ingår 16 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänkta skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Energiskatteutgifterna är inte alltid jämförbara, varför man bör undvika att summera dem. Årsförändringen kan också bero på flera orsaker, såsom en ändring av skattenivån, en ändring av volymen eller en ändring av jämförelsenivån. Mer information om jämförelsenivåerna och beräkningen av skatteutgifterna finns på finansministeriets webbplats på adressen https://vm.fi/sv/skattesubvention.

Skatteutgifter under momentet för inkomster av energiskatten (mn euro)

  2020 2021 2022
       
Lägre skattesats för dieselbränsle1) 741 718 730
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja 100 75 35
Lätt brännolja som används i dieselmotorer i spårtrafiken 16 16 16
Lägre skattesats än normen för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner 472 478 472
Lägre skattesats för torv 2) 153 127 121
Övre gräns för skattefri användning av torv 16 18 25
Skattefrihet för träbaserade bränslen 224 303 303
Skattefrihet för avfallsförbränning 47 63 63
Skatteutgift för CHP-anläggningar 141 136 130
Lägre elskattesats för industri och växthus samt lägre elskattesats för värmepumpar, datorhallar etc. 553 804 835
Skattefrihet för elström för spårtrafik 19 19 19
Lägre skattesats än normen för elström som används i trafiken 5 7 9
Lägre skattesats än normen för naturgas som används i trafiken 11 14 12
Skattefrihet för biogas vid uppvärmning 2 4 4

1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.

2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.

Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket till ett uppskattat belopp av ca 48 miljoner euro 2022 och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett uppskattat belopp av ca 58 miljoner euro 2022. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.

På grund av ändringen av punktbeskattningens beskattningsförfaranden försenades betalningen av skatten från ingången av 2021, vilket medförde ett avdrag av engångsnatur på ca 398 miljoner euro i intäkterna från energiskatter år 2021.


2022 budget 4 514 000 000
2021 III tilläggsb. 3 000 000
2021 budget 4 158 000 000
2020 bokslut 4 459 053 143