Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2022

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan vuoden 2022 talousarvioesitystä (HE 146/2021 vp) täydentävä hallituksen esitys. Täydentävä esitys voidaan antaa, koska valtiovarainvaliokunta ei ole vielä antanut mietintöään 27.9.2021 annetusta hallituksen esityksestä vuoden 2022 talousarvioksi.

Tuloarviot

Tuloarviota korotetaan yhteensä 39 milj. euroa. Verotuloennustetta alennetaan 27 milj. euroa ja samanaikaisesti sekalaisten tulojen arviota korotetaan 66 milj. euroa.

Osana kokonaisuutta, jolla jatketaan Veikkaus Oy:n rahapelien tuottojen turvaamista edunsaajille, arpajaisverokantaa alennetaan edelleen 5 prosentista 3,4 prosenttiin vuodelle 2022, mikä vähentää arpajaisveron tuottoa 17 milj. eurolla. Lisäksi ansio- ja pääomatulon tuottoarviota alennetaan 2 milj. eurolla kotitalousvähennyksen korotusta koskevan vaikutusarvion päivityttyä ja energiaveron tuottoarviota alennetaan 8 milj. eurolla lämpöpumppujen ja konesalien sähköverotukseen sekä biokaasun verotukseen ehdotettujen lainsäädäntömuutosten ja niitä koskevien verotuottoarvioiden tarkennuttua.

Sekalaisten tulojen arviota nostaa erityisesti päästöoikeuksien huutokauppatulojen arvion korotus 39 milj. eurolla päästöoikeuden markkinahinta-arvion nousun seurauksena. Toisaalta viisumien käsittelymaksutulojen vähentyminen koronaviruspandemian johdosta laskee sekalaisten tulojen tuottoa 12 milj. eurolla.

Määrärahat ja tasapaino

Varsinaisten tulojen 39 milj. euron lisäys ja määrärahojen 152 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2022 täydentävä talousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 113 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2022 arvioidaan n. 7 mrd. euroa. Valtionvelan määrän arvioidaan olevan vuoden 2022 lopussa n. 144 mrd. euroa, mikä on n. 55 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Vaalikauden kehys

Vuoden 2022 kehystasoa tarkistetaan vastaamaan kehyksen hinta- ja rakennemuutoksia jäljempänä olevan taulukon mukaisesti 11,5 milj. eurolla. Tarkistusten jälkeinen menokehys vuodelle 2022 on 53 195 milj. euroa.

Talousarvioesitystä täydentävän esityksen jälkeen kehykseen luettavien menojen taso on 52 839 milj. euroa. Näin ollen vuoden 2022 jakamaton varaus on 56 milj. euroa, minkä lisäksi v. 2022 on käytettävissä 300 milj. euron lisätalousarviovaraus.

Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2022 2023
       
  Lakisääteisesti indeksisidonnaiset menot 16,7 16,7
31.10.77 EU CEF -tukea vastaava määräraha. Läpivirtauserä, vastaava tulo momentilla 12.31.10. 1,3  
31.10.77 Ajoitusmuutos liikennehankkeiden hankevarauksen käytössä -8,8 8,8
32.01.41 Ajoitusmuutos kvanttitietokoneen maksatuksissa 1,3  
35.10.20 Hituran kaivoksen ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvä uudelleenbudjetointi 1,0 0,9
Yhteensä   11,5 26,4

Rahapelitoiminnan tuottojen laskun kompensaatio

Rahapelitoiminnan tuottojen tuloutuksen laskua ehdotetaan kompensoitavaksi edunsaajille aiemmin talousarvioesityksessä ehdotetun 330 milj. euron lisäksi yhteensä 73,8 milj. eurolla. Tästä kokonaisuudesta arpajaisveron alentamisen vaikutusta vuonna 2022 on kaikkiaan n. 15,8 milj. euroa ja kehysvaikutteisen budjettikompensaation osuus on yhteensä 46,3 milj. euroa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle arpajaisveron alentamisen vaikutusta kohdistuu 8,4 milj. euroa ja budjettirahoitteista lisäkompensaatiota n. 32,6 milj. euroa. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle kohdistuvat vastaavat osuudet ovat n. 0,6 milj. euroa ja n. 2,5 milj. euroa. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla arpajaisveron alentamisen vaikutus lisäkompensaatiosta on n. 6,8 milj. euroa ja budjettikompensaation osuus n. 11,2 milj. euroa. Lisäksi jakamattomien voittovarojen käyttöä ehdotetaan lisättäväksi 11,7 milj. eurolla.

Pakolaiskiintiön kasvattaminen

Vuoden 2022 pakolaiskiintiötä ehdotetaan korotettavaksi 1 500 henkilöön Afganistanin tilanteesta johtuen. Talousarvioesityksessä pakolaiskiintiö oli 1 050 henkilöä. Sisäministeriön hallinnonalalle ehdotetaan korotukseen liittyen 1,1 milj. euron lisäystä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle ehdotetaan valtion korvauksiin kotouttamisesta 2,5 milj. euron ja kotoutumiskoulutukseen 0,7 milj. euron lisäystä.

Viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmähanke

Poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteisen kenttäjärjestelmän (KEJO) kehittämisen jatkorahoitukseen osoitetaan poliisitoimelle n. 6,85 milj. euroa. Kenttäjärjestelmän kehittämiseen liittyen myös Puolustusvoimien toimintamenoihin ehdotetaan 300 000 euron lisäystä.

Ulkoministeriön hallinnonala

Ulkoministeriön momentille eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet ehdotetaan Suomen tukea YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimistoa varten 2,1 milj. euron lisäystä. Suomi toimii YK:n ihmisoikeusneuvoston jäsenenä kaudella 2022—2024.

Oikeusministeriön hallinnonala

Oikeusministeriön toimintamenoihin ehdotetaan 250 000 euroa hyvinvointialuealoitejärjestelmän toteuttamiseen sekä 300 000 euroa valmiuslain uudistamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Oikeusrekisterikeskukselle ehdotetaan sakkorangaistusten ja maksuseuraamusten täytäntöönpanojärjestelmän uudistamishankkeeseen 1,7 milj. euroa ja oikeushallinnon käyttövaltuushallinnan kehittämishankkeeseen 925 000 euroa. Molemmat hankkeet rahoitetaan tuottavuusmäärärahasta.

Syyteharkinnan ja tuomioistuinten käsittelyaikojen lyhentämiseksi ehdotetaan 3 milj. euron määrärahan korotusta. Tästä tuomioistuinten toimintamenoihin kohdistuu 2,55 milj. euroa ja syyttäjälaitoksen toimintamenoihin 450 000 euroa.

Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja Kuluttajariitalautakunnan toimintamenoihin ehdotetaan lisäystä 500 000 euroa, koska asiakasmaksutulot ovat vähentyneet asiakkaille maksuttoman puhelinneuvonnan määrän kasvaessa.

Yksityisille oikeusavustajille maksettaviin korvauksiin ehdotetaan 10 milj. euron korotusta. Menoarvion muutos aiheutuu tuomioistuimien koronaruuhkanpurun johdosta kasvaneista asiamääristä ja siten korvausten määristä.

Sisäministeriön hallinnonala

Radikalisoitumisen ehkäisemiseen liittyvään EXIT-hankkeeseen ehdotetaan 300 000 euroa.

Pelastustoimelle ehdotetaan 350 000 euroa pelastajakoulutuksen lisäämiseen sekä 1,6 milj. euroa ruotsinkielisen pelastajakurssin järjestämiseen. Hätäkeskuslaitokselle ehdotetaan 1,3 milj. euroa STUVEn TOSI-maksuihin. Pelastustoimen erityismenojen määrärahojen tasoa ehdotetaan nostettavaksi 1,034 milj. eurolla 3 milj. euroon.

Valtiovarainministeriön hallinnonala

Valtiovarainministeriölle ehdotetaan 530 000 euroa EU:n sisäasioiden rahastojen ja elpymisvälineen hallinta-, valvonta- ja tarkastustoimintaan sekä siirtona sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta 1,5 milj. euroa Kevalle valtionavustuksen myöntämiseen työkyvyn tutkimus- ja kehittämishankkeen menoihin (RRF pilari 3).

Valtiokonttorille ehdotetaan 3,2 milj. euroa EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen seurannan ja valvonnan tehtäviin sekä tietojärjestelmäkehitykseen. Lisäksi Valtiokonttorille ehdotetaan 325 000 euroa väärinkäytösepäilyjä koskevan Whistle blowing -ilmoituskanavan valmisteluun.

Digi- ja väestötietovirastolle ehdotetaan n. 1,9 milj. euroa ulkomaalaisten nopeutettuun rekisteröintiin, 1 milj. euroa viraston palveluprossien digitalisoimiseen, 650 000 euroa virkailijatukeen Suomi.fi valtuuksien luontiin sekä 305 000 euroa Suomen ja Viron välillä muuttavien henkilöiden rekisteröintiin ja asiasta ilmoittamiseen lähtövaltioon.

Uuden kehys- ja budjettitietojärjestelmän rakentamisen ehdotetaan 4,0 milj. euroa, ja EURO QCI-hankkeen kansallisen vastinrahoituksen maksamiseen ehdotetaan 2,4 milj. euroa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala

Yksityisille ammatillisen koulutuksen järjestäjille korvattavien arvonlisäverojen tarkentumisen vuoksi ammatilliseen koulutukseen ehdotetaan lisämäärärahaa n. 6,7 milj. euroa.

Opintotukeen ehdotetaan 3,4 milj. euroa lisäystä opiskelijan omien tulorajojen määräaikaiseen korottamiseen.

Suomen Kansallisteatterin pienen näyttämön peruskorjaukseen ehdotetaan noin 5,1 milj. euron lisämäärärahaa oikeusprosessista aiheutuvien viivästymisten korvaamiseen.

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala

EU:n maaseuturahaston elpymisvälineen rahoitukseen tehdään EU:n komission edellyttämät kohdennusmuutokset.

Ruokavirastolle ehdotetaan 170 000 euron lisäystä ESR+ aineellisen avun toimeenpanoon.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala

Liikenne- ja viestintävirastolle ehdotetaan 800 000 euroa fossiilittoman liikenteen tiekartan toimeenpanosta aiheutuviin tehtäviin sekä 750 000 euroa EU:n kyberkompetenssikeskuksen kansallisen koordinaatiopisteen rahoitukseen.

Liikenne- ja viestintävirastolle ehdotetaan myös postilakiin ja valtioneuvoston asetukseen sanomalehtijakelun tukemisesta ehdotettujen muutosten johdosta 260 000 euron määrärahalisäystä. Lisäys on tarkoitettu valmisteleviin toimiin, jotka liittyvät sanomalehtituen kilpailutukseen alueilla, joilla ei ole saatavilla viisipäiväistä varhaisjakelua, kilpailutuksen valmisteluun sekä markkina-analyysin tekemiseen.

Valtionavustuksiin kuntien kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrastruktuurihankkeisiin ehdotetaan 2,5 milj. euroa.

Väylävirastolle ehdotetaan muuhun kehittämisen hankesuunnitteluun 1,25 milj. euron lisäystä, jolloin suunnittelun määrärahaa nousee 9,4 milj. euroon.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala

ELY-keskusten toimintamenoihin ehdotetaan 250 000 euroa pientalojen öljyavustusten käsittelyyn.

TE-digi-hankkeen kustannusten kattamiseen ehdotetaan 5,8 milj. euron määrärahalisäystä.

EuroQCI-hankkeen (Euroopan laajuinen kvanttisalausta hyödyntävä viestintäverkko) kansalliseen rahoitusosuuteen ehdotetaan 750 000 euron valtuutta erityisavustukseen VTT:n tutkimusinfrastruktuuriin. Saman hankkeen työvoimakustannuksiin ehdotetaan VTT:n valtionavustukseen 200 000 euron määrärahaa.

Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistukeen talousarvioesityksessä ehdotettu 87 milj. euron määräraha ehdotetaan poistettavaksi aiheutuen sähköistämistukea koskevan lainsäädäntövalmistelun viivästymisestä.

Digitaalisen lentokenttätoiminnan avustukseen ehdotetaan 2,5 milj. euron määrärahaa. Valtionavustus on tarkoitus myöntää Helsinki-East Aerodome investointikokonaisuuteen Pyhtäällä.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala

Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenoihin ehdotetaan 200 000 euroa poikkihallinnolliseen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan saatavuuden turvaamisohjelmaan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliseen tiedonhallintaan ehdotetaan yhteensä n. 3,5 milj. euron lisäystä. Lisäyksestä 2,5 milj. euroa kohdentuu Kanta-palveluiden levyjärjestelmän virtualisointi- ja kapasiteettihankinnan kokonaisuuden kustannuksiin ja 1 milj. euroa Koronapassin ja koronatodistuksen kustannuksiin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenoihin ehdotetaan 680 000 euron lisäystä, josta 0,6 milj. euroa aiheutuu tarpeesta ylläpitää edelleen koronavirustestauskapasiteetin valmiutta ja 80 000 euroa kohdistuu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen aiheuttamaan tarpeeseen vahvistaa opiskeluhuollon valtakunnallista ohjausta. Lisäksi laitoksen toimintamenoihin ehdotetaan 740 000 euroa koronaviruspandemiaan liittyvään seurantatoimintaan.

Valtion osuuteen sairausvakuutuslaista aiheutuvista menoista ehdotetaan 23 milj. euron lisäystä. Tarve aiheutuu lähinnä lääke- ja matkakorvausmenojen sekä tutkimuksen ja hoidon korvausmenoarvioiden tarkentumisesta. Lisäyksestä 6 milj. euroa liittyy koronavirustestauksen sairausvakuutuskorvauksiin aiheuttamasta lisäkustannuksesta.

Valtion osuuteen maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuskorvauksen kustannuksista ehdotetaan 530 000 euron lisäystä. Tarve aiheutuu arvioitua pienemmistä sijoitustoiminnan tuotoista ja arvioitua suuremmista korvauskuluista.

Ympäristöministeriön hallinnonala

Nivalassa sijaitsevan Hituran kaivoksen sulkemistoimenpiteisiin ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi ehdotetaan 1,04 milj. euron uudelleenbudjetointia.

Valtion asuntorahastosta rahoitettavan asumisneuvojatoiminnan avustuksen enimmäismäärää ehdotetaan korotettavaksi 35 %:sta enintään 60 %:iin kustannuksista.

Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hallituksen
esitys
talousarvioksi
Täydentävä
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 133 468 000 - 133 468 000
22. Tasavallan presidentti 26 797 000 - 26 797 000
23. Valtioneuvoston kanslia 223 313 000 - 223 313 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 317 699 000 3 123 000 1 320 822 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 1 021 756 000 16 663 000 1 038 419 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 566 948 000 20 448 000 1 587 396 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 5 101 303 000 420 000 5 101 723 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 21 391 117 000 31 992 000 21 423 109 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 7 407 663 000 56 618 000 7 464 281 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 714 754 000 27 896 000 2 742 650 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 3 533 504 000 9 660 000 3 543 164 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 3 635 301 000 -74 127 000 3 561 174 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 15 852 586 000 58 252 000 15 910 838 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 325 293 000 1 040 000 326 333 000
36. Valtionvelan korot 528 010 000 - 528 010 000
Yhteensä 64 779 512 000 151 985 000 64 931 497 000

Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hallituksen
esitys
talousarvioksi
Täydentävä
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 48 706 176 000 -27 290 000 48 678 886 000
12. Sekalaiset tulot 6 316 208 000 66 695 000 6 382 903 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 695 814 000 73 000 2 695 887 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 148 995 000 - 148 995 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 57 867 193 000 39 478 000 57 906 671 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 6 912 319 000 112 507 000 7 024 826 000
Yhteensä 64 779 512 000 151 985 000 64 931 497 000