Talousarvioesitys 2022
Momentille arvioidaan kertyvän 1 119 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu ajoneuvoverolakiin (1281/2003). Vero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.
Perusveroa kannetaan henkilö- ja pakettiautoista. Perusvero on määräytynyt vuodesta 2011 alkaen ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Jos hiilidioksidipäästön määrästä ei ole merkintää ajoneuvorekisterissä, vero perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä. Veroa kannetaan vain niiltä päiviltä, joilta ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäyttöön.
Henkilö- ja pakettiautojen käyttövoimaveron tarkoituksena on tasata eri polttoaineiden tai käyttövoiman toisistaan poikkeavasta verotuksesta johtuvaa verorasituksen eroa. Koska käyttövoimavero on kiinteä ja polttoaineverotus taas riippuu ajoneuvokohtaisesta polttoainekulutuksesta ja ajosuoritteesta, verorasituksen tasaus toteutuu keskimääräisyyksiin perustuvilla oletuksilla. Muiden ajoneuvojen kuin henkilöautojen käyttövoimaverolla on fiskaalisia ja EU-oikeudellisia perusteita.
Ajoneuvoveron kertymän jakautuminen perusveroon ja käyttövoimaveroon ajoneuvolajeittain (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 talousarvio |
2022 esitys |
|
Perusvero | |||
— henkilöautot | 605 | 590 | 556 |
— pakettiautot | 120 | 110 | 101 |
Käyttövoimavero | |||
— henkilöautot | 336 | 334 | 357 |
— pakettiautot | 33 | 33 | 33 |
— kuorma-autot | 60 | 60 | 58 |
Maksutapalisä | 14 | 14 | 14 |
Yhteensä | 1 168 | 1 143 | 1 119 |
Ajoneuvoverotuksen merkittävin verotuki on invalidien vapautus ajoneuvoveron perusverosta. Verotukien yhteismääräksi arvioidaan 19 milj. euroa.
2022 talousarvio | 1 119 000 000 |
2021 talousarvio | 1 143 000 000 |
2020 tilinpäätös | 1 167 612 195 |