Talousarvioesitys 2022
01. Hallinto ja toimialan yhteiset menot
01. Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 618 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) alueellisesta yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2020—2023:
- — Kestävästä liikkumisesta, kuljettamisesta ja viestinnästä on tehty entistä houkuttelevampaa
- — Liikenne- ja viestintämarkkinat tuottavat käyttäjille parempia ja laadukkaampia palveluita
- — Liikenneverkon laatua on parannettu
- — Digitaalisten palveluiden luotettavuutta on vahvistettu
- — Datatalouden kasvua ja tekoälyn hyödyntämistä on vahvistettu
- — Automaattiliikenteen käyttöönottoon kaikissa liikennemuodoissa on luotu edellytykset
- — Liikenteen turvallisuutta on vahvistettu
- — Ministeriön toiminnan vaikuttavuutta on parannettu.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 16 488 | 14 852 | 14 868 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 30 | 250 | 250 |
Nettomenot | 16 458 | 14 602 | 14 618 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 896 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 963 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -76 |
Palkkausten tarkistukset | 92 |
Yhteensä | 16 |
2022 talousarvio | 14 618 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 000 000 |
2021 talousarvio | 14 602 000 |
2020 tilinpäätös | 16 525 000 |
02. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 88 841 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen sekä EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista sekä viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Lentoliikenteen valvontamaksu ja katsastustoiminnan valvontamaksu tuloutetaan momentille 11.19.05. Tietoyhteiskuntamaksu, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu, postitoiminnan valvontamaksu sekä varmennemaksu tuloutetaan momentille 11.19.04.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Liikenne- ja viestintävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2020—2023:
- — Liikenteestä ja viestinnästä aiheutuvat päästöt ovat vähentyneet
- — Markkinoille tulon esteitä on purettu ja kilpailua edistetty lainsäädännön tehokkaan toimeenpanon ja valvonnan kautta sekä palvelujen kehittymistä ja käyttöä on vauhditettu käyttäjälähtöisesti
- — Luottamusta digitaalisiin palveluihin on parannettu
- — Digitaalisen tiedon saatavuutta ja yhteentoimivuutta on lisätty ja MyData-toimintamallia on hyödynnetty datatalouden vauhdittamiseksi
- — Viestintäverkkojen ja liikennejärjestelmän laatu, turvallisuus ja häiriöttömyys ovat parantuneet
- — Jakelutuki on toteutettu viisipäiväisen sanomalehtijakelun turvaamiseksi koko maassa
- — Kansainvälisellä viranomaisyhteistyöllä on vahvistettu automaattiliikenteen edistämistä
- — Vaikutustenarviointia ja sen edellyttämää tiedon tuotantoa on kehitetty.
Tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5, vähintään) | 4,1 | 3,6 | 3,6 |
Toimintajärjestelmään liittyvät sertifioinnit ja auditoinnit toteutuvat hyväksytysti | Toteutui | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään |
Asiakasyhteydenottoihin vastataan viraston asiakaspalvelusta viraston palvelulupauksen mukaisissa määräajoissa (kirjalliset yhteydenotot 5 arkipäivää, puhelut 45 s) | Kirjalliset 100 % Puhelut 87,6 % |
90 % | 90 % |
Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvatuotteiden laatu ja vaikuttavuus (asiakastyytyväisyys asteikolla 1—5, vähintään) | 4,34 | >= 2020 | >= 2021 |
Viraston sähköiset palvelut ovat valtionhallinnon digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteereiden mukaisia | 19,6 | Toteutuma vähintään 20/22 | Toteutuma vähintään 20/22 |
Viraston palvelujen digitaalisuuden aste (%-osuus viraston palveluista) | 54,1 % | >=2020 | >=2021 |
Viraston sähköisten palvelujen kehittämisestä aiheutuneet käyttökatkot suhteessa tehtyihin muutoksiin (%-osuus) | 1,1 | <2020 | <2021 |
Sähköisen asioinnin tuen yhteydenottojen määrä/ asiointitapahtumien määrä | 1,13 % | <=2020 | <=2021 |
Toiminnallinen tehokkuus
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Ajoneuvoverotuksen kustannukset/verokertymä (€/€) | 1,51 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Ajoneuvon rekisteröinti, yksikkökustannus, € | 3,90 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Tietoyksikkö, yksikkökustannus, € | 0,0066 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Ajokorttihakemus, yksikkökustannus, € | 34,1 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Kuljettajantutkinto, yksikkökustannus, € | 59,45 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Verkkotunnus, yksikkökustannus, € | 3,80 | <= vuoteen 2020 verrattuna | <= vuoteen 2021 verrattuna |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 100 % | 97—103 | 97—103 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 117 % | 116—122 | 116—122 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 201 634 | 196 058 | 212 341 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 117 669 | 115 375 | 123 500 |
Nettomenot | 83 965 | 80 683 | 88 841 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 23 637 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 19 858 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 99 680 | 100 877 | 103 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 96 269 | 102 576 | 108 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 411 | -1 699 | -4 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 98 | 96 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 8 929 | 8 498 | 8 560 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 060 | 6 798 | 6 950 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 869 | 1 700 | 1 610 |
Kustannusvastaavuus, % | 147 | 125 | 123 |
---|
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muu maksullinen toiminta (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 911 | 5 000 | 9 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 884 | 5 000 | 9 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 27 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eurooppalainen merenkulun järjestelmä | 360 |
Galileon PRS-palvelun toteuttaminen Suomessa | 6 300 |
Galileon PRS-palvelun viranomaistehtävät | 200 |
GNSS-älyverkon kehittäminen | -50 |
Katsastuksen valvontamaksun kertymän muutos | 128 |
Merenkulun ympäristönsuojelulain ja alusjätedirektiivin uudet tehtävät | 351 |
Sijaintitietopalvelun toiminta- ja ylläpitomenot | 100 |
Sähköisen viestinnän palveluiden uudet valvontatehtävät | 250 |
TITUKRI-työssä tunnistetut lisäresurssitarpeet | 600 |
Vesiliikennelain muutoksen mukaiset uudet tehtävät | 52 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -340 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 2 |
Palkkausten tarkistukset | 205 |
Yhteensä | 8 158 |
2022 talousarvio | 88 841 000 |
2021 III lisätalousarvio | 10 315 000 |
2021 I lisätalousarvio | 170 000 |
2021 talousarvio | 80 683 000 |
2020 tilinpäätös | 80 186 000 |
03. Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 56 179 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Väyläviraston tehtävänä on väylänpitäjänä vastata tie-, rata- ja vesiväylien palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan väyläverkon toimivuutta, automatisaatiota, liikenteen turvallisuutta ja kestävää kehitystä osana liikennejärjestelmän kokonaisuutta sekä alueiden ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja tasapainoista kehitystä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Väylävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet vuosille 2020—2023:
- — Liikennejärjestelmän energiatehokkuutta on parannettu ja kestävän liikenteen houkuttelevuutta on lisätty
- — On muodostettu kokonaiskuva väyläomaisuudesta ja menettelyt sen kokonaistaloudelliseen, pitkäjänteiseen ohjelmointiin (hallintaan)
- — Väylänpidon (omaisuuden) tehokkuutta ja laatua sekä markkinoiden toimivuutta on parannettu
- — Väylänpidon toimenpiteet on kohdistettu vaikuttavuuden perusteella, asiakastarpeita priorisoiden ja väylän kunto huomioiden
- — Liikennejärjestelmän turvallisuutta, toimivuutta ja saavutettavuutta on parannettu
- — Rataverkon haltijan palveluiden hallinnan ja toimintamallien kehittämistä (muuttuvassa toimintaympäristössä) on jatkettu
- — Automatisoituvan liikenteen edellyttämän infran kehittäminen on aloitettu ja liikenteen digitalisaatiota on edistetty.
Tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
Kansalaisten tyytyväisyys maanteiden kuntoon, talvikaudella / kesäkaudella (vähintään) | 3,01 | 3 | 3 |
Elinkeinoelämän tyytyväisyys väylien palvelutasoon (tehdään joka toinen vuosi) (vähintään) | Tutkimusta ei tehty | 3,1 | Tutkimusta ei tehdä |
Matka- ja kuljetusketjujen toimivuus | |||
Radanpidosta johtuvat viivästykset kaukojunaliikenteessä, % junista väh. 5 min. myöhässä (enintään) | 5 | 7 | 6,5 |
Radanpidosta johtuvat viivästykset lähijunaliikenteessä, % junista väh. 3 min. myöhässä (enintään) | 2,4 | 3,4 | 3,2 |
Talvimerenkulun palveluiden odotusaika, h (enintään) | 2,6 | 4 | 4 |
Väylien kunto | |||
Tilapäiset nopeusrajoitukset rataverkolla, km (enintään) | 93 | 140 | 120 |
Huonokuntoiset päällystetyt tiet (vilkasliikenteinen / muu verkko), km (enintään) | 980/6 310 | 1 000/6 700 | 1 000/6 400 |
Huonokuntoiset sillat, maantiet / rautatiet, kpl (enintään) | 762/115 | 820/120 | 810/120 |
Vesiväylien huonokuntoiset kiinteät turvalaitteet, % (enintään) | 6,5 | 6,2 | 6,5 |
Liikenneturvallisuus | |||
Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet maanteillä (enintään) | 1 987 | 1 950 | 1 900 |
Valtion rataverkolla olevien tasoristeysten onnettomuusriski ( 10 v. riskisumma) (enintään) | 200 | 190 | 175 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Korjausvelka / tieverkko (milj. euroa) | 1 544 | 1 580 | 1 560 |
Korjausvelka / rataverkko (milj. euroa) | 1 238 | 1 230 | 1 210 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 101 | 100—120 | 100—120 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 49 027 | 54 827 | 56 778 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 843 | 442 | 599 |
Nettomenot | 48 184 | 54 385 | 56 179 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 863 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 788 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | 23 574 | 16 781 | 15 203 |
---|---|---|---|
Yhteisrahoitteisen toiminnan kokonaiskustannukset | 14 749 | 19 572 | 30 766 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | 8 825 | -2 791 | -15 563 |
Omarahoitusosuus, % | 60 | 14 | 51 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 7 022 | 5 934 | 6 603 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 807 | 6 220 | 5 893 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 215 | -286 | 710 |
Kustannusvastaavuus, % | 121 | 95 | 112 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Konsulttipalvelujen korvaaminen omalla työllä (siirto momentilta 31.10.20) | 1 700 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -151 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 11 |
Palkkausten tarkistukset | 234 |
Yhteensä | 1 794 |
2022 talousarvio | 56 179 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 000 |
2021 talousarvio | 54 385 000 |
2020 tilinpäätös | 50 109 000 |
04. Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 083 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Etelämanner-toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
4) kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) Suomen Akatemian ja muiden organisaatioiden rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
6) Yhteisprofessuureista aiheutuvien menojen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Ilmatieteen laitos oikeutetaan solmimaan Mars-tutkimusta koskevan METNET/MOI-hankkeen edellyttämiä sopimuksia siten, että niistä aiheutuu menoja aiemmat sitoumukset mukaan lukien enintään 1 536 000 euroa.
Selvitysosa:Ilmatieteen laitos tuottaa havainto- ja tutkimustietoa ilmastosta, ilmakehästä ja meristä sekä tarjoaa sää-, meri- ja ilmastopalveluja.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Ilmatieteen laitokselle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2020—2023:
- — Maaekosysteemien (metsät, pellot, suot) hiilitalouden ja ilmastovaikutusten uusien laskentamallien käyttö kansallisissa kasvihuonekaasujen inventaarioissa ja tulevaisuuden skenaarioissa on laajentunut
- — Kolmansien osapuolten toimittaman havaintodatan hyödyntämistä on parannettu ja pilotoitu turvallisen ja tehokkaan tieliikenteen reaaliaikaisena tukena
- — Sodankylän satelliittipalvelukeskuksen kansainvälinen merkitys on kasvanut
- — Tutkaverkoston laatua ja kattavuutta on parannettu
- — Ilmatieteen laitoksen tutkimus on laadukasta ja kansainvälisesti hyödynnettyä
- — On tuotettu uusia sääpalveluita ja -tietoja kytkeytyvän ja digitalisoituvan liikenteen käyttöönoton tueksi.
Tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Sidosryhmien tyytyväisyys (asteikko 1—5) | 4,28 | 4,0 | 4,0 |
Sääennusteiden osuvuus (yhdistelmä), % | 84,2 | 83,0 | 83,0 |
Maa-alueiden tuulivaroitusten osuvuus 1—2 vrk, % | 83,0 | 80,0 | 80,0 |
Lentopaikkaennusteiden osuvuus, % | 92,40 | 90,60 | 90,60 |
Viittausten lkm web of science tietokannassa | 19 331 | 13 500 | 14 000 |
Kansainvälisesti ennakkotarkastetut artikkelit, lkm | 466 | 360 | 370 |
Toiminnallinen tehokkuus
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 124 | 102 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuus, % | 63 | 60 | 60 |
Ulkopuolisen tutkimusrahoituksen määrä/vuosi, tuhatta euroa | 19 405 | 19 500 | 19 000 |
Tutkimuksen aktiivisuus (julkaisuja/htv) | 1,55 | 1,35 | 1,35 |
Sääpalvelun tuotantoprosessin tehokkuus (ei sisällä kv. jäsenmaksuja), €/asukas | - | - | 3,40 |
Sääpalvelun tuotantoprosessin tehokkuus (sisältää kv. jäsenmaksut), €/asukas | - | - | 4,90 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 73 968 | 79 628 | 84 683 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 32 864 | 32 100 | 31 600 |
Nettomenot | 41 104 | 47 528 | 53 083 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 110 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 729 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 515 | 6 100 | 6 100 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 298 | 6 100 | 6 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 217 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 616 | 6 500 | 6 500 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 337 | 6 400 | 6 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 279 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 124 | 102 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | 19 405 | 19 500 | 19 000 |
---|---|---|---|
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 30 924 | 32 500 | 31 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -11 519 | -13 000 | -12 500 |
Omarahoitusosuus, % | 37 | 40 | 40 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien | |
Vuonna 2022 tai sen jälkeen tehtävät sitoumukset | 165 | 81 | 26 | 10 | 282 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
ACTRIS-tutkimusinfrastruktuuri | 650 |
ICAO:n globaali avaruussääkeskus | 50 |
METNET/MOI-valtuudesta aiheutuva määrärahatarve, tarkistus | 9 |
Suurteholaskennan uusiminen | 4 800 |
Säätutkaverkoston uusiminen | 100 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -189 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -1 |
Palkkausten tarkistukset | 184 |
Tasomuutos | -48 |
Yhteensä | 5 555 |
2022 talousarvio | 53 083 000 |
2021 III lisätalousarvio | -1 000 |
2021 talousarvio | 47 528 000 |
2020 tilinpäätös | 45 723 000 |
29. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 472 758 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -10 485 |
Yhteensä | -10 485 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 472 758 000 |
2021 talousarvio | 483 243 000 |
2020 tilinpäätös | 489 670 704 |