Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tehtäviä hoitavat pääluokassa 30 budjetoiduin varoin maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvarakeskus, Maanmittauslaitos ja Ruokavirasto. Lisäksi hallinnonalan tehtävien hoitamiseksi on kaksi talousarvion ulkopuolista rahastoa (Maatilatalouden kehittämisrahasto ja Maatalouden interventiorahasto) sekä valtion liikelaitoksena toimiva Metsähallitus. Lisäksi valtionapua saavat organisaatiot Suomen metsäkeskus ja Suomen riistakeskus vastaavat eräistä julkisoikeudellisista tehtävistä.
Tässä luvussa on budjetoitu maa- ja metsätalousministeriön ja hallinnonalan merkittävimmän tutkimuslaitoksen Luonnonvarakeskuksen menot. Hallinnonalan tutkimus- ja asiantuntijatehtäviä on myös Ruokavirastossa (luku 30.20) ja Maanmittauslaitoksessa (luku 30.70).
Maa- ja metsätalousministeriö varmistaa ohjauksellaan, että hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä julkisoikeudellisia tehtäviä hoitavien valtionapuorganisaatioiden toiminta tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjä toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteita.
Toiminnallisen tuloksellisuuden osalta pääluokkaperustelun tavoite tarkoittaa, että
- — toimintamme on asiakaslähtöistä, horisontaalista, avointa ja ennakoivaa
- — tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintamme sekä neuvonta on verkostoitunutta, vaikuttavaa ja tukee ennakoivasti päätöksentekoa ja elinkeinojen kilpailukykyä
- — digitaaliset ratkaisumme ovat käyttäjälähtöisiä ja tietovarantomme ovat yhteensopivia, luotettavia ja niitä hyödynnetään tehokkaasti
- — ennakoimme riskejä ja varaudumme kriiseihin.
Voimavarojen hallinnan osalta pääluokkaperustelun tavoite tarkoittaa, että
- — henkilöstömme on osaavaa, arvostettua ja voi hyvin
- — resurssimme ovat riittävät ja oikein kohdennetut.
Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia toimeenpanotehtäviä hoidetaan valtion aluehallinnossa (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa ja aluehallintovirastoissa), joiden määrärahoja ei ole budjetoitu tässä pääluokassa. Maaseutuhallinnon tehtäviä hoidetaan valtion aluehallinnon lisäksi myös kunnissa.
Maatalous- ja maaseutupolitiikan, kalastuspolitiikan, kasvinterveyden sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialan vesitalouden toimeenpanotehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Niiden toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa (mom. 32.01.02).
Maa- ja metsätalousministeriön toimialan kustannukset tehtävittäin ELY-keskusten toimintamenomomentilla (32.01.02) (sisältää tukitoiminnot)
Toteutuma | Toteutuma | Tarve | |
2019 | 2020 | 2021 ja 2022 | |
Tehtävä | milj. euroa | milj. euroa | milj. euroa |
Maaseudun kehittäminen | 11,2 | 11,1 | 11,1 |
Maa- ja elintarviketalous | 23,3 | 20,1 | 20,1 |
Luonnonvaratalous | 15,6 | 15,0 | 15,5 |
Yhteensä | 50,1 | 46,2 | 46,7 |
---|
Elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskukset hoitavat EU:n maatalous-, maaseutu-, kasvinterveys- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtäviä sekä vesitalouden toimeenpanotehtäviä. Näihin arvioidaan vuonna 2022 käytettävän n. 650 henkilötyövuotta. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa (mom. 32.01.02). Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä elintarviketurvallisuuden valvonnan tehtäviä aluehallinnossa hoitavat aluehallintovirastot. Vuonna 2022 näissä tehtävissä arvioidaan toimivan n. 66 henkilötyövuotta vastaava henkilöstö. Aluehallintovirastojen toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokassa (mom. 28.40.01). Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia tehtäviä hoitavat myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, joka vastaa kasvinsuojeluainelainsäädännön toimeenpanosta (työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa mom. 32.01.08) ja Suomen ympäristökeskus, joka vastaa vesitalouden tehtävistä (ympäristöministeriön pääluokassa budjetoituja ympäristöhallinnon voimavaroja mom. 35.01.04) sekä Tulli, joka suorittaa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan edellyttämiä tarkastustehtäviä sekä elintarvikeketjun valvontaviranomaisen tehtäviä (valtiovarainministeriön pääluokassa mom. 28.10.02).
01. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 721 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös hankelupalautakunnan menojen ja kansainväliseen toimintaan liittyvien valtionapujen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa toiminnalleen luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan alustavat tavoitteet vuodelle 2022. Tavoitteet tukevat pääluokan perusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
2020 toteutuma |
2021 ennakoitu |
2022 arvio |
|
Maa- ja metsätalousministeriön henkilötyövuosimäärä | 265 | 257 | 246 |
— Toimintamenomomentti 30.01.01 | 253 | 243 | 232 |
— Muut momentit | 12 | 14 | 14 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 3,9 | 6 | 6 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Tuotoksetja laadunhallinta | |||
Hallituksen esitykset (kpl) | 19 | 20 | 16 |
—Suunnitellun istuntokauden aikana eduskunnalle (%) | 82,6 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 22 669 | 24 760 | 25 071 |
Bruttotulot | 895 | 1 350 | 1 350 |
Nettomenot | 21 774 | 23 410 | 23 721 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 612 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 592 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arkiston järjestäminen (kertaluonteisen siirron palautus momentilta 23.01.01) | 45 |
Ruokaviestinnän tehtävien järjestelyt (siirto momentilta 30.20.47) | 164 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -25 |
Palkkausten tarkistukset | 127 |
Yhteensä | 311 |
2022 talousarvio | 23 721 000 |
2021 talousarvio | 23 410 000 |
2020 tilinpäätös | 23 754 000 |
05. Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 143 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) yhteisrahoitteisessa toiminnassa ja yhteistoiminnassa hankkeiden rahoittajien rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
2) sijoitusmenoiksi luettaviin talonrakennus-, maa- ja vesirakennustöihin sekä kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien perusparannuksiin
3) kasvinsuojeluaineiden tarkastus- ja testaustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) Luomuinstituutin toiminnan rahoittamiseen
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille edellyttäen, että vastaava meno veloitetaan momentin 24.30.66 määrärahasta
7) maatilayritysten osaamisverkoston (AgriHubi) toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen ja toiminnan rahoittamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Luonnonvarakeskuksen tehtävänä on toimialallaan:
1) harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
2) tuottaa tietoa ja asiantuntijapalveluita yhteiskunnallisen päätöksenteon sekä viranomaistoiminnan tueksi
3) harjoittaa tiedon ja teknologian siirtoa
4) tuottaa toimialaansa kuuluvia tilastoja, jollei tehtävä kuulu muulle viranomaiselle
5) ylläpitää toiminnassaan tarvittavia rekistereitä
6) hoitaa geenivarojen monimuotoisuuden säilyttämiseen liittyviä tehtäviä
7) edistää kansainvälistä yhteistyötä
8) hoitaa muut sille laissa tai sen nojalla säädetyt tehtävät
9) hoitaa maa- ja metsätalousministeriön sille erikseen määräämät tehtävät.
Luonnonvarakeskus tukee toiminnallaan pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Luonnonvarakeskukselle vuodelle 2022 luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Luonnonvarakeskuksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2020 tilinpäätös | 2021 arvio | 2022 arvio | |||||||
Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | |
Tutkimus- ja asiakkuusprosessi | 92 790 | 40 159 | 963 | 98 700 | 44 300 | 995 | 101 200 | 45 100 | 997 |
Viranomaisprosessi | 22 650 | 6 394 | 229 | 25 000 | 7 200 | 245 | 26 400 | 7 400 | 248 |
Tilastoprosessi | 5 743 | 1 060 | 57 | 5 500 | 500 | 53 | 5 800 | 500 | 55 |
Yhteensä | 121 183 | 47 613 | 1 249 | 129 200 | 52 000 | 1 293 | 133 400 | 53 000 | 1 300 |
1) Kustannuslaskennassa tukitoimintoihin kohdistuneet tuotot on huomioitu kustannuksia pienentävänä tekijänä n. 2,0—2,5 milj. euroa/v.
2) Vain suoraan ydintoimintaan kohdistuneet tuotot.
Luonnonvarakeskuksen tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Referoidut tieteelliset julkaisut, kpl | 702 | 650 | 700 |
Luottamus- ja maineindeksi | |||
— Media (1—5) | - | 3,35 | - |
— Yritykset (1—5) | - | 3,40 | - |
— Kansalaiset (1—5) | - | 3,40 | - |
— Päättäjät (1—5) | - | 3,40 | - |
— Tutkimuskumppanit (1—5) | - | 3,30 | - |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Ydintoimintojen kokonaiskustannukset, 1 000 €/kokonaishtv | 97 | 100 | 103 |
Referoidut tieteelliset julkaisut/tutkijahtv | 1,1 | 1,0 | 1,0 |
Muut tieteelliset julkaisut/tutkijahtv | 0,1 | 0,2 | 0,2 |
Muut julkaisut/tutkijahtv | 0,9 | 1,0 | 1,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Muut tieteelliset julkaisut, kpl | 83 | 90 | 100 |
Muut julkaisut (sis. ammattiyleisölle ja suurelle yleisölle suunnatut julkaisut), kpl | 551 | 650 | 650 |
Tilastojulkistusten määrä, kpl | 334 | 340 | 340 |
Vierailukertoja Luken tilastojen verkkopalveluissa, 1 000 kpl | 880 | 800 | 900 |
Annetut lausunnot, kpl | 269 | 215 | 270 |
Tilastoviranomaistoiminnan sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 95 | 99 | 99 |
Henkiset voimavarat | |||
Tohtoreiden osuus (%) tutkijoista | 57 | 60 | 60 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,82 | 3,85 | 3,82 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 123 969 | 131 678 | 134 343 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 49 470 | 52 500 | 55 200 |
Nettomenot | 74 499 | 79 178 | 79 143 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 873 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 16 107 |
Bruttotulot ovat yhteensä 55 200 000 euroa, tästä on yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja 36 900 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 8 000 000 euroa, EU-maataloustukia 900 000 euroa sekä muita tuloja 9 400 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 174 | 150 | 150 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 174 | 150 | 150 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 98 | 90 | 90 |
— osuus yhteiskustannuksista | 77 | 60 | 60 |
Kustannukset yhteensä | 175 | 150 | 150 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 261 | 8 350 | 7 850 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 7 261 | 8 350 | 7 850 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 954 | 4 100 | 3 950 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 608 | 2 700 | 2 600 |
Kustannukset yhteensä | 6 562 | 6 800 | 6 550 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 699 | 1 550 | 1 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 111 | 123 | 120 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 19 851 | 21 400 | 23 200 |
— EU:lta saatava rahoitus | 5 648 | 5 900 | 6 300 |
— muu valtiontalouden ulkopuolinen rahoitus | 7 451 | 7 400 | 8 000 |
Tuotot yhteensä | 32 950 | 34 700 | 37 500 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 53 251 | 58 300 | 60 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -20 301 | -23 600 | -23 000 |
Omarahoitusosuus, % | 38 | 40 | 38 |
Määrärahasta käytetään vähintään 168 000 euroa hevostalouden tutkimukseen, mikä on otettu huomioon määrärahassa totopelien tuotto-osuutena momentille 12.30.20 kertyvistä varoista.
Määrärahasta noin 600 000 euroa käytetään kalakantojen hoitamiseksi arvokalojen sopimuskasvatukseen ja istutuksiin.
Tuloina otetaan huomioon muut kuin momentille 12.30.99 kertyvät Luonnonvarakeskuksen toiminnan tulot.
Pääomaluonteiset tulot on merkitty momentille 12.30.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Geenivaraohjelman mukaiset palveluhankinnat (siirto momentilta 30.40.22) (HO 2019) | 338 |
Luomuinstituutti (HO 2019) | 100 |
Maankäyttösektorin ilmastopolitiikka/tutkimus (HO 2019) | 200 |
Maatalouslaskenta 2020 | -590 |
Metsälaskentaohjelmiston nykyaikaistaminen ja uudistaminen (MENU) -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -900 |
Riistantutkimuksenlisäresurssi (HO 2019) | -100 |
Ruukin turvepeltojen tutkimus, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -200 |
Tutkimukseen panostaminen (HO 2019) | 1 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -285 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 17 |
Palkkausten tarkistukset | 384 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | -35 |
2022 talousarvio | 79 143 000 |
2021 III lisätalousarvio | 17 000 |
2021 talousarvio | 79 178 000 |
2020 tilinpäätös | 76 733 000 |
22. Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 943 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) virastoilta, laitoksilta tai muilta organisaatioilta hankittavista, maa- ja metsätalousministeriön toimialan strategista ohjaamista ja kehittämistä tukevista tutkimuksista, selvityksistä sekä arvioinneista aiheutuviin kuluihin ja muihin kulutusmenoihin sekä tutkimuksiin ja selvityksiin liittyvien valtionapujen myöntämiseen
2) enintään 32 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstömäärän palkkaamiseen.
Nettobudjetoinnissa on otettu huomioon tuloina valtion virastojen ja laitosten osuudet yhteistutkimushankkeisiin sekä EU:lta saatava tutkimusrahoitus.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla hankitaan tutkimustietoa pääluokkaperusteluissa todettuja vaikuttavuustavoitteita ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteita tukevan päätöksenteon tueksi.
Määrärahalla rahoitetaan EU:n tutkimus- ja kehittämisohjelmiin (Horisontti Eurooppa kumppanuudet, Life) liittyvien suomalaisten hankkeiden kansallisia rahoitusosuuksia. Muiden valtion virastojen ja laitosten rahoitusosuudet tästä määrärahasta rahoitettaviin maa- ja metsätalousministeriön kokonaisvastuulla oleviin yhteistutkimushankkeisiin tuloutetaan tälle momentille. Määräraha sisältää maankäyttösektorin ilmastopolitiikan tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoituksen. EU:n rahoitusosuudet tutkimushankkeisiin tuloutetaan tälle momentille, jolloin momentin tulokertymäksi arvioidaan n. 200 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maankäyttösektorin ilmastopolitiikan tutkimus- ja innovaatio-ohjelma (-3 htv) (siirto momentille 30.40.22) (HO 2019 kertaluonteinen) | -2 000 |
Yhteensä | -2 000 |
2022 talousarvio | 8 943 000 |
2021 talousarvio | 10 943 000 |
2020 tilinpäätös | 1 343 000 |
23. Hallinnolliset järjestelyt (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 240 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) hallinnonalalla tuottavuuden edistämistä toteuttavien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen
2) enintään 5 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää hankkeisiin, joilla tuetaan hallinnonalan tuottavuuden paranemista. Virastot saavat rahoittaa määrärahalla hankkeita, joista maa- ja metsätalousministeriö on erikseen sopinut viraston kanssa.
2022 talousarvio | 1 240 000 |
2021 talousarvio | 1 240 000 |
29. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 30 652 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 3 000 |
Yhteensä | 3 000 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 30 652 000 |
2021 talousarvio | 27 652 000 |
2020 tilinpäätös | 25 347 724 |
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 439 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön toimialaan liittyvien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen muissa maissa ja Suomessa toimiville kansainvälisille organisaatioille sekä muihin kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuviin maksuihin. Määrärahasta saa käyttää enintään 1 600 000 euroa Euroopan metsäinstituutin perusrahoitukseen ja enintään 250 000 euroa muihin harkinnanvaraisiin maksuihin.
2022 talousarvio | 4 439 000 |
2021 talousarvio | 4 439 000 |
2020 tilinpäätös | 4 325 614 |