Talousarvioesitys 2022
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja ammatillisen koulutuksen rahoitus budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä.
Selvitysosa:
Globalisaatio, ilmastonmuutos, tieteen, teknologian ja talouden kehitys, työn murros, väestörakenteen muutokset sekä eriarvoistumiskehitys muuttavat nopeasti yhteiskuntaa ja vaikuttavat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tavoitteisiin ja toimintaan. Hallinnonalan toiminnalla voidaan kuitenkin myös merkittävästi vaikuttaa muutosten suuntaan ja luoda edellytykset myönteiselle kehitykselle. Talouden rakennemuutos, ikäsidonnaisten menojen kasvaminen, väestörakenteen ja palvelutarpeiden alueellinen eriytyminen ja julkisen talouden tasapainotavoite asettavat hallinnonalan toiminnalle reunaehdot.
Kotimaiset ja kansainväliset vertailut osoittavat, että Suomen suhteellinen asema osaamisyhteiskuntana on heikentynyt. Koulutustason nousu on pysähtynyt, nuorten osaamistaso on laskenut ja Suomen tiede on jäämässä jälkeen kilpailijamaistaan. Eriarvoisuus, oppimiserot ja syrjäytyminen uhkaavat suomalaisen koulutuksen menestystarinaa. Lasten ja nuorten hyvinvointi ei ole kaikilta osin kehittynyt suotuisasti. Väestön vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuudesta aiheutuvat yhteiskunnalliset kustannukset heikentävät yksilöiden ja yhteiskunnan toimintakykyä. Epävarmuutta lisää myös arvojen ja asenteiden jyrkkeneminen. Vihapuhe ja erilaiset vaihtoehtoiset totuudet haastavat demokratiaa ja luottamusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tärkeä tehtävä on vahvistaa yhteiskunnan sivistysperustaa ja rakentaa edellytykset osallisuuden vahvistumiselle yhteiskunnassa. Tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä ja olennaisia myös kansakunnan henkisen kriisinkestävyyden kannalta. Niillä luodaan edellytykset hyvinvoinnille, talouden uudistumiskyvylle, työllisyyden edistämiselle sekä kriisejä kohdattaessa nopealle toipumiselle.
Hallituskaudella keskeisenä tavoitteena on nostaa koulutus- ja osaamistasoa kaikilla koulutusasteilla, kaventaa osaamiseroja ja lisätä koulutuksellista tasa-arvoa. Koulutuksella vahvistetaan myös yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Suomesta tulee luoda kansainvälisesti houkutteleva paikka opiskella, tutkia ja investoida. Luovien alojen työpaikkoja lisätään ja kulttuuripalvelujen saavutettavuutta parannetaan. Lasten ja nuorten hyvinvointi on turvattava, syrjäytymistä on vähennettävä ja osallisuutta vahvistettava. Liikunnallista aktiivisuutta tulee lisätä. Näillä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tavoitteilla ja toimilla on keskeinen merkitys myös henkisen hyvinvoinnin ja kriisinkestävyyden edistämisessä.
Koulutusta, jatkuvaa oppimista ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöä vahvistamalla sekä luovia aloja ja aineettomia sisältöjä ja niiden tuottamaa lisäarvoa edistävillä toimilla turvataan talouden uudistumiskyky, kestävän kasvun mahdollisuudet ja osaavan työvoiman saatavuus pitkällä aikavälillä. Väestön osaamistason nostaminen ja yhteiskunnallisen yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden sekä tasa-arvon vahvistaminen edellyttävät hallinnonalan toimijoiden yhteistyötä ja hallinnonalarajat ylittävää politiikkaa. Kestävään kehitykseen ja globaaliin vastuuseen sitoutuminen on välttämätöntä. Yhdenvertaisuuden tulee olla kaiken toiminnan lähtökohta.
Suomella on kaikki edellytykset säilyttää ja vahvistaa sivistysperustaansa. Osaamista, luovuutta, yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta, tasa-arvoa ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys kasvaa, ja niillä vahvistetaan yhteiskuntaa nykyisten ja tulevien haasteiden varalle.
- — Varhaiskasvatus, koulutus, tiede, taide ja kulttuuri, liikunta ja nuorisotyö uudistavat yhteiskuntaa ja vahvistavat sen sivistysperustaa
- — Yhteiskunnallinen tasa-arvo, yhdenvertaisuus, luottamus, avoimuus ja vakaus lisääntyvät
- — Koko väestön koulutus- ja osaamistaso nousee edistäen talouden uudistumista, työllisyyttä ja hyvinvointia
- — Tieteen taso ja vaikuttavuus paranevat ja tutkimus-, innovaatio- ja kehittämistoiminnan edellytykset vahvistuvat
- — Taidetta ja kulttuuria tehdään, tuotetaan ja hyödynnetään monipuolisesti sekä huolehditaan monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä
- — Aktiivinen kansalaisuus ja liikkuva elämäntapa vahvistuvat.
Sukupuolten tasa-arvoon liittyviä tavoitteita edistetään hallitusohjelman mukaisissa toimialan kehittämishankkeissa kuten mm. oppivelvollisuuden pidentämisessä, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatu- ja tasa-arvohankkeissa, ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön resurssien lisäämisessä, jatkuvan oppimisen laajentamisessa, korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelmatyössä sekä tiedepolitiikan tutkimushankkeiden painotuksissa. Lisäksi kulttuurin ja taiteen sekä liikunnan ja nuorisotyön toimialalla mm. taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistaminen, taiteilija-apurahan tason korottaminen, koululaisten harrastustoiminnan laajentaminen, liikuntapoliittisen selonteon toimeenpano ja nuorten työpajatoiminnan laajentaminen edistävät osaltaan sukupuolten tasa-arvon edistämisen tavoitteita.
Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja hallituksen tasa-arvopolitiikan toteutumista edistetään vakiinnuttamalla sukupuolinäkökulman huomioivat hallinto- ja toimintatavat asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Sukupuolivaikutusten arviointi sisällytetään osaksi säädösvalmisteluprosesseja, hallinnonalan tulosohjausta sekä toiminnan ja talouden suunnittelua. Valtionavustusten haku- ja myöntöprosesseissa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja hallinnonalan toimintojen sukupuolivaikutuksia seurataan tilastoinnin ja tutkimusten avulla.
Eräitä toimialan tunnuslukuja sukupuolen mukaan
2019 | 2020 | |||||
Lkm | Miehet | Naiset | Lkm | Miehet | Naiset | |
Ammatillisen tutkinnon suorittaneet | 71 778 | 45 % | 55 % | 65 208 | 45 % | 55 % |
Ylioppilastutkinnon suorittaneet | 29 531 | 42 % | 58 % | 28 655 | 41 % | 59 % |
Ammattikorkeakoulututkinnot | 27 645 | 39 % | 61 % | 28 239 | 39 % | 61 % |
Yliopistotutkinnot | 31 266 | 42 % | 58 % | 35 445 | 41 % | 59 % |
Vapaan sivistystyön koulutukseen osallistuneet (tuhatta henkilöä) | 1 600 | 27 % | 73 % | - | - | - |
Valtion taiteilija-apurahat | 304 | 44 % | 56 % | 289 | 43 % | 57 % |
Valtion ylimääräiset taiteilijaeläkkeet | 58 | 59 % | 41 % | 61 | 52 % | 48 % |
Etsivän nuorisotyön tavoittamat nuoret (15—28 -vuotiaat) | 20 924 | 57 % | 43 % | 20 237 | 58 % | 42 % |
Nuorten työpajatoiminta (alle 29-vuotiaat) | 25 971 | 57 % | 43 % | 23 162 | 58 % | 42 % |
Urheilija-apurahapäätökset | 368 | 49 % | 51 % | 362 | 48 % | 52 % |
Sivistyksen ja osaamisen vahvistaminen ovat edellytyksiä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiselle. Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää koulutus-, tutkimus-, kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntapolitiikan keinoin kestävän kehityksen edistämistä. Se tarkoittaa mm. sivistyksellisten oikeuksien yhdenvertaista toteutumista, korkealaatuista varhaiskasvatusta, osaamisen ja koulutustason nostoa, jatkuvaa oppimista, tiedon saatavuutta, kulttuurisia oikeuksia sekä hyvinvointia ja osallisuutta. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan toimilla edistetään kulttuurista muutosta, joka on edellytyksenä muutokselle kohti kokonaisvaltaista kestävää kehitystä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjauksilla ohjataan hallinnonalan toimintaa kestävälle pohjalle mm. ottamalla huomioon hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialojen ohjauksessa kestävän kehityksen ja Agenda 2030 -tavoitteet sekä seuraamalla ja arvioimalla näiden tavoitteiden toteutumista.
Opetussuunnitelmissa painotetaan kestävän kehityksen arvopohjaa. Koulutuspoliittisessa selonteossa on huomioitu koulutuksen ja TKI-toiminnan merkittävä rooli kestävän kehityksen edistämisessä.
Korkeakoulut ovat ministeriön kanssa vuosille 2021—2024 solmituissa sopimuksissa sitoutuneet sisällyttämään kestävän kehityksen opintoja koulutusohjelmiinsa sekä kehittävät toimintojen hiilijalanjäljen seurantaa ja pyrkivät aktiivisilla toimenpiteillä korkeakoulukampusten ja toimintojen hiilineutraalisuuteen vuoteen 2030 mennessä. Suomen Akatemia edellyttää kestävän kehityksen periaatteiden huomioimista rahoittamissaan hankkeissa osana vastuullisen tutkimuksen toimintatapoja.
Ministeriö edistää kulttuuri- ja liikuntapalvelujen ja -tapahtumien vastuullista tuottamista ja kuluttamista sekä paikallista kulttuuria tukevaa, kestävää kulttuurimatkailua. Laadittavan kulttuuriperintöstrategian toimilla edistetään kulttuuriperinnön suojelemista, vaalimista ja kestävää käyttöä. Ilmastonmuutos, kestävä kehitys ja mahdollisuudet parantaa elinympäristöä ovat uuden arkkitehtuuripolitiikan ohjelmaesityksen pääteemoja. Opetus- ja kulttuuriministeriö edellyttää valtionavustusta saavilta liikuntaa edistäviltä järjestöiltä ympäristösuunnitelmia osana yhteiskuntavastuun edistämistä vuodesta 2022 alkaen. Liikuntapaikkojen rakentamisessa edistetään energiatehokkuuden, kiertotalouden ja muiden kestävyyden periaatteiden käyttöönottoa. Kestävä kehitys sisältyy nuorisolain arvolähtökohtiin ja siten sen edistäminen on yhtenä nuorisotyön valtionrahoituksen perusteena. Osana valtionhallintoa ministeriö kehittää vastuullisuusraportointiaan.
Tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2020 TP |
2021 TA |
2022 TAE |
2021/2022 muutos |
29.01.30 | Lasten ja nuorten harrastustoiminta | 10 000 | 14 500 | 14 500 | - |
29.10.30 | Esi- ja perusopetus ja varhaiskasvatus1) | 815 677 | 471 179 | 487 457 | 16 278 |
29.10.31 | Vapaa sivistystyö | 181 190 | 162 993 | 172 915 | 9 922 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 963 815 | 965 952 | 1 005 339 | 39 387 |
29.20.35 | Lukiokoulutus | - | 198 439 | 239 610 | 41 171 |
29.80.30 | Kirjastot | 5 812 | 5 826 | 3 886 | -1 940 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit, orkesterit ja museot | 125 151 | 129 197 | 147 056 | 17 859 |
29.80.34 | Taiteen perusopetus | - | 88 583 | 90 249 | 1 666 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset2) | 17 811 | 18 805 | 17 643 | -1 162 |
29.90.52 | Kuntien liikuntatoimi | 19 560 | 19 586 | 19 616 | 30 |
29.91.52 | Kuntien nuorisotyö | 7 902 | 7 821 | 7 748 | -73 |
Yhteensä | 2 146 918 | 2 082 881 | 2 206 019 | 123 138 |
1) Vuodesta 2021 lukien valtionosuudet ja -avustukset lukiokoulutukseen rahoitetaan momentilta 29.20.35 ja taiteen perusopetukseen momentilta 29.80.34.
2) Sisältää valtakunnalliset ja alueelliset liikunnan koulutuskeskukset.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin vuonna 2022 on 54,82 % lisättynä 15,74 eurolla kunnan asukasta kohti ammattikorkeakoulujen rahoituksesta poistamisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun em. lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu valtion määräraha kerrotaan luvulla 1,3461. Kuntien rahoitusosuus on kuitenkin enintään vuoden 2017 tasossa.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen osalta on 359,3 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi jakamattomia voittovaroja tuloutetaan yhteensä 2,25 milj. euroa, jolloin rahapelitoiminnan voittovaroja on käytettävissä yhteensä 361,6 milj. euroa. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille arpajaislain (1047/2001) 17 a §:n mukaisesti. Tuottoarvioon sisältyy arpajaisveron alentamisen arvioitu vaikutus, 42,4 milj. euroa ja lisäksi tuottoarvion alenemista on kompensoitu yhteensä 131,4 milj. euron lisäyksillä budjettimomenteille.
Rahapelitoiminnan voittovarat1) ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2015 TP |
2016 TP |
2017 TP |
2018 TP |
2019 TP |
2020 TP |
2021 TA |
2022 TAE |
|
Tiede | 258,3 | 424,9 | 432,7 | 453,1 | 463,0 | 504,0 | 543,7 | 543,3 |
— voittovarat | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,2 | 107,3 | 71,3 | 76,3 | 69,9 |
— budj.varat2) | 156,1 | 321,7 | 328,3 | 346,9 | 355,7 | 432,7 | 467,5 | 473,4 |
Taide | 470,3 | 458,6 | 460,8 | 460,3 | 452,6 | 582,7 | 581,2 | 557,4 |
— voittovarat | 236,9 | 233,3 | 233,4 | 238,8 | 247,0 | 182,3 | 190,3 | 156,0 |
— budj.varat | 233,4 | 225,4 | 227,4 | 221,4 | 205,5 | 400,4 | 390,9 | 401,4 |
Liikunta | 188,5 | 154,9 | 178,6 | 171,8 | 159,3 | 190,7 | 160,8 | 141,0 |
— voittovarat | 148,0 | 147,1 | 166,2 | 163,3 | 154,0 | 100,2 | 108,9 | 99,8 |
— budj.varat | 40,5 | 7,8 | 12,3 | 8,5 | 5,3 | 90,5 | 51,9 | 41,2 |
Nuoriso | 74,4 | 73,1 | 76,8 | 75,0 | 78,0 | 95,3 | 81,1 | 76,5 |
— voittovarat | 53,0 | 52,7 | 52,6 | 53,3 | 55,0 | 36,3 | 39,2 | 35,9 |
— budj.varat | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,7 | 23,1 | 59,0 | 41,9 | 40,6 |
Voittovarat yhteensä | 540,1 | 536,3 | 556,7 | 561,6 | 563,3 | 390,1 | 414,7 | 361,6 |
1) Rahapelitoiminnan voittovarat ovat vuoteen 2017 saakka veikkausvoittovaroja.
2) Määrärahoihin ei sisälly yliopistojen valtionrahoituksen mom. 29.40.50 määrärahat.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
||
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 361,3 | 310,0 | |
29.40.54 | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | ||
— tutkimushankevaltuus | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,0 | 1,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2020—2022
v. 2020 tilinpäätös 1000 € |
v. 2021 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2022 esitys 1000 € |
Muutos 2021—2022 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 309 879 | 311 126 | 271 784 | -39 342 | -13 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 797 | 17 726 | 18 074 | 348 | 2 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 67 956 | 64 729 | 63 330 | -1 399 | -2 |
03. | Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 682 | 5 013 | 5 058 | 45 | 1 |
04. | Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 1 100 | 1 100 | 0 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 2 661 | 3 161 | 2 611 | -550 | -17 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 30 703 | 34 000 | 34 000 | — | 0 |
30. | Lasten ja nuorten harrastustoiminta (siirtomääräraha 2 v) | 10 000 | 14 500 | 14 500 | — | 0 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 1 737 | 1 577 | 1 547 | -30 | -2 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 8 179 | 3 680 | 3 569 | -111 | -3 |
52. | Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha) | 115 596 | 116 984 | 118 739 | 1 755 | 2 |
53. | Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 46 510 | 47 510 | 7 010 | -40 500 | -85 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 2 058 | 2 246 | 2 246 | — | 0 |
10. | Varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus ja vapaa sivistystyö | 1 160 623 | 841 961 | 881 434 | 39 473 | 5 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 36 245 | 42 256 | 40 514 | -1 742 | -4 |
20. | Perusopetuksen, varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 118 415 | 156 815 | 173 035 | 16 220 | 10 |
30. | Valtionosuus ja -avustus esi- ja perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 815 677 | 471 179 | 487 457 | 16 278 | 3 |
31. | Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 181 190 | 162 993 | 172 915 | 9 922 | 6 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 9 096 | 8 718 | 7 513 | -1 205 | -14 |
20. | Ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus | 984 626 | 1 191 829 | 1 276 864 | 85 035 | 7 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 105 | 8 432 | 8 455 | 23 | 0 |
21. | Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 12 706 | 19 006 | 23 460 | 4 454 | 23 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen (arviomääräraha) | 963 815 | 965 952 | 1 005 339 | 39 387 | 4 |
35. | Valtionosuus ja -avustus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | — | 198 439 | 239 610 | 41 171 | 21 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 3 464 789 | 3 360 615 | 3 398 870 | 38 255 | 1 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 840 | 11 972 | 11 975 | 3 | 0 |
02. | Kansallisarkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 608 | 19 933 | 19 548 | -385 | -2 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 096 | 4 431 | 4 447 | 16 | 0 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 714 | 1 679 | 1 679 | — | 0 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 37 119 | 25 989 | 21 369 | -4 620 | -18 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 941 209 | 1 893 903 | 1 861 691 | -32 212 | -2 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) | 331 082 | 353 744 | 358 142 | 4 398 | 1 |
53. | Rahapelitoiminnan tuotot tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 71 302 | 76 261 | 69 872 | -6 389 | -8 |
54. | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | 48 510 | 55 631 | 55 631 | — | 0 |
55. | Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 949 472 | 896 993 | 905 542 | 8 549 | 1 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 19 837 | 20 079 | 21 974 | 1 895 | 9 |
89. | Valtion rahoitus yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) | 33 000 | — | 67 000 | 67 000 | 0 |
70. | Opintotuki | 604 014 | 643 411 | 698 411 | 55 000 | 9 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 641 | 647 | 647 | — | 0 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) | 102 952 | 99 200 | 132 200 | 33 000 | 33 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 449 220 | 458 600 | 472 100 | 13 500 | 3 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 17 178 | 36 164 | 35 564 | -600 | -2 |
59. | Koulumatkatuki (arviomääräraha) | 34 022 | 48 800 | 57 900 | 9 100 | 19 |
80. | Taide ja kulttuuri | 582 656 | 581 152 | 557 353 | -23 799 | -4 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 125 | 4 268 | 4 265 | -3 | 0 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 200 | 2 103 | 2 105 | 2 | 0 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 099 | 22 314 | 23 867 | 1 553 | 7 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 461 | 5 510 | 5 641 | 131 | 2 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 127 | 7 307 | 7 081 | -226 | -3 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) | 18 571 | 19 619 | 19 887 | 268 | 1 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) | 14 924 | 16 886 | 16 901 | 15 | 0 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) | 5 812 | 5 826 | 3 886 | -1 940 | -33 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 125 151 | 129 197 | 139 798 | 10 601 | 8 |
34. | Valtionosuus ja -avustus taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | — | 88 583 | 90 249 | 1 666 | 2 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) | 46 | 252 | 252 | — | 0 |
41. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 26 648 | 26 648 | 22 648 | -4 000 | -15 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 107 784 | 14 689 | 16 599 | 1 910 | 13 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 15 948 | 17 460 | 16 978 | -482 | -3 |
52. | Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 182 295 | 190 275 | 155 967 | -34 308 | -18 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 25 283 | 23 337 | 24 451 | 1 114 | 5 |
55. | Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 950 | 1 950 | 2 100 | 150 | 8 |
(58.) | Valtionrahoitus luovia aloja ja kulttuuritoimintaa tukevan rahaston pääomaan (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 729 | 989 | 739 | -250 | -25 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 5 504 | 3 899 | 3 899 | — | 0 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 0 | 40 | 40 | — | 0 |
90. | Liikuntatoimi | 190 729 | 160 820 | 143 789 | -17 031 | -11 |
(30.) | Avustukset Liikkuva -ohjelmiin (siirtomääräraha 3 v) | 34 415 | 5 000 | — | -5 000 | -100 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 100 211 | 108 944 | 102 601 | -6 343 | -6 |
52. | Valtionosuudet kunnille ja liikunnan koulutuskeskuksille (arviomääräraha) | 50 803 | 40 676 | 36 688 | -3 988 | -10 |
(54.) | Avustus Helsingin Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeeseen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
56. | Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 300 | 6 200 | 4 500 | -1 700 | -27 |
91. | Nuorisotyö | 95 256 | 81 103 | 76 507 | -4 596 | -6 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 36 273 | 39 220 | 35 934 | -3 286 | -8 |
51. | Nuorten työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö ja valtionosuudet kuntien nuorisotoimeen (siirtomääräraha 2 v) | 37 013 | 32 112 | 38 923 | 6 811 | 21 |
52. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 21 970 | 9 771 | 1 650 | -8 121 | -83 |
Yhteensä | 7 392 573 | 7 172 017 | 7 305 012 | 132 995 | 2 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 2 523 | 2 475 | 2 426 |