Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       10. Verotus ja tulli
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 2022

30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallintoPDF-versio

Selvitysosa:Tilastokeskus tuottaa luotettavaa ja ajantasaista tilastotietoa yhteiskunnan ilmiöistä päätöksenteon tueksi ja asiakkaiden hyödyksi. Tilastokeskus kehittää tilastotoimea yhteistyössä muiden tilastoja tuottavien viranomaisten kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti sekä edistää toiminnallaan tilasto- ja muun tiedon eettistä ja monipuolista hyödyntämistä yhteiskunnassa.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen selonteon tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.

Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. Virasto edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Digi- ja väestötietovirasto vastaa toimialueensa väestötiedoista ja holhousasioista. Virastossa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita viraston tehtäviä ovat muun muassa nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.

Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat tavoitteet
  • — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
  • — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
  • — Kansalaisten ja yritysten asiointi julkishallinnon kanssa on entistä sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää
  • — Digitaaliset palvelut lisäävät tietojen hyödyntämistä ja tehostavat julkishallinnon toimintaa
  • — Luottamus ja oikeusturva vahvistuvat yhteiskunnassa.

01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 517 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) jäsenmaksujen maksamiseen

2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:

1) maksullisen toiminnan tulot

2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Tilastot, joista julkaisuja vuoden aikana 145 139 143
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 euroa) 1 017 1 000 1 000
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % 95 99 99
Virheettömien julkistusten osuus, % 93 98 98
Tutkijapalvelujen voimassa olevien käyttölupien määrä vuoden lopussa, kpl 1 590 1 700 1 900
Tuotantokulut tilastoa kohti, 1 000 euroa 378 423 403
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % 104 100 100
Verkossa tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % 94 98 98
Verkossa vastanneiden osuus vastanneista henkilötiedonkeruissa, % 22 42 50
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Henkilötyövuodet 727 762 740
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,4 10 10
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro 3,6 3,6 3,7

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 58 693 61 432 61 517
Bruttotulot 9 693 10 500 10 000
Nettomenot 49 000 50 932 51 517
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 951    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 689    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 7 340 8 200 8 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 3 851 4 400 4 300
— osuus yhteiskustannuksista 3 189 3 800 3 700
Kustannukset yhteensä 7 040 8 200 8 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 300 - -
Kustannusvastaavuus, % 104 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Säädöspohjaisen ja ympäristötilastoinnin tilastotuotannon laajentuminen 450
Varhaiskasvatuksen tilastotuotannon aloittaminen (siirto momentilta 29.10.20) 80
JTS-miljardin tuottavuussäästö -204
Palkkausten tarkistukset 259
Yhteensä 585

2022 talousarvio 51 517 000
2021 III lisätalousarvio 130 000
2021 talousarvio 50 932 000
2020 tilinpäätös 48 738 000

02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 853 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää myös enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee päätöksentekoa palvelevaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.

Valtiovarainministeriö asettaa Valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tehokkuus

Keskeiset tavoitteet vuodelle 2022 ovat menestyminen tutkimusrahoituksen hankinnassa siten, että VATT pystyy jatkossakin keskittymään tutkimuksessa painopistealueisiinsa; strategisten rekrytointien hyödyntäminen tutkimusohjauksen ja tutkimustoiminnan vahvistamisessa sekä tutkimuksen tukipalvelujen kehittäminen.

Tuotokset ja laadunhallinta

VATT:n tutkimustuloksia julkaistaan omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella tieteellisissä kansainvälisissä aikakauskirjoissa sekä muun muassa valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan julkaisusarjassa. Asiantuntijatoimintaa ovat esimerkiksi tiedeyhteisöä palvelevat lausunnot ja alustukset sekä päätöksentekoa palvelevat lausunnot, kuulemiset, alustukset, työryhmäjäsenyydet ja muu politiikkavalmistelun tuki. Vuonna 2022 tavoitellaan sitä, että julkaisujen laatupainotettu määrä suhteutettuna henkilötyövuosiin kasvaa ja että asiantuntijatoiminnassa pystytään keskittymään vaikuttavuuden kannalta tärkeimpiin kohteisiin.

Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Henkilötyövuodet 51 52 52
Sairauspoissaolot, pv/htv 4,3 5,0 5,0
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro 4,0 3,9 3,9

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 5 344 5 350 5 353
Bruttotulot 1 201 1 500 1 500
Nettomenot 4 143 3 850 3 853
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 806    
— siirtyy seuraavalle vuodelle 1 447    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
JTS-miljardin tuottavuussäästö -15
Palkkausten tarkistukset 18
Yhteensä 3

2022 talousarvio 3 853 000
2021 talousarvio 3 850 000
2020 tilinpäätös 3 784 000

03. Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 55 055 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Asiakkaiden antama numeerinen yleisarvosana palveluista, asteikko 1—4 2,7 3,2 3,5
Sähköisen asioinnin suostumuksen Suomi.fi -viestit palvelussa antaneiden kansalaisten määrä, kpl 540 000 900 000 1 500 000
Sähköisesti tulleiden tilintarkastusten osuus kaikkien holhoustilien tarkastuksesta, % 17 35 50
Sähköisen asiointipalvelun kautta tilattujen väestötietojärjestelmän todistusten %-osuus kaikista tilauksista 36 50 50
Edunvalvonta-tilintarkastus: yksityisten vuositilien tarkastusaika tilin saapumisesta, kk 5,5 3,8 3,8
Holhoustoimen lupa-asioiden keskimääräinen palveluaika/ratkaisuaika hakemuksen saapumisesta, kk 1,8 1,0 1,0
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Henkilötyövuodet 807 792 794
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,8 8,5 8,0
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro 3,5 3,5 3,6

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 100 874 97 413 100 055
Bruttotulot 41 536 46 419 45 000
Nettomenot 59 338 50 994 55 055
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 9 633    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 6 501    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 21 790 24 567 27 090
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 34 920 27 700 32 600
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -13 130 -3 113 -5 510
Kustannusvastaavuus, % 62 89 83
       
Liiketaloudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 18 937 21 422 17 480
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 11 963 9 150 9 700
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 6 974 12 272 7 780
Kustannusvastaavuus, % 158 234 180

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Aluevaalien tietojärjestelmä- ja valmistelumenot -325
Sote-uudistukseen liittyvät määrärahatarpeet 1 033
Suomi.fi -palvelujen virkailijapalvelut 392
Sähköisten asiointipalveluiden asiakaspalvelutyökalu 350
VAAKA-hankkeen siltaus kohti Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelmaa 2 000
Vanhemmuuden tunnustamisen menot 625
JTS-miljardin tuottavuussäästö -183
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -2
Palkkausten tarkistukset 171
Yhteensä 4 061

2022 talousarvio 55 055 000
2021 III lisätalousarvio 5 372 000
2021 talousarvio 50 994 000
2020 tilinpäätös 56 206 000

04. Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tunnistautumistapahtumien määrän kasvu 1 000
Yhteensä 1 000

2022 talousarvio 8 000 000
2021 talousarvio 7 000 000
2020 tilinpäätös 7 200 000