Talousarvioesitys 2022
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Tilastokeskus tuottaa luotettavaa ja ajantasaista tilastotietoa yhteiskunnan ilmiöistä päätöksenteon tueksi ja asiakkaiden hyödyksi. Tilastokeskus kehittää tilastotoimea yhteistyössä muiden tilastoja tuottavien viranomaisten kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti sekä edistää toiminnallaan tilasto- ja muun tiedon eettistä ja monipuolista hyödyntämistä yhteiskunnassa.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen selonteon tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. Virasto edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Digi- ja väestötietovirasto vastaa toimialueensa väestötiedoista ja holhousasioista. Virastossa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita viraston tehtäviä ovat muun muassa nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
- — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
- — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
- — Kansalaisten ja yritysten asiointi julkishallinnon kanssa on entistä sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää
- — Digitaaliset palvelut lisäävät tietojen hyödyntämistä ja tehostavat julkishallinnon toimintaa
- — Luottamus ja oikeusturva vahvistuvat yhteiskunnassa.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 517 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Tilastot, joista julkaisuja vuoden aikana | 145 | 139 | 143 |
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 euroa) | 1 017 | 1 000 | 1 000 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 95 | 99 | 99 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 93 | 98 | 98 |
Tutkijapalvelujen voimassa olevien käyttölupien määrä vuoden lopussa, kpl | 1 590 | 1 700 | 1 900 |
Tuotantokulut tilastoa kohti, 1 000 euroa | 378 | 423 | 403 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Verkossa tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 94 | 98 | 98 |
Verkossa vastanneiden osuus vastanneista henkilötiedonkeruissa, % | 22 | 42 | 50 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 727 | 762 | 740 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,4 | 10 | 10 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 58 693 | 61 432 | 61 517 |
Bruttotulot | 9 693 | 10 500 | 10 000 |
Nettomenot | 49 000 | 50 932 | 51 517 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 951 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 689 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 7 340 | 8 200 | 8 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 3 851 | 4 400 | 4 300 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 189 | 3 800 | 3 700 |
Kustannukset yhteensä | 7 040 | 8 200 | 8 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 300 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Säädöspohjaisen ja ympäristötilastoinnin tilastotuotannon laajentuminen | 450 |
Varhaiskasvatuksen tilastotuotannon aloittaminen (siirto momentilta 29.10.20) | 80 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -204 |
Palkkausten tarkistukset | 259 |
Yhteensä | 585 |
2022 talousarvio | 51 517 000 |
2021 III lisätalousarvio | 130 000 |
2021 talousarvio | 50 932 000 |
2020 tilinpäätös | 48 738 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 853 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee päätöksentekoa palvelevaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Valtiovarainministeriö asettaa Valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2022:
Keskeiset tavoitteet vuodelle 2022 ovat menestyminen tutkimusrahoituksen hankinnassa siten, että VATT pystyy jatkossakin keskittymään tutkimuksessa painopistealueisiinsa; strategisten rekrytointien hyödyntäminen tutkimusohjauksen ja tutkimustoiminnan vahvistamisessa sekä tutkimuksen tukipalvelujen kehittäminen.
VATT:n tutkimustuloksia julkaistaan omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella tieteellisissä kansainvälisissä aikakauskirjoissa sekä muun muassa valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan julkaisusarjassa. Asiantuntijatoimintaa ovat esimerkiksi tiedeyhteisöä palvelevat lausunnot ja alustukset sekä päätöksentekoa palvelevat lausunnot, kuulemiset, alustukset, työryhmäjäsenyydet ja muu politiikkavalmistelun tuki. Vuonna 2022 tavoitellaan sitä, että julkaisujen laatupainotettu määrä suhteutettuna henkilötyövuosiin kasvaa ja että asiantuntijatoiminnassa pystytään keskittymään vaikuttavuuden kannalta tärkeimpiin kohteisiin.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 51 | 52 | 52 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 4,3 | 5,0 | 5,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 5 344 | 5 350 | 5 353 |
Bruttotulot | 1 201 | 1 500 | 1 500 |
Nettomenot | 4 143 | 3 850 | 3 853 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 806 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 1 447 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -15 |
Palkkausten tarkistukset | 18 |
Yhteensä | 3 |
2022 talousarvio | 3 853 000 |
2021 talousarvio | 3 850 000 |
2020 tilinpäätös | 3 784 000 |
03. Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 55 055 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Asiakkaiden antama numeerinen yleisarvosana palveluista, asteikko 1—4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Sähköisen asioinnin suostumuksen Suomi.fi -viestit palvelussa antaneiden kansalaisten määrä, kpl | 540 000 | 900 000 | 1 500 000 |
Sähköisesti tulleiden tilintarkastusten osuus kaikkien holhoustilien tarkastuksesta, % | 17 | 35 | 50 |
Sähköisen asiointipalvelun kautta tilattujen väestötietojärjestelmän todistusten %-osuus kaikista tilauksista | 36 | 50 | 50 |
Edunvalvonta-tilintarkastus: yksityisten vuositilien tarkastusaika tilin saapumisesta, kk | 5,5 | 3,8 | 3,8 |
Holhoustoimen lupa-asioiden keskimääräinen palveluaika/ratkaisuaika hakemuksen saapumisesta, kk | 1,8 | 1,0 | 1,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 807 | 792 | 794 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,8 | 8,5 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 100 874 | 97 413 | 100 055 |
Bruttotulot | 41 536 | 46 419 | 45 000 |
Nettomenot | 59 338 | 50 994 | 55 055 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 633 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 501 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 21 790 | 24 567 | 27 090 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 34 920 | 27 700 | 32 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -13 130 | -3 113 | -5 510 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus, % | 62 | 89 | 83 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 18 937 | 21 422 | 17 480 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 11 963 | 9 150 | 9 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 6 974 | 12 272 | 7 780 |
Kustannusvastaavuus, % | 158 | 234 | 180 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aluevaalien tietojärjestelmä- ja valmistelumenot | -325 |
Sote-uudistukseen liittyvät määrärahatarpeet | 1 033 |
Suomi.fi -palvelujen virkailijapalvelut | 392 |
Sähköisten asiointipalveluiden asiakaspalvelutyökalu | 350 |
VAAKA-hankkeen siltaus kohti Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelmaa | 2 000 |
Vanhemmuuden tunnustamisen menot | 625 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -183 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 171 |
Yhteensä | 4 061 |
2022 talousarvio | 55 055 000 |
2021 III lisätalousarvio | 5 372 000 |
2021 talousarvio | 50 994 000 |
2020 tilinpäätös | 56 206 000 |
04. Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tunnistautumistapahtumien määrän kasvu | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2022 talousarvio | 8 000 000 |
2021 talousarvio | 7 000 000 |
2020 tilinpäätös | 7 200 000 |