Talousarvioesitys 2022
10. Tuomioistuimet ja oikeusapu
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin kansalaisten keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
Vaikuttavuustavoitteena on, että riita-, rikos- ja hallintolainkäyttöasiat ratkaistaan viivytyksettä, laadukkaasti ja edullisesti. Tuomioistuinten työvälineitä kehitetään käyttäjäystävällisiksi ja toimintaa tukeviksi siten, että oikeudenkäynneissä voidaan mahdollisimman laajasti hyödyntää sähköisiä aineistoja. Työmenetelmät ja toimintatavat voidaan tällöin kehittää sellaisiksi, että ne tukevat asioiden käsittelyn joutuisuutta ja laatua.
Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylimpien oikeusasteiden toiminta painottuu ennakkoratkaisuihin.
Vaikuttavuustavoitteena on, että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa. Kansallisen lainsäädännön lisäksi oikeusturvatehtävistä on säädetty kansainvälisin sopimuksin. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin arvioi oikeuskäytännössään sitä, miten jäsenvaltiot noudattavat kansainvälistä ihmisoikeussopimusta.
Yleisissä tuomioistuimissa käsitellään ja ratkaistaan rikosoikeudellista vastuuta koskevat syyteasiat sekä yksityisoikeudellisia oikeussuhteita koskevat riita-asiat ja hakemusasiat. Yleiset tuomioistuimet huolehtivat siten rikosvastuun toteuttamisesta kaikilla yksityisen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisesta.
Hallintotuomioistuimilta haetaan muutosta viranomaisten eri hallinnonaloilla ja -tasoilla tekemiin päätöksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut, mutta myös muiden hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat koko julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja oikeusturvan toteutumista. Ratkaisuilla ja käsittelyajoilla on myös vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn. Niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata asioiden joutuisa käsittely ja päätösten oikeusvarmuus.
Koronavirus covid-19 on vaikuttanut tuomioistuinten toimintaan voimakkaasti. Asioiden käsittely on ruuhkautunut koronaviruspandemian vuoksi merkittävästi erityisesti käräjäoikeuksissa, joissa valtaosa asioista käsitellään suullisissa istunnoissa. Vireillä olevien asioiden määrä on kasvanut, koska toimenpiteet viruksen leviämisen estämiseksi ja terveysturvallisuuden varmistamiseksi ovat rajoittaneet suullisten istuntojen järjestämistä.
Oikeusavun ja talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudelliseen ja velkaantumiseen liittyvään ongelmaansa, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että asiakkaiden edut ja oikeudet tulevat valvotuiksi, vaikka hän ei itse siihen kykenisi toimintakyvyn rajoitusten vuoksi.
Koronavirus covid-19 on vaikuttanut oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintaan. Koronaviruspandemian yhteiskunnalliset vaikutukset lisäävät oikeudellisen palvelun tarvetta. Taloustilanteen heikkeneminen lisää talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden määrää.
— Ylivelkaantumista ehkäistään toimivalla viranomaisyhteistyöllä. Parannetaan kansalaisten avunsaantia henkilökohtaisen talouden hallinnassa ja ehkäistään kansalaisten velkaongelmien muodostumista. Kansalaisten taloudenhallinnan parantamiseksi perustetaan talousosaamisen toiminto talous- ja velkaneuvonnan yhteyteen. Tuetaan talousosaamisen toiminnon organisointia oikeusaputoimistoissa ja laaditaan laaja-alainen toimintasuunnitelma. Ennakoivan talousneuvonnan hankkeessa hyväksi koetut toimintamallit vakiinnutetaan osaksi talous- ja velkaneuvonnan, ulosoton, sosiaali- ja terveystoimen, järjestöjen ja muiden viranomaisten toimintaa.
— Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Oikeusavun asianajoprosessin toimivuutta kehitetään yhtenäistämällä toimintatapoja. Yleisen edunvalvonnan laatumittaristoa kehitetään ja toimintatapoja yhtenäistetään. Kuluttajariitalautakunnan valitusten käsittelyprosessin toiminta- ja menettelytapoja kehitetään.
— Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Edistetään sovittelupalvelujen käyttöä oikeusaputoimistoissa.
— Sähköinen asiointi ja muut neuvontapalvelut ovat asiakaslähtöisiä. Asiakkaalle tarjotaan palvelua eri kanavien kautta asiakkaan tarpeet huomioiden ja asiointia ohjaten.
Tietoja henkilöstöstä
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Tuomioistuimet | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 343 | 3 450 | 3 450 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 6,8 | 7,6 | 7,6 |
Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit ja kuluttajariitalautakunta | |||
Henkilöstömäärä, htv | 1 231 | 1 260 | 1 250 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,4 | 9,0 | 9,0 |
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 961 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tunnuslukutaulukko
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 1 882 | 2 000 | 2 000 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 141 | 120 | 130 |
— julkaistut ratkaisut | 100 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 5,3 | 5,5 | 5,5 |
— valituslupa-asiat | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
— asiaratkaisut | 17,5 | 17,0 | 17,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 4 509 | 4 500 | 4 500 |
— tuottavuus (asia/htv) | 25,5 | 26 | 26 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 320 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 8 847 | 8 979 | 8 971 |
Bruttotulot | 15 | 10 | 10 |
Nettomenot | 8 832 | 8 969 | 8 961 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 547 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 558 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -30 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -4 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -22 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 1 |
Palkkausten tarkistukset | 47 |
Yhteensä | -8 |
2022 talousarvio | 8 961 000 |
2021 III lisätalousarvio | 1 000 |
2021 talousarvio | 8 969 000 |
2020 tilinpäätös | 8 843 000 |
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 052 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus ratkaisee hallintopäätöksistä tehdyt valitukset ylimpänä oikeusasteena. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintolainkäyttöä. Muutoksenhaku hallinto-oikeuksien päätöksiin edellyttää valituslupaa, jollei erikseen toisin säädetä.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisemista asioista lähes 90 % koskee alueellisten hallinto-oikeuksien antamia päätöksiä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisee muun muassa markkinaoikeuden sekä valtioneuvoston päätöksistä tehdyt valitukset. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista asioista suurimpia asiaryhmiä ovat ulkomaalaisasiat, sosiaali- ja terveydenhuolto, rakentaminen ja ympäristö, verotus, valtio-oikeus ja yleishallinto sekä taloudellinen toiminta kuten kilpailuasiat ja julkiset hankinnat. Vuonna 2015 kansainvälistä suojelua hakevien määrä kasvoi huomattavasti. Turvapaikkaa koskevien valitusten määrän oletetaan olevan edelleen suuri korkeimmassa hallinto-oikeudessa v. 2022.
Tunnuslukutaulukko
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 5 365 | 6 000 | 5 000 |
— Ulkomaalaisasiat | 2 805 | 3 200 | 2 400 |
— Muut asiat | 2 560 | 2 800 | 2 600 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 7,4 | 7,5 | 7,0 |
— Ulkomaalaisasiat | 4,8 | 4,0 | 4,0 |
— Muut asiat | 10,2 | 11,0 | 10,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 201 | 2 275 | 2 653 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 45 | 45 | 43 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 600 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 12 343 | 13 644 | 13 072 |
Bruttotulot | 21 | 20 | 20 |
Nettomenot | 12 322 | 13 624 | 13 052 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 659 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 248 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -51 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | -396 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -26 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -26 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -143 |
Palkkausten tarkistukset | 70 |
Yhteensä | -572 |
2022 talousarvio | 13 052 000 |
2021 III lisätalousarvio | -143 000 |
2021 talousarvio | 13 624 000 |
2020 tilinpäätös | 11 911 000 |
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 274 652 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Tuomioistuinviraston menoihin.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännöksi, joka koskee henkilötodistelun vastaanottamista muutoksenhakutuomioistuimessa käräjäoikeuden tekemältä kuva- ja äänitallenteelta.
Tuomioistuinvirasto tukee ja ohjaa tuomioistuinlaitosta siten, että tuomioistuinlaitoksen toiminta on vaikuttavaa ja oikeusturva toteutuu tehokkaasti.
Tuomioistuimet ratkaisevat niiden käsiteltäväksi tulleet asiat ja siten tuottavat oikeusturvaa. Tuomioistuinten toimintaa kuvaavat keskeiset indikaattorit on kuvattu oheisessa tunnuslukutaulukossa.
Tunnuslukutaulukko
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 7 698 | 8 200 | 8 300 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,3 | 6,3 | 6,3 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 2 105 | 2 000 | 2 000 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 41 | 45 | 45 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 543 117 | 550 000 | 580 000 |
— Rikosasiat | 50 834 | 55 000 | 56 000 |
— Laajat riita-asiat | 8 439 | 8 500 | 8 750 |
— Summaariset asiat | 406 129 | 400 000 | 410 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 5,3 | 5,5 | 5,0 |
— Laajat riita-asiat | 9,2 | 10,0 | 9,2 |
— Summaariset asiat | 3,0 | 2,8 | 2,8 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,2 | 6,5 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 655 | 650 | 650 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 113 | 115 | 115 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 18 638 | 18 000 | 19 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,9 | 9,0 | 8,7 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 475 | 1 350 | 1 350 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 53 | 55 | 55 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 5 269 | 5 400 | 5 400 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,4 | 9,0 | 9,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 644 | 1 500 | 1 500 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 46 | 48 | 50 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 525 | 600 | 600 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,9 | 8,5 | 8,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 6 071 | 6 000 | 6 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 14 | 16 | 16 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 118 | 120 | 120 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 11,6 | 10,0 | 10,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 10 518 | 9 000 | 9 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 13 | 13 | 13 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 43,98 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 283 097 | 285 278 | 275 652 |
Bruttotulot | 813 | 1 000 | 1 000 |
Nettomenot | 282 284 | 284 278 | 274 652 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 46 874 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 844 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 178 575 |
Hallintotuomioistuimet | 50 000 |
Tuomioistuinvirasto | 5 600 |
Tietohallinto- ja muut menot | 40 477 |
Yhteensä | 274 652 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -1 259 |
Istuntosalivarustelu (HO 2019) | 100 |
Koronaviruspandemiasta aiheutuneen ruuhkan purku | -2 540 |
Näytön keskittäminen käräjäoikeuksiin (HO 2019) | 1 000 |
Näytön keskittäminen käräjäoikeuksiin (HO 2019 kertaluonteinen) | -2 500 |
Oulun oikeustalon aiheuttama vuokramenojen kasvu | 1 100 |
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten aineistopankki (AIPA) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 900 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | -2 063 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -149 |
Vesi- ja ympäristöasioiden ruuhkan purku | -1 700 |
Videoneuvottelulaitteiden määrän lisääminen | 1 612 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -600 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -36 |
Palkkausten tarkistukset | 1 309 |
Yhteensä | -9 626 |
2022 talousarvio | 274 652 000 |
2021 III lisätalousarvio | 214 000 |
2021 I lisätalousarvio | 7 530 000 |
2021 talousarvio | 284 278 000 |
2020 tilinpäätös | 261 254 000 |
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 81 869 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 48 500 asiaa (46 648 asiaa v. 2020 ja arvio 48 700 asiaa v. 2021). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2022 (13 päivää v. 2020 ja 11 päivää v. 2021). Oikeusaputoimistoihin v. 2020 saapuneista asioista 87 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 13 % rikosasioita.
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 9 % v. 2022.
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 7 200 asiaa (6 872 asiaa v. 2020 ja arvio 7 000 asiaa v. 2021). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on keskimäärin 10 kuukautta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2022:
Oikeusapu ja talous- ja velkaneuvonta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Oikeusapu | |||
---|---|---|---|
Käsitellyt asiat, kpl | 48 473 | 47 800 | 49 000 |
Chat ja oikeusapuohjaus, kpl | 13 987 | 15 900 | 15 000 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 24 668 | 25 000 | 24 500 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 148 | 153 | 150 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 384 | 400 | 400 |
Talous- ja velkaneuvonta | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 23 006 | 23 700 | 34 200 |
Talousneuvonnat, kpl | 17 926 | 16 800 | 18 600 |
Taloudellisuus (euroa/asia) | 245 | 302 | 339 |
Tuottavuus (asia/htv) | 215 | 194 | 171 |
Yleinen edunvalvonta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 42 832 | 44 800 | 45 100 |
— edunvalvontatoimisto | 38 624 | 40 600 | 41 000 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 208 | 4 200 | 4 100 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 765 | 791 | 770 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 66 | 70 | 70 |
Kuluttajariitalautakunta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 7 079 | 7 200 | 7 200 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 388 | 363 | 370 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 186 | 212 | 210 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 13,1 | 11,9 | 10,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 84 946 | 86 422 | 85 769 |
Bruttotulot | 3 907 | 4 475 | 3 900 |
Nettomenot | 81 039 | 81 947 | 81 869 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 16 605 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 753 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 29 600 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 80 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ennakoiva velkaneuvonta (siirto momentilta 25.01.01) | 70 |
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -541 |
Koronaviruspandemiasta aiheutunut ruuhkan purku ja maksutulojen väheneminen | -511 |
Oikeusavun ja edunvalvonnan koulutus (siirto momentilta 25.01.01) | 65 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusapu | 220 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -41 |
Ylivelkaantuminen (HO 2019) | 450 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -180 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -13 |
Palkkausten tarkistukset | 403 |
Yhteensä | -78 |
2022 talousarvio | 81 869 000 |
2021 III lisätalousarvio | -13 000 |
2021 I lisätalousarvio | 1 549 000 |
2021 talousarvio | 81 947 000 |
2020 tilinpäätös | 79 187 000 |
50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 75 935 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) enintään 2 000 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeusapu ja puolustus | 63 635 |
Asianomistajan avustaminen | 3 700 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 1 700 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 4 900 |
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkiot sekä julkisselvityksestä aiheutuvat muut konkurssimenettelyn menot (enintään) | 2 000 |
Yhteensä | 75 935 |
Vuonna 2020 yksityiset oikeusavustajat hoitivat 34 1551) oikeusapuasiaa. Oikeusavun tuomioistuinasioista rikosasiat ovat määrällisesti (66 %) ja kustannuksiltaan suurin asiaryhmä. Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 1,3 milj. euroa v. 2020. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 4,9 milj. euroa v. 2020. Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot ja muut julkisselvitysmenot olivat yhteensä noin 1,9 milj. euroa v. 2020.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisselvityskulut | -50 |
Yhteensä | -50 |
2022 talousarvio | 75 935 000 |
2021 talousarvio | 75 985 000 |
2020 tilinpäätös | 75 421 844 |