Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten valtion mielisairaaloiden, lastensuojeluyksiköiden ja vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenoista, sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto. Vankiterveydenhuollon yksikön tehtävänä on vastaavasti vankien terveydenhuollon järjestäminen.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 34 168 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon ja kansainvälisen tasa-arvopalkinnon hallintoon liittyviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteet käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2022:
- — kehitetään yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa laskentatointa, kustannuslaskentaa ja muuta seurantaa mm. Kieku-tietojärjestelmän puitteissa ja hankintatointa Handi-periaatteiden mukaisesti
- — maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia hallitusohjelman ohjelmia ja muita hankkeita
- — valmistellaan ja toimeenpannaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa uudistusta
- — lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä
- — jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista
- — vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet ja toimintamenojen supistuminen huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Ministeriön johto ja erillisyksiköt | 526 | 518 | 549 |
Johdon tuki -yksikkö | 1 472 | 1 495 | 1 582 |
Viestintäyksikkö | 1 374 | 1 347 | 1 425 |
Hallintoyksikkö | 2 749 | 2 768 | 2 928 |
Kansainvälisten asioiden yksikkö | 1 352 | 1 792 | 1 586 |
Hyvinvointi- ja palveluosasto | 7 047 | - | - |
Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto | 2 970 | 3 148 | 3 330 |
Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto | 2 864 | 2 814 | 2 977 |
Turvallisuus ja terveys -osasto | 2 140 | 6 085 | 5 764 |
Yhteisöt ja toimintakyky -osasto | 1 979 | 5 650 | 4 427 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto | 1 788 | 5 135 | 4 028 |
Työ- ja tasa-arvo-osasto | 4 890 | 5 266 | 5 572 |
Yhteensä | 31 151 | 36 018 | 34 168 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 38 922 | 44 518 | 42 768 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 7 771 | 8 500 | 8 600 |
Nettomenot | 31 151 | 36 018 | 34 168 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 905 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 565 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Covid-19-epidemiaan liittyvän koordinaation, ohjauksen ja seurannan määräaikainen vahvistaminen (-5 htv) | -400 |
Kansainvälinen tasa-arvopalkinto | -500 |
Lääketieteellisen, kansanterveyden, epidemiologisen, mikrobiologisen ja rokottamiseen liittyvän resurssin määräaikainen vahvistaminen (-4 htv) | -320 |
Turvataan lainsäädäntötyön resurssit (HO 2019) | -200 |
Valmiusorganisaation määräaikainen vahvistaminen (-6 htv) | -480 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -137 |
Palkkausten tarkistukset | 181 |
Tasomuutos | 6 |
Yhteensä | -1 850 |
2022 talousarvio | 34 168 000 |
2021 talousarvio | 36 018 000 |
2020 tilinpäätös | 33 811 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 978 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin
5) mielenterveyslain (1116/1990) 3 tai 4 luvun nojalla määrätyn tahdosta riippumattoman psykiatrisen hoidon kustannuksiin niissä tapauksissa, kun henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa eikä hoidon maksaja määräydy minkään muun lainsäädännön nojalla.
Selvitysosa: Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2022.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevaa tieteellistä tutkimustyötä tehdään ja hyödynnetään jatkuvasti. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Hoitoa kehitetään siten, että pakkotoimia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia vastaavaa moniammatillista työskentelyä sekä työnjohtoa. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2020 toteutuma |
htv | 2021 arvio |
htv | 2022 arvio |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 1 283 | 1 | 980 | 1 | 978 | 1 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 62 492 | 851 | 64 270 | 947 | 64 405 | 995 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 256 | 9 | 430 | 15 | 600 | 20 |
Yhteensä | 64 031 | 861 | 65 680 | 963 | 65 983 | 1 016 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 65 089 | 66 660 | 66 961 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 64 031 | 65 680 | 65 983 |
Nettomenot | 1 058 | 980 | 978 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 047 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 272 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 197,75 | 189,83 | 190,14 |
Niuvanniemen alaikäisten hoitoyksikkö | 110,33 | 105,88 | 109,93 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 170,02 | 169,87 | 172,87 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 362,83 | 379,44 | 378,66 |
Niuvanniemen alaikäisten hoitoyksikkö | 850,39 | 864,03 | 884,16 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 437,00 | 453,00 | 457,00 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 61 340 | 63 221 | 63 374 |
— muut tuotot | 1 152 | 1 049 | 1 031 |
Tuotot yhteensä | 62 492 | 64 270 | 64 405 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 61 958 | 63 944 | 64 074 |
— osuus yhteiskustannuksista | 238 | 265 | 263 |
Kustannukset yhteensä | 62 196 | 64 209 | 64 337 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 296 | 61 | 68 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia (aik.os) | 146 410 | 143 550 | 143 663 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia (aik.os.) | 4 938 | 4 692 | 4 684 |
Mielentilatutkimuksia (aik.os.) | 72 | 66 | 69 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 583 | 4 575 | 4 562 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 73 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön kehittämisessä voimavaroja suunnataan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan perustuvaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen, jonka keskeisiä teemoja ovat muun muassa psykologisten valmiuksien koulutukset, biologiset ja farmakologiset koulutukset sekä pakkokeinojen vähentämiseen tähtäävä koulutus. Koulutuksen rahoitus tulee pääosin maksullisen toiminnan tuotoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 |
Yhteensä | -2 |
2022 talousarvio | 978 000 |
2021 III lisätalousarvio | 200 000 |
2021 talousarvio | 980 000 |
2020 tilinpäätös | 1 283 000 |
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 848 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007) ja sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2022.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta lisätään hallinnollisen rakenteen konsernin omaisuutta kehittämällä sekä uudistamalla palvelujen tuottamisen toiminnallisia ja fyysisiä rakenteita. Vaikeasti käytöshäiriöisten, päihdeongelmaisten sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten tarpeita vastaavia palveluita kehitetään lastensuojelun, terveydenhuollon ja vaativan erityisen tuen perusopetukseen integroituna kokonaispalveluna, turvaamalla määrällisesti riittävät henkilöstöresurssit sekä jatkuvalla henkilöstön erityisosaamista vahvistavalla koulutuksella. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään hyödyntäen sähköistä laadunhallintajärjestelmää sekä asiakasjärjestelmään sisältyvää vaikuttavuusmittaria. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan muun muassa asiakaspalautetta keräämällä ja toimintaa kehitetään palvelujen ostajien eli kuntien muuttuvia tarpeita vastaavaksi.
Koulukotien toimitiloille asetetaan palveluiden erityisyydestä johtuvat korkeat terveellisyyden, turvallisuuden terapeuttisuuden ja kestävyyden laatuvaatimukset. Koulukotien uusi toimitilakonsepti on kehitetty vastaamaan näihin tarpeisiin. Sekä suomen- että ruotsinkielisen palvelun turvaaminen edellyttää perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden toteuttamista.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2020 toteutuma |
htv | 2021 varsinainen talousarvio |
htv | 2022 esitys |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 536 | - | 1 848 | - | 1 848 | - |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 25 048 | 337 | 25 616 | 359 | 26 000 | 361 |
Yhteensä | 25 584 | 337 | 27 464 | 359 | 27 848 | 361 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 23 955 | 26 264 | 26 648 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 23 809 | 24 416 | 24 800 |
Nettomenot | 146 | 1 848 | 1 848 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 601 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 991 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 22 815 | 23 386 | 23 800 |
— muut tuotot | 2 233 | 2 230 | 2 200 |
Tuotot yhteensä | 25 048 | 25 616 | 26 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 239 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 23 250 | 24 815 | 26 049 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 495 | 1 500 | 1 500 |
Kustannukset yhteensä | 24 745 | 26 315 | 27 549 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 303 | -699 | -1 549 |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 97 | 94 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen:
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 33 034 | 31 390 | 31 390 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 8 893 | 9 855 | 9 855 |
Koulupäivä | 18 803 | 20 223 | 19 703 |
Jälkihuoltovuorokausi | 1 710 | 1 500 | 1 500 |
Vankilan perheosasto | 1 495 | 1 700 | 1 700 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 2 |
Yhteensä | 0 |
2022 talousarvio | 1 848 000 |
2021 III lisätalousarvio | 292 000 |
2021 talousarvio | 1 848 000 |
2020 tilinpäätös | 536 308 |
06. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 088 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta (sisältäen talous-, henkilöstö- ja tietohallinto sekä tukipalvelut) ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
4) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
5) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö vastaa vankien terveyspalvelujen järjestämisestä. Vankiterveydenhuollon yksikkö tuottaa itse pääosan perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluista. Erikoissairaanhoidon ja päivystyksen palvelut hankitaan pääosin ostopalveluina, jotka katetaan arviomäärärahasta. Vankiterveydenhuollon yksikön tuloina otetaan huomioon sen maksullisesta palvelutoiminnasta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolien kanssa saatavat tulot.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ohjauksessaan asettanut vankiterveydenhuollolle tavoitteita, joilla mm. pyritään lisäämään entisestään vankien saamien terveyspalvelujen vaikuttavuutta ja laatua, tiivistämään yhteistyötä vankiloiden psykologien, sosiaali- ja päihdetyön tekijöiden kanssa sekä varmistamaan hoidon jatkuvuus vangin vapautumisen jälkeen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 21 016 | 20 454 | 19 336 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 303 | 299 | 248 |
Nettomenot | 20 713 | 20 155 | 19 088 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 434 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lääkekustannusten nousu | 200 |
Potilastietojärjestelmän toiminnallisuuden varmistamiseen yhteensä | 430 |
Rikosasioiden käsittely (siirto momentilta 25.40.01) | 120 |
Ulkopuolisten terveyspalvelujen osto (siirto momentille 33.01.08) | -1 700 |
Palkkausten tarkistukset | 80 |
Tasomuutos | -197 |
Yhteensä | -1 067 |
2022 talousarvio | 19 088 000 |
2021 III lisätalousarvio | 520 000 |
2021 talousarvio | 20 155 000 |
2020 tilinpäätös | 20 291 000 |
07. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 755 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta on sosiaalivakuutuksen erikoistuomioistuimeen rinnastettava muutoksenhakuelin, joka toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa kansaneläkeasioissa ja Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä kuntoutusasioissa ja yleistä asumistukea, eläkkeen saajan asumistukea, lapsilisiä, lasten kotihoidon tukea ja yksityisen hoidon tukea, elatustukea, sotilasavustusta, äitiysavustusta, sairausvakuutusta, takuueläkettä, vammaisten tulkkauspalvelua, ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa, työmarkkinatukea, vuorottelukorvausta, työttömyyskassan jäsenyyttä, aikuiskoulutustukea, ammattitutkintostipendiä, palkkaturvaa, työnantajan omavastuumaksua ja työttömyysvakuutusmaksun perintää koskevissa asioissa. Lisäksi muutoksenhakulautakunnassa käsitellään lainvoimaisten päätösten poistamista koskevat hakemukset samoissa asiaryhmissä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Päätöksen hinta (euroa/ratkaisu) | 197 | 204 | 205 |
Työn tuottavuus (ratkaisu/htv) | 425 | 425 | 425 |
Tulokset ja laadunhallinta | |||
Käsittelyaika (ka/kk) | 6,5 | 6,2 | 6,0 |
Muutosaste vakuutusoikeudessa | 4,5 | <15 | <15 |
VMBaro:n tulokset (indeksi) | 3,6 | >3,6 | >3,8 |
Sairauspoissaolojen määrä (pv/htv) | 7,2 | <7,2 | <7,0 |
Eläköitymisen keski-ikä (vuotta) | 66 | >64,5 | >64,5 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarvearvion muutos | -1 |
Palkkausten tarkistukset | 42 |
Yhteensä | 41 |
2022 talousarvio | 8 755 000 |
2021 talousarvio | 8 714 000 |
2020 tilinpäätös | 8 532 000 |
08. Vankiterveydenhuollon yksikön ulkopuoliset terveyspalvelut, lääkehuolto ja lääkkeet sekä hoitotarvikkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Vankiterveydenhuollon yksiköstä annetun lain (1635/2015) 2 §:n mukaisesti ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palveluiden maksamiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö vastaa vankien terveyspalvelujen järjestämisestä. Vankiterveydenhuollon yksikkö tuottaa itse pääosan perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluista. Erikoissairaanhoidon ja päivystyksen palvelut hankitaan pääosin ostopalveluina, joiden määrä riippuu vankien määrästä ja heidän sairastavuudesta. Vankiterveydenhuollon yksikkö noudattaa C-hepatiittipotilaiden hoidossa kansallisen C-hepatiittistrategian mukaista toimintamallia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ulkopuolisten terveyspalveluiden osto (siirto momentilta 33.01.06) | 1 700 |
Yhteensä | 1 700 |
2022 talousarvio | 1 700 000 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tiedonhallinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 35 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisten Kanta-palvelujen kehittämiseen ja kansallisten määrittelyjen valmisteluun ja ylläpitoon (Kela), sellaisten jatkuvien tehtävien ja ylläpidon kustannusten kattamiseen, joita ei voida periä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta tai apteekeilta käyttömaksuina (Kela) sekä sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain (552/2019) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain (668/2008) mukaisten Kelalle aiheutuvien kustannusten kattamiseen (Kela)
2) muiden viranomaisten sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen
3) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
4) sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiohankkeiden ohjaukseen sekä digitalisaation toteutumisen arviointiin ja seurantaan (STM)
5) sosiaali- ja terveysministeriön hankintoihin DigiFinland Oy:ltä, joilla toteutetaan julkisten palveluntarjoajien sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kehittämishankkeita.
Selvitysosa:Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalvelujen toteuttaminen ja toteutuksia varten tarvittavien määrittelyjen laatiminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Uusien toiminnallisuuksien ja tietosisältöjen kehittämiseen tähtäävien kehittämishankkeiden lisäksi myös palveluiden tekninen infrastruktuuri, palveluiden jatkuvuuden varmistaminen ja tietoturva edellyttävät jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Lisäksi Kansaneläkelaitoksella on lakisääteisiä tehtäviä kuten raportointi valvontaviranomaisille sekä kansainvälisiä tehtäviä, joita ei voida rahoittaa käyttäjien maksamilla käyttömaksuilla.
Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen. Valtionapuviranomaisina voivat toimia THL ja STM.
Määrärahaa voidaan käyttää myös muiden viranomaisten sosiaali- ja terveydenhuoltoon tai terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiohankkeiden ohjaukseen sekä digitalisaatiokehityksen arviointien ja seurannan toteuttamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakastietolain vaatimat muutokset Kanta-palveluissa | 5 500 |
DigiFinland Oy:lta hankittavat palvelut, pääoman palautus | -5 000 |
Korkean varautumisen tietojärjestelmät | 1 000 |
Sote-uudistuksen vaikutukset Kanta-palveluihin | 700 |
Tiedontuotannon uudistaminen (Toivo/Valtava) | 3 000 |
Yhteensä | 5 200 |
2022 talousarvio | 35 600 000 |
2021 III lisätalousarvio | 5 700 000 |
2021 talousarvio | 30 400 000 |
2020 tilinpäätös | 22 400 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 729 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 1 229 |
Yhteensä | 1 229 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 20 729 000 |
2021 III lisätalousarvio | 8 000 000 |
2021 talousarvio | 19 500 000 |
2020 tilinpäätös | 19 753 893 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 353 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa muun muassa Suomen jäsenmaksusta WHO:lle, jonka rahoituksesta 20 % katetaan jäsenmaksuilla ja loput jäsenmaiden vapaaehtoisrahoituksella. WHO:n rooli on noussut keskeiseksi maiden taloutta ja turvallisuutta horjuttavien pandemioiden ja kriisien yhteydessä. Vuonna 2020 aloitettu prosessi pandemiavalmiuden ja -vasteen tehostamiseksi ja WHO:n rakenteiden toiminnan vahvistamiseksi edellyttää Suomen aktiivista osallistumista. Suomi on rakentanut itselleen vahvan roolin vaikuttaa järjestössä meneillään oleviin uudistuksiin hallintoneuvostojäsenyytensä (2018—2021) aikana. Suomen hallitus tukee WHO:n johtoroolia globaaliterveydessä ja terveysturvallisuudessa ja katsoo, että WHO:n rahoitus tulee varmistaa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien tarkennukset | 1 091 |
Yhteensä | 1 091 |
2022 talousarvio | 6 353 000 |
2021 talousarvio | 5 262 000 |
2020 tilinpäätös | 14 545 000 |