Talousarvioesitys 2022
4.3. Verotuloarvioiden riski- ja herkkyystarkastelu
Kuten edellä todettu, talousarvioesityksen verotuloarvio pohjautuu valtiovarainministeriön talousennusteeseen ja sen mukaiseen arvioon veropohjien kehityksestä. Ennustetusta poikkeavan talouskehityksen vaikutukset verokertymään riippuvat siitä, mihin tekijöihin poikkeama perustuu. Vaikutukset muodostuvat sitä suuremmiksi, mitä enemmän makrokehitystä koskeva ennustepoikkeama on lähtöisin kotimaisesta kysynnästä verrattuna ulkoisen kysynnän kautta tuleviin muutoksiin. Toteutuneen kehityksen perusteella arvioidaan, että talouskasvun hidastuminen prosenttiyksiköllä heikentäisi valtion rahoitusasemaa n. 0,3 prosenttiyksikköä suhteessa kokonaistuotantoon. Tästä valtaosa perustuu verotulojen heikkenemiseen. Vuoden 2022 kokonaistuotannon tasoon suhteutettuna prosenttiyksikön muutos talouskasvussa vaikuttaisi valtion rahoitusasemaan 0,8 mrd. euroa.
Oheisessa taulukossa on esitetty arvioita eräiden verolajien tuoton herkkyydestä veropohjassa tapahtuviin muutoksiin.
Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Eräiden veropohjaerien muutoksen vaikutus valtion verotuottoon
Verolaji | Veropohja / kysyntäerä | Muutos | Verotuoton muutos, milj. euroa |
Ansiotuloverot | Palkkatulot | 1%-yks. | 470 (ml. maksut), josta valtio 146 |
Eläketulot | 1%-yks. | 146, josta valtio 38 | |
Pääomatulovero | Pääomatulot | 1%-yks. | 47 |
Yhteisövero | Toimintaylijäämä | 1%-yks. | 55, josta valtio 36 |
ALV | Yksityisen kulutuksen arvo | 1%-yks. | 133 |
Autovero | Uusien henkilöautojen myynti, kpl | 1 000 kpl | 4 |
Energiavero | Sähkön I kulutus | 1 % | 9 |
Bensiinin kulutus | 1 % | 13 | |
Dieselin kulutus | 1 % | 15 | |
Alkoholijuomavero | Alkoholin kulutus | 1 % | 15 |
Tupakkavero | Savukkeiden kulutus | 1 % | 10 |