Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Luvun 30.20 selvitysosa on sisällytetty luvun 30.10 selvitysosaan.
01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 272 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin
2) vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaiseen apuun liittyvien siirtomenojen maksamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja
4) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
7) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen
8) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille
9) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Lisäksi virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virastolla on Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtäviä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.
Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuuden, toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden saavuttamista.
Viraston tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Taloudellisuusindeksi (2019=100) | 110,7 | 100,5 | 101 |
Tuottavuusindeksi (2019=100) | 104,6 | 100,5 | 101 |
Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)
2020 tilinpäätös | 2021 arvio | 2022 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maatalous | 14 279 | 562 | 116 | 20 641 | 498 | 126 | 17 712 | 568 | 126 |
Maaseudun kehittäminen | 7 432 | 1 262 | 69 | 8 816 | 1 638 | 68 | 8 816 | 1 638 | 68 |
Metsätalous | 560 | 8 | 6 | 520 | 9 | 6 | 520 | 9 | 6 |
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous | 897 | 116 | 10 | 861 | 250 | 9 | 861 | 250 | 9 |
Elintarviketurvallisuuden valvonta | 24 900 | 14 438 | 242 | 29 126 | 14 894 | 233 | 26 874 | 14 898 | 226 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 9 997 | 387 | 114 | 10 583 | 339 | 115 | 10 583 | 389 | 115 |
— tieteellinen tutkimus | 275 | 112 | 1 | 146 | 57 | 2 | 146 | 117 | 2 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta | 9 571 | 2 668 | 65 | 11 788 | 2 714 | 78 | 10 888 | 2 714 | 78 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 12 094 | 1 005 | 136 | 12 585 | 1 131 | 126 | 12 235 | 1 131 | 126 |
— tieteellinen tutkimus | 1 025 | 397 | 10 | 1 186 | 375 | 12 | 1 186 | 375 | 12 |
Kasvintuotannon ja kasvinterveyden valvonta | 7 694 | 3 373 | 83 | 8 296 | 3 010 | 76 | 8 296 | 3 384 | 76 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 4 054 | 1 219 | 50 | 4 207 | 1 014 | 49 | 4 207 | 1 214 | 49 |
— tieteellinen tutkimus | 327 | 121 | 4 | 138 | 134 | 1 | 138 | 134 | 1 |
FEAD vähävaraisten apu | 4 457 | 4 371 | 4 | 4 339 | 4 258 | 4 | 125 | 125 | 2 |
Ulkoiset IT-palvelut | 3 331 | 2 159 | 43 | 2 789 | 2 652 | 46 | 3 389 | 2 352 | 46 |
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto | 598 | 4 | 6 | 598 | 4 | 6 | 598 | 4 | 6 |
Yhteensä | 101 491 | 32 202 | 959 | 116 619 | 32 977 | 957 | 106 574 | 29 302 | 948 |
1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)1)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 106 194 | 116 619 | 106 574 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 32 265 | 32 977 | 29 302 |
Nettomenot | 73 929 | 83 642 | 77 272 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 890 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 1212) |
1) Vuosi 2020 sisältää IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutuksen arvion 3 milj. euroa menoissa ja tuloissa.
2) Vuodelle 2021 siirtyneestä erästä tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan sidottu 6,6 milj. euroa.
Bruttomenot ovat yhteensä 106 574 000 euroa. Bruttotulot ovat yhteensä 29 302 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 800 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 24 396 000 euroa ja muita tuloja 4 106 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 557 | 20 666 | 20 666 |
— muut tuotot | 70 | - | - |
Tuotot yhteensä | 19 627 | 20 666 | 20 666 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 888 | 15 475 | 15 475 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 086 | 5 191 | 5 191 |
Kustannukset yhteensä | 21 974 | 20 666 | 20 666 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 347 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 89 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 944 | 3 730 | 3 730 |
— muut tuotot | 14 | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 958 | 3 730 | 3 730 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 298 | 3 198 | 3 198 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 293 | 1 532 | 1 532 |
Kustannukset yhteensä | 4 591 | 4 730 | 4 730 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 633 | -1 000 | -1 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 64 | 79 | 79 |
Hintatuki | 900 | 1 000 | 1 000 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % | 84 | 100 | 100 |
Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun toimiston toimintamenoihin varataan enintään 500 000 euroa.
Ruokavirasto toimii työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla olevan vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (vähävaraisten rahasto) hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten avun toimenpideohjelman toimeenpanoon henkilötyön osalta käytetään vähävaraisten rahaston teknistä apua ja varsinaiseen ruoan hankintaan, jakeluun ja varastointiin itse ohjelman rahoitusta. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 125 000 euroa ohjelmakauden sulkemisen hallinnoinnista ja toimeenpanosta johtuen.
Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteellisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 1 000 000 euroa.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 2 234 000 euroa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman teknisen avun määränä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettavat korvaukset maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Momentin määrärahassa on otettu huomioon harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian ja toimenpideohjelman edellyttämät resurssit harmaan talouden torjuntaan (HO 2019).
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 77 197 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 75 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP27 -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 350 |
CAP27 -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 6 950 |
Eläintautien torjuntaa edistävä tiedotus, koulutus ja varautuminen sekä rekisterien kehittäminen (HO 2019) | -295 |
Eläinten terveydenhallintahanke (ELTE) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -845 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 059 |
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmien kehittäminen (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -570 |
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmän kehittäminen (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 495 |
Koronavirustilanteen edellyttämät muutokset Ruokaviraston laboratoriossa ja lihantarkastuksessa, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -580 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 728 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 2 203 |
Tietojärjestelmien kehittäminen (HO 2019) | -3 250 |
Tietojärjestelmien ylläpito ja jatkuva kehittäminen | -3 200 |
Uuden metsitystukijärjestelmän tehtävien resurssointi (1 htv) (siirto momentilta 30.40.22) (HO 2019) | 75 |
Ympäristöterveydenhuollon valvontajärjestelmän kehittäminen (YTVK) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 343 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -364 |
Palkkausten tarkistukset | 373 |
Yhteensä | -6 370 |
2022 talousarvio | 77 272 000 |
2021 III lisätalousarvio | 1 144 000 |
2021 talousarvio | 83 642 000 |
2020 tilinpäätös | 77 161 000 |
20. Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 948 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläinlääkintähuoltolain (765/2009) nojalla kunnille maksettavista korvauksista aiheutuviin menoihin
2) eläintautilain (76/2021) nojalla eläintautien vastustamisesta, eläinsuojelulain (247/1996) nojalla eläinsuojelusta, sekä näihin liittyvistä korvauksista, koulutuksista ja selvityksistä aiheutuvien ja muiden eläinlääkintähuollon toteuttamisen kannalta välttämättömien menojen maksamiseen
3) kasvinterveydestä annetun lain (1110/2019) mukaisten korvausten maksamiseen
4) kasvintuhoojien torjumisen kannalta välttämättömien menojen maksamiseen
5) edellä mainittuihin menoihin liittyviin, edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin sekä siirtomenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Eläinlääkintähuoltolain 23 §:n nojalla kunnille maksetaan korvauksia kunnaneläinlääkärien eläintautilain (76/2021), eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain (517/2015), eläinsuojelulain (247/1996), eläinten kuljetuksesta annetun lain (1429/2006), eläinten lääkitsemisestä annetun lain (387/2014) sekä maatalouden tukien toimeenpanosta annetun lain (192/2013) perusteella suorittamista tehtävistä.
Toimijoiden maksut eläintautilain ja eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain nojalla tehdyistä maksullisista kunnaneläinlääkärien suoritteista tuloutuvat momentille 12.30.99.
Kasvintuhoojien hävittämiskustannuksista voidaan kasvinterveydestä annetun lain (1110/2019) nojalla maksaa toimijalle korvauksia, jos kasvintuotannolle aiheutuneet vahingot ovat poikkeuksellisen suuret ja korvaaminen on toimijan elinkeinon jatkamisen kannalta tarpeellista. Korvauksia kasvintuhoojan hävittämiskustannuksista voidaan maksaa myös metsässä kasvavien puiden osalta. Määrärahaa saa käyttää myös kasvintuhoojien torjumisen kannalta välttämättömien kartoitus- ja torjuntatöiden menojen maksamiseen.
Määrärahasta on valtion osuutta 5 818 000 euroa ja EU-osuutta 130 000 euroa. Euroopan unionin rahoitusosuus eläintautien ja kasvintuhoojien torjunnasta tuloutuu momentille 12.30.04.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kunnille maksettavat korvaukset | 4 400 000 |
Eläintautitorjunnan ja eläinsuojelun menot | 1 448 000 |
Kasvintuhoojien torjunta | 100 000 |
Yhteensä | 5 948 000 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 74 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi noin 26 prosenttia.
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 5 948 000 |
2021 talousarvio | 5 948 000 |
2020 tilinpäätös | 6 128 717 |
40. Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 330 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain (1559/2001) mukaiseen kansalliseen tukeen (Etelä-Suomen kansallinen tuki, pohjoinen tuki, muu maa- ja puutarhatalouden tuki)
2) vuonna 2021 ja sitä aikaisempina vuosina myönnettyjen tukien maksamiseen
3) sellaisten kansallisten tukien ja korvausten maksamiseen, joihin tuensaaja on lainvoimaisen päätöksen perusteella oikeutettu, mutta joihin liittyvä määräraha ei ole enää käytettävissä.
Määrärahasta 4 000 000 euroa on varattu tukien täytäntöönpanoon liittyvien, ennakoidun tukimenekin ylittävien, tukien ja tukitasojen muutostarpeisiin.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena ja kohdan 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Maa- ja puutarhatalouden kansallista tukea maksetaan EU:n lainsäädännön perusteella ja sen asettamissa rajoissa. Kansallinen tuki on sovitettu yhteen EU:n kokonaan ja osittain rahoittamien tukijärjestelmien (EU-tulotuet, luonnonhaittakorvaukset, ympäristökorvaus ja eläinten hyvinvointikorvaukset) kanssa. Tuki turvaa osaltaan maa- ja puutarhatalouden toimintaedellytyksiä ja tuotannon kannattavuutta sekä maaseudun elinvoimaisuuden säilymistä. Tukijärjestelmiä ovat Etelä-Suomen kansallinen tuki, pohjoinen tuki ja eräät muut kansalliset tuet.
Etelä-Suomen kansallista tukea maksetaan tukialueiden A ja B sika- ja siipikarjataloudelle sekä puutarhataloudelle komission hyväksymän tukiohjelman perusteella. Pohjoista tukea maksetaan Keski- ja Pohjois-Suomessa (C-tukialueella) kotieläintaloudelle, puutarhataloudelle, kasvinviljelylle ja eräille muille kohteille pitkäaikaisen pohjoisen tuen tukijärjestelmän perusteella. Lisäksi määrärahasta maksetaan eräitä muita kansallisia tukia.
Määrärahaa voidaan käyttää myös sellaisten kansallisten tukien ja korvausten maksamiseen, joihin tuensaaja on oikeutettu esimerkiksi valitusprosessiin liittyvien lainvoimaisten päätösten perusteella, mutta joihin osoitettu määräraha ei ole enää käytettävissä.
Maa- ja puutarhatalouden kansallisen tuen arvioitu jakautuminen eri kohteisiin vuosina 2020—2022 (milj. euroa)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Tuki yhteensä ao. vuoden tuotannolle | 316,5 | 325,5 | 326,2 |
Etelä-Suomen kansallinen tuki | 17,3 | 17,3 | 17,3 |
Pohjoinen tuki | 293,8 | 302,6 | 303,3 |
Muu kansallinen tuki | 5,4 | 5,6 | 5,6 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tukikokonaisuuden toimeenpano siirtymäkaudella | -8 900 |
Tukikokonaisuuden toimeenpano siirtymäkaudella (siirto momentilta 30.20.44) | 7 100 |
Yhteensä | -1 800 |
2022 talousarvio | 330 200 000 |
2021 talousarvio | 332 000 000 |
2020 tilinpäätös | 323 000 000 |
41. EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 518 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1307/2013 mukaisten suorien tukien sekä siirtymäkautta 2021—2022 koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2020/2220 mukaisten suorien tukien maksamiseen
2) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisten yksityisen varastoinnin tuen, eräiden muiden maataloustuotteiden markkinoita ohjaavien toimenpiteiden ja suoraan tuotteisiin kohdennetuista ja muista asetuksen mahdollistamista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä siirtymäkautta 2021—2022 koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2020/2220 mukaisten tukien maksamiseen
3) muiden kuin kohdissa 1) ja 2) mainittujen säädösten perusteella maksettavien EU:n kriisitukien maksamiseen
4) vuonna 2021 ja sitä aikaisempina vuosina myönnettyjen tukien maksamiseen
5) niiden Suomen velvoitteiden maksamiseen, jotka aiheutuvat EU:n maksumääräaikojen (komission asetus (EU) N:o 907/2014 5 artikla) jälkeen maksettujen tukien maksamisesta.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena EU-tulotuen osalta ja maksatuspäätösperusteisena EU-markkinatuen osalta.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon yhteisen maatalouspolitiikan perusteella maksettavat EU-tulotuet ja EU-markkinatuet, jotka rahoitetaan kokonaan EU:n varoista. Momentilta on myös mahdollista maksaa EU-tulotukia ja EU-markkinatukia siirtymäkautta 2021—2022 koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2020/2220 mukaisesti.
EU-tulotuet turvaavat omalta osaltaan maataloustuotannon kannattavuutta ja muiden EU:n yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteiden toteutumista. Tukien ehtona on muun muassa ympäristöön sekä eläinten ja kasvien terveyteen liittyvien vaatimusten eli ns. täydentävien ehtojen noudattaminen. Viherryttämistuen osuus on 30 % EU-tulotuesta ja nuoren viljelijän tuen enintään 2 % EU-tulotuesta.
Pääosa EU-tulotuista maksetaan tuotannosta irrotettuna perustukena. Tuotantosidonnaisen tuen osuus on 19,6 % EU:n suorien tukien enimmäismäärästä.
Momentilta maksettavan EU:n yksityisen varastoinnin tuen arvioidaan pysyvän vuoden 2021 tasolla.
Momentilta on mahdollisuus maksaa myös niitä Suomen velvoitteita, jotka aiheutuvat EU:n maksumääräaikojen (komission asetus (EU) N:o 907/2014 5 artikla) jälkeen maksettujen tukien maksamisesta kokonaan kansallisesti.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.01.
EU-tulotuki ja EU-markkinatuet vuonna 2022 käyttökohteittain (euroa)
EU-tulotuki, josta | 517 500 000 |
— Perustuki | 250 470 000 |
— Viherryttämistuki | 155 250 000 |
— Nuoren viljelijän tuki | 10 350 000 |
— Tuotantosidonnainen tuki | 101 430 000 |
EU-markkinatuet (EU-yksityisen varastoinnin tuki) | 1 200 000 |
Yhteensä | 518 700 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tukiohjelman toteuttamiseen liittyvä muutos | 1 800 |
Yhteensä | 1 800 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 518 700 000 |
2021 talousarvio | 516 900 000 |
2020 tilinpäätös | 517 663 896 |
43. Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 309 696 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa toteuttavien ympäristökorvausten, luonnonmukaisen tuotannon, neuvonnan ja ei-tuotannollisten investointien Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) maksettavan EU:n rahoitusosuuden sekä valtion rahoitusosuuden maksamiseen
2) maaseuturahaston elpymisvälineestä maksettavien ympäristökorvausten sitoumusten ja sopimusten sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumusten EU:n rahoitusosuuden maksamiseen
3) EU:n aikaisempien ohjelmakausien sekä ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman sitoumuksista aiheutuneiden velvoitteiden maksamiseen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 1306/2013) artiklojen 52 (sääntöjenmukaisuuden tarkastaminen) sekä 54 ja 56 (yhteiset säännökset ja maaseuturahastoa koskevat erityissäännökset sääntöjenvastaisuuksista) sekä aikaisempien ohjelmakausien vastaavien säädösten mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Vuonna 2022 saa tehdä EU:n ohjelmakauden 2014—2020 siirtymäkauteen 2021—2022 kohdistuvia kokonaan uusia ympäristökorvausten sitoumuksia ja sopimuksia sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumuksia siten, että niistä saa aiheutua vuoden 2023 ja sitä seuraavien vuosien määrärahasta maksettavia menoja enintään 32 000 000 euroa.
Mikäli ohjelmakauteen 2014—2020 tai siirtymäkauteen 2021—2022 kohdistuvaa vuoden 2021 valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä ympäristökorvauksien sitoumuksia ja sopimuksia sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumuksia vuonna 2022.
Selvitysosa:Ympäristökorvaukset, luonnonmukaisen tuotannon korvaus, neuvontakorvaus ja ei-tuotannollisten investointien korvaus sisältyvät Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan 2014—2020. Vuosina 2021—2022 toimeenpano jatkuu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 sääntöjen mukaisesti (siirtymäkausi 2021—2022). Korvausten tavoitteena on maatalous- ja puutarhatuotannon harjoittaminen kestävästi siten, että tuotanto kuormittaa ympäristöä nykyistä vähemmän, luonnon monimuotoisuus ja maatalouden kulttuurimaisemien säilyminen turvataan ja tuotannon harjoittamisen edellytykset säilyvät hyvinä myös pitkällä aikavälillä. Neuvonnan tavoitteena on vastata viljelijöiden kokemaan neuvontatarpeeseen unionin yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteiden edistämiseksi ja maaseudun kehittämisohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Neuvonnan avulla voidaan kasvattaa viljelijän osaamista maatilan hoitamisessa muun muassa maatalouden nykyaikaistamisessa ja kilpailukyvyn parantamisessa, ympäristökysymyksissä ja eläinten hyvinvointi- ja terveysasioissa, vähentää maatilojen ilmastovaikutuksia, lisätä energiatehokkuutta sekä ehkäistä ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä.
Ympäristökorvaukset koostuvat ympäristösitoumuksesta, ympäristösopimuksista sekä geenipankkisäilytyksestä. Ympäristökorvauksen toimia kohdennetaan alueellisesti sekä tila- ja lohkokohtaisesti. Kaikille sitoutuneille pakollinen tilakohtainen toimenpide tähtää ravinteiden tasapainoiseen käyttöön ja suunnitelmalliseen viljelyyn. Lohkokohtaisilla toimenpiteillä toteutetaan kohdennetusti vesiensuojelua ja maan rakennetta edistäviä, kasvihuonekaasupäästöjä vähentäviä ja/tai peltoluonnon monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä. Osaa vesiensuojelullisista toimenpiteistä toteutetaan eri tavalla ns. kohdentamisalueella (Suomenlahteen, Saaristomereen, Selkämereen ja Perämereen laskevien jokivesistöjen valuma-alueet). Ympäristökorvauksia ja ei-tuotannollista investointikorvausta voidaan myöntää myös yhdistyksille kosteikkojen ja perinnebiotooppien alkuraivaukseen ja hoitoon sekä luonnon ja maiseman monimuotoisuuden edistämiseen.
Ohjelmakauden 2014—2020 mukaiseen järjestelmään on sitoutunut 85 % viljelijöistä ja sitoumusala yhteensä on 90 % käytettävissä olevasta maatalousmaasta.
Vuonna 2022 määrärahaa arvioidaan tarvittavan yhteensä 309 696 000 euroa, josta EU:n rahoitusosuutta on 131 526 000 euroa ja kansallista osuutta 178 170 000 euroa. EU:n rahoitusosuudesta 2 506 000 euroa on maaseuturahaston elpymisvälineen osuutta. EU:n rahoitusosuus ohjelmakaudella 2014—2020 ja siirtymäkaudella 2021—2022 on maaseuturahaston osalta 42 % ja maaseuturahaston elpymisvälineen osalta 100 %.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.02.
Ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 rahoituskehys ja määrärahan arvioitu käyttö (milj. euroa)
2014—2022 rahoituskehys1) |
Määräraha | |||||
Toimenpide | EU | valtio | julkinen yhteensä |
maksettu 2014—2020 |
budjetoitu 20212) | esitys 2022 |
Ympäristökorvaukset | 944,221 | 1 290,114 | 2 234,335 | 1 729,553 | 250,190 | 240,190 |
— josta maaseuturahaston elpymisväline | 10,000 | 10,000 | 10,000 | |||
Luonnonmukainen tuotanto | 238,756 | 239,250 | 478,006 | 318,673 | 126,000 | 65,506 |
— josta maaseuturahaston elpymisväline | 65,506 | 65,506 | 63,000 | 2,506 | ||
Neuvonta | 17,640 | 24,360 | 42,000 | 28,091 | 10,000 | 3,000 |
Ei-tuotannolliset investoinnit | 3,360 | 4,640 | 8,000 | 4,352 | 1,000 | 1,000 |
Yhteensä | 1 203,977 | 1 558,364 | 2 762,341 | 2 080,669 | 387,190 | 309,696 |
— josta maaseuturahaston elpymisväline | 75,506 | 75,506 | 73,000 | 2,506 |
1) Rahoituskehykseen on lisätty siirtymäkauden 2021—2022 maaseuturahasto-osuus ja elpymisväline. Siirtymäkauden maaseuturahasto-osuutta koskeva Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 muutos on hyväksytty 14.4.2021. Elpymisvälineen käsittävä muutosesitys on toimitettu EU:n komission hyväksyttäväksi 16.4.2021.
2) Vuoden 2021 määräraha sisältää vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa lisätyn maaseuturahaston elpymisvälineen osuuden.
Ympäristökorvausten ja luonnonmukaisen tuotannon valtuudesta aiheutuvat menot, valtion ja EU:n osuudet yhteensä (milj. euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien |
|
Vuosia 2014—2020 ja siirtymäkautta 2021—2022 koskevat toimenpiteet, josta | |||||
vuonna 2022 tehtävät sitoumukset ja sopimukset | 265,696 | 8,000 | 8,000 | 8,000 | 289,696 |
— ympäristökorvaukset | 235,190 | 3,000 | 3,000 | 3,000 | 244,190 |
— luonnonmukainen tuotanto | 30,506 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 45,506 |
ennen vuotta 2022 tehdyt sitoumukset ja sopimukset | 40,000 | 14,000 | 12,000 | 11,000 | 77,000 |
— ympäristökorvaukset | 5,000 | 4,000 | 2,000 | 1,000 | 12,000 |
— luonnonmukainen tuotanto | 35,000 | 10,000 | 10,000 | 10,000 | 65,000 |
Menot yhteensä | 305,696 | 22,000 | 20,000 | 19,000 | 366,696 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU-rahoituksen ja siirtymäkauden muutokset | -7 000 |
Maaseuturahaston elpymisväline (NGEU) | 2 506 |
Yhteensä | -4 494 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 309 696 000 |
2021 III lisätalousarvio | 73 000 000 |
2021 talousarvio | 314 190 000 |
2020 tilinpäätös | 246 200 000 |
44. Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 518 394 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa toteuttavien luonnonhaittakorvausten Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) maksettavan EU:n rahoitusosuuden ja valtion rahoitusosuuden sekä ohjelmaan sisältyvän kokonaan kansallisesti rahoitettavan luonnonhaittakorvauksen maksamiseen
2) EU:n aikaisempien ohjelmakausien sekä ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman sitoumuksista aiheutuneiden velvoitteiden maksamiseen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 1306/2013) artiklojen 52 (sääntöjenmukaisuuden tarkastaminen) sekä 54 ja 56 (yhteiset säännökset ja maaseuturahastoa koskevat erityissäännökset sääntöjenvastaisuuksista) sekä aikaisempien ohjelmakausien vastaavien säädösten mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Luonnonhaittakorvaukset sisältyvät Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan 2014—2020. Vuosina 2021—2022 toimeenpano jatkuu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 sääntöjen mukaisesti (siirtymäkausi 2021—2022). Luonnonhaittakorvauksilla korvataan maatalousyrittäjille pysyvien epäsuotuisten luonnonolojen maataloustuotannolle aiheuttamaa luonnonhaittaa. Luonnonhaittakorvausten tavoitteena on turvata maatalouden toimintaedellytykset ja jatkuvuus sekä säilyttää maatalousmaa maatalouskäytössä. Toimenpide vaikuttaa tilalukumäärän hallittuun kehittymiseen sekä taloudellisesti elinvoimaisten maatilayksiköiden säilyttämiseen ja tätä kautta maaseudun työllisyyden ylläpitämiseen ja maaseutualueiden taloudellisen kehityksen edistämiseen. Luonnonhaittakorvausten saamiseen ei ole ikärajaa ja korvauksen hehtaarikohtainen määrä vähenee maatilan koon ylittäessä tietyt raja-arvot. Luonnonhaittakorvauksia maksetaan myös pysyville nurmille. Korvausta maksetaan korotettuna tiloille, jotka ylittävät asetetun eläintiheysrajan. Luonnonhaittakorvaukset ovat yksivuotisia.
EU:n rahoitusosuus ohjelmakaudella 2014—2020 ja siirtymäkaudella 2021—2022 on 42 %. Lisäksi määrärahasta maksetaan kokonaan valtion rahoittamia luonnonhaittakorvauksia.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.02.
Luonnonhaittakorvausjärjestelmän vuoden 2022 määrärahojen arvioitu jakautuminen (euroa)
Yhteensä, josta | 518 394 000 |
— EU-osuus | 112 888 000 |
— valtion osuus | 155 893 000 |
— kokonaan kansallisesti rahoitettava luonnonhaittakorvaus | 249 613 000 |
Ohjelmakauden 2014—2020 ja siirtymäkauden 2021—2022 rahoituskehys ja määrärahan käyttö (milj. euroa)
2014—2022 rahoituskehys 1) | Määräraha | ||||||
Toimenpide | EU | valtio | kokonaan kansallinen | julkinen yhteensä |
maksettu 2014—2020 |
budjetoitu 2021 | esitys 2022 |
Luonnonhaittakorvaukset | 1 036,682 | 1 431,609 | 2 316,235 | 4 784,526 | 3 635,123 | 617,764 | 518,394 |
1) Rahoituskehykseen on lisätty siirtymäkauden 2021—2022 maaseuturahasto-osuus. Siirtymäkauden maaseuturahasto-osuutta koskeva Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 muutos on hyväksytty 14.4.2021.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU-rahoituksen ja siirtymäkauden muutokset | -92 270 |
Tukikokonaisuuden toimeenpano siirtymäkaudella (siirto momentille 30.20.40) | -7 100 |
Yhteensä | -99 370 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 518 394 000 |
2021 III lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 617 764 000 |
2020 tilinpäätös | 531 788 000 |
46. EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 11 030 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1144/2014 mukaiseen maataloustuotteiden tiedotukseen ja menekinedistämiseen
2) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisesti mehiläistuotteiden tuotannon ja kaupan pitämisen edistämiseksi laaditusta ohjelmasta aiheutuviin menoihin
3) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisesti hedelmä- ja vihannestuottajaorganisaatioiden toimintaohjelmien menojen maksamiseen
4) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisesti koulujakelujärjestelmästä aiheutuviin menoihin sekä koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niihin liittyviin kulutusmenoihin
5) kohtien 2)—4) tukien maksamiseen siirtymäkautta 2021—2022 koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2020/2220 mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Momentilta maksettaviin koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niiden kulutusmenoihin liittyvät arvonlisäveromenot on budjetoitu momentille 30.01.29.
Selvitysosa:Momentilta rahoitetaan EU:n maataloustuotteiden tiedotus- ja menekinedistämisohjelmien menoja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 1144/2014) perusteella. Ohjelmat rahoitetaan kokonaan EU:n maataloustukirahastosta.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU 1308/2013) tarkoitettuun mehiläistuotteiden tuotannon ja kaupan pitämisen edistämiseen arvioidun määrärahan EU:n rahoitusosuus on 50 %.
Tuottajien muodostamille hedelmä- ja vihannesalan markkinointiyhteenliittymille eli tuottajaorganisaatioille maksetaan tukea toimintaohjelman toteuttamiseen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 1308/2013) perusteella. Tuottajaorganisaatioille maksettavat tuet rahoitetaan kokonaisuudessaan EU:n maataloustukirahastosta.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU 1308/2013) tarkoitettuihin koulujakelujärjestelmään ja sen liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin arvioidun määrärahan EU:n rahoitusosuus on 100 %.
Momentilta on mahdollista maksaa myös päätösosan kohtien 2)—4) mukaisia tukia siirtymäkautta 2021—2022 koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2020/2220 nojalla.
Koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niiden kulutusmenoihin liittyvät arvonlisäverokustannukset, joita EU ei korvaa, on otettu huomioon momentilla 30.01.29.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.01.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Yhteensä, | mistä EU:n osuus | |
Menekinedistäminen sisämarkkinoilla ja yhteisön ulkopuolella (EU 1144/2014) | 2 200 000 | 2 200 000 |
Mehiläistuotteiden tuotannon ja kaupan pitämisen edistäminen (EU 1308/2013) | 400 000 | 200 000 |
Tuottajaorganisaatioiden toimintaohjelmat (EU 1308/2013) | 3 000 000 | 3 000 000 |
Koulujakelujärjestelmä (EU 1308/2013) | 5 430 000 | 5 430 000 |
— josta koulujakelujärjestelmätuki | 4 890 000 | 4 890 000 |
— josta liitännäis- ja tiedotustoimenpiteet | 540 000 | 540 000 |
Yhteensä | 11 030 000 | 10 830 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU:n mehiläistuotteiden tuotannon ja kaupanpitämisen edistämisrahoituksen kasvu | 120 |
Yhteensä | 120 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 11 030 000 |
2021 talousarvio | 10 910 000 |
2020 tilinpäätös | 10 910 000 |
47. Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 005 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ruokaketjun toiminnan edistämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen (VNA 680/2014) mukaisesti ruokaketjun kehittämis-, tiedottamis- ja menekinedistämistoimien toteuttamiseen liittyvien hankkeiden avustuksiin
2) kansallisiin ja kansainvälisiin toimenpiteisiin, joilla edistetään ruokapoliittisen selonteon tavoitteiden toteutumista
3) ruokaketjun ja maatalouden markkinoita koskeviin kehittämis- ja kokeiluhankkeisiin uusien innovaatioiden kehittämiseksi
4) enintään 14 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määrärahasta voidaan myöntää avustusta myös julkisyhteisöille.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään ruokapoliittisen selonteon tavoitteita tukevien kansallisten tai kansainvälisten toimenpiteiden rahoittamiseen. Määrärahalla tuetaan lisäksi luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelmien mukaisia toimenpiteitä sekä luonnontuotealan kehittämistä. Lisäksi määrärahalla tuetaan ruokaketjun ja maatalouden markkinoita koskevia kehittämis- ja kokeiluhankkeita uusien innovaatioiden kehittämiseksi.
Ruokaketjun kehittämistoimenpiteisiin tarkoitetuilla varoilla voidaan tukea myös laajoja valtakunnallisia hankkeita.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 45 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi noin 55 prosenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Elintarvikevienti (HO 2019) | 300 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto (Arktiset Aromit ry) (EK) | -200 |
Maatalouden osaamisverkosto | -400 |
Markkinatoimenpiteet, julkiset hankinnat, nimisuojatuotteet, brändityö (HO 2019) | 100 |
Ravitsemus, kouluruoka (HO 2019) | 100 |
Ruokaviestinnän tehtävien järjestelyt (siirto momentille 30.01.01) | -164 |
Yhteensä | -264 |
2022 talousarvio | 4 005 000 |
2021 talousarvio | 4 269 000 |
2020 tilinpäätös | 4 045 000 |
48. Peltorakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) peltorakenteen kehittämisohjelman laatimiseen sekä ohjelman perusteella määriteltyjen toimenpiteiden ja hankkeiden rahoitukseen
2) enintään 3 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määrärahasta voidaan myöntää avustusta myös julkisyhteisöille.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla rahoitetaan peltojen omistus- ja tilusrakennetta kehittäviä toimia.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 79 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi noin 21 prosenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Peltorakenteen kehittäminen (HO 2019) | 1 000 |
Tilusjärjestelyt peltorakenteen kehittämiseksi (HO 2019) (siirto momentille 30.70.40) | -1 300 |
Yhteensä | -300 |
2022 talousarvio | 700 000 |
2021 talousarvio | 1 000 000 |
2020 tilinpäätös | 500 000 |
60. Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maatalouden interventiorahastoon tarkoitetun siirron maksamiseen
2) niiden rahaston menojen maksamiseen, joita ei rahoiteta EU:n maataloustukirahastosta.
Selvitysosa:Budjettisiirrolla katetaan niitä maatalouden interventiorahaston menoja, jotka jäävät valtion vastattavaksi. Valtion vastattavaksi arvioidaan jäävän lähinnä interventiovarastoinnista aiheutuvia menoja, joiden määrää ei voida tarkkaan arvioida odotettavissa olevien markkinahäiriöiden riskin vuoksi. Mikäli nämä menot ovat suuremmat kuin budjettisiirto, ne katetaan rahaston omasta pääomasta.
2022 talousarvio | 400 000 |
2021 talousarvio | 400 000 |
2020 tilinpäätös | 200 000 |
62. Eräät valtionavut (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 397 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten keräilystä ja hävittämisestä maksettavaan valtionapuun (VNA 998/2017)
2) valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin (VNA 166/2005)
3) valtionapujen myöntämiseen Helsingin yliopistolle käytettäväksi eläinlääkäreiden erikoistumisharjoitteluun
4) valtionapujen myöntämiseen Tampereen yliopistolle käytettäväksi eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien edistämiseen
5) valtionapujen myöntämiseen maatilojen bioturvallisuutta ja eläinten terveyden seurantaa parantaviin kehittämishankkeisiin.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Tavoitteena on varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet hävitetään sivutuoteasetuksen (EU:n asetus 1069/2009) vaatimusten mukaisesti.
Valtionapuja on tarkoitus myöntää eläinsuojelujärjestöille ja Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisharjoitteluun. Lisäksi valtionapua myönnetään Tampereen yliopistolle (FICAM, vaihtoehtomenetelmäkeskus eläinkokeille) eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien edistämiseen ja siihen liittyvään tutkimukseen ja koulutukseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen | 5 080 000 |
Valtionavut valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille | 87 000 |
Valtionapu Helsingin yliopistolle | 400 000 |
Valtionapu Tampereen yliopistolle, FICAM | 300 000 |
Valtionavut maatilojen bioturvallisuuden ja eläinten terveyden seurannan kehittämiseen | 530 000 |
Yhteensä | 6 397 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtionavut maatilojen bioturvallisuuden ja eläinten terveyden seurannan kehittämiseen (HO 2019) | 280 |
Yhteensä | 280 |
2022 talousarvio | 6 397 000 |
2021 talousarvio | 6 117 000 |
2020 tilinpäätös | 5 767 000 |