Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa: Maahanmuuttopolitiikalla pyritään aktiiviseen ja ennakoituun maahanmuuttoon. Suomen työikäisten määrä vähenee ja lisäystä tapahtuu yksinomaan maahanmuuton kautta. Ilman riittävää maahanmuuttoa työvoiman tarjonta ja pitemmällä aikavälillä työllisyys laskevat olennaisesti. Työ- ja koulutusperusteisella maahanmuutolla edistetään Suomen kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatiotoimintaa ja kansainvälisten investointien saamista Suomeen. Maahanmuuton hyötyjä tavoitellaan taloudellisen huoltosuhteen, kestävyysvajeen ja työllisyysasteen parantumisen kautta. Tarkoituksena on turvata osaavan työvoiman saatavuus ja ehkäistä turvallisuusriskejä. Maahanmuuttovirasto vastaa, että lupaprosessit ovat laadukkaita ja oikeusvarmoja ja hakemukset käsitellään niille asetetuissa määräajoissa. Tavoitteena työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupien osalta on yhden kuukauden enimmäiskäsittelyaika hallituskauden loppuun mennessä asteittain (v. 2021: 3 kk, v. 2022: 2 kk, v. 2023: 1 kk), sisältäen perheenjäsenet ja jatkoluvat. Erityisasiantuntijoiden ja start up -yrittäjien ja heidän perheenjäsentensä osalta tavoitteena on kahden viikon käsittelyaika.
Maahanmuuttopolitiikan tavoitteena on oikeudenmukainen kansainvälisen suojelun järjestelmä, joka toteuttaa perus- ja ihmisoikeuksia. Vastaanottokeskusten palveluiden laadun ja toimintatapojen yhdenmukaisuus sekä keskusten turvallisuus pyritään varmistamaan. Järjestelmän kapasiteetti on mitoitettu 4 400 turvapaikanhakijaa ajatellen, minkä ohella varaudutaan hakijoiden määrän äkilliseen ja nopeaan kasvuun. Kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saaneet ohjataan nopeasti työllistymiseen tähtääviin kotouttamispalveluihin. Palautukset toimeenpannaan tehokkaasti kunnioittaen palautuskiellon periaatetta ja palautuksia edistetään yhteistyössä lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa. Kiintiöpakolaispolitiikkaa toteutetaan uudelleensijoittamalla Suomeen vuosittain kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia henkilöitä. Kiintiöpakolaisten määrä on 1 050 henkilöä vuonna 2022. Kansainvälisen suojelun järjestelmää koskeviin tavoitteisiin pyritään myös aktiivisella osallistumisella yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseen.
Maahanmuuttovirastolle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Maahanmuuttovirasto on luotettava ja tuloksellinen lupaviranomainen, jolla on laaja-alainen yhteiskunnallinen palvelutehtävä.
- — Oleskelulupa- ja kansalaisuusprosessit ovat asiakaslähtöisiä ja laadukkaita ja mahdollisimman pitkälle automatisoituja. Hakemukset käsitellään niille asetetuissa tavoiteajoissa. Maahanmuuttovirasto saavuttaa hallitusohjelmassa asetetut käsittelyaikatavoitteet.
- — Kansainvälisen suojelun hakemukset käsitellään kuudessa kuukaudessa (HO 2019) yksilöllisesti kv- ja EU-oikeuden velvoitteiden mukaisesti. Menettelyssä taataan oikeusturva, noudatetaan palautuskieltoa ja edistetään lapsen etua. Maahanmuuttovirasto parantaa kykyään hankkia kaikki kansainvälisen suojelun kannalta olennaiset selvitykset. Turvapaikanhakijoiden vastaanottojärjestelmä toimii yhdenmukaisesti ja laadukkaasti, ja edistää varhaista kotoutumista.
- — Maahanmuuttovirasto on maahanmuuton asiantuntija julkisessa keskustelussa ja viestii luotettavasti ja ajantasaisesti viraston tehtävistä. Asiakaspalvelu on nopeaa ja läpinäkyvää ja on osa laadukasta päätöksentekoprosessia.
- — Maahanmuuttovirasto tuottaa ajantasaista maahanmuuton tilannekuvaa ja vastaa ennakoivasti toimintaympäristön muutoksiin.
Maahanmuuttoviraston toiminnalliset tulostavoitteet
Tunnusluvut ja mittarit | 2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa, laintulkinta- ja menettelyvirheet (%) | 98,5 | 98,9 | 97 |
Kuntaan sijoituksen odotusaika vastaanottokeskuksissa oleskelulupapäätöksestä laskien keskimäärin enintään (vrk) | 78 | 75 | 60 |
Maahanmuuttovirastossa ratkaistut/vireille tulleet (%) | 100 | 100 | 100 |
Vastaanoton tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
Vastaanottokeskusten käyttöaste keskimäärin (%) | 69 | 69 | 75 |
Vastaanottokeskusten paikkaluku vuoden lopussa | 4 600 | 3 400 | 3 200 |
Vastaanottokeskusten lukumäärä | 31 | 29 | 25 |
Vastaanottojärjestelmässä asiakkaita keskimäärin | 6 338 | 5 600 | 4 400 |
Vastaanottokeskuksiin majoitettuja keskimäärin | 3 296 | 2 800 | 2 300 |
Säilöön otetut ulkomaalaiset keskimäärin | 45 | 45 | 60 |
Yksityismajoituksessa keskimäärin | 3 042 | 2 800 | 2 100 |
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 459 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 7 835 000 euroa maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuuteen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palutumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä. Työvoiman maahanmuuton ohjauksesta ja kehittämisestä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä sisäministeriön kanssa.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Maahanmuuttoviraston organisaatioon kuuluvat Maahanmuuttoviraston lisäksi Oulun ja Joutsenon vastaanottokeskukset sekä Helsingin säilöönottoyksikkö. Virasto vastaa valtion vastaanottokeskuksissa majoittuneiden turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä ja ohjauksesta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laajamittaiseen maahantuloon varautumisen kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annettua lakia, säilöön otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annettua lakia, ulkomaalaislakia ja henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa annettua lakia.
Momentin määrärahasta 7 835 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuus edistää elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta työllisyys- ja työmarkkinat (RRF pilari3).
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 64 | 62 | 55 |
Toimitilamenot | 12 | 9 | 12 |
ICT-menot | 6 | 5 | 6 |
Muut menot | 18 | 24 | 27 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuotokset | |||
Ratkaistut asiat | 132 605 | 157 154 | 143 883 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 euroa) | |||
Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 47 266 | 67 198 | 54 494 |
Henkilötyövuodet | |||
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 896 | 1 031 | 800 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 150 | 160 | 165 |
— oleskelulupapäätökset ja EU-kansalaisten rekisteröinnit / htv | 406 | 450 | 480 |
— maastapoistamispäätökset / htv | 252 | 250 | 250 |
— turvapaikkapäätökset / htv | 27 | 27 | 32 |
— kansalaisuushakemuspäätökset / htv | 259 | 270 | 290 |
— taloudellisuus (nettomenot euroa/päätös) | 500 | 480 | 450 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 72 | 75 | 85 |
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2020—2022
2020 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2021 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2022 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Oleskelulupa-asiat yhteensä, joista keskeisimmät | 97 763 | 99 954 | 102 651 | 103 000 | 107 682 | 108 000 |
— työperusteiset1) oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 19 996 | 22 667 | 20 996 | 23 358 | 22 025 | 24 492 |
— opiskelijoiden oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 6 329 | 6 770 | 6 645 | 6 976 | 6 971 | 7 315 |
— perhesideperusteiset oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 21 453 | 23 428 | 22 526 | 24 142 | 23 630 | 25 314 |
— muut asiat2) | 49 985 | 47 089 | 52 484 | 48 524 | 55 056 | 50 880 |
Kansainvälinensuojelu | 3 209 | 4 721 | 5 668 | 6 928 | 5 599 | 5 600 |
Maasta poistaminen | 5 798 | 7 084 | 4 023 | 3 535 | 3 634 | 4 485 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kansalaisuusasiat | 14 854 | 11 687 | 15 514 | 15 500 | 16 122 | 16 100 |
Passit ja matkustusasiakirjat | 12 405 | 11 641 | 12 405 | 12 405 | 12 405 | 12 405 |
Yhteensä | 134 029 | 135 087 | 140 261 | 141 368 | 145 442 | 146 590 |
1) Mm. elinkeinon harjoittaminen, osaratkaisua edellyttävä työnteko, tieteellinen tutkimus, harjoittelija, urheilu ja valmentaminen, erityisasiantuntija, muu työnteko, kausityö, start up-yrittäjä.
2) Mm. EU-oleskeluoikeus, ihmiskaupan uhreille myönnettävä harkinta-aika, oleskelutodistukset ja -ilmoitukset, pysyvät oleskeluluvat, voimassa olevaa lupaa koskevat asiat.
Käsittelylle asetetussa tavoiteajassa ratkaistut hakemukset
2020 Tavoite (vrk) |
2020 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2021 Tavoite (vrk) |
2021 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2022 Tavoite (vrk) |
2022 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
|
— työntekijän oleskelulupa, (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 1201) | 55 | 901) | 100 | 60 | 100 |
josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa | 60 | 58 | 45 | 100 | 30 | 100 |
— opiskelijan oleskelulupa | 90 | 82 | 90 | 100 | 60 | 100 |
Kansainvälinen suojelu1) | 1801) | 64 | 1801) | 100 | 1801) | 100 |
Kansalaisuus | 365 | 73 | 365 | 100 | 365 | 100 |
1) Lakisääteinen
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 896 | 1 031 | 800 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 7,3 | 7,3 | 7,1 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 74 262 | 90 938 | 93 108 |
Bruttotulot | 26 996 | 23 740 | 27 649 |
Nettomenot | 47 266 | 67 198 | 65 459 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 822 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 943 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 22 384 | 18 850 | 23 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 16 597 | 13 500 | 14 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 14 499 | 11 500 | 13 000 |
Kustannukset yhteensä | 31 096 | 25 000 | 27 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -8 712 | -6 150 | -4 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 72 | 75 | 85 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsingin säilöönottoyksikön korvaava yksikkö | -100 |
Helsingin vastaanottokeskuksen toiminnan siirtäminen (siirto momentilta 26.40.21) | 4 027 |
Henkilöstöresurssit | 3 500 |
Interoperability-hanke | 575 |
Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi (RRF pilari3) | 7 835 |
Muukalaispassien ja matkustusasiakirjojen siirtäminen UMA-järjestelmään -hanke | 210 |
Pikakaistan toimeenpano erityisasiantuntijan ja kasvuyrittäjän sekä työntekijän oleskeluluvan käsittelyn nopeuttamiseksi | 1 000 |
Päätöksentekoresurssien turvaaminen | -10 000 |
Siirto momentille 26.01.01 (-2 htv) | -160 |
Toiminnan turvaaminen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen | 2 000 |
Turvapaikkahakemusten ruuhkanpurku (HO 2019 kertaluonteinen) | -3 000 |
Työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupahakemusten ruuhkan purku sekä automaatiokehitys | -5 750 |
UMA-järjestelmän jatkuvat ylläpitomenot | 1 000 |
UMA-järjestelmän ylläpito ja kehittäminen | -3 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -169 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 19 |
Palkkausten tarkistukset | 274 |
Yhteensä | -1 739 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 65 459 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 624 000 |
2021 talousarvio | 67 198 000 |
2020 tilinpäätös | 57 387 000 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 71 236 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja EU:n rahoittamiin hankkeisiin koskien EU:n sisäisiä siirtoja
5) turvapaikkatutkinnan ja -puhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin
6) perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan ennakkomaksujen ja niiden tasausten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Vuoden 2022 pakolaiskiintiö on 1 050 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain (746/2011) 13 §:n nojalla. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuitenkin siten, että sopimuksista voidaan irrottautua nopeasti ja joustavasti.
Majoituskapasiteetti pyritään mitoittamaan siten, että kapasiteetti vastaa majoitustarvetta. Vastaanottokeskusten ylläpidon ja palveluiden tuottamisessa pyritään parantamaan entisestään kustannustehokkuutta mm. majoitusvuorokauden hinnassa.
Vastaanottolain 6 §:ssä säädetään erityistarpeiden huomioon ottamisesta hakemuksen käsittelyn ajan ja lisäksi vastaanottolain 19 §:ssä täydentävästä vastaanottorahasta kattamaan erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvia tarpeellisiksi harkittuja menoja.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkatutkinnassa ja turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Ulkomaalaislain 6 b §:ssä säädetään oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemisestä. Turvapaikanhakijoille ja perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään muun muassa, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat järjestetään ostopalveluna. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Vastaanotto- ja säilöönottoyksiköiden kustannukset1) / euroa / vuosi
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Vastaanoton kokonaiskustannukset | 130 541 180 | 102 200 000 | 80 300 000 |
---|---|---|---|
— turvapaikanhakijoiden vastaanoton keskimääräiset kokonaiskustannukset/ hlö/vrk (ilman alv) | 44 | 44 | 44 |
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 50 | 52 | 54 |
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö/vrk (ilman alv) | 215 | 150 | 300 |
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa / hlö/vrk (ilman alv) | 94 | 150 | 180 |
— säilöön otetun kustannus / hlö/vrk | 343 | 340 | 340 |
— yksityismajoituksen kustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 16 | 16 | 16 |
1) Vastaanoton asiakasmenot (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), vastaanoton ostopalvelut (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt (mom. 26.40.01), vastaanottoraha (mom. 26.40.63).
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanoton asiakasmenot yhteensä | 63 437 000 |
Lasten edustaminen | 115 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot | 3 145 000 |
Ihmiskaupan uhrien auttamispalvelut | 2 074 000 |
Kiintiöpakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 2 465 000 |
Yhteensä | 71 236 000 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvioidun turvapaikanhakijamäärän mukainen mitoitus | -6 661 |
Arvio momentin määrärahatilanteesta ja sen perusteella esitettävä vähennys | -3 890 |
Helsingin vastaanottokeskuksen toiminnan siirtäminen (siirto momentille 26.40.01) | -4 027 |
Maahanmuutto-oletusten tarkistus | -18 800 |
Yhteensä | -33 378 |
2022 talousarvio | 71 236 000 |
2021 III lisätalousarvio | -20 679 000 |
2021 talousarvio | 104 614 000 |
2020 tilinpäätös | 97 433 000 |
22. Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 318 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
2) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:n mukaisten matka- ja muiden avustusten maksamiseen
3) vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
4) vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) vapaaehtoisen paluun ohjaukseen, suunnitteluun ja neuvontaan enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vapaaehtoisesta paluusta säädetään ulkomaalaislain 147 a §:ssä. Lain kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta 31 §:n nojalla vapaaehtoisen paluun tukemiseksi voidaan kansainvälistä suojelua hakeneelle kolmannen maan kansalaiselle, tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa sekä oleskeluluvan ulkomaalaislain 51 §:n nojalla saaneelle, korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on taattu. Tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri voi olla myös unionin kansalainen tai tähän rinnastettava.
Vapaaehtoisen paluun järjestäminen toteutetaan ostopalveluna.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Matka- ja muut avustukset | 1 224 |
Ostopalvelut | 1 094 |
Yhteensä | 2 318 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -252 |
Yhteensä | -252 |
2022 talousarvio | 2 318 000 |
2021 talousarvio | 2 570 000 |
2020 tilinpäätös | 1 530 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 21 428 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 19 §:n ja säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 12 §:n perusteella myönnettävän vastaanottorahan, täydentävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanottoraha | 16 878 000 |
Täydentävä vastaanottoraha (ml. toimeentulotuki) | 4 550 000 |
Yhteensä | 21 428 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvioidun turvapaikanhakijamäärän mukainen mitoitus | -1 551 |
Arvio momentin määrärahatilanteesta ja sen perusteella esitettävä vähennys | -864 |
Maahanmuutto-oletusten tarkistus | -3 000 |
Yhteensä | -5 415 |
2022 talousarvio | 21 428 000 |
2021 III lisätalousarvio | -4 081 000 |
2021 talousarvio | 26 843 000 |
2020 tilinpäätös | 19 963 529 |