Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuvista menoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet ja Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomainen. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
- — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 952 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Korkeatasoinen ionisoivan ja ionisoimattoman säteilyturvallisuuden taso on ylläpidetty ja varmistettu. EU:n perusnormidirektiivin vaatimusten mukainen ionisoivaa säteilyä käyttävien diagnoosimenetelmien lähetekäytännön oikeutusarviointi toimeenpantu. STUK:n toiminta pyrkii tukemaan hallituksen tavoitetta saavuttaa hiilineutraalitalous ylläpitämällä korkeatasoista ydinturvallisuuden tasoa. STUK pyrkii mm. ydinsulkusopimuksen edistämisellä edistämään hallitusohjelman tavoitetta, että Suomi on kokoaan suurempi Euroopassa ja maailmalla.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2020 toteutuma |
htv | 2021 varsinainen talousarvio |
htv | 2022 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 15 863 | 143 | 14 794 | 143 | 16 952 | 149 |
Maksullinen toiminta | 22 630 | 201 | 22 895 | 201 | 25 914 | 201 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 396 | 3 | 350 | 3 | 380 | 3 |
Yhteensä | 38 889 | 347 | 38 039 | 347 | 43 246 | 353 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2020 toteutuma |
htv | 2021 arvio |
htv | 2022 arvio |
htv | |
Ydinenergia | 21 112 | 89 | 20 922 | 89 | 21 190 | 94 |
Säteilytoiminta | 6 203 | 27 | 5 991 | 27 | 8 000 | 29 |
Valmiustoiminta | 2 303 | 8 | 2 377 | 8 | 3 556 | 8 |
Tutkimus ja kehitys | 2 734 | 15 | 2 663 | 15 | 3 300 | 15 |
Asiantuntijapalvelut | 1 901 | 9 | 1 902 | 9 | 2 200 | 9 |
Viestintä | 1 245 | 5 | 856 | 5 | 1 000 | 4 |
Ympäristö | 3 391 | 12 | 3 328 | 12 | 4 000 | 12 |
Yhteiset palvelut ja tukitehtävät | - | 126 | - | 126 | - | 126 |
Lomat | - | 56 | - | 56 | - | 56 |
Yhteensä | 38 889 | 347 | 38 039 | 347 | 43 246 | 353 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 38 889 | 38 039 | 43 246 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 23 026 | 23 245 | 26 294 |
Nettomenot | 15 863 | 14 794 | 16 952 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 647 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 062 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 583 | 19 995 | 22 641 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 587 | 19 995 | 22 641 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, säteilytoiminta, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 905 | 700 | 777 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 171 | 700 | 777 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -266 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 77 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 292 | 150 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 37 | 150 | 200 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 67 | 50 | 80 |
Tuotot yhteensä | 396 | 350 | 380 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 706 | 700 | 760 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -310 | -350 | -380 |
Omarahoitusosuus, % | 44 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Ternobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Muiden lähialueeseen kuuluvien maiden kanssa ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu vastaavasti suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin prosentti ja kulutusmenojen osuudeksi noin 99 prosenttia. Vaihtelu osuuksissa aiheutuu käynnissä olevien ydin- ja säteilyturvallisuushankkeiden sisällöstä ja toteutustavasta, sekä niille asetetuista tavoitteista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Säteilylain velvoittaman maksuttoman luonnonsäteilyn ja NORM-valvonnan lisäkustannuksiin | 200 |
Säteilytoimintaveron kompensointi, tarkentunut arvio | 80 |
Uuden toimitilan investoinnit | 750 |
Uusiin tiloihin siirtyminen ja sen johdosta aiheutuvan vuokramenojen nousun huomioiminen | 600 |
Vuokrakustannusten tarkennus | 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -43 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 2 |
Palkkausten tarkistukset | 69 |
Yhteensä | 2 158 |
2022 talousarvio | 16 952 000 |
2021 III lisätalousarvio | 202 000 |
2021 talousarvio | 14 794 000 |
2020 tilinpäätös | 14 278 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 738 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — Peruspalveluiden yhdenvertainen saatavuus, tuvallisuus ja laatu on varmistettu
- — Valvonnan vaikuttavuus on lisääntynyt
- — Kliinisten lääketutkimusten eettisen arvioinnin uudistaminen
- — Ylläpidetty ja edistetty elinympäristön terveyttä, vähennetty ja poistettu terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 17 095 | 18 272 | 19 038 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 787 | 4 000 | 4 300 |
Nettomenot | 12 308 | 14 272 | 14 738 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 468 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 957 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 085 | 5 200 | 5 500 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 298 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 946 | 3 655 | 2 500 |
— osuus yhteiskustannuksista | 4 358 | 1 545 | 3 000 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 6 304 | 5 200 | 5 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -219 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2020 toteutuma |
2021 ennuste |
2022 ennuste |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 907 | 20 000 | 20 000 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 10 590 | 10 000 | 10 000 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 527 | 1 750 | 1 750 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 741 | 800 | 800 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — Edistetään valmentavaa työotetta.
- — Vahvistetaan osaamista strategisilla osaamisalueilla.
- — Liikkuvuudella tuetaan osaamisen kehittämistä.
- — Työnantajakuvaa parannetaan viestinnän keinoin.
- — Viraston henkilöstöpolitiikalla edistetään sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenmukaisuutta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uudistushanke (ALLU) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 800 |
Asiakastietolain ohjaukset ja valvonnan edellyttämät voimavarat valvonnan vahvistamiseen (2 htv) | 140 |
Soteri-rekisteri, toinen vaihe | 1 855 |
Sote-uudistukseen liittyvän ohjauksen ja valvonnan tarpeen edellyttämät voimavarat valvonnan vahvistamiseen (2 htv) | 160 |
Tietoturvan ja tietosuojan parantamiseksi (2 htv) | 140 |
Uusi TUKIJA | -150 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -23 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 59 |
Palkkausten tarkistukset | 64 |
Tasomuutos | 21 |
Yhteensä | 466 |
2022 talousarvio | 14 738 000 |
2021 III lisätalousarvio | 59 000 |
2021 talousarvio | 14 272 000 |
2020 tilinpäätös | 12 797 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 744 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — Lääkkeiden jakelu tukee rationaalisen lääkehoidon periaatteiden toteutumista ja palvelujärjestelmän katkeamattomia hoitoketjuja Lääkeasioiden tiekartan toimenpidekokonaisuuksien edistäminen
- — Lääkkeiden saatavuus ja apteekkien toimitusvarmuus ovat tavoitetasolla
- — Palvelujärjestelmän toimintamallien kehittämisen tuki sisältäen digitalisaation
- — HTA-periaatteiden ja -toimintamallien yhdenmukaistamiseen osallistuminen
- — Lääkehoidon kansallisen ja alueellisen ohjauksen kyvykkyyksien tukeminen
- — Fimea toimii ensisijaisena kansallisen ja kansainvälisen lääketiedon tuottajana ja kehittäjänä sekä osallistuu lääkealan tiedonhallinnan ja digitaalisten työvälineiden kehittämiseen
- — Fimea on arvostettu myyntilupa-arvioija EU:ssa ja huolehtii kyvykkyyksien kehittämisestä
- — EU-lainsäädännön kehittäminen ja täytäntöönpano
- — Uudet valvontatehtävät ja niiden implementointi lisäarvoa tuottavalla tavalla
- — Kliinisten lääketutkimusten asetuksen toimeenpano ja valvontamenettelyjen yhteensovittaminen Valtakunnallisen eettisen toimikunnan kanssa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = edellinen vuosi)
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 108,4 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 117,3 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 241 | 247 | 247 |
Ei-maksullinen toiminta | 43 | 52 | 52 |
Yhteensä | 284 | 299 | 299 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 27 941 | 30 609 | 30 594 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 26 182 | 25 258 | 25 850 |
Nettomenot | 1 759 | 5 351 | 4 744 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 768 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 019 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Budjettirahoitus | 6 011 | 5 351 | 4 744 |
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 23 605 | 22 928 | 23 170 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 9 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 135 | 2 080 | 2 100 |
Muut tuotot | 433 | 250 | 580 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 2 768 | 7 019 | - |
Yhteensä | 34 961 | 37 628 | 30 594 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 23 614 | 22 928 | 23 170 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 14 793 | 13 872 | 15 958 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 647 | 8 870 | 6 620 |
Kustannukset yhteensä | 22 440 | 22 742 | 22 578 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 174 | 186 | 592 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 101 | 103 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 2 135 | 2 080 | 2 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 949 | 1 335 | 1 400 |
— osuus yhteiskustannuksista | 430 | 745 | 700 |
Kustannukset yhteensä | 1 379 | 2 080 | 2 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 756 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 155 | 100 | 100 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmennettavaa johtamisotetta
- — osaamisen johtamista vahvistetaan
- — liikkuvuus ja henkilökierto ovat osa henkilöstön kehittämistä
- — työnantajakuva säilytetään nykyisellä tasolla.
Tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,7 | yli valtion keskitason | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 5,0 | alle valtion keskitason | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lääkehoitojen arviointitoiminnan voimavarojen vahvistamisen peruutus | -150 |
Tasokorotuksen peruutus | -500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -3 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 22 |
Palkkausten tarkistukset | 24 |
Yhteensä | -607 |
2022 talousarvio | 4 744 000 |
2021 III lisätalousarvio | 22 000 |
2021 talousarvio | 5 351 000 |
2020 tilinpäätös | 6 010 837 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 27 941 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 §:n ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022. Tarkennetut tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Työsuojeluvalvonta vahvistaa turvallista, terveellistä ja reilua työtä monipuolisilla keinoilla toimintaympäristön muutoksiin reagoiden ja toimintaa rohkeasti kehittäen. Toimintaympäristössä tunnistetut, valvontaan vaikuttavat ilmiöt liittyvät työoloihin, pirstaloituvaan työelämään, työn kuormitustekijöihin, jatkuvaan uudistumiseen, tiedon hyödyntämiseen ja digitalisaatioon.
Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa, jotta työ olisi terveellistä ja turvallista kaikilla työpaikoilla työnteon muodosta riippumatta. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä.
Valvonnan kohteena oleviin asiakokonaisuuksiin ja ilmiöihin määritellään ne valvonnan keinot, joita yhdistelemällä valvonnalla saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Valvonnan käytössä olevien keinojen monipuolistaminen ja tehostaminen sekä uusien keinojen kehittäminen ja käyttöönotto ovat keskeinen kehityssuunta toiminnassa. Muun muassa ulkomaisen työvoiman kenttävalvontaa ja viranomaisyhteistyötä sekä neuvontaa ja ohjausta tehostetaan.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 14 590 | 21 000 | 22 000 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2020 toteutuma |
%-osuus | htv | 2021 tavoite |
%-osuus | htv | 2022 tavoite |
%-osuus | htv |
Työpaikkojen valvonta ja asiakaskysyntään vastaaminen | 17 817 | 70 | 283 | 19 536 | 70 | 297 | 19 559 | 70 | 303 |
Valvontaa tukeva toiminta | 7 636 | 30 | 121 | 8 373 | 30 | 126 | 8 382 | 30 | 127 |
Yhteensä | 25 453 | 100 | 404 | 27 909 | 100 | 423 | 27 941 | 100 | 430 |
Työsuojelun vastuualueet ovat uudistumiskykyisiä ja yhteiskunnan ilmiöihin nopeasti reagoivia valvontaviranomaisia. Yhteistyötahot ja asiakkaat otetaan mukaan kehittämiseen ja kokeiluihin.
Tietoa hyödynnetään monipuolisesti valvonnan ja työelämän kehittämisessä. Työsuojelun vastuualueet jakavat tietoa, osaamista ja näkemystä eri sidosryhmien ja asiakkaiden käyttöön.
Digitalisaation mahdollisuuksia hyödynnetään yhteistyötahojen ja asiakkaiden kanssa rohkeasti kokeillen. Tietojen parempi hyödyntäminen valvontatoiminnassa sekä käytettävissä olevan uuden ICT-teknologian soveltaminen työpaikoille suunnatuissa palveluissa ovat keskeisiä toimenpiteitä Työsuojeluvalvonnan tuottavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta parannetaan merkittävästi.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet edistävät vastuualuerajat ylittävää yhteistyötä ja valtakunnallisia yhteisiä tehtäviä sekä kehittävät henkilöstön osaamista. Vastuualueet ovat kilpailukykyinen ja jatkuvasti kehittyvä hyvän henkilöstöpolitiikan työpaikka, jossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista.
Osallistavan johtamisen ja esimiestyön avulla varmistetaan, että henkilöstö on mukana toiminnan kehittämisessä ja tarvittavien muutosten tunnistamisessa lisäarvoa tuottavalla tavalla.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 25 742 | 28 079 | 28 111 |
Bruttotulot | 289 | 170 | 170 |
Nettomenot | 25 453 | 27 909 | 27 941 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 104 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 918 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -130 |
Palkkausten tarkistukset | 162 |
Yhteensä | 32 |
2022 talousarvio | 27 941 000 |
2021 talousarvio | 27 909 000 |
2020 tilinpäätös | 26 267 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista ja aineistopalveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) ja STM:n antaman Findatan maksuasetuksen mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle luvansaajilta perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Lupaviranomainen maksaa Tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä järjestelmän toimittajille sopimuksen mukaisen korvauksen. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Toiminnalle on asetettu seuraavat tavoitteet nelivuotiskaudelle 2020—2023:
- — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittäminen osaksi lupaprosessia
- — kansallisen sähköisen käyttöportaalin ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto tietojen yhdistämis- ja luovutuspalvelun sekä koodiavainten säilytyspalvelun kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi
- — lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 1 782 | 3 675 | 2 675 |
Bruttotulot | 105 | 475 | 475 |
Nettomenot | 1 677 | 3 200 | 2 200 |
Siirtyvät erät | |||
---|---|---|---|
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 677 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 200 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteiset investoinnit | -1 000 |
Käynnistysvaiheen resursointi | -500 |
Yleiskustannukset hallinnon tukipalveluihin ja infrastruktuuriin | 500 |
Yhteensä | -1 000 |
2022 talousarvio | 2 200 000 |
2021 talousarvio | 3 200 000 |
2020 tilinpäätös | 5 200 000 |
09. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuviin hankintoihin ja selvityksiin sekä toimenpiteiden koordinointiin, edistämiseen ja muihin vastaaviin menoihin
2) lääkehoidon tiedonhallinnan kansallisten ja alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden sekä muiden alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden menojen maksamiseen
3) enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.
Selvitysosa:Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti lääkehuoltoa kehitetään lääkeasioiden tiekartan (STM:n raportteja 5/2019) mukaisesti. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpanossa on kyse lääkkeiden jakelujärjestelmän rakenteellisesta uudistuksesta, lääkehoidon ohjauksen vahvistamisesta, lääkehoitoon liittyvän tietopohjan parantamisesta sekä tiedon käytön tehostamisesta. Paremmalla ohjauksella ja tietopohjalla voidaan varmistaa uusien lääkkeiden hallittu käyttöönotto ja edistää lääkkeiden järkevää käyttöä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano | -1 000 |
Yhteensä | -1 000 |
2022 talousarvio | 4 000 000 |
2021 talousarvio | 5 000 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 11 841 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiinavaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittelee oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen perusteet. Momentilta maksetaan myös asetuksen (133/2020) mukaisia palkkioita ruumiinavauksia suorittaville oikeuslääkäreille.
Vuonna 2020 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 137, vuonna 2021 arvioidaan tehtävän 8 220 ja vuonna 2022 arviolta 8 200 ruumiinavausta.
Toiminnan tavoitteena on:
- — oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten suorittaminen lain mukaisin indikaatioin
- — yleisen oikeusturvan toteutuminen selvittämällä kuoleman olosuhteet, kuolemansyy ja kuolemanluokka
- — selvittää alkoholi- ja huumemyrkytyskuolemat, alkoholin ja muiden päihteiden sekä lääkeaineiden merkitys kuolemantapauksissa
- — saada väkivaltaisista kuolemista oikeuden käyttöön puolueeton ja riippumaton asiantuntijalausunto ja todisteluaineisto
- — varmistaa potilaan ja terveydenhuollon henkilöstön oikeusturva
- — tuottaa tietoa tapaturmaisista, ammattitaudin aiheuttamista ja luonnollisista kuolemista vakuutusoikeudellisia selvityksiä varten
- — oikeuslääkäriresurssien saatavuuden varmistaminen erikoislääkärikoulutuksella.
2022 talousarvio | 11 841 000 |
2021 III lisätalousarvio | 992 000 |
2021 talousarvio | 11 841 000 |
2020 tilinpäätös | 12 189 991 |