Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

01. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 792 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Määrärahasta varataan 100 000 euroa kuntien, seurakuntien ja yhdistysten öljylämmityksestä luopumisen avustusten käsittelyyn (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus edistää kestävää ja kohtuuhintaista asumista tukien toimeenpanolla, ohjauksella ja valvonnalla sekä niihin kytkeytyvällä kehittämistoiminnalla. Virasto hoitaa asuntorakentamisen korkotukilainoitukseen, valtion takauksiin ja avustuksiin liittyviä tehtäviä sekä rahoittaa asumisen kehittämishankkeita. Lisäksi se ohjaa ja valvoo yleishyödyllisten asuntoyhteisöjen toimintaa, valvoo ARA-vuokra-asuntojen vuokrien määritystä, hoitaa lainoihin ja takauksiin liittyvää riskienhallintaa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa sekä vastaa asumisen ja asuntomarkkinoiden informaatiopalveluista.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ottaa toiminnassaan erityisesti huomioon vanhenevan väestön asumistarpeet, energiatehokkuuden parantamisen ja asuinalueiden kehittämisen. Virasto vastaa energiatodistusmenettelyn valvonnasta ja huolehtii energiatodistustietojärjestelmän ylläpidosta. Lisäksi virasto vastaa elpymis- ja palautumissuunnitelmasta (RRF pilari1) rahoitettavien kunnille, seurakunnille ja yhdistyksille suunnattavien avustusten käsittelystä, myöntämisestä ja maksatuksesta.

Uusi asumisoikeusasunnoista annettu laki tulee voimaan 1.1.2022. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus valmistautuu uusien asukasvalinta- ja asukashallintosäännösten soveltamisen aloittamiseen kehittämällä uuden tietojärjestelmän uuden lain mukaista valtakunnallista järjestysnumerorekisteriä varten sekä ohjeistamalla ja neuvomalla toimijoita uuden lain soveltamisen aloittamisessa.

Ympäristöministeriö asettaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
  • — painottaa toiminnassaan kohtuuhintaisen ARA-vuokra-asuntotuotannon edistämistä erityisesti Helsingin seudun ja muiden MAL-seutujen osalta ja kehittää tukien toimeenpanoa.
  • — painottaa hankkeiden toteutumista kilpailumenettelyin siten, ettei hankkeiden kustannusten nousu ylitä kohtuullista tasoa. Hankkeita hyväksyttäessä tarkastellaan myös vuokratasoa.
  • — kohdentaa erityisryhmien investointiavustukset kaikkein heikoimmille ryhmille kohteiden pitkäaikaisen tarpeen perusteella. Tukee avustuksilla esteettömyyttä ja asuntojen korjaamista, asumisneuvontaa ja lähiöohjelman toteuttamista sekä osallistuu kehitysvammaisten asumista koskevien linjausten toteuttamiseen ja ikääntyneiden asumisen kehittämiseen. Vakiinnuttaa kehittämistoiminnan tuloksia kohtuuhintaisen asumisen ja elinkaaritehokkaan rakentamisen, käytön ja hoidon sekä peruskorjaamisen edistämiseen toiminnassaan.
  • — etsii keinoja asuntomarkkinoiden jakautumisen seurauksena syntyvien vuokrataloyhtiöiden taloudellisten ongelmien ratkaisemiseksi ja edistää asuntokannan sopeuttamista kysyntää vastaavaksi yhdessä kiinteistönomistajien ja kuntien kanssa kehittämällä kokonaisvaltaista ja ennakoivaa asuntokannan suunnittelua.
  • — vastaa asumisoikeusasuntoihin liittyvistä valvonta- ja ohjaustehtävistä sekä järjestysnumerorekisterin kehittämisestä ja ylläpidosta.
  • — kehittää palveluprosesseja ja huolehtii tukien tehokkaasta toimeenpanosta.
  • — kehittää asuntolainoista aiheutuvien takausvastuiden riskien hallintaa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa.

Keskeisten suoritteiden kehitys

ARAn tekemiä päätöksiä ja muita suoritteita (kpl) 2019
toteutuma
2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
         
Korkotukilainaksi hyväksyminen 197 236 250 250
Myönnetyt korjaus- ja energia-avustukset 1 740 2 945 5 000 5 000
Avustusten maksatukset 1 377 2 299 4 500 5 500
Luovutuksensaajan nimeämiset 52 52 50 50
Rajoituksista vapauttamiset 171 150 150 150
Ohjaus- tai valvontakäynnit 45 40 40 40

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 6 315 6 613 7 112
Bruttotulot 458 450 320
Nettomenot 5 857 6 163 6 792
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 758    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 016    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
ASO-tietojärjestelmähanke 140
ASO-tietojärjestelmän ylläpitokustannukset 70
Asumisoikeusasumisen lainsäädännön uudistaminen 175
Energia-avustuksiin liittyvä resursointi 140
Kuntien, seurakuntien ja yhdistysten öljylämmityksestä luopumisen avustuskäsittely-htv:t (RRF pilari1) 100
Lisääntyvät tehtävät (HO 2019) 200
Lisääntyvät tehtävät (kertaluonteinen) -280
JTS-miljardin tuottavuussäästö -23
Palkkausten tarkistukset 27
Tasomuutos 80
Yhteensä 629

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 6 792 000
2021 III lisätalousarvio 400 000
2021 talousarvio 6 163 000
2020 tilinpäätös 6 115 000