Talousarvioesitys 2022
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 756 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuihin, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä lain sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. THL toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä. THL vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjaustehtävistä.
THL:n toiminnan perusta on laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategiseen visioon eheästä yhteiskunnasta ja kestävästä hyvinvoinnista. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa THL on tarkistanut toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit on minimoitu. Sopeutusten yhtenä kohdentamisperusteena on uusi strategia. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. THL:n tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. THL:n tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. THL:n hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistumista. THL:n rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
THL kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. THL:n henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtamistehtävissä toimivien osaamista kehitetään, jotta johtaminen on ammattimaista ja kannustavaa. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan ja työnantajakuvaa kehitetään. Henkilöstösuunnittelun ennakoivuutta ja pitkäjänteisyyttä parannetaan.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
Alkoholitutkimussäätiölle | 343 000 |
Suomalainen Lääkäriseura Duodecimille | 720 000 |
Suomen Syöpäyhdistykselle | 881 000 |
Näkövammaisten keskusliitolle | 133 000 |
Hoitotyön tutkimussäätiölle | 388 000 |
Yhteensä | 2 465 000 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 103 486 | 104 052 | 102 736 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 37 167 | 41 980 | 41 980 |
Nettomenot | 66 319 | 62 072 | 60 756 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 519 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 298 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— myyntituotot | 9 673 | 10 000 | 10 000 |
Tuotot yhteensä | 9 673 | 10 000 | 10 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | - | 20 | 20 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 783 | 5 200 | 5 200 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 386 | 2 500 | 2 500 |
Kustannukset yhteensä | 7 169 | 7 700 | 7 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 504 | 2 300 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 135 | 130 | 130 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 16 235 | 20 500 | 20 500 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 232 | 2 500 | 2 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 525 | 500 | 500 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 8 502 | 8 500 | 8 500 |
Tuotot yhteensä | 27 494 | 32 000 | 32 000 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 36 708 | 43 000 | 43 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -9 214 | -11 000 | -11 000 |
Omarahoitusosuus, % | 25 | 26 | 26 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet osastoittain
2020 toteutuma |
htv | 2021 arvio |
htv | 2022 tavoite |
htv | |
Hyvinvointi | 14 593 | 165 | ||||
Kansanterveysratkaisut | 21 135 | 210 | ||||
Järjestelmät | 9 601 | 98 | ||||
Valtion sosiaali- ja terveyspalvelut | 19 424 | 227 | ||||
Terveysturvallisuus | 19 130 | 188 | ||||
Tietopalvelut | 19 603 | 145 | ||||
Hyvinvointivaikuttajat | 43 178 | 453 | 44 792 | 460 | ||
Terveysturvaajat | 15 080 | 210 | 19 794 | 245 | ||
Valtion palvelut | 21 347 | 244 | 22 373 | 249 | ||
Tietopalvelut | 24 447 | 197 | 33 777 | 236 | ||
Yhteensä | 103 486 | 1 033 | 104 052 | 1 104 | 120 736 | 1 190 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakastietolain toimeenpano | 520 |
Asiakastietolain toimeenpano (1 htv) | 80 |
Covid-19-epidemian torjunnan ja hallinnan resurssien määräaikainen vahvistaminen (-10 htv) | -800 |
Harvinaisten sairauksien koordinaatiotehtävät | -250 |
Istanbulin sopimuksen täytäntöönpano | -300 |
Kansallisen terveysturvallisuuden kyvykkyyksien vahvistaminen yhteensä | 1 825 |
Kansalliset laaturekisterit | -1 400 |
SERI-keskusten sateliittikeskusten perustamisen arviointi (HO 2019) | 200 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lisätehtävät ja arviointi- ja tiedontuotannon vahvistaminen | 400 |
Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen esto | -100 |
Vanhuuspalvelulain muutoksesta aiheutuvat pysyvät menot | -100 |
Väkivaltaisen radikalisaation ja ekstremismin ehkäisemiseen | -250 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -192 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -3 |
Palkkausten tarkistukset | 282 |
Tasomuutos | -1 228 |
Yhteensä | -1 316 |
2022 talousarvio | 60 756 000 |
2021 III lisätalousarvio | 10 956 000 |
2021 talousarvio | 62 072 000 |
2020 tilinpäätös | 74 098 000 |