Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
              20. Siviilipalvelus
         30. Työllisyys ja yrittäjyys
         40. Yritysten erityisrahoitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

01. HallintoPDF-versio

Valtuus

Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 5 %. Uusia turvavarastolainoja saa hyväksyä vuonna 2022 enintään 8 400 000 euroa.

Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastoavustuksia saa myöntää vuonna 2022 enintään 34 000 euroa.

Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden kanssa toimenpiteitä, joilla tuetaan talouskasvua, jonka tulee olla sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää. Talouskasvun perustana on menestyvä yritystoiminta, joka innovoi, työllistää ja luo hyvinvointia Suomeen. Hallinnonalan toimijoiden tavoitteena on rakentaa toimintaympäristö, jolla luodaan toimintaedellytyksiä kilpailukyvyn ja talouden kasvun vahvistumiselle.

Suomen taloudellisen menestyksen ja suomalaisyritysten kasvuedellytysten kannalta on keskeistä huolehtia siitä, että yritysten säädösympäristö on toimiva ja kilpailukykyinen. Hallinnonalalla toteutetaan kokonaisvaltaisesti toimenpiteitä, joilla Suomi kehittyy houkuttelevaksi ja kilpailukykyiseksi maaksi tehdä työtä ja yrittää. Yritysten kasvuedellytyksiä vahvistetaan purkamalla niitä rajoittavaa tai hidastavaa sääntelyä. Talouden kilpailullisuutta kasvatetaan ja markkinaehtoisen liiketoiminnan harjoittamisen edellytyksiä parannetaan.

Innovaatiot ja toimiva aineettoman omaisuuden suojajärjestelmä ovat keskeisiä suomalaisyritysten kasvun ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Toimiva ja kilpailukykyinen aineettomien oikeuksien järjestelmä varmistaa yritysten innovaatioiden ja muun aineettoman omaisuuden suojan ja hyödyntämisen sekä oikeuksien tehokkaan täytäntöönpanon Suomessa ja kansainvälisesti.

Toimivat työmarkkinat ja ajanmukainen — työnantajien, työntekijöiden ja yritysten tarpeet huomioon ottava — työlainsäädäntö sekä hyvä työelämän laatu ovat yritysten kilpailuetuja. Yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä huolehditaan muun muassa työlainsäädännön keinoin. Paikallisen sopimisen edellytyksiä parantamalla sekä yritysten toimintaedellytyksiä ja kasvuhalukkuutta edistämällä helpotetaan tavoitetta nostaa työllisyysastetta. Työnantajien hallinnollista taakkaa pyritään keventämään lupa- ja ilmoitusmenettelyjä karsimalla.

Huoltovarmuuden ja varautumisen taso määritellään huoltovarmuuden tavoitepäätöksessä (1048/2018). Kansallisen huoltovarmuuden strateginen tavoite on turvata kriittisten infrastruktuurien, tuotannon ja palveluiden toimivuus siten, että ne kykenevät täyttämään väestön, talouselämän ja maanpuolustuksen välttämättömimmät perustarpeet kaikissa olosuhteissa.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti tulosalueelle seuraavat tavoitteet vuodelle 2022:

Tulosalueen tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Konsernin virastojen digivalmiudet kasvavat      
— Digikypsyysindeksi (1—5) 3,27 > 3,27 > 3,1

Henkilötyövuodet ja kokonaistyötyytyväisyys

  Henkilötyövuodet Kokonaistyötyytyväisyys (1—5)
  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
             
Työ- ja elinkeinoministeriö 417 400 425 3,7 > 3,6 > 3,6
ELY-keskukset 3 017 3 075 2 950 3,8 > 3,6 > 3,6
Työ- ja elinkeinotoimistot 3 441 3 885 3 451 3,6 > 3,5 > 3,5
Geologian tutkimuskeskus 401 415 430 3,8 3,8 3,8
Business Finland 713 730 650 3,3 > 3,5 > 3,7
Kilpailu- ja kuluttajavirasto 221 217 236 3,9 > 3,8 > 3,8
Patentti- ja rekisterihallitus 411 421 422 4,0 3,9 3,9
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto 242 264 264 3,6 3,8 3,8
Energiavirasto 81 85 75 3,8 > 3,9 > 3,9
Yhteensä 8 944 9 492 8 903 3,7 > 3,7 > 3,7

01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 207 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten

2) EU:n sisäasioiden rahastoon kuuluvasta Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastosta (AMIF) rahoitettavista hankkeista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Määrärahasta on varattu

1) 200 000 euroa energiainfrastruktuuri-investointeihin (RRF pilari1)

2) 200 000 euroa investointeihin uuteen energiateknologiaan (RRF pilari1)

3) 400 000 euroa vähähiilisen vedyn sekä hiilidioksidin talteenottoon ja hyödyntämiseen (RRF pilari1)

4) 80 000 euroa teollisuuden prosessien suoraan sähköistämiseen ja vähähiilistämiseen (RRF pilari1)

5) 70 000 euroa maahanmuuton digitaaliseen infrastruktuuriin (RRF pilari3)

6) 1 270 000 euroa jatkuvan oppimisen uudistukseen (RRF pilari3) ja

7) 20 000 euroa avainalojen vauhdittamiseen ja osaamisen vahvistamiseen (RRF pilari3)

osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa Suomen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöstä, työmarkkinoiden toimivuudesta ja työntekijöiden työllistymiskyvystä sekä alueiden kehittymisestä. Ministeriö johtaa ja ohjaa kasvu- sekä elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa, työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaa, kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaa, alue-, energia- ja ilmastopolitiikkaa sekä työelämän kehittämistä, työperäistä maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien kotouttamista.

Momentin määrärahasta 2 240 000 euroa on EU:n elpymisvälineen kautta rahoitettavia kokonaisuuksia. Rahoituksesta 1 270 000 euroa kohdentuu jatkuvan oppimisen uudistukseen, jolla tuetaan koulutusvalintoja, jotka lisäävät vihreän siirtymän ja digitaalisia taitoja. Rahoituksesta 970 000 euroa on EU:n elpymisvälineen eri osa-alueiden toimeenpanoon liittyviä hallinnollisia resursseja, joilla varmistetaan toimenpiteiden tehokas toimeenpano.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Hallituksen esitykset (kpl) 49 35 27
— Luvatun istuntokauden aikana eduskunnalle (%) 58 > 80 > 80
— Muutoksia eduskunnassa säädösteknisten tai kielellisten puutteiden johdosta (%) 0,7 0 0
Valtioneuvoston asetukset (kpl) 44 25 30

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Bruttomenot 41 496 47 168 46 707
Bruttotulot 6 874 8 500 8 500
Nettomenot 34 622 38 668 38 207
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 908    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 11 423    

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 38 177 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 30 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Arkiston järjestämishanke (siirto momentille 23.01.01) -45
Avainalojen vauhdittaminen (RRF pilari3) 20
Energiainfrastruktuuri-investoinnit (RRF pilari1) 200
Erityisasiantuntija IAEA-hallintoneuvostokaudelle Suomen Wienin suurlähetystöön (siirto momentille 24.01.01) -117
Hallinnonalan digitalisaation kehittäminen, pienemmät hankevalmistelut (siirto momentille 32.01.10) -500
Harmaan talouden ohjelma (siirto momentille 32.01.06) -100
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) -110
Investoinnit uuteen energiateknologiaan (RRF pilari1) 200
Jatkuvan oppimisen uudistus (RRF pilari3) 1 270
KEINO-osaamiskeskuksen toiminnan koordinaatiotehtävät (1 htv) (siirto momentilta 32.30.40) 180
Laajennettu hankintatuki (siirto momentille 23.01.01) -50
Maahanmuuton digitaalinen infrastruktuuri (RRF pilari3) 70
Monialaisten palvelujen tukirakenne (siirto momentille 32.01.02) -775
Määräaikainen EU:n puhtaan energian paketin tehtävä (1 htv) (siirto momentilta 32.01.09) 80
Osatyökykyisten työkykyohjelma (HO 2019 kertaluonteinen) 40
Päästökaupan ilmaisjakoon liittyvät tehtävät (-1 htv) (siirto momentille 32.01.09) -80
Teollisuuden prosessien suora sähköistäminen ja vähähiilistäminen (RRF pilari1) 80
Toimialakohtainen kasvukokonaisuus (HO 2019 kertaluonteinen) -800
Vähähiilinen vety sekä hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen (RRF pilari1) 400
JTS-miljardin tuottavuussäästö -593
Palkkausten tarkistukset 169
Yhteensä -461

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 38 207 000
2021 III lisätalousarvio -833 000
2021 talousarvio 38 668 000
2020 tilinpäätös 37 137 000

02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 191 905 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) euroneuvontakeskuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

2) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen

3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

4) yritysten kehittämispalvelujen kehittämisestä, edistämisestä ja ylläpidosta aiheutuviin menoihin.

Määrärahasta on varattu

1) 1 100 000 euroa öljylämmityksestä luopumiseen (RRF pilari1)

2) 60 000 euroa Ohjaamoiden monialaisuuden vahvistamiseen (RRF pilari3)

3) 2 005 000 euroa jatkuvan oppimisen uudistukseen (RRF pilari3) ja

4) 70 000 euroa kasvun kiihdyttämisohjelmaan (RRF pilari3)

osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskuksia on 15 ja ne toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot). Lisäksi ELY-keskuksilla ja TE-toimistoilla on valtakunnallinen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava virasto (KEHA-keskus).

Momentin määrärahasta 3 235 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta. Jatkuvan oppimisen uudistuksen 2 005 000 euron määrärahasta 5 % kohdennetaan vihreitä taitoja vahvistavaan koulutukseen ja 15 % digitalisaatiovalmiuksia parantavaan koulutukseen. Rahoituksesta 1 230 000 euroa on EU:n elpymisvälineen eri osa-alueiden toimeenpanoon liittyviä hallinnollisia resursseja, joilla varmistetaan toimenpiteiden tehokas toimeenpano.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Asiakaspalvelutyytyväisyys (1—5) 4,3 > 4,0 > 4,0
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys (1—5) - > 4,0 -

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 216 448 220 801 222 905
Bruttotulot 35 085 35 000 31 000
Nettomenot 181 363 185 801 191 905
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 25 171    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 31 158    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 8 082 8 000 8 500
— muut tuotot -49 - -
Tuotot yhteensä 8 033 8 000 8 500
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 5 614 6 000 6 500
— osuus yhteiskustannuksista 1 602 2 000 2 000
Kustannukset yhteensä 7 216 8 000 8 500
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 817 - -
Kustannusvastaavuus, % 111 100 100

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 7 421 8 000 8 000
— EU:lta saatava rahoitus 1 961 - -
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 152 - -
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot 720 2 500 3 000
Tuotot yhteensä 10 254 10 500 11 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 11 500 12 000 12 000
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -1 246 -1 500 -1 000
Omarahoitusosuus, % 11 13 8

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.51, 30.40.20, 21, 22, 31, 40, 51 ja 62, 31.10.31, 31.20.54 ja 55, 32.01.03, 20 ja 51, 32.20.41, 32.30.42, 51, 52 ja 64, 32.50.30, 33.20.31, 50 ja 52, 35.01.65, 35.10.20, 21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.56 ja 64.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Asuinrakennusten öljylämmityksestä luopumisavustusten käsittely -560
Jatkuvan oppimisen uudistus (RRF pilari3) 2 005
Joutoalueiden metsitystuen hallinnointi (siirto momentilta 30.40.22) 175
Jätelain tuottajavastuun valvonta ja raportointi (2 htv) 160
Kasvun kiihdyttämisohjelma (RRF pilari3) 70
Merenhoidon koordinaatiotehtävät (1 htv) (siirto momentilta 35.10.22) 80
Monialaisten palvelujen tukirakenne (siirto momentilta 32.01.01) 775
Nuorisotakuun toimeenpano kuntien kannustinmallilla (RRF pilari3) 60
Perhevapaalta töihin -hanke (siirto momentilta 32.30.51) 220
Rahoituskauden vaihtumisen lisäresurssit (CAP27) 700
Turvealan romutuspalkkion toimeenpano ja muut turvealan muutokseen liittyvät neuvontatehtävät 210
Uusiutuvan energian direktiivin RED II toimeenpano -80
Vesihuollon valvonta (3,5 htv) 250
Öljylämmityksestä luopuminen (RRF pilari1) 1 100
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -81
Palkkausten tarkistukset 1 020
Yhteensä 6 104

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 191 905 000
2021 III lisätalousarvio 1 304 000
2021 talousarvio 185 801 000
2020 tilinpäätös 187 350 000

03. Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 267 911 000 euroa.

Määrärahasta on varattu 70 000 000 euroa pohjoismaisen työvoimapalvelumallin (RRF pilari3) toimeenpanoon osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen työnhakijan palveluprosessin ja eräiden työttömyysetuuden saamisen edellytysten uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi.

Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) tehtävänä on yritys- ja työnantajalähtöinen työnvälitys, joka tukee nopeaa työllistymistä ja avoimien työpaikkojen mahdollisimman tehokasta täyttöä. TE-toimistot toimivat ELY-keskusten alaisina paikallishallinnon viranomaisena.

Työ- ja elinkeinoministeriö päättää, kuinka suuri osa työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenoihin tarkoitetuista määrärahoista käytetään työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun.

Momentin määrärahasta 70 000 000 euroa on EU:n elpymisvälineen kautta rahoitettavaa pohjoismaisen työvoimapalvelumallin toimeenpanoa. Pohjoismaisessa työvoimapalvelumallissa lisätään yksilöllisen tuen määrää ja pyritään siten tukemaan aiempaa paremmin työllistymistä ja lyhentämään työttömyysjaksojen pituutta. Mallissa kehitetään myös asiakaslähtöisen toimintatavan edellyttämiä laadukkaita sähköisiä palveluita ja työvoimapalveluiden toimintaatukevia järjestelmiä, jotka tukevat digitaalista ulottuvuutta.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti työ- ja elinkeinotoimistoille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Työnantaja-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) 4,3 > 4,0 > 4,0
Työnhakija-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) 4,2 > 4,0 > 4,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Bruttomenot 211 793 209 811 268 311
Bruttotulot 366 400 400
Nettomenot 211 427 209 411 267 911
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 22 970    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 54 680    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Aulapalvelut (siirto momentilta 32.30.51) 1 255
Määräaikaishaastattelut ja nuorisotakuun edistäminen (HO 2019) -1 000
Nuorten palvelujen integraation, toimintatapojen ja vaikuttavuuden vahvistaminen (ONNI) -1 500
Ohjaus- ja neuvontapalveluiden vahvistaminen turvealan muutokseen 180
Osatyökykyisten työkykyohjelma (HO 2019 kertaluonteinen) -240
Palkkatuen lisääminen, digitaaliset palvelut (HO 2019) -1 000
Pk-yritysten rekrytointituki, tietojärjestelmämuutokset (HO 2019 kertaluonteinen) -900
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (RRF pilari3) 70 000
TE-digihanke (siirto momentille 32.30.51) -10 000
Work in Finland -rakenteen perustaminen 725
Palkkausten tarkistukset 980
Yhteensä 58 500

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 267 911 000
2021 III lisätalousarvio 1 105 000
2021 talousarvio 209 411 000
2020 tilinpäätös 243 137 000

04. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 845 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) tutkimustoimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista, rahoitusosuuksista ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) EU:n rakennerahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

3) yhteisprofessuureista aiheutuvien menojen ja rahoitusosuuksien maksamiseen

4) vientiyhtiö GTK International Oy:n osakepääoman ja muun oman pääoman maksamiseen.

Selvitysosa:Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tehtävänä on tuottaa ja levittää geologista tietoa, joka edistää maankamaran luonnonvarojen kestävää käyttöä. Tutkimuskeskusta kehitetään kansallisena geotietokeskuksena sekä eurooppalaisena geologisen tutkimuksen huippuosaajana.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Geologian tutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Tulosalueen osuus ydintoiminnasta (%)      
— asiakastoimeksiannot 15,8 23 20
— tiede ja innovaatiot 25,0 26 35
— geotieto 29,1 28 25
— muu ydintoiminta 30,1 23 20
Yhteisrahoitteinen toiminta      
— osuus ydintoiminnan htv-kertymästä (%) 17,8 20,0 25,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Bruttomenot 43 712 45 864 45 845
Bruttotulot 12 716 13 000 13 000
Nettomenot 30 996 32 864 32 845
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 6 450    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 840    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 7 259 8 000 8 000
— muut tuotot 54 - -
Tuotot yhteensä 7 313 8 000 8 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 4 436 5 650 5 650
— osuus yhteiskustannuksista 1 947 1 750 1 750
Kustannukset yhteensä 6 383 7 400 7 400
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 930 600 600
Kustannusvastaavuus, % 115 108 108

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 2 154 2 800 2 800
— EU:lta saatava rahoitus 1 635 1 000 1 000
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 1 603 1 200 1 200
Tuotot yhteensä 5 392 5 000 5 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 8 955 10 000 10 000
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -3 563 -5 000 -5 000
Omarahoitusosuus, % 40 50 50

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
JTS-miljardin tuottavuussäästö -138
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -17
Palkkausten tarkistukset 136
Yhteensä -19

2022 talousarvio 32 845 000
2021 III lisätalousarvio 483 000
2021 talousarvio 32 864 000
2020 tilinpäätös 34 386 000

05. Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 108 763 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää enintään 1 000 000 euroa Business Finland -yhtiön toiminnasta aiheutuvien sanktioluonteisten menojen, vahingonkorvausten, oikeudenkäyntikulujen, viivästyskorkojen, kurssitappioiden ja muiden näihin rinnastettavien menojen maksamiseen.

Määrärahasta voidaan suorittaa myös ennakkomaksuja Business Finland -yhtiölle siltä Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandille ostettavien palvelujen osalta.

Määrärahasta on varattu

1) 600 000 euroa vähähiilisen vedyn sekä hiilidioksidin talteenottoon ja hyödyntämiseen (RRFpilari1)

2) 400 000 euroa teollisuuden prosessien suoraan sähköistämiseen ja vähähiilistämiseen (RRF pilari1)

3) 600 000 euroa keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen (RRF pilari1)

4) 1 300 000 euroa kiinteistö- ja rakentamisalan vähähiilisten ratkaisujen tukiohjelmaan (RRF pilari1)

5) 150 000 euroa mikroelektroniikan arvoketjuun (RRF pilari2)

6) 100 000 euroa 6G:n, tekoälyn ja kvanttilaskennan kehittämisympäristöihin(RRF pilari2)

7) 320 000 euroa maahanmuuton digitaaliseen infrastruktuuriin (RRF pilari3)

8) 300 000 euroa innovaatio-ja tutkimusinfrastruktuuriin (RRF pilari3)

9) 500 000 euroa veturihankkeisiin (RRF pilari3)

10) 270 000 euroa avainalojen vauhdittamiseen ja osaamisen vahvistamiseen (RRF pilari3)

11) 200 000 euroa innovatiivisiin kasvuyrityksiin(RRF pilari3)

12) 800 000 euroa teollisuuden vähähiilisyyteen, kiertotalouteen, digitaalisuuteen ja teolliseen palveluvientiin (RRF pilari3)

13) 400 000 euroa terveys- ja hyvinvointiosaamiseen ja -teknologiaan (RRF pilari3)

14) 580 000 euroa luovien alojen rakennetukeen (RRF pilari3) ja

15) 5 000 000 euroa matkailualan kestävään ja digitaalisen kasvuun (RRF pilari3)

osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Business Finland -kokonaisuus muodostuu Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista ja Business Finland -nimisestä osakeyhtiöstä.

Business Finland edistää elinkeinojen kestävää kehittymistä teknologian, innovaatioiden ja kasvurahoituksen keinoin. Tämä uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa ja tuottavuutta, lisää vientiä ja yritysten kansainvälistymistä, parantaa työelämän laatua sekä luo näin työllisyyttä ja hyvinvointia. Tulokset saavutetaan asiakkaiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnalla sekä kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisellä, joihin Business Finland kannustaa rahoituksellaan, ohjelmatoiminnalla sekä kansainvälistymis- ja muilla neuvontapalveluilla hyödyntäen myös kansainvälisiä kumppanuuksia. Business Finland edistää toiminnallaan myös Suomeen suuntautuvia ulkomaisia investointeja ja pääomasijoituksia sekä Suomeen suuntautuvaa ulkomaista matkailua. Business Finlandin Talent-toiminnalla tuetaan kansainvälisten osaajien sijoittumista Suomeen ja asiantuntemuksen hyödyntämistä yritysten kasvussa, kansainvälistymisessä ja uudistumisessa sekä investointien kasvussa.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa asiakkaita ovat yritykset sekä tutkimus- ja julkiset organisaatiot. Kansainvälistymispalveluja Suomessa ja ulkomailla suunnataan erityisesti pk-yritysten kansainvälistymisvalmiuksien vahvistamiseen ja toimintaedellytysten kehittämiseen. Yhteistyö ulkoasiainhallinnon edustustojen kanssa vahvistaa Team Finland -verkoston palvelukykyä maailmalla.

Ulkomaisten investointien ja pääomien hankinnassa kohteena ovat erityisesti osaamisintensiiviset alat, korkean lisäarvon tuotanto sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit. Matkailun edistämisessä vahvistetaan ja kehitetään Suomen matkailumaakuvaa, matkailupalvelujen vientiä ja kysyntää yhdessä matkailualojen ja muiden toimijoiden kanssa sekä tuetaan matkailuyritysten kansainvälistymistä.

Suomi osallistuu Dubain maailmannäyttelyyn vuosina 2021—2022. Tavoitteena on edistää suomalaisten yritysten kansainvälistymistä ja parantaa Suomen houkuttelevuutta matkailulle ja investoinneille maakuvaa vahvistamalla. Näyttelyyn osallistumisesta aiheutuu vuosina 2019—2022 yhteensä noin 10 milj. euron kustannukset, josta yritysten rahoitusosuus on noin 4,5 milj. euroa.

Momentin määrärahasta 11 520 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta. Rahoituksesta 5 000 000 euroa kohdentuu matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun tukemiseen. Matkailualalle kohdennetaan tutkimus- ja kehittämisrahoitusta, tuetaan yrityksiä tiedolla johtamisen ja kestävän matkailun valmennuskokonaisuuksilla tavoitteena matkailualan kestävä ja digitaalinen kasvu. Toimenpiteet luovat edellytyksiä kestävälle yritystoiminnalle niin matkailuyrityksissä kuin muissa matkailualaa tukevissa toimialoissa. Matkailualan toimenpiteet tukevat digitaalista ulottuvuutta (40 %). Kehittämistoimenpiteillä tuetaan digitaalisten toimintatapojen käyttöönottoa matkailun kestävyyden (ml. hiilijalanjälki) seurannassa, tiedolla johtamisessa ja matkailupalveluiden myynnin edistämisessä. Rahoituksesta 6 520 000 euroa on EU:n elpymisvälineen eri osa-alueiden toimeenpanoon liittyviä markkinointi-, selvitys-, tuki- ja muita hallinnollisia resursseja, joilla varmistetaan toimenpiteiden tehokas toimeenpano.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Business Finlandille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Business Finlandin asiakkaiden lukumäärä1)/yhteenlasketut toimintamenot (asiakasta / milj. euroa) 67 > 65 > 66
Business Finlandin asiakkaiden suositteluhalukkuus (-100—100) 66 > 58 > 60

1) Asiakkaiden lukumäärässä ei ole otettu huomioon koronarahoitusasiakkaita, sillä koronarahoitus on Business Finlandin normaalista toiminnasta poikkeava erillistehtävä.

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Innovaatiotoiminnan edistäminen, kansainvälistymispalvelut, hanke- ja ohjelmatoiminta sekä Suomeen suuntautuvien ulkomaisten investointien ja pääomasijoitusten edistäminen 89 963 000
Talent-toiminta (sisältäen Work in Finland -rakenteen perustamisen) 3 500 000
Audiovisuaalisen tuotantotuen hallinnointi ja markkinointikulut 500 000
Suomeen suuntautuvan matkailun edistäminen 14 800 000
Yhteensä 108 763 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Bruttomenot 98 370 101 604 108 863
Bruttotulot 403 100 100
Nettomenot 97 967 101 504 108 763
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 18 295    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 32 608    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
6G:n, tekoälyn ja kvanttilaskennan kehittämisympäristöt (RRF pilari2) 100
Audiovisuaalisen alan tuotantokannustin -500
Avainalojen vauhdittaminen (RRF pilari3) 270
Av-tuotantotuen hallinnointi ja markkinointikulut (HO 2019 kertaluonteinen) 500
Creative Business Finland (HO 2019 kertaluonteinen) -1 000
Dubain maailmannäyttely -1 000
Innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurit (RRF pilari3) 300
Innovatiiviset kasvuyritykset (RRF pilari3) 200
Keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttö ja kierrätys (RRF pilari1) 600
Maahanmuuton digitaalinen infrastruktuuri (RRF pilari3) 320
Matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun tukeminen (RRF pilari3) 5 000
Mikroelektroniikan arvoketju (RRF pilari2) 150
Määräaikainen kiertotalouden investointi- ja innovaatiotuki (HO 2019 kertaluonteinen) -1 000
Talent-toiminta (HO 2019) 500
Tarkistus palvelusopimuksen kustannuksiin 851
Teollisuuden prosessien suora sähköistäminen ja vähähiilistäminen (RRF pilari1) 400
Teollisuuden vähähiilisyys, kiertotalous, digitaalisuus ja teollinen palveluvienti (RRF pilari3) 800
Terveys- ja hyvinvointiosaaminen ja -teknologia (RRF pilari3) 400
Toimialakohtainen kasvukokonaisuus (HO 2019 kertaluonteinen) -5 500
Tuki luovien alojen ja tapahtuma-alan yrityksille pilottien toteuttamiseksi (RRF pilari3) 580
Tukiohjelma kiinteistö- ja rakentamisalalle ilmastonmuutoshaasteisiin (RRF pilari1) 1 300
Veturihankkeet (RRF pilari3) 500
Viennin ja kansainvälistymisen edistäminen (HO 2019) 2 000
Work in Finland -rakenteen perustaminen 1 000
Vähähiilinen vety sekä hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen (RRF pilari1) 600
JTS-miljardin tuottavuussäästö -185
Palkkausten tarkistukset 73
Yhteensä 7 259

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 108 763 000
2021 III lisätalousarvio 3 760 000
2021 talousarvio 101 504 000
2020 tilinpäätös 112 280 000

06. Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 928 000 euroa.

Selvitysosa:Kilpailu- ja kuluttajavirasto luo edellytyksiä talouskasvulle edistämällä markkinoiden toimivuutta. Hyvin toimivat markkinat kiihdyttävät tuottavuutta ja innovointia muodostaen edellytyksen menestyvälle kotimaiselle yritystoiminnalle ja kuluttajien hyvinvoinnille. Kuluttajien luottamus toimintaympäristöön ja toimijoihin markkinoilla vahvistaa yksityistä kysyntää.

Virasto ehkäisee kotimarkkinoiden liiallista keskittymistä yrityskauppavalvonnalla ja puuttuu jälkikäteen kartelleihin ja muihin kuluttajille haitallisiin kilpailunrajoituksiin. Kuluttajavastuualueen ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä. Kuluttajansuojalla edistetään kuluttajien tietoisia valintoja sekä torjutaan harhaanjohtavia ja sopimattomia menettelyjä. Virasto hoitaa myös kuluttajaneuvonnan tehtäviä ja vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen ja kuluttajien aseman turvaamiseen.

Virasto tuottaa selvityksiä ja laskelmia eri sääntelyvaihtoehdoista ja vaihtoehtojen vaikutuksista markkinoiden toimivuuteen ja kuluttajiin. Tämä vaikutusarviointityö tukee valtionhallinnon yhteistä tavoitetta vahvistaa julkisen sektorin tietopohjaista päätöksentekoa. Tiedon tarve korostuu erityisesti tilanteessa, jossa on tehtävä suuria ja nopeita päätöksiä reagoitaessa terveyskriisin laukaisemaan talouskriisiin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Kilpailu- ja kuluttajavirasto tuottaa yhteiskunnallista lisäarvoa kansantaloudelle ja kuluttajille      
— Sidosryhmien arvio (1—5) - > 3,8 > 3,9
Kilpailu- ja kuluttajaviraston henkilöstön asiantuntijuus on vahvaa      
— Sidosryhmien arvio (1—5) - > 3,8 > 3,9

Henkilötyövuosien arvioitu jakautuminen toimialoittain

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Markkinoiden toimivuuden edistäminen 29,0 29,0 29,0
Kilpailuvalvonta 76,0 80,0 83,5
Kuluttaja-asiamiehen valvonta ja muu kuluttajansuoja 48,0 52,0 53,0
Kuluttajaneuvonta 52,0 50,0 50,0
Hallintopalvelut 16,3 17,0 17,5
Yhteensä 221,3 228,0 233,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio

2022
esitys
       
Bruttomenot 18 194 18 721 19 328
Bruttotulot 411 360 400
Nettomenot 17 783 18 361 18 928
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 459    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 876    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Harmaan talouden ohjelma (siirto momentilta 32.01.01) 100
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) -74
Kartellivalvonnan vahvistaminen (3 htv) 240
Kilpailu- ja kuluttajapolitiikan vahvistaminen (HO 2019) 250
JTS-miljardin tuottavuussäästö -42
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -1
Palkkausten tarkistukset 94
Yhteensä 567

2022 talousarvio 18 928 000
2021 III lisätalousarvio 99 000
2021 talousarvio 18 361 000
2020 tilinpäätös 18 200 000

07. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 936 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin.

Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot pääsääntöisesti maksuperusteisena.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kaupparekisterilain muuttamisesta digitaalisten välineiden ja prosessien käytöstä yhtiöoikeuden alalla annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1151 täytäntöön panemiseksi. Direktiivin velvoitteet laajentavat sähköistä ilmoittamista, minkä johdosta osakeyhtiöiden perustamis- ja muutosilmoitusten palveluita on kehitettävä. Lisäksi täytäntöönpano edellyttää rajat ylittävän asioinnin mahdollistavia uudistuksia ja saavutettavuusvaatimusten täyttämistä.

Teollisoikeuksien ja yritys- ja yhteisötoiminnan asiantuntijaorganisaationa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) edistää ja kehittää yrittäjyyttä, innovatiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti.

Talousarvioesityksessä varaudutaan eurooppalaisen yhtenäispatentin voimaantuloon vuoden 2022 alusta lukien.

Momentilta maksetaan 650 000 euroa säätiövalvonnan ja teollisoikeusasiamiesten valvonnan kustannuksia sekä 2 990 000 euroa tilintarkastusvalvonnan kustannuksia. Vastaavan suuruiset valvontamaksut tuloutuvat momentille 11.19.09.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Patentti- ja rekisterihallitukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Asiakastyytyväisyys (1—5) 4,0 4,0 4,0
Sähköinen asiointi (%) 89,6 85 89

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 52 751 49 157 49 286
— muut tuotot 1 129 - -
Tuotot yhteensä 53 880 49 157 49 286
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 48 641 48 851 48 054
— osuus yhteiskustannuksista 11 335 12 492 13 329
Kustannukset yhteensä 59 976 61 343 61 383
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -6 096 -12 186 -12 097
Kustannusvastaavuus, % 90 80 80

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 59 822 58 324 62 222
Bruttotulot 53 977 49 167 49 286
Nettomenot 5 845 9 157 12 936
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 11 790    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 12 515    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) 750
Kaupparekisterin maksuttoman tietopalvelun tulokompensaatio 500
Korvaus yhtenäispatentin voimaantulosta 600
Säätiövalvonnan tehostaminen 230
Yhdistysrekisterin kustannusvastaavuus 1 700
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -1
Yhteensä 3 779

2022 talousarvio 12 936 000
2021 III lisätalousarvio -2 701 000
2021 talousarvio 9 157 000
2020 tilinpäätös 6 569 938

08. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 495 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) N:o 340/2008 perusteella maksamat palkkiot, erillisenä palveluna tehtävien kasvinsuojeluaineiden ja biosidien arviointien korvaukset sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.

Selvitysosa:Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toimii yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta keskeisillä toimialoilla. Suomen kilpailukyvyn ja yleisen turvallisuuden kannalta investointihankkeiden ja kemikaalien sujuva luvitus ja valvonnan riittävä resursointi vaatii erityistä huomiota. Tukes valvoo ja edistää tuotteiden, palveluiden ja teollisen toiminnan turvallisuutta ja luotettavuutta sekä edistää yritysten kilpailukykyä. Tukes edistää mineraalivarojen hallintaa ja toimii kansallisena akkreditointielimenä. Tavoitteena on toimijoiden vastuullisuuden ja riskienhallinnan parantaminen turvallisuuden edistämiseksi ja henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi, kemikaalien terveys- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi sekä tasapuolisten kilpailuolosuhteiden ja varmistamiseksi. Toiminta kohdistuu riskiperusteisesti markkinoilla oleviin tuotteisiin, kemikaaleihin, tuotantolaitoksiin, laitteistoihin, palveluihin sekä yritysten ja kuluttajien toimintatapoihin.

Työ- ja elinkeinoministeriö, sisäministeriö pelastustoimen laitteiden valvonnan osalta sekä maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kemikaalien tuotevalvonnan osalta asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
— Asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyys (1—5) 3,9 > 4,0 > 4,0
— Yrityksen itsearvio tehdyistä turvallisuutta edistävistä muutoksista 71 > 71 > 71

Osa maksullisen toiminnan tuloista on budjetoitu momentille 12.32.20.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 6 987 6 700 7 000
Tuotot yhteensä 6 987 6 700 7 000
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 3 193 2 800 3 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 4 174 3 900 4 200
— osuus yhteiskustannuksista 3 482 2 800 2 800
Kustannukset yhteensä 7 656 6 700 7 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -669 - -
Kustannusvastaavuus, % 91 100 100

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 23 643 27 057 27 365
Bruttotulot 5 242 5 200 4 870
Nettomenot 18 401 21 857 22 495
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 974    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 198    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Konfliktimineraalien valvonta 90
Tuoteyhteyspiste sekä jalkinemerkinnät 119
Ympäristönsuojelun markkinavalvonta (siirto momentilta 35.01.01) 330
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -1
Palkkausten tarkistukset 100
Yhteensä 638

2022 talousarvio 22 495 000
2021 III lisätalousarvio -151 000
2021 talousarvio 21 857 000
2020 tilinpäätös 20 625 000

09. Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 586 000 euroa.

Määrärahasta on varattu 100 000 euroa julkiseen latausinfrastruktuuriin ja kaasutankkausverkkoon (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sähköntuotannon ja -kulutuksen välistä tasapainoa varmistavasta tehoreservistä annetun lain muuttamisesta.

Energiavirasto hoitaa energia- ja ilmastopolitiikan toimeenpanotehtäviä, joita ovat energiamarkkinoiden sekä ilmastotavoitteiden politiikkatoimien toteutumisen valvontaan ja edistämiseen liittyvät virastolle lainsäädännössä asetetut tehtävät. Energiaviraston vastuulle kuuluvat energiamarkkinoiden eli sähkön ja maakaasun tukku- ja vähittäismarkkinoiden sekä sähkö- ja maakaasuverkkotoiminnan valvonta ja edistäminen. Ilmastotavoitteiden politiikkatoimien osalta viraston vastuulle kuuluvat päästökaupan, uusiutuvan energian tukijärjestelmien, biopolttoaineiden kestävyyskriteerien sekä energiatehokkuuden valvonta ja edistäminen. Energiavirastolle kuuluu myös muita energia- ja ilmastopolitiikan toimeenpanotehtäviä.

Momentin määrärahasta 100 000 euroa on EU:n elpymisvälineen kautta rahoitettavaa ja kohdentuu julkisen latausinfrastruktuurin ja kaasutankkausverkon tukemisen hallinnollisiin resursseihin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Energiavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2022:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Viraston asianhallintaprosessin digitalisointi      
— Sähköisesti tuotettujen kirjaustapahtumien osuus kaikista kirjaustapahtumista (%) 60 > 65 > 70
Viraston lupaprosessien sujuvoittaminen      
— Verkkolupien käsittelyaika (pv) 79 < 50 < 50
— Hankelupien käsittelyaika (pv) 29 < 40 < 40
— Päästölupien käsittelyaika (pv) 80 < 70 < 50
Energiamarkkinoiden valvonnan taloudellisuus      
— Sähkö- ja maakaasuvalvonnan toimintakulut/sähkön ja maakaasun kulutus (c/kWh) 0,0041 < 0,0048 < 0,0050
Ilmastotavoitteiden edistämisen taloudellisuus      
— Päästökaupan hallinnoinnin toimintakustannukset päästökaupan piiriin kuuluvaa laitosta kohden (euroa/laitos) 3 790 < 4 500 < 4 000
— Uusiutuvan energian tuotantotukien hallinnointikustannukset järjestelmässä mukana olevilla laitoksilla tuotettua sähköä kohden (euroa/MWh) 0,22 < 0,30 < 0,30

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 8 228 10 428 10 306
Bruttotulot 1 803 2 670 1 720
Nettomenot 6 425 7 758 8 586
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 380    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 984    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Alkuperätakuulain tietojärjestelmä 50
Alkuperätakuulain toimeenpano 160
Energianeuvonnan lisätehtävät (siirto momentille 32.20.20) -80
Energiaverkkojen sijaintitietopalvelu 100
Julkinen latausinfrastruktuuri ja kaasutankkausverkko (RRF pilari1) 100
Määräaikainen EU:n puhtaan energiapaketin tehtävä (-1 htv) (siirto momentille 32.01.01) -80
Puhtaan energian paketin sähkömarkkinasäädösten toimeenpano (5,5 htv) 440
Päästökaupan ilmaisjakoon liittyvät tehtävät (1 htv) (siirto momentilta 32.01.01) 80
Sähkön ja maakaasun valvonnan lisääntyminen, kirjaamotehtävät (1 htv) 80
Sähkön ja maakaasun vähittäismyyjien toimintatapojen sekä datahubin valvonta (1 htv) 80
Sähköverkon kehittämissuunnitelmien valvonta 90
Tietoturvan ja -suojan parantaminen verkkovalvonnassa (1,5 htv) 107
Uusien tehtävien edellyttämät tietojärjestelmäinvestoinnit ja asiantuntijaselvitykset -280
JTS-miljardin tuottavuussäästö -37
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -12
Palkkausten tarkistukset 30
Yhteensä 828

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 8 586 000
2021 III lisätalousarvio -12 000
2021 talousarvio 7 758 000
2020 tilinpäätös 7 029 000

10. Digitalisaation kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 27 080 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) digitalisaatiota edistävien tietojärjestelmäuudistusten ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen, käyttöönottoon ja kehittämisen aikaiseen ylläpitoon

2) digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukemiseen ja arviointiin

3) henkilöstön palkkausmenoihin.

Määrärahasta on varattu

1) 7 000 000 euroa reaaliaikataloushankkeelle (RRF pilari2)

2) 3 400 000 euroa edunsaajarekisterille (RRF pilari2) ja

3) 13 000 000 euroa pohjoismaisen työvoimapalvelumallin digitalisaatiohankkeelle (RRF pilari3)

osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu digitalisaatiota edistävien tietojärjestelmäuudistusten ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Määrärahalla rahoitetaan keskeisiä digitaalisuutta edistäviä uudistuksia, joita toteutetaan työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla tai yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa.

Momentin määrärahasta 23 400 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta. Reaaliaikataloushankkeen tavoitteena on vauhdittaa datataloutta ja digitalisaatiokehitystä. Edunsaajarekisterillä tavoitellaan manuaalisista prosesseista luopumista ja digitaalisen turvallisuuden parantamista. Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin toimeenpanolla tuetaan digitaalista ulottuvuutta kehittämällä asiakaslähtöisen toimintatavan edellyttämiä laadukkaita sähköisiä palveluja ja työvoimapalvelujen toimintaa tukevia järjestelmiä. Digitalisaatiorahoituksen tavoitteena on varmistaa, että merkittävä osa Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin edellyttämistä digitaalisista toiminnoista on rakennettu TE-palveluiden tietojärjestelmään.

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Luvat ja valvonta -hanke 2 180 000
Work in Finland -hanke 1 000 000
Reaaliaikataloushanke 7 000 000
Edunsaajarekisterihanke 3 400 000
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli 13 000 000
Hallinnonalan digitalisaation kehittäminen 500 000
Yhteensä 27 080 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Hallinnonalan digitalisaation kehittäminen, pienemmät hankevalmistelut (siirto momentilta 32.01.01) 500
Luvat ja valvonta -hanke 2 180
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (RRF pilari3) 13 000
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) 3 400
Work in Finland -rakenteen perustaminen 1 000
Yritysten digitalous (RRF pilari2) 7 000
Yhteensä 27 080

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 27 080 000
2021 III lisätalousarvio 8 200 000

20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 939 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluslain (1446/2007) mukaisesti:

1) siviilipalveluksen toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin lukuun ottamatta palkkauskustannuksia

2) Siviilipalveluskeskuksessa työpalvelusta suorittavien siviilipalvelusvelvollisten ylläpidosta ja etuuksista aiheutuvien kustannusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) Siviilipalveluskeskus toimii siviilipalvelusta toimeenpanevana viranomaisena. Siviilipalveluskeskus määrää siviilipalvelusvelvolliset palvelukseen ja täydennyspalvelukseen, järjestää velvollisten koulutusjaksot sekä valvoo ja huolehtii, että siviilipalvelustoiminta järjestetään siviilipalveluslain ja -ohjeiden mukaisesti.

Siviilipalvelusaika on 347 vuorokautta, johon kuuluu 28 vuorokauden mittainen koulutusjakso ja loppuajan käsittävä työpalvelus, jonka suurin osa velvollisista suorittaa palveluspaikoissa ja arviolta noin 40 velvollista Siviilipalveluskeskuksessa.

Täydennyspalvelukseen on velvollinen osallistumaan siviilipalvelusvelvollinen, joka on suorittanut asevelvollisuuslain (1438/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaisen palveluksen ja jonka hakemus siviilipalvelukseen on hyväksytty mainitun palveluksen suorittamisen jälkeen. Siviilipalveluskeskus järjestää täydennyspalveluskoulutusta viiden vuorokauden mittaisena koulutuksena.

Siviilipalveluksen tunnuslukuja

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Siviilipalvelukseen hakeneet (hlöä) 2 079 2 000 2 100
Peruskoulutusjaksolla koulutetut (hlöä) 932 1 300 1 200
Siviilipalveluskeskuksesta täysin palvelleena kotiutuneet (hlöä) 32 40 30
Täydennyspalvelukseen hakeutuneet (hlöä) 322 400 300
— koulutetut (hlöt) 59 350 400

Määrärahan käytöstä arvioidaan pääosa siirtomenoiksi ja kulutusmenojen osuus vähäiseksi.


2022 talousarvio 4 939 000
2021 talousarvio 4 939 000
2020 tilinpäätös 3 918 154

29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 62 072 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää momentilta 32.20.40 ja vuoden 2021 talousarvion momentilta 32.20.42 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tasomuutos 5 000
Yhteensä 5 000

Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 62 072 000
2021 talousarvio 57 072 000
2020 tilinpäätös 54 837 367

40. Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 6 001 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten myöntämiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti:

1) yrityksille ja muille yhteisöille kestävän kasvupolitiikan edistämiseen

2) valtioneuvoston asetuksen avustuksesta kestävää kasvupolitiikkaa ja yritysten kansainvälistymistä edistäville yhteisöille (104/2021) mukaisiin yleisavustuksiin

3) kansainvälisen teknologiapalkinnon (Millennium-teknologiapalkinto) maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös valtionavustusten myöntämiseen Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EU 1407/2013) mukaisesti.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Avustusta voidaan käyttää yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistämiseen, yritysten uudistumiseen ja kansainvälistymiseen tähtäävien palvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen, standardointitoimintaan, julkisten hankintojen neuvontapalveluiden tuottamiseen, pohjoismaisen ympäristömerkkijärjestelmän kansallisen tason tehtävien hoitamiseen, suomalaisen muotoilun edistämiseen niin kotimaassa kuin maailmalla ja joka toinen vuosi myönnettävään kansainväliseen teknologiapalkintoon (Millennium-teknologiapalkinto).

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Yrittäjyyden ja yritystoiminnan edistäminen sekä kansainvälistymispalvelut 3 171 000
Julkisten hankintojen neuvontapalvelut 500 000
Standardointitoiminta 1 330 000
Kansainvälinen teknologiapalkinto 1 000 000
Yhteensä 6 001 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kansainvälinen teknologiapalkinto 1 000
Kertaluonteisten lisäysten (Viexpo, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, Nuorten innovaatiopoli, Pirkanmaan yrityskummit) poistuminen -1 000
Yritysten työsuhdeneuvontapalvelu -290
Yhteensä -290

2022 talousarvio 6 001 000
2021 III lisätalousarvio 3 110 000
2021 talousarvio 6 291 000
2020 tilinpäätös 7 651 000

41. Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kvanttitietokoneen hankinnan ja laitteen rakentamisen kustannuksiin

2) FiR1-tutkimusreaktorin käytöstä poiston ja Otakaari 3:n kuumakammiotilojen ennallistamisen kustannuksiin.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Momentilta maksetaan ennen vuotta 2022 tehdyistä sitoumuksista aiheutuvia menoja.

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Kvanttitietokone 4 200
FiR1-tutkimusreaktorin käytöstä poisto ja Otakaari 3:n ennallistaminen 500
Yhteensä 4 700

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2022 2023 2024 Yhteensä
vuodesta 2022
lähtien
         
Ennen vuotta 2022 tehdyt sitoumukset 4 700 5 700 6 000 16 400

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kvanttitietokoneen maksatukset 300
Yhteensä 300

2022 talousarvio 4 700 000
2021 talousarvio 4 400 000
2020 tilinpäätös 2 200 000

49. Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 101 303 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yleisavustuksena yhtiölle Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain (761/2014) mukaisena rahoituksena Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n strategiseen, muuhun kuin liiketaloudellisilla perusteilla tapahtuvaan toimintaan.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena ja se voidaan maksaa ennakkona.

Selvitysosa:Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tehtävänä on riippumattomana tutkimuslaitoksena edistää tutkimuksen ja teknologian laaja-alaista hyödyntämistä elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. Yhtiö harjoittaa soveltavaa tutkimusta ja teknologian kehittämistä sekä näihin liittyvää ennakointitoimintaa, toimii kansallisena metrologialaitoksena, ylläpitää ja kehittää kansallista metrologiajärjestelmää, mittanormaalijärjestelmää ja kalibrointipalvelua sekä harjoittaa metrologian strategista tutkimusta.

Määrärahaa kohdennetaan Suomen elinkeinorakennetta uudistavien alojen sekä kansainvälisesti merkittävien innovaatioekosysteemien kehittämiseen. VTT:n tavoitteena on ratkaista yhdessä asiakkaiden ja muiden tutkimuskumppanien kanssa suurimpia yhteiskunnallisia haasteita ja luoda siten kestävää kasvua, työpaikkoja ja hyvinvointia. Näitä haasteita ovat ilmastonmuutos, resurssien riittävyys, yhteiskunnan kokonaisturvallisuus, teollisuuden uudistuminen sekä terveellisen elämän ja hyvinvoinnin edellytykset. Määrärahalla tuetaan myös etenemistä kohti hiilineutraaliutta kansallisella ja EU-rahoituksella.

Strategisesti erityisen tärkeässä tutkimuksessa valtion tuki on 100 %.

Vaikuttavuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
— Suomalaiset innovaatiot, joiden kehittämisessä ja kaupallistamisessa VTT:llä merkittävä rooli (%, 5 v. liukuva ka.) 27 26 26—28
— VTT:n kanssa toteutettu hanke edisti asiakkaiden kytkeytymistä kansainvälisiin verkostoihin (%) 45 45 > 44

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
— Tuottavuus (kokonaistuotot henkilötyövuotta kohden, 1 000 euroa) 123 124 124
— Maksullisen toiminnan tuotot (milj. euroa) 64,8 62,3 67

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Yleisavustus perusrahoitukseen 83 068
Arvonlisäveromenot 18 000
Yleisavustus Euroopan atomienergiayhteisön (Euratom) fuusiotutkimuksen koordinaatiotehtävä 160
Yleisavustus jäsenmaksuihin 75
Yhteensä 101 303

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kertaluonteinen lisäpanostus ilmastoneutraalisuuden vauhdittamiseen -5 000
Määräaikainen kiertotalouden investointi- ja innovaatiotuki (HO 2019 kertaluonteinen) -3 000
Yhteensä -8 000

2022 talousarvio 101 303 000
2021 talousarvio 109 303 000
2020 tilinpäätös 107 703 000

50. Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 322 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry:n toiminnan tukemiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry on kuluttajien etujärjestö, joka neuvoo kuluttajia sekä jakaa ja välittää kuluttajatietoa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Valtionavustus Kuluttajaliitolle (HO 2019) 100
Yhteensä 100

2022 talousarvio 1 322 000
2021 talousarvio 1 222 000
2020 tilinpäätös 1 122 000

51. Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 572 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) merimiespalvelulain (447/2007) nojalla merimiesten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen palvelujen valtionosuuden maksamiseen

2) valtion varoista korvattavista merimiesten matkakustannuksista annetun lain (1068/2013) nojalla työnantajille maksettaviin merimiesten matkakustannuksiin

3) merimiespalveluihin, joiden rahoitus muodostuu merimiespalvelulain (447/2007) 6 §:ssä tarkoitetusta valtio-osuudesta ja lakkautettua lästimaksujärjestelmää vastaavasta maksuosuudesta.

Selvitysosa:Merimiespalvelutoimisto toimii työ- ja elinkeinoministeriön yhteydessä. Merimiespalvelutoimiston toimintaa rahoitetaan suomalaisilla aluksilla työskenteleviltä työntekijöiltä ja heidän työnantajiltaan perittävillä merimiesten palvelumaksuilla, joiden molempien suuruus on 1/1000 alukselta saaduista ja maksetuista tuloista. Valtion osuus merimiespalvelutoimiston rahoituksesta on 50 %. Valtion osuus merimiespalvelutoimiston rahoituksesta vastaa työnantajien ja työntekijöiden maksuosuutta. Tämän lisäksi valtion varoista katetaan erillinen maksuosuus, jonka määrä vastaa kumotusta laivalästimaksujärjestelmästä merimiespalvelutoimistolle maksettua osuutta (492 000 euroa).

Toimiston tehtävänä on kerätä palvelumaksut sekä edistää merimiesten opinto- ja aikuiskasvatustoimintaa sekä merimiespalvelukeskusten perustamista kotimaahan ja ulkomaille, järjestää ja ohjata merimiesten liikunta- ja kulttuuritoimintaa sekä muuta virkistys- ja vapaa-ajantoimintaa, tarjota merimiehille kirjasto- ja tietopalveluja, parantaa merimiesten tiedotustoimintaa, yhteydenpitoa ja viestintäpalveluita sekä kehittää merimiespalvelutoimintaa siten, että merimiesten mahdollisuudet osallistua yhteiskuntaelämään paranevat.

Valtio korvaa suomalaisella aluksella työskentelevän työntekijän kotimatkoista varustamoille syntyneistä kustannuksista 50 %. Korvattavat kustannukset käsittävät välittömät matkakustannukset, työntekijän ylläpitokustannukset matkan aikana ja matkan järjestämisestä syntyneet kustannukset.

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista 1 072 000
Valtion osuus merimiesten matkakustannuksista 1 500 000
Yhteensä 2 572 000

2022 talousarvio 2 572 000
2021 III lisätalousarvio
2021 talousarvio 2 572 000
2020 tilinpäätös 2 446 962

53. Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain (921/2017) mukaisesti matkustajien paluukuljetusten ja korvausten maksamiseen matkapalveluyhdistelmien tarjoajien maksukyvyttömyystapauksissa.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Valtio korvaa matkustajien paluukuljetuksia ja maksaa korvauksia, mikäli matkapalveluyhdistelmien tarjoaja on maksukyvytön. Valtio voi maksaa paluukuljetusten kustannukset, mikäli se on matkustajien nopean paluukuljetuksen vuoksi välttämätöntä. Lisäksi valtio voi maksaa myös muita matkustajien saatavia, jos matkapalveluyhdistelmien tarjoajan asettama vakuus ei riitä kaikkien saatavien maksamiseen tai niiden maksaminen vakuuksista kestää kohtuuttoman kauan. Paluukuljetusten kustannukset ja matkustajille maksetut korvaukset korvataan valtiolle matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta annetun lain (922/2017) mukaisesti asetetuista vakuuksista, niihin perustuvista kiinteistä maksuista sekä matkanjärjestäjiltä kerättävällä veroluontoisella maksulla, jonka suuruus on 0,024 % matkapalveluyhdistelmien myynnin liikevaihdosta. Maksuilla varaudutaan tilanteisiin, joissa valtio tulee korvausvelvolliseksi eikä valtion maksamia korvauksia saada perittyä takaisin vakuuksista. Lisäksi peritään vakuusmäärään perustuvaa kiinteää maksua. Maksut tuloutuvat momentille 11.19.09, jolle arvioidaan kertyvän 650 000 euroa v. 2022.


2022 talousarvio 400 000
2021 talousarvio 400 000
2020 tilinpäätös 400 000

54. Korvaukset matkustajille matkapakettien peruuntumisesta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain (921/2017) mukaisesti matkapakettien peruuntumisesta johtuvien korvausten maksamiseen matkustajille.

Selvitysosa:Matkustajille korvataan matkanjärjestäjän konkurssitapauksessa saatavat, jotka matkanjärjestäjä on velvollinen palauttamaan tilanteessa, jossa matkapaketin peruutuksen syynä on koronaepidemia. Korvauksen edellytyksenä on, ettei saatavaa voida korvata matkanjärjestäjän asettamista vakuuksista.

Matkustaja esittää Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vaatimuksen korvauksen saamiseksi kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun matkanjärjestäjä asetetaan konkurssiin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekisi päätöksen korvauksen maksamisesta.

Tavoitteena on kaikkien kuluttajien tasavertaisen aseman turvaaminen matkanjärjestäjän konkurssitilanteessa, joissa matkanjärjestäjällä on lakiin perustuva velvollisuus palauttaa matkustajien maksamat ennakkomaksut tai niitä vastaavien matkakuponkien arvo. Lisäksi pyritään tekemään matkakuponkien vastaanottamisesta kuluttajille houkutteleva ja luotettava vaihtoehto hinnan palautukselle rahana.


2022 talousarvio 3 000 000
2021 talousarvio 3 000 000
2020 tilinpäätös 7 133

66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 17 714 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien suorittamiseen

2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

4) kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Pohjoismainen ydinturvallisuusalan yhteistyö 360 000
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu 1 220 000
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet 753 000
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon 434 000
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut 44 000
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) IPPAS tarkastus 130 000
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu, osuudet eläkemaksuista ja uudesta pääkonttorista aiheutuvista kustannuksista 3 933 000
Suomen maksuosuus ESA:n tiedeohjelmasta 7 882 000
Guianan avaruuskeskuksen maksut 794 000
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu 1 700 000
Kansainvälisen uusiutuvan energian järjestön (IRENA) jäsenmaksu 110 000
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet 354 000
Yhteensä 17 714 000

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 17 509 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 205 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Euroopan avaruusjärjestön maksut (siirto momentilta 32.20.40) 495
Yhteensä 495

2022 talousarvio 17 714 000
2021 talousarvio 17 219 000
2020 tilinpäätös 16 236 000

95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 50 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

2) kilpailulaissa (948/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

3) sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetussa laissa (590/2013), sähkömarkkinalaissa (588/2013) ja maakaasumarkkinalaissa (587/2017) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Energiaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

4) säätiölaissa (487/2015) tarkoitetussa säätiövalvonnan oikeusprosessissa Patentti- ja rekisterihallituksen vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

5) eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016), maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999), eräiden rakennustuotteiden hyväksynnästä annetussa laissa (954/2012), pelastustoimen laitteista annetussa laissa (10/2007), vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa (719/1994), vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetussa laissa (387/2013), tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetussa laissa (1005/2008), jätelaissa (646/2011), jalometallituotteista annetussa laissa (1029/2000), kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), lelujen turvallisuudesta annetussa laissa (1154/2011), kemikaalilaissa (599/2013), kasvinsuojeluaineista annetussa laissa (1563/2011), kosmeettisista valmisteista annetussa laissa (492/2013), ympäristönsuojelulaissa (527/2014), vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun laissa (390/2005), kaivoslaissa (621/2011), painelaitelaissa (1144/2016), hissiturvallisuuslaissa (1134/2016), sähköturvallisuuslaissa (1135/2016), vaatimustenmukaisuuden arviointipalvelujen pätevyyden toteamisesta annetussa laissa (920/2005), konttilaissa (762/1998) sekä mittauslaitelaissa (707/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.

Selvitysosa:Momentilta maksetaan ryhmäkanneprosessista valtiolle aiheutuvia oikeudenkäyntikuluja, joita syntyy jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen. Lisäksi momentilta voidaan maksaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Energiaviraston, Patentti- ja rekisterihallituksen sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontatehtävien hoitamisesta aiheutuvia oikeudenkäyntikuluja, jotka on määrätty maksettavaksi vastapuolelle silloin, kun valvontaviranomainen on hävinnyt asian.


2022 talousarvio 50 000
2021 III lisätalousarvio 75 000
2021 talousarvio 50 000
2020 tilinpäätös 120 000