Talousarvioesitys 2022
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 471 250 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 5 000 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 20 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 800 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 195 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 26 500 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 4 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Neuvoston päätös Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä on hyväksytty kaikissa jäsenvaltioissa ja päätös on tullut voimaan 1.6.2021.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 4 000 000 eurolla.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2022 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 | |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 16,7 | 10,4 | - |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020 | 2022 | 20,0 | 15,0 | 5,0 | - |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 15,0 | 8,0 | 7,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 10,0 | 4,0 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 3,0 | 9,0 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - | |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 | |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 30,0 | 27,0 | 5,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 76,0 | 14,0 | 43,5 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 25,5 | 20,0 | 9,5 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 27,0 | 6,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/ TA 2021 | 2022 | 195,0 | 165,0 | 20,0 | 10,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 35,0 | 216,5 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 6,0 | 25,0 | 106,5 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 35,0 | 35,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,0 | 0,5 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 0,9 | 1,3 | 2,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,2 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 2 067,4 | 723,3 | 471,3 | 881,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 463 100 | 351 950 | 219 000 | 309 988 | 1 344 038 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 1 055 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 4 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 4 000 |
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio | 1 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) | -4 000 |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Espoon kaupunkirata | 20 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 20 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 20 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) | 6 200 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 7 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 1 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 25 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | -24 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) | 11 000 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 9 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | -33 800 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 5 000 |
Muun kehittämisen hankesuunnittelu | 1 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -53 425 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen | 9 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 2 000 |
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu | -250 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 1 600 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 23 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) | 4 500 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | -4 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | -1 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 8 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) | -500 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 7 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | -8 400 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottorie TA 2018 | -20 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) | -6 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) | 5 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 5 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) | -5 600 |
Yhteensä | 39 525 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 471 250 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 173 000 |
2021 talousarvio | 431 725 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |