Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
              20. Perusväylänpito
              31. Eräät avustukset
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Momentille myönnetään 471 250 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin

2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.

Määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.

Valtuus

Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.

Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:

Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet

  Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa)
   
Tiehankkeet  
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen 128 000 000
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen 21 200 000
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen 7 000 000
Hailuodon kiinteä yhteys 96 000 000
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen 8 200 000
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre 5 000 000
Vt 25 Lepin liittymän alikulku 3 000 000
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi 13 000 000
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe 25 000 000
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen 15 000 000
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla 27 100 000
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi 26 000 000
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa 20 000 000
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat 30 000 000
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie 67 500 000
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat 30 000 000
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti 80 000 000
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie 77 900 000
Vt 5 Mikkelin kohta 27 000 000
Mt 101 Kehä I parantaminen 32 000 000
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta 76 000 000
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe 27 000 000
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius 15 000 000
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit 22 500 000
Vt 4 Oulu—Kemi 143 000 000
Vt 5 Mikkeli—Juva 121 000 000
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie 198 000 000
Vt 12 Tillola—Keltti 15 000 000
Kehä I Laajalahden kohta 20 000 000
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt 7 000 000
Vt 4 Kirri—Tikkakoski 139 000 000
   
Ratahankkeet  
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen 10 000 000
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe 130 000 000
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet 15 000 000
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe 19 000 000
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen 33 800 000
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) 11 000 000
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen 8 000 000
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe 30 000 000
Oritkarin kolmioraide 15 600 000
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe 273 000 000
Espoon kaupunkirata 137 500 000
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe 23 000 000
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen 81 000 000
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta 10 500 000
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen 62 000 000
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen 133 500 000
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) 55 000 000
Joensuun ratapihan parantaminen 74 000 000
Pohjanmaan rata 674 000 000
Keski-Pasila, länsiraide 50 100 000
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe 150 000 000
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen 60 000 000
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen 195 000 000
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys 10 100 000
Uudenkaupungin radan sähköistys 21 000 000
   
Vesiväylähankkeet  
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen 26 500 000
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen 90 000 000
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto 5 000 000
Savonlinnan syväväylän siirtäminen 40 000 000
Kokkolan meriväylä 45 000 000
Vuosaaren meriväylä 12 500 000
   
Väylähankkeiden suunnittelu  
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu 4 200 000
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu 5 000 000
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen 600 000
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu 18 000 000
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu 3 000 000
   
Yhteiset väylähankkeet  
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet 174 000 000

Selvitysosa:Määrärahasta 4 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Neuvoston päätös Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä on hyväksytty kaikissa jäsenvaltioissa ja päätös on tullut voimaan 1.6.2021.

Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 4 000 000 eurolla.

Hanke-erittely

  Hyväksytty Valmis liikenteelle Sopimusvaltuus
milj. €
Arvioitu käyttö
milj. €
Määrärahatarve
v. 2022
milj. €
Määrärahatarve myöhemmin
milj. €
             
Tiehankkeet            
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen III LTA 2021   128,0 3,0 5,0 120,0
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen TA 2021 2023 21,2 5,0 10,0 6,2
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen VII LTA 2020 2022 7,0 3,4 3,6  
Hailuodon kiinteä yhteys VII LTA 2020 2025 96,0 4,0 24,0 68,0
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie LTA 2019 2022 67,5 50,9 16,6 -
Vt 4 Kirri—Tikkakoski TA 2018 2021 139,0 133,5 5,5 -
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe IV LTA 2020 2022 25,0 10,0 15,0 -
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen IV LTA 2020 2022 15,0 8,0 7,0 -
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla IV LTA 2020 2022 27,1 16,7 10,4 -
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi IV LTA 2020 2023 26,0 8,0 12,0 6,0
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa IV LTA 2020 2022 20,0 15,0 5,0 -
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat IV LTA 2020 2023 30,0 15,0 8,0 7,0
             
Ratahankkeet            
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet TA 2021 2023 15,0 1,0 10,0 4,0
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe TA 2021 2023 19,0 7,0 3,0 9,0
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen TA 2021 2024 33,8 2,5 10,5 20,8
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen III LTA 2021   10,0 1,0 9,0 -
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe III LTA 2021   130,0 5,0 8,0 117,0
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen TA 2020 2023 62,0 30,0 27,0 5,0
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen LTA 2019 2024 133,5 76,0 14,0 43,5
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) LTA 2019 2023 55,0 25,5 20,0 9,5
Joensuun ratapihan parantaminen LTA 2019 2023 74,0 41,0 27,0 6,0
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen TA 2017/ TA 2021 2022 195,0 165,0 20,0 10,0
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) IV LTA 2020 2024 11,0 4,0 3,0 4,0
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen IV LTA 2020 2022 8,0 1,0 7,0 -
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe IV LTA 2020 2023 30,0 2,5 13,0 14,5
Oritkarin kolmioraide IV LTA 2020 2022 15,6 8,6 7,0 -
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe IV LTA 2020 2027 273,0 21,5 35,0 216,5
Espoon kaupunkirata IV LTA 2020 2024 137,5 6,0 25,0 106,5
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe IV LTA 2020 2022 23,0 11,0 12,0 -
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen IV LTA 2020 2023 81,0 11,0 35,0 35,0
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta IV LTA 2020 2023 10,5 5,0 5,0 0,5
             
Vesiväylähankkeet            
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen TA 2021 2023 26,5 13,0 13,0 0,5
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen TA 2021 2024 90,0 1,5 24,5 64,0
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto IV LTA 2020 2022 5,0 0,3 4,7 -
             
Väylähankkeiden suunnittelu            
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu TA 2020   18,0 9,0 4,0 5,0
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu IV LTA 2020   5,0 1,5 3,0 0,5
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu VII LTA 2020   4,2 0,9 1,3 2,0
Muu kehittämisen hankesuunnittelu       - 8,2 -
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä     2 067,4 723,3 471,3 881,0

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2022 2023 2024 2025— Yhteensä vuodesta 2022 lähtien
           
Keskeneräiset väylähankkeet 463 100 351 950 219 000 309 988 1 344 038

Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 1 055 milj. euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe 4 000
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) 4 000
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio 1 000
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) -4 000
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu (elvytys, VII LTA 2020) 600
Espoon kaupunkirata 20 000
Hailuodon kiinteä yhteys 20 000
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe 20 000
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) 6 200
Joensuun ratapihan parantaminen 7 000
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta 1 000
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen 25 000
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen -24 000
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) 11 000
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen (HO 2019 kertaluonteinen) 9 000
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen -33 800
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen 5 000
Muun kehittämisen hankesuunnittelu 1 000
Määrärahatarpeen muutos -53 425
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen 9 000
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe 2 000
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu -250
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu 1 600
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen 23 000
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) 4 500
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe -4 000
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu -1 000
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen 8 000
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) -500
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe 7 000
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus -8 400
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottorie TA 2018 -20 000
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) -6 000
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) 5 000
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen 5 000
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys, VII LTA 2020) 600
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) -5 600
Yhteensä 39 525

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 471 250 000
2021 III lisätalousarvio 11 173 000
2021 talousarvio 431 725 000
2020 tilinpäätös 391 686 000