Talousarvioesitys 2022
10. Liikenne- ja viestintäverkot
Selvitysosa:Valtion liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 77 908 km, rataverkon pituus 5 924 km ja vesiväylien pituus 16 316 km vuoden 2020 lopussa.
Liikenneverkon tasearvio (milj. euroa)
2020 | 2021 arvio |
2022 arvio |
|
Tie | 15 115 | 15 071 | 15 089 |
Radat | 4 851 | 4 905 | 4 956 |
Vesiväylät | 266 | 281 | 296 |
Yhteensä | 20 232 | 20 257 | 20 341 |
Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka oli vuonna 2020 yhteensä noin 2,8 mrd. euroa.
Väyläverkon menot ja tulot (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Perusväylänpito (20) | 1 481,7 | 1 382,7 | 1 369,0 |
Tulot | 58,0 | 50,3 | 49,3 |
— Ratamaksu | 44,6 | 47,0 | 47,0 |
— Muut tulot | 13,4 | 3,3 | 2,3 |
Menot | 1 539,7 | 1 433,0 | 1 418,3 |
Kunnossapito | 818,6 | 851,5 | 819,0 |
— Hoito | 400,5 | 423,4 | 431,6 |
— Jäänmurto | 64,0 | 62,0 | 60,0 |
— Korjaus | 354,1 | 366,1 | 327,4 |
Parantaminen ja suunnittelu | 228,5 | 88,4 | 101,5 |
— Liikenneväylien parantamisinvestoinnit | 196,3 | 62,3 | 78,1 |
— Suunnittelu | 32,2 | 26,1 | 23,4 |
Liikennepalvelut | 192,6 | 193,1 | 197,8 |
— Liikenteen ohjaus ja informaatio | 142,6 | 142,1 | 146,1 |
— Maantielauttaliikenne | 50,0 | 51,0 | 51,7 |
Korjausvelan vähentäminen | 300,0 | 300,0 | 300,0 |
Avustukset (30, 31) | 199,0 | 127,9 | 74,6 |
---|---|---|---|
Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (30) | 143,2 | 67,7 | 39,7 |
Eräät avustukset (31) | 55,8 | 60,2 | 34,9 |
Kehittämisinvestoinnit (76, 77, 79) | 523,8 | 575,5 | 589,3 |
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 23,3 | 35,0 | 35,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 391,7 | 431,7 | 471,3 |
Elinkaarirahoitushankkeet (79) | 108,8 | 108,8 | 83,0 |
Nettomenot yhteensä | 2 204,5 | 2 086,1 | 2 032,9 |
Bruttomenot yhteensä | 2 262,5 | 2 136,4 | 2 082,2 |
Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
muutos | 2022 arvio |
muutos | |
Väylämaksuilla katettava toiminta | |||||
Ulkomaan tavaraliikenne rannikolla, milj. tonnia | 96 032 | 98 145 | 2,2 % | 100 304 | 2,2 % |
Väylämaksutuotot, 1 000 euroa | 46 700 | 48 100 | 3,0 % | 51 000 | 6,0 % |
Muut tuotot, 1 000 euroa | 1 583 | 212 | -86,6 % | 252 | 18,9 % |
Kustannukset, 1 000 euroa | 89 364 | 92 908 | 4,0 % | 93 665 | 0,8 % |
Kustannusvastaavuus | 54,0 % | 52,0 % | -2,0 %-yks. | 54,7 % | 2,7 %-yks. |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 368 999 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä sekä korjauksista, elinkaaren ja omaisuuden hallinnasta, suunnittelusta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä sekä liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen. Liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 146 100 000 euroa
2) tien- tai radanpitäjän tehtäviin liittyvän muun toimenpiteen kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin erillisten sopimusten mukaan
3) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina
4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot, väylänpidon vahingonkorvaustulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja.
Määrärahaa saa käyttää myös siirtomenojen maksamiseen liittyen kohtaan 2).
Väylävirasto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Lisäksi Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Turvalaitteiden uusiminen Tampere—Seinäjoki -rataosalla | 70 000 000 |
E18 Turun kehätie 2. vaihe Kausela—Kirismäki | 59 000 000 |
Selvitysosa:Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Väylänpidossa priorisoidaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimat toimet, vilkasliikenteisen ja elinkeinoelämälle merkittävän verkon kunto sekä liikenneturvallisuus ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Kaikissa toimenpiteissä pyritään huomioimaan ilmastonmuutoksen hillitseminen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 47 milj. euron ratamaksun perusmaksu ja muita väylänpidon tuloja (mm. kiinteistötulot ja kanavamaksut) 2,3 milj. euroa.
Korjausvelan kasvua pyritään hillitsemään ja väylien kuntoa turvataan huomioiden erityisesti elinkeinoelämän tarpeet. Toimenpiteitä kohdistetaan myös liikenteellisten olosuhteiden kehittämiseen, joilla parannetaan mm. elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja työmatkaliikenteen olosuhteita.
Valtio tien- ja radanpitäjänä voi erillisen sopimuksen mukaisesti osallistua myös muun kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin, kun toimenpide liittyy tien- tai radanpitäjän tehtäviin. Kyse on erityistilanteista, joissa liikennejärjestelmän toimivuus tai turvallisuus edellyttävät tienpitäjän rahoitusta muualla kuin maantien tiealueella taikka radanpitäjän rahoitusta muualla kuin rautatiealueella, ja väylänpitäjä arvioi toimenpiteen tarpeelliseksi. Esimerkiksi aikaisemmin maantiealueelle rakennettujen niin sanottujen kylmien levähdysalueiden toteuttaminen on jatkossa mahdollista myös maantiealueen ulkopuolelle tienkäyttäjille suunnattujen palveluiden yhteyteen. Jatkossa mahdollista olisi myös radanpitäjän osallistuminen esimerkiksi rataverkkoa varten tarvittavan liityntäpysäköinnin järjestämiseen rautatiealueen viereisellä kiinteistöllä.
Määrärahan käytöstä arvioidaan sijoitusmenojen osuudeksi noin 739 milj. euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 630 milj. euroa. Lisäksi momentille voidaan kirjata joitakin satoja tuhansia euroja siirtomenoja.
Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2020—2022 (milj. euroa)
2020 tilinpäätös | 2021 varsinainen talousarvio | 2022 esitys | |||||||
bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | |
Tienpito | 783 | - | 783 | 717 | - | 717 | 710 | - | 710 |
Radanpito | 522 | 56 | 466 | 473 | 49 | 424 | 464 | 49 | 415 |
Vesiväylänpito | 92 | 2 | 90 | 101 | 1 | 100 | 98 | - | 98 |
Liikenteen ohjaus ja informaatio | 143 | - | 143 | 142 | - | 142 | 146 | - | 146 |
Yhteensä | 1 540 | 58 | 1 482 | 1 433 | 50 | 1 383 | 1 418 | 49 | 1 369 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aikaistus vuodelle 2021 | -50 000 |
Heinävaara—Ilomantsi -radan täsmäkorjaukset (elvytys) | 4 000 |
Jäänmurtaja Polariksen myyntitulot | -7 506 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -17 350 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (elvytystoimenpiteet) | -18 400 |
Konsulttipalvelujen korvaaminen omalla työllä (siirto momentille 31.01.03) | -1 700 |
Korjausvelan vähentäminen | -15 000 |
Liikenteenohjauksen yhtiöittämisen säästövaikutus | -1 400 |
Liikenteenohjausyhtiön (TMFG) Väylävirastolta lunastaman liikenteen ohjauksen ja hallinnan omaisuuden poistot ja pääomakulut | 5 392 |
Vaarallisten tasoristeysten poistaminen (HO 2019 kertaluonteinen) | -10 000 |
Tasomuutos | 98 309 |
Yhteensä | -13 655 |
2022 talousarvio | 1 368 999 000 |
2021 III lisätalousarvio | 51 900 000 |
2021 talousarvio | 1 382 654 000 |
2020 tilinpäätös | 1 481 720 000 |
30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 39 730 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeille länsimetro Espoon Matinkylästä Kivenlahteen ja Raide-Jokeri pikaraitiotie sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeille Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema pikaraitiotie, Turun raitiotie, Lähijunaliikennealueen varikot ja Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Tampereen raitiotie 2. vaihe.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Länsimetro Matinkylästä Kivenlahteen | 8 500 000 |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 18 200 000 |
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema | 1 880 000 |
Turun raitiotie | 1 500 000 |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 000 |
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 850 000 |
Tampereen raitiotie 2. vaihe | 7 800 000 |
Yhteensä | 39 730 000 |
---|
Liikenne- ja viestintävirasto saa tehdä sopimuksia hankkeeseen Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) liittyen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 4 260 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelukustannuksista.
Väylävirasto ja Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Länsimetron jatkohankkeessa metron rakentamista jatketaan Espoon Matinkylästä Kivenlahteen asti. Avustus maksetaan Espoon kaupungille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2017 vuosina 2014—2016 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä vuoden 2013 marraskuun MAKU-indeksin (136,72 pistettä 2005=100) kustannustasossa on 240 milj. euroa.
Raide-Jokeri on pikaraitiotienä toteutettava seudullinen kehämäinen joukkoliikenneyhteys Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Avustusta maksetaan Helsingin ja Espoon kaupungeille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,0 milj. euroa.
Tampereen raitiotie -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin raitiotie Hervanta—keskusta—Tays sekä Hatanpään haara ja toisessa vaiheessa rakennetaan raitiotie keskusta—Lentävänniemi. Lisäksi toteutetaan Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu. Avustusta maksetaan Tampereen kaupungille jälkikäteen edellisenä vuotena toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,957 milj. euroa siten, että 1. vaiheen osuus on enintään 60,497 milj. euroa ja 2. vaiheen osuus on enintään 24,0 milj. euroa. Seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu on enintään 0,46 milj. euroa. Tampereen kaupunki päätti vuonna 2019 sisällyttää 1. vaiheeseen myös Hatanpään haaran, mikä ei alun perin sisältynyt 1. vaiheeseen ja vuonna 2017 myönnettyyn valtuuteen. Uuteen MAL-sopimukseen sisältyy myös valtionavustus Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullisen yleissuunnitelman kokonaiskustannuksiin.
Vantaan pikaraitiotie on raitiotieyhteys, joka yhdistää Hakunilan ja Länsimäen seudun raideverkkoon ja luo suoran yhteyden Tikkurilaan, Aviapolikseen ja lentoasemalle. Raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma v. 2019. Sen valmistuttua Vantaan kaupunginvaltuusto päätti käynnistää raitiotien yksityiskohtaisen suunnittelun yleissuunnitelman pohjalta. Jatkosuunnittelussa tehdään katusuunnittelua sekä operointi-, varikko-, sähkötekniikka-, tunnelisuunnittelua jne. ja myös raitiotiehankkeeseen liittyvää kaupunkisuunnittelua kuten kaavarunkoja ja lukuisia asemakaavoja, mm. koko raitiotien mittainen tekninen asemakaava. Koko raitiotien reitille laaditaan katusuunnitelmat ja sen jälkeen rakentamissuunnitelmat. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Turun raitiotiellä on Turun kaupungille ja kaupunkiseudulle suuri strateginen merkitys. Raitiotie määrittää kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Se yhdistyy kaupungille tärkeisiin strategisiin tavoitteisiin ja hankkeisiin kuten Tiedepuistoon, keskustan kehittämiseen ja Tunnin junaan. Se toteuttaa kaupungin ilmastotavoitteita muuttamalla kulkutapajakaumaa ja tiivistämällä kaupunkirakennetta. Turun raitiotien toteuttaminen mahdollistaa alueellista kasvua joukkoliikenneyhteyksien parantuessa ja liikennejärjestelmän kapasiteetin kasvaessa. Tiivistyvä kaupunkirakenne ja joukkoliikenteen palvelutason nosto vähentävät henkilöautoliikennettä, joka osaltaan vähentää päästöjä ja energiankulutusta. Tiedepuiston linjan toteutuessa keskustan saavutettavuus paranee ja erityisesti Varissuon alueen asema kaupunkirakenteessa vahvistuu ja maankäyttö monipuolistuu. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Lähijunaliikenteen jatkuvasti kasvavat matkustajamäärät edellyttävät lähijunaliikenteen tarjonnan lisäämistä. Tarjonnan lisääminen edellyttää uutta kalustohankintaa. Uudet varikot ovat edellytys HSL:n uudelle kalustohankinnalle. Varikoiden sijoittamista HSL:n lähijunaliikennealueella ohjaavat ja rajaavat maankäyttö, nykyinen rataverkko sekä tulevaisuuden mahdolliset ratahankkeet. Varikko tarvitsee toimintojaan varten suuren alueen, jolle on haasteellista löytää optimaalista sijaintia rakennetun ympäristön keskeltä ottaen huomioon myös lähijunaliikenteen liikenteelliset lähtökohdat ja edellytykset. Uusien varikoiden tulee HSL:n ja Väyläviraston selvityksen perusteella sijaita liikenteellisesti lähellä kaupunkiratojen pääteasemia Rantaradalla ja Pääradalla sekä Kehäradan varrella, jotta ratakapasiteetti olisi mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Länsi-Helsingin pikaraitioteiden suunnittelu mukaan lukien Vihdintien pikaraitiotien suunnittelu on osa Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelua. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi (5.6.2018) bulevardikaupungin suunnittelun periaatteet ja samalla kiirehti raitiotieyhteyden suunnittelua, koska yhteys parantaa läntisen kantakaupungin, Munkkiniemen ja Munkkivuoren joukkoliikenteen palvelutasoa ja vaikuttaa myönteisesti bulevardikaupungin toimivuuteen ja kytkeytymiseen kaupunkirakenteeseen. Hankkeen hyödyt saadaan keskeisellä alueella tapahtuvan tiivistyvän maankäytön ja parantuvan joukkoliikenteen palvelutason myötä. Keskeisiä hyötyjä ovat kestävien kulkutapojen matkamäärän muutos ja liikenteen CO2-päästöjen vähenemä sekä työvoiman saavutettavuuden paraneminen.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien |
|
Länsimetro Matinkylä—Kivenlahti | 8 500 | - | 8 500 | |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 18 200 | - | 18 200 | |
Vantaan pikaraitiotie | 1 880 | 1 880 | 3 760 | |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 | 1 000 | 2 000 | |
Turun pikaraitiotie | 1 500 | 1 500 | 3 000 | |
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 850 | 1 300 | 2 110 | 4 260 |
Tampereen raitiotie, 2. vaihe | 7 800 | 5 400 | 3 600 | 16 800 |
Yhteensä | 39 730 | 11 080 | 5 710 | 56 520 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 850 |
Länsimetro | -15 120 |
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema | -160 |
Raide-Jokeri | -11 800 |
Tampereen raitiotie 1. vaihe | -2 898 |
Tampereen raitiotie 2. vaihe | 1 200 |
Yhteensä | -27 928 |
2022 talousarvio | 39 730 000 |
2021 talousarvio | 67 658 000 |
2020 tilinpäätös | 143 180 000 |
31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 34 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtionavustusten maksamiseen kunnille kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin, muihin kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parantaviin hankkeisiin ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaviin infrahankkeisiin sekä valtionavustusten maksamiseen kävelyä ja pyöräilyä edistäviin muihin hankkeisiin
2) valtionavustusten maksamiseen Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin
3) yksityistielain (560/2018) ja -asetuksen (1069/2018) mukaisten valtionavustusten maksamiseen
4) tiekuntien neuvonnasta ja opastamisen tukemisesta ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan valtionavustusten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet | 4 000 000 |
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat | 900 000 |
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot | 30 000 000 |
Yhteensä | 34 900 000 |
Selvitysosa:Osana valtioneuvoston hyväksymää kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa toteutetaan valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma, jonka hankkeilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Edistämisohjelma on osa kansallisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamista.
Valtio voi myöntää avustusta kunnille, jotka toteuttavat ohjelman mukaisia toimenpiteitä. Kunnan tulee osallistua hankkeen kustannuksiin vähintään yhtä suurella panostuksella. Valtio voi myöntää kunnille myös avustuksia sellaisiin infrahankkeisiin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistetään sen kulkutapaosuuden lisäämistä. Tällainen hanke voi olla esim. liityntäpysäköintialueen rakentaminen. Kuntien lisäksi avustuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen voidaan myöntää myös muille toimijoille.
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisille lentoasemille ja lentopaikoille myönnettäviin avustuksiin sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) lisäksi komission tiedonantoa lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevista valtiontukisuuntaviivoista (EUVL 2014/C 99/03) sekä komission asetusta 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Määrärahaa yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.
Valtionavustus kohdistuu ensisijaisesti teiden parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Valtionavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km ja niiden hoitamista varten on perustettu noin 16 000 tiekuntaa. Avustettavia erityiskohteita on noin 20 kappaletta.
Avustettavia kohteita ovat vain tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen parantamiset ja tien vaurioitumisen korjaamiset. Yksityisteitä koskevan valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) mukaisesti avustuksen enimmäismäärä tavanomaisissa tien parantamiskohteissa on 50 prosenttia ja merkittävimmissä siltakohteissa ja muissa merkittävissä luonnonolosuhteiden aiheuttamissa yllättävissä korjauskohteissa enintään 75 prosenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (kävelyn ja pyöräilyn edistäminen) | -750 |
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen (fossiilittoman liikenteen tiekartta) | 500 |
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen (HO 2019 kertaluonteinen) | -25 000 |
Yhteensä | -25 250 |
2022 talousarvio | 34 900 000 |
2021 III lisätalousarvio | -300 000 |
2021 talousarvio | 60 150 000 |
2020 tilinpäätös | 55 800 000 |
76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 34 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen
3) maantietä tai rautatietä varten tarvittavien alueiden sekä tilusjärjestelyihin käytettävien vaihtomaiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tie- tai ratasuunnitelman hyväksymistä
4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen sekä lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen
6) vesilain (587/2011) mukaisten korvausten maksamiseen
7) yksityistielain (560/2018) mukaisten korvausten maksamiseen.
Momentilta maksettavat ennakkokorvaukset budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 28 440 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 6 540 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 17 000 euroa.
2022 talousarvio | 34 997 000 |
2021 talousarvio | 34 997 000 |
2020 tilinpäätös | 23 274 767 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 471 250 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 5 000 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 20 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 800 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 195 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 26 500 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 4 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Neuvoston päätös Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä on hyväksytty kaikissa jäsenvaltioissa ja päätös on tullut voimaan 1.6.2021.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 4 000 000 eurolla.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2022 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 | |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 16,7 | 10,4 | - |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020 | 2022 | 20,0 | 15,0 | 5,0 | - |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 15,0 | 8,0 | 7,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 10,0 | 4,0 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 3,0 | 9,0 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - | |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 | |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 30,0 | 27,0 | 5,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 76,0 | 14,0 | 43,5 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 25,5 | 20,0 | 9,5 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 27,0 | 6,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/ TA 2021 | 2022 | 195,0 | 165,0 | 20,0 | 10,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 35,0 | 216,5 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 6,0 | 25,0 | 106,5 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 35,0 | 35,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,0 | 0,5 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 0,9 | 1,3 | 2,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,2 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 2 067,4 | 723,3 | 471,3 | 881,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 463 100 | 351 950 | 219 000 | 309 988 | 1 344 038 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 1 055 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 4 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 4 000 |
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio | 1 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) | -4 000 |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Espoon kaupunkirata | 20 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 20 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 20 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) | 6 200 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 7 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 1 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 25 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | -24 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) | 11 000 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 9 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | -33 800 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 5 000 |
Muun kehittämisen hankesuunnittelu | 1 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -53 425 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen | 9 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 2 000 |
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu | -250 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 1 600 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 23 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) | 4 500 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | -4 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | -1 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 8 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) | -500 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 7 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | -8 400 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottorie TA 2018 | -20 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) | -6 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) | 5 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 5 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) | -5 600 |
Yhteensä | 39 525 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 471 250 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 173 000 |
2021 talousarvio | 431 725 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 83 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikkien elinkaarihankkeiden valtion rahoitusosuuden edellyttämät määrärahat. Vuonna 2022 momentilta rahoitetaan neljää elinkaarihanketta.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2022 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lohja | LTA I 2004 | 2008 | 700,0 | 499,9 | 26,0 | 174,1 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 404,8 | 50,0 | 195,2 |
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014/LTA IV 2019 | 2018 | 550,0 | 150,0 | 5,0 | 395,0 |
E18 Muurla—Lohja, palvelutason nosto | LTA IV 2020 | 30,0 | 3,0 | 2,0 | 25,0 | |
Yhteensä | 1 930,0 | 1 057,7 | 83,0 | 789,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien | |
Ennen vuotta 2022 tehdyt sitoumukset | 83 000 | 108 000 | 111 000 | 570 303 | 872 303 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 199 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -25 800 |
Yhteensä | -25 800 |
2022 talousarvio | 83 000 000 |
2021 talousarvio | 108 800 000 |
2020 tilinpäätös | 108 800 000 |