Talousarvioesitys 2022
70. Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin sekä niihin liittyvien tietopalveluiden kysyntään. Mikäli talouden heikko suhdannekehitys jatkuu pitkään, sillä on merkittäviä vaikutuksia Maanmittauslaitoksen tulokertymään. Kiinteistöjärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä muun muassa toimivalle markkinataloudelle, rahoitukselle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Valtakunnallisilla peruspaikkatiedoilla on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon hyödyntämisen yleisenä pohja-aineistona. Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä vahvistuu osana digitaalista kansallista palveluarkkitehtuuria ja perustietovarannoilla on tärkeä rooli yksityisen sektorin palveluiden mahdollistajana.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa ja strategiset kehittämishankkeet painottuvat digitaalisiin palveluihin. Yhä suurempi osa kehittämishankkeista ja tehtävistä hoidetaan yhteistyössä verkostoissa sekä kansallisesti että kansainvälisesti, mikä edellyttää yhä aktiivisempaa osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön. Asiakkaan näkökulmasta eri toimijoiden väliset rajat pyritään poistamaan näkyvistä ja pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Palveluiden jatkuvuuden turvaamisen, tietosuojan ja tieto- ja kyberturvan merkitys kasvaa edelleen, mikä edellyttää, että vastuut ovat selkeitä palveluketjuissa ja yhteistyössä.
Uudessa huoneistotietojärjestelmässä luodaan edellytykset osakkeilla hallittavien asuinhuoneistojen omistaja- ja huoneistotietojen rekisteröinnille sekä asuinhuoneistojen vaihdantaan ja vakuushallintaan. Järjestelmässä uudet asuntoyhtiöt perustetaan vain digitaalisesti eikä osakekirjoja paineta. Ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa ylläpito huoneistotietojärjestelmään viimeistään 31.12.2023. Hankkeen seuraavassa vaiheessa selvitetään palveluiden ja lainsäädännön jatkokehittämistarpeita.
Paikkatietopoliittisen selonteon yksi tunnistettu toimenpide on laadukkaiden osoitetietojen varmistaminen. Suomessa ei ole tällä hetkellä valtakunnallista ja laatuvarmennettua rekisteriä, joka sisältäisi ajantasaisen tiedon osoitteista ja osoitteiden sijainnista. Maanmittauslaitoksella on keskeinen rooli valtakunnallisen osoitetietojärjestelmän ja sen edellyttämien osoitetietojen ekosysteemipalvelujen toteutuksessa. Uuden osoitetietojärjestelmän avulla kootaan valtakunnalliset osoitetiedot, hoidetaan laaduntarkistus ja mahdollistetaan tietopalvelu eri tahoille. Luotettavia osoitetietoja voidaan hyödyntää laajasti yhteiskunnan eri osa-alueilla. Osoitetiedot ovat oleellisia erityisesti sisäisen turvallisuuden viranomaisten toiminnassa, mutta merkittäviä käyttötapauksia löytyy myös muiden viranomaisten toiminnassa sekä elinkeinoelämässä kuten logistiikassa ja liikenteessä.
Tilusjärjestelyillä voidaan pysyvästi vaikuttaa heikon tilusrakenteen aiheuttamiin lisäkustannuksiin ja haittoihin, alentaa ilmastopäästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Tilusjärjestelyt ovat tärkeä keino hallitusohjelmaan kirjatun peltorakenteen kehittämisohjelman toteuttamisessa.
Paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistäminen, kansallisten koordinaatti- ja muiden vertausjärjestelmien kehittäminen ja ylläpito sekä paikkatietoalaa tukevan tutkimuksen merkitys korostuvat digitalisoituvassa yhteiskunnassamme ja ne tuottavat hyötyjä laajasti esimerkiksi liikenteessä, metsätaloudessa ja maataloudessa. GNSS-tukiasemien FinnRef-verkolla ylläpidetään valtakunnallisia ja maailmanlaajuisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Suomen ja Euroopan navigointitarkkuutta parannetaan kehittämällä ja ylläpitämällä paikannusta tukevia palveluita ja Virolahden RIMS-tukiasemaa. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistaminen saatetaan loppuun ja aseman tutkimustoimintaa kehitetään vastaamaan modernin geodeettisen perusaseman tarpeita.
Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita ja sitä täydentäviä alustavia tulostavoitteita:
Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta:
- — kiinteistö- ja huoneistotietojärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan kansallisen omistus- ja vakuusjärjestelmän toimivuutta
- — peruspaikkatietojen ja referenssijärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan paikantamisen perusta
- — tukipalveluilla ja tutkimuksella tuetaan paikkatietojen yhteentoimivuutta ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä.
Tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
— KMTK-yhteistyössä mukana olevien kuntien kokonaismäärä vuoden lopussa | 53 | 70 | 90 |
— KTJ perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 57 | 63 | 70 |
— tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | 5 | 2 | 2 |
— sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 99,9 | 99,5 | 99,5 |
— osakehuoneistorekisterin kattavuus, % | - | 10 | 40 |
— tie- ja rakennustietojen täydellisyys, % | 96,1 | 96 | 96 |
— metatietopalvelun saatavuus, % | - | 99 | 99 |
Luvun nimike on muutettu.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 44 578 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 1 000 000 euroa huoneistotietojärjestelmään (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan:
- — huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta
- — harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
- — huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön
- — huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä
- — huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
- — hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitetaan huoneistotietojärjestelmän jatkovaihetta.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2022 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2020 tilinpäätös | 2021 arvio | 2022 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 37 445 | 37 301 | 501 | 37 231 | 36 782 | 490 | 37 276 | 37 276 | 490 |
Tilusjärjestelytehtävät | 3 125 | 71 | 51 | 4 240 | 18 | 50 | 3 300 | - | 50 |
Kirjaamistehtävät | 25 229 | 19 756 | 372 | 28 228 | 23 100 | 379 | 28 493 | 24 709 | 389 |
Perustietovarantojen ylläpito | 33 181 | 3 190 | 423 | 37 811 | 2 300 | 423 | 37 930 | 2 308 | 423 |
Tietopalvelu | 13 586 | 15 075 | 82 | 14 900 | 14 959 | 86 | 14 905 | 14 905 | 86 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 11 938 | 4 524 | 198 | 13 602 | 5 771 | 207 | 16 450 | 5 015 | 207 |
Yhteensä | 124 504 | 79 917 | 1 627 | 136 012 | 82 930 | 1 635 | 138 354 | 84 213 | 1 645 |
Viraston tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 tavoite1) |
2022 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— kokonaistuottavuus | 101,7 | 101,5 | 101,5 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 89 | - | 85 |
— tilusjärjestelytuotanto, muunnetut ha | 9 140 | 8 500 | 8 500 |
— tieteelliset referoidut julkaisut, kpl | 114 | 110 | 110 |
— yrityspalveluiden digitalisaatioaste, % | - | 70 | 85 |
1) Päivitetty tulossopimuksen mukaisiksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 128 329 | 129 276 | 128 791 |
Bruttotulot | 79 917 | 84 213 | 84 213 |
Nettomenot | 48 412 | 45 063 | 44 578 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 32 084 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 29 468 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 70 762 | 73 133 | 74 661 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 70 762 | 73 133 | 74 661 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 49 404 | 50 208 | 52 126 |
— osuus yhteiskustannuksista | 25 289 | 22 925 | 22 535 |
Kustannukset yhteensä | 74 693 | 73 133 | 74 661 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 931 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 95 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 1 972 | 1 672 | 2 229 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 972 | 1 672 | 2 229 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 955 | 879 | 1 172 |
— osuus yhteiskustannuksista | 856 | 709 | 946 |
Kustannukset yhteensä | 1 811 | 1 588 | 2 118 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 161 | 84 | 111 |
Kustannusvastaavuus, % | 109 | 105 | 105 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Huoneistotietojärjestelmä NGEU (RRF pilari2) | 1 000 |
Huoneistotietojärjestelmän toisen vaiheen rahoitus (HO 2019 kertaluonteinen) | -1 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -188 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -1 |
Palkkausten tarkistukset | 205 |
Tasomuutos | -1 |
Yhteensä | -485 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 44 578 000 |
2021 III lisätalousarvio | 999 000 |
2021 talousarvio | 45 063 000 |
2020 tilinpäätös | 45 796 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen osalta.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä lainaosuus määrärahasta on noin 50 % ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 50 %.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käynnissä olevien tilusjärjestelyhankkeiden toimeenpanon aikaistaminen (HO 2019) | -1 000 |
Tilusjärjestelyt peltorakenteen kehittämiseksi (HO 2019) (siirto momentilta 30.20.48) | 1 300 |
Yhteensä | 300 |
Momentin määrärahalaji on muutettu.
2022 talousarvio | 3 300 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 tilinpäätös | 1 389 405 |