Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Edistetään opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025 mukaisia yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita. Tavoitteiden saavuttamista edistetään erityisesti taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeus- ja audiovisuaalisen politiikan keinoilla. Vuonna 2022 tavoitteiden saavuttamista vaikeuttavat edelleen koronapandemian vaikutukset taiteen ja kulttuurin eri aloilla — taiteen ja kulttuurin alat ovat eniten pandemiasta kärsineitä aloja. Tavoitteena on saada taiteen ja kulttuurin tekeminen, tuotanto, kulutus ja käyttö palautumaan mahdollisimman hyvin koronaepidemian aiheuttamaa kriisiä edeltävälle tasolle.
- — Luova työ ja tuotanto: Taiteellisen ja muun luovan työn tekemisen edellytykset parantuvat ja tuotannon sekä jakelun muodot monipuolistuvat.
- — Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin: Osallisuus kulttuuriin lisääntyy ja eri väestöryhmien erot osallistumisessa kaventuvat.
- — Kulttuurin perusta ja elinvoimaisuus: Kulttuurin perusta on vahva ja elinvoimainen.
Luovan työn ja taiteellisen ilmaisun muodot ovat monipuolistuneet ja toimintaympäristö muuttunut. Taiteen alat, niiden toimintamuodot ja rakenteet poikkeavat toisistaan.
Toteutetaan koko kulttuuri- ja luovaa alaa elvyttäviä ja rakenteita vahvistavia toimia, joilla vahvistetaan samalla taiteilijoiden toimeentuloa ja asemaa työmarkkinoilla. Kulttuuri- ja luovan alan yritysten tarpeet huomioidaan osana yleisiä yritystoiminnan elvyttämistoimia, mutta myös kehitettäessä muita rahoitus-, tuki- ja verotusjärjestelmiä.
- — Parannetaan taiteen ja kulttuurin toimialan edellytyksiä toipua koronapandemian aiheuttamista vaurioista huomioiden erityisesti taiteilijoiden aseman vahvistamista edellyttävät toimet.
- — Tuetaan kulttuuri- ja luovien alojen elpymistä ja uutta kasvua vahvistamalla kulttuurisisältöjen tuotekehityksen, viennin ja kansainvälistymisen sekä kulttuurimatkailun edellytyksiä ottaen huomioon koronapandemian aikana tehdyt erityisesti jakeluun ja saatavuuteen liittyvät innovaatiot ja niiden hyödyntäminen.
- — Vahvistetaan tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta kehittämällä tekijänoikeuksia koskevan datan hallinnoinnin teknistä infrastruktuuria.
- — Toteutetaan luovien alojen toimintaedellytyksiä vahvistavan luovan talouden tiekartan toimia työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Valmistellaan Taiteen edistämiskeskuksen ja sen yhteydessä olevien luottamuselinten toiminnan ja rakenteen uudistamista vuonna 2020 valmistuneen arvioinnin perusteella.
Tavoitteeseen liittyvät mittarit 1) | 2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
Taiteilijat | ||||
— vuosiapurahan saajien/hakemusten määrä | 304/2 673 | 289/2 616 | 300/2 600 | 300/2 600 |
— pääkaupunkiseudulla asuvien osuus kaikista Taiteen edistämiskeskuksen apurahojen hakijoista/saajista, % | 51/52 | 51/57 | 51/55 | 51/55 |
— pääkaupunkiseudulla rekisteröityjen yhteisöjen osuus kaikista Taiteen edistämiskeskuksen avustusten hakijoista/saajista, % | 41/43 | 42/44 | 42/44 | 42/44 |
— taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) | 1 087 | 1 110 | 1 125 | 1 150 |
— uusien taiteilijaeläkkeiden saajien määrä suhteessa hakijoiden määrään, % | 10,7 | 11,4 | 11 | 11 |
— taidealan ammattien työttömät työnhakijat | 6 047 | 8 378 | 7 500 | 6 500 |
Kulttuurin toimiala | ||||
— kulttuuriammateissa päätyössään toimivat (työvoimatutkimus) | 138 000 | - | 128 000 | 133 000 |
— kulttuurialan yritysten toimipaikat | 21 500 | - | 20 000 | 20 500 |
— kulttuurialan yritysten henkilöstö | 53 000 | - | 50 000 | 52 000 |
— kulttuurialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | 14 | - | 11 | 12 |
— pelialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | 2,2 | - | 2,4 | 2,4 |
1) Vuosien 2020 ja 2021 luvut ovat arvioita ennen koronaepidemiaa.
Osallisuus kulttuuriin edellyttää kulttuuristen oikeuksien toteutumista ja yhdenvertaiset osallistumismahdollisuudet takaavia taide- ja kulttuuripalveluja. Yhteiskunnan monimuotoistuessa, alueiden erilaistuessa ja kuntatalouden kiristyessä tarvitaan uudenlaista yhteistyötä kulttuuripalveluja tuottavien toimijoiden kesken sekä uusia osallisuutta ja osallistumista edistäviä malleja toimintaan. Digitaalisia palveluja kehitettäessä voidaan hyödyntää koronapandemian aikana saatuja kokemuksia.
Yleisten kirjastojen toiminnoissa ja palveluissa on tarpeen parantaa erityisesti digitaalisten sisältöjen yhdenvertaista saatavuutta. Alueellisesti kattavan ja monimuotoisen taide- ja kulttuurifestivaalitoiminnan edistäminen pohjautuu vuoteen 2025 ulottuvan toimintaohjelman linjauksiin. Kuntien kulttuuritoiminnan ja taiteen perusopetuksen kehittämisen tueksi tarvitaan tietopohjan vahvistamista.
Taide ja kulttuuri lisäävät ihmisten hyvinvointia, minkä vuoksi niiden tulee näkyä ja vaikuttaa ihmisten arjessa, kuten varhaiskasvatuksessa ja koulupäivän yhteydessä tapahtuvassa harrastustoiminnassa, elinympäristöissä sekä sosiaali- ja terveystoimen palveluissa.
- — Taide-, kulttuuri- ja kirjastopalveluja on saatavilla eri väestöryhmien tarpeisiin ja palvelujen käyttö palaa vuotta 2020 edeltäneelle tasolle.
- — Vahvistetaan kulttuurisen moninaisuuden toteutumista taiteen ja kulttuurin sisällöissä ja palveluissa sekä toimialan toimijarakenteissa huomioiden työryhmän vuonna 2020 tekemät asiaa koskevat linjaukset ja toimenpide-ehdotukset ja toteuttamalla ministeriön kulttuurisen moninaisuuden toimintaohjelmaa.
- — Juurrutetaan taiteen ja kulttuurin harrastamista koulupäivän yhteyteen osana ns. Suomen mallin toteuttamista sekä taide- ja kulttuuripalvelutoimintaa osaksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
- — Annetaan hallituksen esitys uudeksi Näkövammaisten kirjastoa Celiaa koskevaksi laiksi.
Tavoitteeseen liittyvät mittarit 1) | 2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
Kansalliset taidelaitokset | ||||
Suomen kansallisooppera ja -baletti | ||||
— esitysten määrä | 622 | 681 | 600 | 600 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 221 | 68 | 220 | 220 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 286 | 90 | 300 | 300 |
Suomen Kansallisteatteri | ||||
— esitysten määrä | 1 086 | 499 | 900 | 1 000 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 191 | 59 | 145 | 110 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 201 | 65 | 155 | 150 |
Kansallisgalleria | ||||
— kokoelma- ja erikoisnäyttelyiden määrä | 20 | 26 | 9 | 12 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 521 | 324 | 392 | 265 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 2 720 | 2 584 | 2 500 | 2 800 |
Valtionosuutta saavat teatterit, orkesterit ja museot | ||||
— teattereiden esitysten määrä | 11 800 | 6 300 | 12 200 | 12 000 |
— teattereiden kävijät, 1 000 henk. | 2 240 | 820 | 2 200 | 2 200 |
— orkestereiden konserttien määrä | 2 800 | 1 371 | 1 450 | 2 800 |
— orkestereiden konserttien kuulijat, 1 000 henk. | 960 | 287 | 350 | 960 |
— museoiden kävijät (valtionosuutta saavat ja muut päätoimisesti hoidetut museot), 1 000 henk. | 7 636 | 4 461 | 7 000 | 7 000 |
Elokuva | ||||
— Kotimaisten elokuvien teatteriensi-illat | 32 | 30 | 40 | 40 |
— kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. | 1 400 | 1 550 | 2 000 | 2 000 |
Kuvataide | ||||
— käyntikerrat kuvataidekohteissa (taidemuseot, taidegalleriat ja kuvataidetapahtumat, 1 000 henk. | 4 868 | - | 2 100 | 3 600 |
Yleiset kirjastot | ||||
— pää- ja sivukirjastojen määrä, kpl | 717 | 719 | 719 | 719 |
— yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 85 942 | 70 366 | 86 000 | 86 000 |
— fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl | 53 732 | 35 253 | 54 000 | 54 000 |
— kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl | 47 020 | 49 999 | 50 000 | 50 000 |
— kirjastojen järjestämien tapahtumien osallistujat, 1 000 henk. | 993 | 661 | 999 | 999 |
Kuntien kulttuuritoiminta | ||||
Kulttuuritoiminnan nettokäyttökustannukset: ka. €/asukas 2) | 150 | - | 144 | 146 |
1) Vuosien 2020 ja 2021 luvut ovat arvioita ennen koronaepidemiaa.
2) Kustannukset sisältävät taiteen perusopetuksen, kirjastot, museot, näyttelyt, teatterin, tanssin ja sirkuksen, musiikin ja muun kulttuuritoiminnan.
Kulttuurin toimialan rahoitusjärjestelmien kehittämisessä on tärkeää pitää yllä tasapaino rahoituksen ennakoitavuuden ja joustavuuden välillä. Tässä tarkoituksessa on toteutettu museoita ja toteutetaan esittäviä taiteita koskevat valtionosuusjärjestelmän uudistukset. Kulttuuriperintöalalla muinaismuistolain ajantasaistaminen on monivuotinen prosessi. Kulttuuriperintö nähdään monipuolisesti sen hyödyntämismahdollisuuksien ja yhteiskunnallisten vaikutusten näkökulmasta. Kulttuuriaineistojen digitointia jatkettaessa aineistot saadaan laajasti käytettäviksi ja niiden pitkäaikaissäilytys tulee näin turvatuksi.
Kestävän kehityksen arvojen ja periaatteiden mukainen toiminta ulottuu taide- ja kulttuuripolitiikan kaikille osa-alueille. Se voi johtaa toimialan toimintatapojen uudistumiseen ja toimia muutosvoimana laajemmin yhteiskunnassa.
- — Tuetaan koko taiteen ja kulttuurin toimialan selviämistä koronapandemian aiheuttamista seurauksista.
- — Toimeenpannaan esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistus.
- — Uudistetaan muinaismuistolaki.
- — Valmistellaan valtioneuvoston periaatepäätös kulttuuriperintöstrategiaksi.
- — Tuetaan kulttuuriperintöaineistojen digitaalisen saatavuuden, käytön ja pitkäaikaissäilytyksen lisääntymistä.
- — Aloitetaan vuonna 2021 hyväksyttävän arkkitehtuuripoliittisen ohjelman toimeenpano.
- — Jatketaan arkkitehtuuri- ja designmuseohankkeen valmistelua.
Finna-palvelu, mittarit | 2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
Aineistoja tarjoavien organisaatioiden määrä | 369 | 384 | 400 | 420 |
Haettavissa oleva aineistomäärä (milj.) | 16,5 | 15,9 | 19 | 18 |
Verkossa saatavilla olevat aineistot (milj.) | 2,1 | 2,1 | 2,7 | 2,7 |
Verkkokäynnit (milj.) | 43 | 44,2 | 44 | 46 |
01. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 265 000 euroa.
Selvitysosa:Taiteen edistämiskeskus on taiteen asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää taidetta ja kulttuuria kansallisesti ja kansainvälisesti. Viraston tehtävänä on edistää taiteilijoiden työtä ja toimeentuloa, vahvistaa yhteiskunnan demokraattista ja tasa-arvoista kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla sekä seurata ja arvioida keskuksen toimialan kehitystä ja tehdä kehittämisehdotuksia.
Taiteen edistämiskeskus rahoittaa taiteilijoiden työtä ja erilaisten yhteisöjen toimintaa vuosittain. Virasto edistää taiteen ja taiteilijoiden asemaa sekä taiteen ja kulttuuripalveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta kehittämisohjelmilla ja muilla palveluilla.
Viraston yhteydessä toimii luottamuselimiä, joita ovat valtion taidetoimikunnat, alueelliset taidetoimikunnat sekä Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta ja Kuvataiteen näyttöapurahalautakunta. Niiden tehtävänä on myöntää vertaisarviointiin perustuen apurahoja, toimia oman toimialansa asiantuntijana ja osallistua viraston strategian laadintaan. Lisäksi viraston yhteydessä toimii Esittävän taiteen valtionosuuslautakunta, jonka tehtävänä on antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunto valtionosuuskelpoisuutta koskevista hakemuksista.
Viraston yhteydessä toimii taideneuvosto. Sen tehtävänä on päättää valtion taidetoimikuntien määrästä, niiden tarkemmista nimistä ja toimialoista. Taideneuvosto myös nimeää jäsenet valtion taidetoimikuntiin ja alueellisiin taidetoimikuntiin ja esittää taiteen akateemikon arvonimeä.
Taiteen edistämiskeskuksen tehtävä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Edistää taiteilijoiden toimeentuloa ja työllisyyttä.
- — Vahvistaa demokraattisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Taiteen edistämiskeskukselle seuraavan toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteen:
- — Valmistellaan Taiteen edistämiskeskuksen ja sen yhteydessä olevien luottamuselinten toiminnan ja rakenteen uudistamista vuonna 2020 valmistuneen arvioinnin perusteella.
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite/arvio |
2022 tavoite/arvio |
|
Valtionavustus- ja apurahahakemukset | 13 040 | 23 881 1) | 18 000 1) | 11 000 |
Myönteiset valtionavustus- ja apurahapäätökset | 2 966 | 7 7951) | 6 7501) | 2 500 |
Apuraha-/avustushakemuksen käsittelyaika (keskimäärin viikkoa) | 14 | 12 | 12 | 12 |
Tukimuotojen lukumäärä | 22 | 19 | 19 | 19 |
Toimielinten lukumäärä | 24 | 24 | 24 | 23 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Henkilötyövuodet | 802) / 45,6 | 74,32) / 44,7 | 80 2)/ 47 | 802) /48 |
Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,4 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
1) sisältää korona-apurahat
2) sisältää määräaikaiset taiteenedistäjät, joiden palkkakulut on maksettu rahapelitoiminnan tuotoista (mom. 29.80.52)
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 11 922 | 4 268 | 4 276 |
Bruttotulot | 7 | - | 11 |
Nettomenot | 11 915 | 4 268 | 4 265 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 249 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 459 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Esittävän taiteen valtionosuuslautakunta (siirron palautus momentille 29.80.31) | -20 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -9 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -4 |
Palkkausten tarkistukset | 30 |
Yhteensä | -3 |
2022 talousarvio | 4 265 000 |
2021 III lisätalousarvio | -4 000 |
2021 II lisätalousarvio | 64 910 000 |
2021 I lisätalousarvio | 15 000 000 |
2021 talousarvio | 4 268 000 |
2020 tilinpäätös | 12 125 000 |
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 105 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) perusparannushankkeiden rahoittamiseen
2) kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon hyväksytyn ja kansainvälisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta, esittelemisestä ja kehittämisestä. Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä on kulttuuriperintökokonaisuuden säilyttäminen kansallisten suojelutavoitteiden ja maailmanperintösopimuksen velvoittamalla tavalla. Suomenlinnan hoitokunta huolehtii linnoituksen säilymisen, kävijähallinnan ja käytönhallinnan kestävästä tasapainosta.
Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Osaavalla ja oikea-aikaisella korjausrakentamisella sekä restauroinnilla edistetään kulttuurista ja ekologista kestävyyttä. Toteutetaan Agenda 2030:n tavoitteista erityisesti kestävään matkailuun liittyviä toimenpiteitä.
- — Kerrotaan kävijöille Suomenlinnan maailmanperintöarvoista ja niiden suojelusta sekä kannustetaan heitä toimimaan vastuullisesti.
- — Edistetään sidosryhmien keskinäistä vuorovaikutusta.
- — Maailmanperintökohteen erityiset yleismaailmalliset arvot, autenttisuus ja eheys säilyvät, riskeihin on varauduttu ja kohteen hoito toteuttaa kestävää kehitystä. Maailmanperintökohteen arvojen säilymisestä huolehditaan hoito- ja käyttösuunnitelman avulla.
- — Varaudutaan covid-19-pandemian seurauksena tapahtuneen kävijämäärän vähenemisen aiheuttamaan tulojen menetykseen ja uudenlaisten asiakasryhmien hakemiseen. Menetys kohdentuu sekä kävijämääriin että aluetaloudelliseen vaikutukseen.
Suomenlinnan hoitokunnan tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momentin 29.80.75 määrärahoja.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Suomenlinnan hoitokunnalle seuraavat tavoitteet:
— Saatetaan huonokuntoiset asuinhuoneistot käyttökuntoon ottaen huomioon valtiontalouden toiminnalle asettamat reunaehdot. Pidemmän aikavälin tavoitteena on vuokratuottojen kasvu sekä yli 95 prosentin käyttöaste vuokra-asunnoissa. Huoneistojen vuokria korotetaan asteittain vastaamaan yleistä vuokratasoa. Tarkoitus on, että perittävät vuokrat kattavat jatkossa laajemmin asuinhuoneistoihin liittyviä kustannuksia.
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite/arvio |
2022 tavoite/arvio |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | ||||
Suomenlinnan paikallistaloudellinen vaikutus (milj. euroa) | 24 | - | 8 | 12 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Vuokra-asuntojen käyttöaste, % | 94 | 93,2 | 92 | 88 |
Vuokratuotot, kasvu % | 1,0 | -4,0 | -6,5 | -9,5 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Henkilötyövuodet | 82 | 76,5 | 83 | 83 |
Työtyytyväisyysindeksi (VMbaro) | 3,7 | 3,75 | 3,7 | 3,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 9 134 | 8 293 | 8 605 |
Bruttotulot | 6 873 | 6 190 | 6 500 |
---|---|---|---|
Nettomenot | 2 261 | 2 103 | 2 105 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 357 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 296 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 873 | 6 200 | 6 340 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 630 | 6 820 | 6 820 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 243 | -620 | -480 |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 91 | 93 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -5 |
Palkkausten tarkistukset | 7 |
Yhteensä | 2 |
2022 talousarvio | 2 105 000 |
2021 II lisätalousarvio | 700 000 |
2021 talousarvio | 2 103 000 |
2020 tilinpäätös | 3 200 000 |
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 867 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Museovirasto oikeutetaan tekemään vuokrasopimus Kokoelma- ja konservointikeskuksen laajennusosasta siten, että vuokrauksesta aiheutuvat kokonaismenot ovat vuosina 2024—2038 yhteensä enintään 29 250 000 euroa.
Selvitysosa:Museovirasto on kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön viranomainen, asiantuntija ja tiedontuottaja. Museovirasto vastaa kulttuuriperintötiedon keräämisestä ja säilyttämisestä, kulttuuriympäristön ja kulttuuriomaisuuden suojelusta, museoalan ohjaamisesta ja kehittämisestä sekä kulttuuriperintöalan kansainvälisten sopimusten asiantuntijuudesta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Museovirastoon kuuluva Suomen kansallismuseo vastaa kulttuurihistoriallisesta kansalliskokoelmasta sekä museo- ja nähtävyyskohteiden ohjelmistosta ja yleisötyöstä.
Museoviraston tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — edistää toiminnassaan läpäisevästi yhdenvertaisuutta, demokratiaa ja osallisuutta kulttuuriperintöön
- — huolehtia monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä yhteiskunnallisena voimavarana
- — edistää kestävää kehitystä yleisötyön, kulttuuriperinnön suojelun ja omien toimintatapojen muutoksen kautta
- — osallistua aktiivisesti kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön kulttuuriperinnön merkityksen ja mahdollisuuksien tunnistamiseksi ja hyödyntämiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Museovirastolle seuraavat tavoitteet:
- — Palveluita, aineistoja ja tutkimusinfrastruktuuria kehitetään saavutettaviksi, asiakaslähtöisiksi ja mahdollisimman digitaalisiksi tutkimuksen edistämiseksi ja tiedon sekä ymmärryksen lisäämiseksi kulttuuriperinnöstä.
- — Uudet palvelut ja yhteistyö toimijoiden kanssa vahvistavat kulttuurialan merkitystä kansantaloudessa ja parantavat alan työskentelyedellytyksiä. Kansallismuseon laajennuksen ja uuden toimintamallin suunnittelu ja toteuttaminen käynnistetään.
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite/arvio |
2022 tavoite/arvio |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
Objektien katselumäärät Finna-palvelussa, kpl | 465 834 | 947 311 | 700 000 | 700 000 |
Sähköisesti luetteloitujen objektien saatavuus Finna-palvelussa, kpl | 263 795 | 266 255 | 305 000 | 310 000 |
Museoiden ja linnojen kokonaiskävijämäärä | 762 481 | 495 486 | 600 000 | 600 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Museo- ja linnassakäynnin keskihinta, euroa | 2,37 | 3,15 | 2,15 | 2,16 |
Museo- ja linnassakäynnin keskitulo, euroa | 3,96 | 5,78 | 3,87 | 3,9 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,85 | 3,83 | 3,78 | 3,79 |
Henkilötyövuodet | 276 | 274 | 275 | 275 |
Valtuuden mukaisen Museoviraston Kokoelma- ja konservointikeskuksen laajennusosan kokonaisvuokra on 1,95 milj. euroa vuodessa ja sopimuksesta aiheutuva lisämäärärahatarve on 450 000 euroa vuosina 2024 ja 2025. Museoviraston osuus vuokrasta on 450 000 euroa vuodessa, joka katetaan vuodesta 2026 alkaen nykyisen vuokrasopimuksen päättymisen johdosta säästyvillä toimintamenoilla. Loppuosa vuokrasta katetaan edelleenvuokrauksesta saatavilla tuloilla. Museovirasto vuokraa edelleen tilaa Kansallisgallerialle, jonka osuus vuokrasta on 1,3 milj. euroa vuodessa ja muille toimijoille, joiden osuus vuokrasta on 200 000 euroa vuodessa.
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 28 805 | 25 814 | 27 367 |
Bruttotulot | 6 434 | 3 500 | 3 500 |
Nettomenot | 22 371 | 22 314 | 23 867 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 994 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 722 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimitiloista työn muutokseen ja digitaalisuuteen -hanke | 1 530 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -42 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -22 |
Palkkausten tarkistukset | 87 |
Yhteensä | 1 553 |
2022 talousarvio | 23 867 000 |
2021 III lisätalousarvio | -22 000 |
2021 II lisätalousarvio | 700 000 |
2021 talousarvio | 22 314 000 |
2020 tilinpäätös | 24 099 000 |
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 641 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Näkövammaisten kirjasto (Celia) on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus, joka tukee lukemisesteisten henkilöiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia lukemiseen, oppimiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa, kuten äänikirjoina ja pistekirjoina, yhteistyössä kirjastojen ja kustantajien kanssa sekä tarjoaa neuvontaa saavutettavassa julkaisemisessa.
Celia tuottaa lukemisesteisten koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden oppimateriaalia sekä tutkintoa suorittavien korkea-asteen opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevia kirjoja uudistetun julkaisupolitiikan mukaisesti.
Celia välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön noin 1,24 milj. kertaa vuodessa yhteistyössä yleisten kirjastojen ja korkeakoulukirjastojen sekä muiden yhteisöjen kanssa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.
Näkövammaisten kirjaston tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — kehittää verkkopalveluita
- — edistää saavutettavaa julkaisemista
- — vahvistaa palveluiden saatavuutta palvelukumppanien kautta
- — kehittää tuotteita ja palveluita lapsille ja nuorille yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
- — täydentää saavutettavaa julkaisemista Celian kirjatarjonnalla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Näkövammaisten kirjasto Celialle seuraavat tavoitteet:
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 tavoite/arvio |
2022 tavoite/arvio |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
---|---|---|---|---|
— Vuosittaiset kirjahankinnat Celian kokoelmaan (tuotanto+valmishankinnat) | 1 630 | 1 359 | 1 250 | 1 250 |
— Saavutettavan julkaisemisen suositukset, saavutettavuusneuvonta ja -koulutukset, lkm | 63 | 58 | 30 | 30 |
— Aktiivisten lasten ja nuorten osuus Celian rekisterissä olevista lapsista ja nuorista, % | 21 | 18 | 18 | 20 |
— Oppikirjatoimitusten määrä | 56 344 | 58 069 | 42 500 | 36 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
— Asiakkaita palveluiden piirissä | 65 096 | 76 000 | 86 000 | 98 000 |
— Verkkoasiakkaiden osuus kaikista henkilöasiakkaista, % | 79 | 83 | 84 | 86 |
— Verkkolainojen osuus kokonaislainauksesta, % | 67 | 71 | 75 | 80 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
— Henkilötyövuodet | 43 | 43 | 45 | 45 |
— Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,36 | 3,51 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 5 424 | 5 540 | 5 671 |
Bruttotulot | 43 | 30 | 30 |
Nettomenot | 5 381 | 5 510 | 5 641 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 597 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 677 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Taktiilituotteiden, kohokuvioiden ja -karttojen tuottaminen ja tarjoaminen | 125 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -11 |
Palkkausten tarkistukset | 17 |
Yhteensä | 131 |
2022 talousarvio | 5 641 000 |
2021 talousarvio | 5 510 000 |
2020 tilinpäätös | 5 461 000 |
06. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 081 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kaluste- ja laitehankintoihin
2) avustusten maksamiseen
3) enintään 250 000 euroa esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) tallettaa ja säilyttää elokuvia, televisio- ja radio-ohjelmia, edistää audiovisuaalista kulttuuriperintöä sekä turvaa lasten kehitystä ja hyvinvointia mediaympäristössä.
KAVI hankkii kokoelmiinsa lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisia filmi- ja videotuotannon esityskopioita ja oheismateriaaleja, tallentaa digitaalisesti radion ja television ohjelmavirtaa opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti, ottaa vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina sekä valvoo kuvaohjelmien tarjoamista ja kuvaohjelmaluokittelijoiden työtä julkisen valvontasuunnitelman mukaisesti. KAVI ylläpitää rekisteriä kuvaohjelmien tarjoajista ja kuvaohjelmaluokittelijoista sekä julkista kuvaohjelmaluetteloa. KAVI tarjoaa koulutusta, ohjausta ja tukipalveluita kuvaohjelmaluokittelijoille ja kuvaohjelmien tarjoajille sekä ylläpitää ja kehittää luokitteluohjelmistoa.
Kansallisen audiovisuaalisen instituutin tehtävä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Kotimaisen kulttuuriperinnön saavutettavuutta ja käytettävyyttä lisätään digitoimalla aineistoja ja kokoelmia sekä tarjoamalla digitoituja sisältöjä yleisön saataville Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymä Finnan sekä KAVIn radio- ja tv-arkiston katselu- ja kuuntelupisteiden kautta.
- — Elokuvakulttuurin ja -kasvatuksen tarjontaa monipuolistetaan ja elokuvakulttuurin saavutettavuutta lisätään erityisesti kouluille, lapsille ja nuorille.
- — Kriittistä medialukutaitoa ja mediakasvatusta edistetään ja lapsille turvallista mediaympäristöä tuetaan valvomalla kuvaohjelmien tarjontaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansalliselle audiovisuaaliselle instituutille seuraavat tavoitteet:
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
2022 tavoite/arvio |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm | 138 951 | 141 528 | 146 100 | 147 900 |
— Maksulliset palvelut/esitystoiminnan katsojamäärät | 49 262 | 24 579 | 56 000 | 56 000 |
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta teratavuina (rtva)1) | 604 | 662 | 720,2 | 778,2 |
— Mediakasvatuskoulutusten ja -luentojen määrä, vähintään | 34 | 22 | 29 | 29 |
— Kuvaohjelmien tarjontaan kohdistuvien valvontatapahtumien määrä | 104 | 42 | 52 | 54 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
— Kokoelma- ja arkistotyö yht., euroa/elokuva | 24,29 | 21,45 | 23,70 | 23,41 |
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavua | 2 358 | 1 698 | 1 934 | 1 629 |
— Kuvaohjelmien luokittelun kustannukset, euroa/ohjelma2) | 135 | 211 | 150 | 150 |
— Luokittelijoiden valvonnan kustannukset, euroa/ohjelma3) | 219 | 239 | 375 | 375 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
— Henkilötyövuodet | 80 | 80 | 76 | 76 |
— Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,51 | 3,47 | 3,6 | 3,6 |
1) Kumulatiivinen kertymä. Luvussa huomioitu Ylen vanha digitoitu, omatuotantoinen aineisto, jota toimitetaan KAVIin vuodesta 2014 eteenpäin.
2) Tilauksesta luokitellut
3) Uudelleenluokitellut
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 7 394 | 8 047 | 7 896 |
Bruttotulot | 557 | 740 | 815 |
Nettomenot | 6 837 | 7 307 | 7 081 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 520 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 810 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asianhallintajärjestelmän käyttöönotto ja ylläpito | 83 |
Kertamenon poistuminen | -270 |
Museoesineiden ja oheisaineistojen siirto | -50 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -14 |
Palkkausten tarkistukset | 25 |
Yhteensä | -226 |
2022 talousarvio | 7 081 000 |
2021 II lisätalousarvio | 50 000 |
2021 talousarvio | 7 307 000 |
2020 tilinpäätös | 7 127 000 |
16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 953 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ylimääräisistä taitelijaeläkkeistä annetun lain (194/2016) mukaisten taiteilijaeläkkeiden maksamiseen
2) aiemmin myönnettyjen sanomalehtimieseläkkeiden sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyvien perhe-eläkkeiden maksamiseen
3) enintään 1 015 000 euroa uusiin taiteilijaeläkkeisiin sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyviin perhe-eläkkeisiin siten, että enintään saadaan myöntää täyttä eläkettä vastaavina 51 ylimääräistä taiteilijaeläkettä.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Kohdan 3) määrärahaan sisältyy enintään kaksi täydeksi eläkkeeksi korotettavaa osaeläkettä.
Selvitysosa:Ylimääräinen taiteilijaeläke vuonna 2021 on 1 387,76 euroa kuukaudessa. Osaeläke on puolet täyden eläkkeen määrästä. Ylimääräistä taiteilijaeläkettä tarkistetaan kalenterivuosittain siten kuin työntekijän eläkelain (395/2006) 98 §:ssä säädetään. Määräraha on laskettu vuoden 2022 arvioidussa TyEL-indeksitasossa (2682).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eläkkeiden indeksitarkistus | 334 |
Yhteensä | 334 |
2022 talousarvio | 19 953 000 |
2021 talousarvio | 19 619 000 |
2020 tilinpäätös | 18 570 530 |
20. Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 17 149 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Museoviraston käytössä olevien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vuokrien indeksitarkistus | 248 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 15 |
Yhteensä | 263 |
2022 talousarvio | 17 149 000 |
2021 III lisätalousarvio | 15 000 |
2021 talousarvio | 16 886 000 |
2020 tilinpäätös | 14 924 000 |
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 894 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yleisistä kirjastoista annetun lain (1492/2016) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen
2) yleisille kirjastoille tuotettujen tietokanta- ja aineistopalvelujen sekä kirjastojen sisältötuotantoon liittyvien valtionavustusten maksamiseen
3) viittomakielisen kirjaston toimintaan liittyvien valtionavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Avustukset valtakunnalliseen ja alueellisiin kehittämistehtäviin | 2 774 000 |
Avustukset kirjastojen sisältötuotantoon, yleisten kirjastojen erityisiin tehtäviin sekä yleisten kirjastojen tietokanta- ja aineistopalvelujen tuottamiseen | 900 000 |
Avustus viittomakielisen kirjaston toimintaan | 220 000 |
Yhteensä | 3 894 000 |
Yleisten kirjastojen toiminnalla edistetään väestön yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin, tiedon saatavuutta ja käyttöä, lukemiskulttuuria ja monipuolista lukutaitoa, mahdollisuuksia elinikäiseen oppimisen ja osaamisen kehittämiseen sekä aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta.
Valtionavustuksilla tuetaan yleisten kirjastojen yhdenvertaista toimintaa ja toiminnan alueellista kehittämistä. Tavoitteena on turvata yleisten kirjastojen verkon toimivuus, toiminnan laatu sekä tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus koko väestölle.
Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.
Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja
2019 toteutuma |
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta | 283 | 278 | 290 | 290 |
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta | 37 | 29 | 36 | 36 |
Henkilötyövuodet/1 000 asukasta | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia | 1 981 | 1 554 | 1 995 | 1 995 |
Fyysiset käynnit, kpl/asukas | 9,8 | 6,4 | 9,9 | 9,9 |
Verkkokäynnit, kpl/asukas | 8,6 | 9,1 | 8,7 | 9,5 |
Lainaukset, kpl/asukas | 15,7 | 12,8 | 16 | 16 |
Toimintakustannukset, euroa/asukas | 60 | 58 | 60 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Indeksitarkistus (2,5 %) | 68 |
Kertaluonteisten erien poisto | -2 000 |
Yhteensä | -1 932 |
2022 talousarvio | 3 894 000 |
2021 talousarvio | 5 826 000 |
2020 tilinpäätös | 5 812 000 |
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 140 237 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten esittävän taiteen ja museoiden valtionosuuksien maksamiseen
2) enintään 3 000 000 euroa esittävän taiteen valtionosuusuudistukseen liittyvien harkinnanvaraisten valtionavustusten maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on esittävällä taiteella enintään 3 967 ja museoilla enintään 1 295.
Selvitysosa:Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on musiikilla 54 321 euroa, muulla esittävällä taiteella 62 254 euroa ja museoilla 79 185 euroa henkilötyövuotta kohden.
Museoiden alueellisiin tehtäviin on tarkoitus osoittaa enintään 156 henkilötyövuotta. Museoiden valtakunnallisiin tehtäviin on tarkoitus myöntää harkinnanvaraista korotusta enintään 5 900 000 euroa.
Esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen toimeenpanoon varatusta määrärahasta on tarkoitus käyttää valtionosuuksina enintään 8 000 000 euroa.
Esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen toimeenpanoon varatusta määrärahasta vapaan ammattilaiskentän kehittämiseen on tarkoitus myöntää harkinnanvaraista valtionavustusta enintään 3 000 000 euroa.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin on lisäksi myönnetty yhteensä 7 258 000 euroa momentilla 29.80.52.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtionosuudet ja -avustukset budjettivaroista (mom.29.80.31) | Valtionosuudet rahapelitoiminnan voittovaroista (mom. 29.80.52) |
Yhteensä | |
Esittävän taiteen valtionosuus | 81 582 000 | 4 438 000 | 86 020 000 |
Museoiden valtionosuus | 47 655 000 | 2 820 000 | 50 475 000 |
Esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistukseen käytettäväksi valtionosuuksina | 8 000 000 | - | 8 000 000 |
Esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistukseen Taiteen edistämiskeskuksen jaettavaksi valtionavustuksina vapaan ammattilaiskentän kehittämiseen | 3 000 000 | - | 3 000 000 |
Yhteensä | 140 237 000 | 7 258 000 | 147 495 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Audiovisuaalinen kannustinjärjestelmä (siirron palautus momentilta 32.20.40) | 250 |
Esittävän taiteen valtionosuuslautakunta (siirron palautus momentilta 29.80.01) | 20 |
Esittävän taiteen vos-järjestelmän uudistaminen (HO 2019) | 8 500 |
Indeksitarkistus (2,5 %) | 3 655 |
Kustannustason tarkistus, museot | 674 |
Kustannustason tarkistus, musiikki | 1 145 |
Kustannustason tarkistus, muu esittävä taide | 416 |
Luova Eurooppa -ohjelma (siirto momentille 29.01.02) | -259 |
Rahapelitoiminnan tuottojen tuloutuksen laskun kompensoiminen, muutos | -3 361 |
Yhteensä | 11 040 |
2022 talousarvio | 140 237 000 |
2021 talousarvio | 129 197 000 |
2020 tilinpäätös | 125 150 962 |
34. Valtionosuus ja -avustus taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 90 522 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen
2) enintään 1 210 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein edellä mainitun lain 44 §:n mukaisten valtionavustusten maksamiseen opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille
3) enintään 150 000 euroa muiden kuin opetustuntikohtaista valtionosuutta saavien taiteen perusopetuksen järjestäjien harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin
4) enintään 90 000 euroa taiteen perusopetuksen tietopohjan vahvistamiseen liittyvistä selvityksistä ja kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on musiikin perusopetuksessa enintään 1 658 000 ja muussa opetustuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen perusopetuksessa enintään 179 400 tuntia.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa käytetty euromäärä yksikköä kohden (ei sis. alv) taiteen perusopetuksessa on 83,96 euroa/opetustunti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäverollisten toimijoiden määrän kasvu | 50 |
Kustannustason muutos (2,5 %) | 2 278 |
Kustannustason tarkistus | -389 |
Yhteensä | 1 939 |
2022 talousarvio | 90 522 000 |
2021 II lisätalousarvio | 4 000 000 |
2021 talousarvio | 88 583 000 |
40. Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 252 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon.
Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio ja kaupunki yhdessä vastaavat Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappiosta.
2022 talousarvio | 252 000 |
2021 talousarvio | 252 000 |
2020 tilinpäätös | 46 328 |
41. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 26 648 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 11 000 000 euroa tekijänoikeuslain (404/1961) mukaiseen yksityisen kopioinnin hyvitykseen ja sen järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 15 648 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavaan lainauskorvaukseen ja sen järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeudella suojattujen teosten tekijöille ja muille oikeudenhaltijoille hyvitystä teoksen kappaleiden valmistamisesta yksityiseen käyttöön sekä tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia kirjastoissa tapahtuvasta teosten lainaamisesta sekä julkisen rahoituksen piirissä olevissa kulttuuriperintölaitoksissa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen erän poisto | -4 000 |
Yksityisen kopioinnin hyvitys | 4 000 |
Yhteensä | 0 |
2022 talousarvio | 26 648 000 |
2021 talousarvio | 26 648 000 |
2020 tilinpäätös | 26 648 000 |
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 30 599 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin Bulevardin Teatteriyhdistys ry:n toimintaan
2) rakentamisen prosenttiperiaatteen edistämiseen
3) lastenkulttuurin avustamiseen
4) Kansallisgallerian arvonlisäveromenojen sekä tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvien kustannusten korvaamiseen
5) Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeeseen
6) Kansallisteatterin peruskorjaukseen
7) Arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnitteluun sekä toiminnan valmisteluun ja käynnistämiseen
8) Kansallisoopperan ja -baletin väistötilojen kustannusten korvaamiseen
9) näyttelypalkkiomallin vakiinnuttamiseen.
Määrärahasta on varattu 14 000 000 euroa menojen ja avustusten maksamiseen kulttuurin ja luovien alojen yrityksille, yhteisöille ja toimijoille innovatiivisten palvelujen sekä tuotanto- ja toimintamallien kehittämiseen ja käyttöönottoon (RRF pilari3) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa sekä enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen määräaikaisiin investoinnin koordinointi- ja asiantuntijatehtäviin.
Selvitysosa:Elpymis- ja palautumissuunnitelmaan liittyvä rakennetuki (RRF pilari3) toteuttaa Suomen kestävän kasvun ohjelman tavoitetta vauhdittaa kriisistä eniten kärsineiden alojen eli matkailun, luovan talouden ja tapahtuma-alan innovatiivista ja tutkimustietoa hyödyntävää uudistumista, toipumista ja kestävää kasvua. Sillä vahvistetaan luovaa taloutta, tuotteiden ja palveluiden uusiutumista, digitalisaation edistymistä sekä työn tuottavuutta. Tavoitteena on, että luoville aloille syntyy 10 000 uutta työpaikkaa ja luovien alojen BKT-osuus nousee merkittävästi nykyisestä 3,5 %:sta vuoteen 2026 mennessä.
Rakennetuella tuetaan kulttuuri- ja luovien alojen yrityksiä, yhteisöjä sekä muita taide- ja kulttuurialan toimijoita niin, että ne voivat sopeutua koronapandemian vaikutuksiin sekä pystyvät kehittämään ja ottamaan käyttöön muuttuneisiin ja vaikeasti ennakoitaviin olosuhteisiin sopivia innovatiivisia palveluja sekä tuotanto- ja toimintamalleja toimialojen elvyttämiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Suuri osa luovista sisällöistä jaetaan ja kulutetaan digitaalisten alustojen kautta ja luovan osaamisen käyttö palveluna liittyy usein digitaalisten konseptien toteuttamiseen. Digitalisaatio parantaa kulttuuri- ja luovan alan toimijoiden mahdollisuuksia kilpailla Euroopan ja maailman markkinoilla. Tukien myöntämisen ehtoihin sisällytetään merkittävässä määrin digitaalisuutta edistäviä kriteereitä.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Bulevardin Teatteriyhdistys ry:n toiminta | 290 000 |
Rakentamisen prosenttiperiaatteen edistäminen | 500 000 |
Lastenkulttuurin yleis- ja hankeavustukset | 1 000 000 |
Kansallisgallerian arvonlisäveromenojen korvaaminen | 300 000 |
Kansallisgallerian tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvat kustannukset | 1 909 000 |
Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hanke | 500 000 |
Kansallisteatterin peruskorjaus | 10 000 000 |
Arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelun ja toiminnan valmistelun ja käynnistämisen kustannukset | 300 000 |
Kansallisoopperan ja baletin väistötiloista aiheutuvat kustannukset | 800 000 |
Näyttelypalkkomallin vakiinnuttaminen | 1 000 000 |
Kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen tuki (RRF pilari3) | 14 000 000 |
Yhteensä | 30 599 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelu sekä toiminnan valmistelu ja käynnistäminen | 300 |
Euroopan Kulttuuripääkaupunki 2026 -hanke | 100 |
Kansallisoopperan ja -baletin väistötilat | 800 |
Kansallisteatterin peruskorjaus (HO 2019 kertaluonteinen) | 10 000 |
Kertaluonteisten erien poisto | -4 290 |
Kulttuurimatkailun vahvistaminen (HO 2019) | -3 000 |
Lastenkulttuurin yleis- ja hankeavustukset (HO 2019) | -2 000 |
Lukuliikkeen toiminnan jatkaminen (HO 2019) | -1 000 |
Näyttelypalkkiomallin vakiinnuttaminen | 1 000 |
Rakennetuki kulttuuri- ja luovien alojen yrityksille ja yhteisöille (RRF pilari3) | 14 000 |
Yhteensä | 15 910 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 30 599 000 |
2021 III lisätalousarvio | 4 300 000 |
2021 II lisätalousarvio | 55 500 000 |
2021 I lisätalousarvio | 5 000 000 |
2021 talousarvio | 14 689 000 |
2020 tilinpäätös | 107 784 000 |
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 16 978 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) 3 §:n mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen sekä 3 §:n 2 momentin mukaisten erittäin ansioituneille taiteenharjoittajille myönnettävien valtion taiteilija-apurahojen maksamiseen
2) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (236/1961) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.
Yksittäisten apurahakausien keskeyttämiset ja jatkamiset keskeyttämisen jälkeen voivat aiheuttaa muutoksia määrärahan maksuerien kohdentumisessa eri vuosille.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion taiteilija-apurahat (545 kpl) | 13 339 000 |
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset | 3 100 000 |
Taiteilijaprofessoriapurahat (22 kpl) | 539 000 |
Yhteensä | 16 978 000 |
Taiteilija-apurahan suuruus on vuonna 2022 2 039,63 euroa/kk. Taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti Taiteen edistämiskeskuksen päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen erän poisto | -939 |
Taiteilija-apurahojen tason korotus (HO 2019) | 400 |
Palkkausten tarkistukset | 57 |
Yhteensä | -482 |
2022 talousarvio | 16 978 000 |
2021 talousarvio | 17 460 000 |
2020 tilinpäätös | 15 947 936 |
52. Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 155 967 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) taiteen ja kulttuurin edistämisen rahoittamiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti
2) Taiteen edistämiskeskuksesta annetun lain mukaisiin Taiteen edistämiskeskuksen, taideneuvoston ja taidetoimikuntien myöntämiin apurahoihin ja avustuksiin, enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin sekä enintään 42 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja siitä aiheutuviin menoihin Taiteen edistämiskeskuksen määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin
3) taideteosten hankkimiseen valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan Kansallisgalleriasta annetun lain (889/2013) mukaisesti
4) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnan ja tekijänoikeusselvitysten kuluihin
5) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä esittävän taiteen edistämisestä annetun lain (1082/2020) 10 §:n mukaisten avustusten maksamiseen esittävän taiteen toimintayksiköille
6) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain ja yleisistä kirjastoista annetun lain (1492/2016) 18 §:n mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen sekä menoihin, jotka aiheutuvat vähälevikkisen laatukirjallisuuden ja vähälevikkisten kulttuurilehtien hankinnoista yleisiin kirjastoihin
7) museolain (314/2019) sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen
8) Suomen elokuvasäätiölle elokuvien käsikirjoittamiseen, tuotantoon, jakeluun ja muun elokuvakulttuuriin tukemiseen valtion rahoituksesta elokuvakulttuurin edistämiseen annetun lain (1174/2018) nojalla sekä enintään 2 603 000 euroa Suomen elokuvasäätiön tukitoiminnasta aiheutuvien kustannusten kattamiseen
9) rakennusperinnön suojelusta annetun lain (498/2010) nojalla suojeltujen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten entistämiseen ja parantamiseen
10) Unescon kulttuuriperintöä koskevien yleissopimusten toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
11) valtionavustuksena käyttökustannuksiin Suomen Kansallisoopperalle ja -baletille enintään 36 287 000 euroa, Suomen Kansallisteatterille enintään 10 821 000 euroa ja Kansallisgallerialle enintään 12 507 000 euroa
12) taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion virastojen kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin
13) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen kansainvälisten kulttuuriperintösopimusten toimeenpanon määräaikaisiin tehtäviin.
Kohdasta 2) myönnettävät eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaiset apurahat sekä kohdan 3) määräraha budjetoidaan maksuperusteisina. Kohdassa 2) tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Luova työ ja tuotanto | 54 856 000 |
Elokuva | 22 784 000 |
Esittävä taide (musiikki, tanssi, teatteri ja sirkus) | 13 794 000 |
Kirjallisuus | 837 000 |
Visuaalinen ja rakennustaide sekä muotoilu | 4 730 000 |
Kulttuurin tuotanto ja levitys | 12 711 000 |
2) Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin | 24 520 000 |
Kirjastot ja tiedon saatavuus | 5 514 000 |
Kulttuuripalvelut ja kulttuuritoiminta | 19 006 000 |
3) Kulttuurin perusta ja jatkuvuus | 76 591 000 |
Museot ja kulttuuriperintö | 7 842 000 |
Kulttuuritilat | 2 740 000 |
Kansalliset kulttuurilaitokset | 63 503 000 |
Kulttuurikasvatus sekä kulttuuripolitiikan tutkimus ja kehittäminen | 2 506 000 |
Yhteensä | 155 967 000 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi 99 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi yksi prosentti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Audiovisuaalisen kannustinjärjestelmän käyttöönotto rahapelitoiminnan jakamattomista voittovaroista | -250 |
Kansallisteatterin peruskorjaus (HO 2019 kertaluonteinen) | -20 000 |
Rahapelitoiminnan tuottoarvion muutos | -14 058 |
Yhteensä | -34 308 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 155 967 000 |
2021 talousarvio | 190 275 000 |
2020 tilinpäätös | 182 294 556 |
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 24 451 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen valtion omistamissa toimitiloissa toimivien taide- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää 14:n valtakunnallisesti merkittävän taide- ja kulttuurilaitoksen tilakustannusten avustamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisoopperan kampaamo-maskin ja pukuhuollon perusparannus | 100 |
Saamelaismuseo Siidan laajennus | 984 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 30 |
Yhteensä | 1 114 |
2022 talousarvio | 24 451 000 |
2021 III lisätalousarvio | 30 000 |
2021 talousarvio | 23 337 000 |
2020 tilinpäätös | 25 282 877 |
55. Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuuden toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
2) keskeisten priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin
3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen
4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden ylläpitoon ja kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa Europeanaa
5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin
6) valtion virastoille ja laitoksille kulttuuriperintöaineistojen digitoinnista ja digitaalisten kulttuuriperintöaineistojen säilyttämisestä aiheutuviin kustannuksiin
7) enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi 95 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi viisi prosenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pitkäaikaissäilytettävän aineiston lisääntyminen, Finna-palvelun lisääntynyt käyttö ja kulttuuriperinnön digitointi | 150 |
Yhteensä | 150 |
2022 talousarvio | 2 100 000 |
2021 talousarvio | 1 950 000 |
2020 tilinpäätös | 1 950 000 |
58. Valtionrahoitus luovia aloja ja kulttuuritoimintaa tukevan rahaston pääomaan (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää luovia aloja ja kulttuuritoimintaa tukevan rahaston pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että yksityiset rahoittajat osallistuvat pääoman maksamiseen vähintään saman suuruisella osuudella kuin valtio, valtion osuuden ollessa kuitenkin enintään 7 500 000 euroa.
Selvitysosa:Perustetaan valtion ja yksityisten säätiöiden yhteinen rahasto, jos ulkopuolista rahoitusta saadaan vähintään 5 000 000 euroa. Rahaston pääoma ja sen tuotto on tarkoitus käyttää kulttuurin ja luovien alojen tukemiseen rahaston perustamista seuraavien kymmenen vuoden aikana. Rahastosta myönnetään tukea eri taiteenalojen tuotantoihin ja muuhun toimintaan ja alan toimijoiden toiminnan kehittämistä koskeviin hankkeisiin. Tukea kohdistettaisiin laajasti Suomen eri alueille. Valtion rahoitusosuuden suorittamisen ehtona on, että yksityisten rahoittajien osuus on vähintään saman suuruinen kuin valtion rahoitusosuus. Yksityisen rahoituksen tulee olla aidosti uutta yksityistä pääomaa.
2022 talousarvio | 7 500 000 |
72. Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 739 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Kansallisgallerian taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poistuminen | -250 |
Yhteensä | -250 |
2022 talousarvio | 739 000 |
2021 talousarvio | 989 000 |
2020 tilinpäätös | 729 000 |
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 899 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Museovirasto | 799 000 |
2. | Suomenlinnan hoitokunta | 3 100 000 |
Yhteensä | 3 899 000 |
Määrärahaa saa käyttää käyttösuunnitelman kohdan 2. osalta enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2022 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan käytöstä arvioidaan sijoitusmenojen osuudeksi 78 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi 22 prosenttia.
2022 talousarvio | 3 899 000 |
2021 III lisätalousarvio | 830 000 |
2021 talousarvio | 3 899 000 |
2020 tilinpäätös | 5 504 000 |
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 40 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja korvausten maksamiseen.
2022 talousarvio | 40 000 |
2021 talousarvio | 40 000 |
2020 tilinpäätös | — |