Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
              02. Tullin toimintamenot
              63. Takaisin maksetut verot
              97. Autoveron vientipalautus
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

10. Verotus ja tulliPDF-versio

Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.

Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Lisäksi Verohallinto edistää positiivisen luottotietorekisterin toteuttamista ja käyttöönottoa, joka liittyy Marinin hallitusohjelman ylivelkaantumisen ehkäisemiseen. Positiivisella luottotietorekisteristä luotonantajat voivat nähdä reaaliaikaisesti lainanhakijan lainamäärät ja tulotiedot.

Tulli osana EU:n tulliliittoa tukee ulkomaan tavarakaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä asiakaslähtöisillä palveluilla sekä suojaa ihmisiä terveydelle haitallisilta tavaroilta ja ympäristöä vaarallisilta aineilta. Tullin päätehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä ja -verotuksesta, ulkomaan tavaraliikenteen valvonnasta, tullirikosten torjunnasta, ulkomaankaupan tilastoinnista ja tullilaboratoriotutkimuksista.

Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat tavoitteet

  • — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
  • — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
  • — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
  • — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.

01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 404 604 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin

2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen

3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % - 80 -
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % - 80 -
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % 86 85 85
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % 74 75 75
Verovelkojen kertymä maksujärjestelyillä, ulosotolla ja konkurssiuhkaisilla maksukehotuksilla, % 28 29 30
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Henkilötyövuodet 5 037 4 985 4 905
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,8 8,5 8,5
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro 3,8 3,7 3,7

Asiakkaiden asennekyselyt tehdään kahden vuoden välein, seuraavat tutkimukset vuosina 2021 ja 2023.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 419 614 436 388 408 304
Bruttotulot 4 491 3 700 3 700
Nettomenot 415 123 432 688 404 604
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 106 638    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 118 115    

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:

1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen

2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2022

3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Auto- ja valmisteverotuksen tehtäväsiirtojen siirtymäkauden päättämisen lisärahoitus -7 000
Harmaan talouden torjunta 1 200
Kansallisen tulorekisterin rahoitus 2022 (siirto momentille 28.10.03) -4 400
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus (investointimenot) -3 795
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus (siirtymäkauden lisämenot) 480
Valmisohjelmistomuutoksen käyttöönoton kustannussäästön myöhentyminen -11 384
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin -3 125
Veronumeron laajentaminen telakka-alueille 340
JTS-miljardin tuottavuussäästö -2 068
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa -68
Palkkausten tarkistukset 1 736
Yhteensä -28 084

2022 talousarvio 404 604 000
2021 III lisätalousarvio 22 000
2021 talousarvio 432 688 000
2020 tilinpäätös 426 600 000

02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 187 831 000 euroa.

Määrärahasta on varattu 750 000 euroa tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistamiseen (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumsisuunnitelmaa.

Valtuus

EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 118 300 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahaan sisältyy 750 000 euron varaus elpymis- ja palautumissuunnitelman pilarin 2 tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistamisen toimenpiteeseen.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat, asteikko 1—5, mitataan joka toinen vuosi ei mitattu 4 ei mitata
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, henkilöasiakkaat, asteikko 1—5 - 3,5 3,6
Tullausjärjestelmien saatavuus, järjestelmät pois käytöstä enintään, tuntia 60 60 58
Tuomioistuimen muuttamien tullauspäätösten määrä enintään 2 10 5
Verojäämä enintään, % 2,1 2 2
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään, milj. euroa 26 18 20
Kiireellisistä laboratorionäytteistä tutkittu tavoiteajassa, % - 80 81
Tavaraan kohdistuvat tarkastukset, osuma-% 14,2 14 14
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Johtamisindeksi, 1—5 3,4 3,4 3,5
Sairauspoissaolot, pv/htv 11,3 11 10,8
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 3,5 3,5 3,6

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 181 044 193 879 192 691
Bruttotulot 3 688 7 627 4 860
Nettomenot 177 356 186 252 187 831
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 31 905    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 26 405    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
ENI CBC -hankkeiden omarahoitusosuu -762
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) 750
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen 19 545
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -7 780
Tulliselvitysjärjestelmän rahoitus 2021 -10 500
JTS-miljardin tuottavuussäästö -395
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa 2
Palkkausten tarkistukset 719
Yhteensä 1 579

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 187 831 000
2021 III lisätalousarvio 1 260 000
2021 II lisätalousarvio
2021 talousarvio 186 252 000
2020 tilinpäätös 171 856 000

03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 030 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Henkilötyövuodet 64 91 104
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,7 8,0 8,0
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro 4,0 4,0 4,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 9 876 17 750 28 030
Bruttotulot - - -
Nettomenot 9 876 17 750 28 030
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 414    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 783    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kansallisen tulorekisterin rahoitus 2022 (siirto momentilta 28.10.01) 4 400
Positiivisen luottotietorekisterin perustaminen (HO 2019 kertaluonteinen) -1 250
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus 13 000
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (v. 2021 rahoitus) -4 000
Tulorekisterin perustoiminnan turvaaminen -2 020
Palkkausten tarkistukset 150
Yhteensä 10 280

2022 talousarvio 28 030 000
2021 III lisätalousarvio 125 000
2021 talousarvio 17 750 000
2020 tilinpäätös 12 245 000

63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä

3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen

4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tarkentunut arvio -1 000
Yhteensä -1 000

2022 talousarvio 2 000 000
2021 III lisätalousarvio 3 100 000
2021 talousarvio 3 000 000
2020 tilinpäätös 36 048 772

95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 18 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:

1) verontilityslaki (532/1998)

2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)

3) autoverolain (1482/1994) 65 §

4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti

5) tullilain 93 § (304/2016)

6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)

7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tarkentunut arvio 3 200
Yhteensä 3 200

2022 talousarvio 18 200 000
2021 III lisätalousarvio 3 500 000
2021 talousarvio 15 000 000
2020 tilinpäätös 18 656 466

97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).

Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.


2022 talousarvio 8 000 000
2021 talousarvio 8 000 000
2020 tilinpäätös 9 636 764