Talousarvioesitys 2022
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Rikosseuraamuslaitoksen vaikuttavuustavoitteena on vähentää rangaistusta suorittavien riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on valmentaa rangaistusta suorittavia rikoksettomaan elämään tukeutuen yhteiskunnan yleisiin palvelujärjestelmiin. Tavoitteena on oikeusturvan ja yhdenvertaisten käytäntöjen varmistaminen sekä suunnitelmallisen ja asteittaisen vapauttamisen lisääminen.
Vankien määrä laski v. 2020, sillä koronaviruspandemian vuoksi lyhyiden vankeusrangaistusten ja sakon muuntorangaistusten täytäntööpanoa rajoitettiin. Vuonna 2022 vankiluvun ennakoidaan palaavan koronaa edeltävällä nousevalle suunnalle, mitä vahvistaa täytäntöönpanon rajoitusten takia siirtyneiden vankeusrangaistusten täytäntöönpano. Myös yhdyskuntaseuraamuksia suorittavien määrä ennakoidaan hieman nousevan v. 2022.
Toiminnan laajuus
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 2 800 | 2 900 | 3 100 |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 5 278 | 5 300 | 6 200 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa keskimäärin | 3 083 | 3 150 | 3 200 |
Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 3 405 | 3 500 | 3 600 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 7 136 | 7 150 | 7 200 |
Tavoitteena on vähentää vapautumista suoraan suljetuista vankiloista ja lisätä avolaitossijoituksia. Valvotussa koevapaudessa arvioidaan v. 2022 olevan päivittäin keskimäärin 250 vankia. Vankiloiden ja yhdyskuntaseuraamustoimistojen yhteistyötä lisätään ehdonalaisesti vapautuvien kohdalla. Vankien toimintoihin osallistumista ja sellin ulkopuolella viettämää aikaa sekä henkilökunnan ja rangaistusta suorittavien välistä vuorovaikutusta pyritään lisäämään. Yhteistyötä palveluja tuottavien toimijoiden, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon, työvoimaviranomaisten ja koulutuksen järjestäjien kanssa lisätään. Päihde- ja mielenterveystyön hoito- ja kuntoutusjatkumot turvataan rangaistuksen suorittamisen jälkeen. Yhteistyötä vankiterveydenhuollon yksikön kanssa vahvistetaan vankien mielenterveyden hoitojatkumoiden turvaamisessa sekä työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa ja työkyvyn tuen palveluihin ohjaamisessa.
Sakko- ja lyhytaikaisvankien sijoittamista ulkopuoliseen kuntoutukseen lisätään. Seksuaali- ja väkivaltarikoksiin syyllistyneiden rikosseuraamusasiakkaiden kuntouttavaa toimintaa lisätään. Nuorille vangeille ja naisvangeille kohdennettuja palveluita ja tukitoimia kehitetään. Vahvistetaan yhteistyötä syyttäjien ja muun rikosoikeusjärjestelmän kanssa. Rikosseuraamuslaitos osallistuu valtakunnalliseen Asunnottomuuden puolittamisohjelmaan yhteistyössä hankekuntien kanssa.
Rikosseuraamusasiakkaiden yhdenvertaisen ja lainmukaisen kohtelun toteutumista parannetaan tehostamalla Rikosseuraamuslaitoksen normiohjausta ja lisäämällä henkilökunnan koulutusta. Tavoitteen toteutumista edistetään myös säännöllisellä tarkastustoiminnalla ja yksiköiden omavalvontamenetelmällä. Jatketaan rikosseuraamusasiakkaiden sähköisen asioinnin ja sähköisten palveluiden kehittämistä. Ehkäistään järjestäytyneen rikollisuuden toimintamahdollisuuksia vankiloissa ja vahvistetaan järjestäytyneestä rikollisuudesta irtautumisen tukitoimenpiteitä yhteistyössä poliisiviranomaisten kanssa. Kehitetään toimia, joilla voidaan tunnistaa rikosseuraamusasiakkaiden radikalisoituminen sekä kohdentaa toimia tällaisiin henkilöihin. Vakavaan väkivaltaan syyllistyneiden kohdalla arvioidaan uusimisriski ennen vapautumista ja samalla suunnitellaan riittävät tukitoimet ehdonalaiseen vapauteen. Kehitetään keinoja puuttua henkilöstöön kohdistuvaan maalittamiseen.
Toteutetaan Rikosseuraamuslaitoksen organisaatiouudistus. Jatketaan tuottavuutta parantavien työ- ja toimintaprosessien sekä toimitilaverkoston kehittämistä ja suunnittelua. Virka- ja tehtävärakenteen muutoksia jatketaan strategisen henkilöstösuunnitelman pohjalta. Tehtävien sisältöjen ja osaamisen kehittämisessä painotetaan strategisia ydintehtäviä. Vuonna 2021 käyttöönotettua uutta asiakastietojärjestelmää (Roti) jatkokehitetään.
Tietoja henkilöstöstä
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömäärä, htv | 2 502 | 2 671 | 2 610 |
VMBaro johtajuusindeksi | 3,16 | 3,17 | 3,18 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 15,8 | 15,2 | 14,5 |
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 233 651 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vankeuslain ja tutkintavankeuslain tupakointia koskevien säännösten muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 165/2020 vp) täydentämisestä. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että tupakointi suljettujen vankiloiden sisätiloissa kiellettäisiin kokonaan tupakansavusta tupakoimattomille vangeille ja vankilatyöntekijöille aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemiseksi.
Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2022 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Toiminnalliset tavoitteet | |||
Laitosturvallisuusindeksi1) | 118 | 120 | 100 |
Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 45 | 45 | 46 |
— Naiset | 52 | 52 | 53 |
— Miehet | 44 | 45 | 46 |
Vankeusvangeista toimintaan osallistumattomia keskimäärin, % | 2 | 19 | 18 |
— Naiset | 12 | 12 | 11 |
— Miehet | 21 | 20 | 19 |
Valvotun koevapauden loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 82 | 82 | 82 |
— Naiset | 74 | 82 | 82 |
— Miehet | 84 | 82 | 82 |
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 80 | 83 | 83 |
— Naiset | 83 | 83 | 83 |
— Miehet | 80 | 83 | 83 |
Tuottavuus | |||
Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,3 | 1,2 | 1,4 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa, keskimäärin päivässä/htv | 12,0 | 12,0 | 12,2 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenot (netto)/vanki | 67 200 | 69 600 | 62 300 |
Toimintamenot (netto)/yhdyskuntaseuraamusta suorittava | 7 380 | 7 750 | 7 300 |
1) Vuosien 2011—2014 keskiarvo muodostaa indeksin arvon 100. Indeksin noustessa turvallisuustaso laskee.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kehittäminen ja ohjaus | 7 200 |
Asiakasprosessit | 5 700 |
Hallinto- ja tukipalvelut | 82 500 |
Operatiivinen toiminta | 138 251 |
Yhteensä | 233 651 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 232 205 | 245 239 | 239 501 |
Bruttotulot | 11 087 | 11 300 | 5 850 |
Nettomenot | 221 118 | 233 939 | 233 651 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 213 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 16 513 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)1)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 7 642 | 8 000 | 3 170 |
— muut tuotot | 1 000 | 790 | 1 000 |
Tuotot yhteensä | 8 642 | 8 790 | 4 170 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 13 899 | 14 000 | 8 670 |
— osuus yhteiskustannuksista | 9 447 | 10 000 | 9 140 |
Kustannukset yhteensä | 23 346 | 24 000 | 17 810 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -14 704 | -15 210 | -13 640 |
Kustannusvastaavuus, % | 37 | 37 | 23 |
1) Sisältää työtoiminnan ja laitosmyymälöiden kustannusvastaavuuslaskelmat. Vuodesta 2022 lukien sisältää vain työtoiminnan kustannusvastaavuuslaskelman.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -693 |
Koronaviruspandemiasta aiheutunut vankimäärän kasvu | -1 600 |
Rikosasioiden käsittely (siirto momentille 33.01.06) | -120 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -88 |
Vankilaturvallisuus: yksintyöskentelyn vähentäminen ja naisvankityöskentely | 2 000 |
Vankiloiden turvatekniikan uusiminen | -300 |
Videoneuvottelulaitteiden määrän lisääminen | 148 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -454 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -55 |
Palkkausten tarkistukset | 874 |
Yhteensä | -288 |
2022 talousarvio | 233 651 000 |
2021 III lisätalousarvio | -204 000 |
2021 I lisätalousarvio | 4 720 000 |
2021 talousarvio | 233 939 000 |
2020 tilinpäätös | 222 418 000 |
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 700 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 700 000 euroa avolaitostöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa.
Määrärahaa saa käyttää valtion, kunnan ja yleishyödyllisten yhteisöjen omistuksessa olevien rakennusten ja ympäristöjen rakentamis-, korjaus- ja hoitotöihin sekä kansallisomaisuuden ylläpitämiseen. Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin. Kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu. Työkohteissa tehtävää työtä voidaan myös opinnollistaa. Määrärahaa voi käyttää erityisesti pitkäaikaishankkeissa myös avolaitostyönä toteutettavien rakentamisprojektien edellytysten luomiseksi vaadittavien tarpeellisten tukitoimintojen menoihin, kuten vankien asuintilojen kunnostamiseen.
Selvitysosa:Avolaitosmäärärahalla kyetään työllistämään vankeja ja kunnostamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita. Työkohteet ovat mm. Suomenlinnan hoitokunnan, Metsähallituksen, Museoviraston, Senaatti-kiinteistöjen sekä kuntien kohteissa. Tavoitteena on työllistää avolaitosvankeja ja luoda yhdyskuntapalvelun palvelupaikkoja yhdyskuntapalvelua suorittaville.
2022 talousarvio | 4 700 000 |
2021 talousarvio | 4 700 000 |
2020 tilinpäätös | 4 700 000 |