Talousarvioesitys 2022
Momentille arvioidaan kertyvän 4 514 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta (1472/1994) sekä lakiin sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/1996).
Energiaverojen tuottoennusteessa hyödynnetään Teknologian tutkimuskeskus VTT:n laatimaa liikenteen kasvihuonekaasujen perusennustetta ja työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolla laadittavaa energiatasetta.
Energiaverojen veropohjien arvioitu kehitys (%)
2020 tilinpäätös |
2021 ennuste |
2022 ennuste |
|
Moottoribensiini | -5,6 | 0,1 | 0,8 |
Dieselöljy | 0,2 | -5,7 | 2,1 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.) | -4,6 | 8,5 | 0,6 |
Sähkö II (teollisuus, kasvihuoneet ja konesalit) | -7,2 | 1,5 | 2,2 |
Muut (mm. kevyt polttoöljy, raskas polttoöljy, maakaasu, kivihiili, polttoturve, nestekaasu) | -10,9 | 5,0 | -3,1 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi koskien turpeen, lämpöpumppujen ja konesalien, kierrätysteollisuuden ja kaasun verotusta. Turpeen verotukea ehdotetaan kasvatettavan laajentamalla turpeen verottoman käytön raja kaikille laitoksille ja korottamalla se 10 000 megawattituntiin. Lisäksi ehdotetaan polttoturpeen verotuksen lattiahintamekanismia.
Kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput, konesalit ja sähkökattilat ehdotetaan siirrettäväksi sähköveroluokkaan II. Myös kaukolämpöverkon ulkopuoliset konesalit, jotka täyttävät energiatehokkuus- ja energian hyödyntämiskriteerit, ja teollisen kokoluokan kiinteistökohtaiset lämpöpumput olisivat oikeutettuja alennettuun sähköveroon. Sähköveronalennus koskisi myös geotermisten lämpölaitosten kiertovesipumppuja. Lisäksi kierrätysteollisuus siirrettäisiin alempaan sähköveroluokkaan II ja kalankasvatus sisällytettäisiin maatalouden energiaveron palautukseen. Biokaasun liikennekäytölle ehdotetaan asetettavan vero.
Energiaverojen verotasoja
Verotaso v. 2021 (sis. huoltovarmuusmaksu) |
|
Moottoribensiini, snt/l | 75,96 |
Dieselöljy, snt/l | 59,48 |
Kevyt polttoöljy, snt/l | 30,23 |
Raskas polttoöljy, snt/kg | 30,54 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.), snt/kWh | 2,253 |
Sähkö II (teollisuus, kasvihuoneet ja konesalit), snt/kWh | 0,063 |
Kivihiili, €/t | 220,44 |
Maakaasu, €/MWh | 23,354 |
Nestekaasu, snt/kg | 31,49 |
Polttoturve, €/MWh | 5,70 |
Verokertymän arvioitu kehitys energiatuotteittain (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 talousarvio |
2022 esitys |
|
Moottoribensiini1) | 1 222 | 1 172 | 1 298 |
Diesel1) | 1 403 | 1 339 | 1 462 |
Sähkö | 1 127 | 866 | 941 |
Muut | 707 | 781 | 813 |
Yhteensä | 4 459 | 4 158 | 4 514 |
1) Sisältää korvaavat biopolttoaineet.
Energiaverotuloihin on tunnistettu kohdistuvan 16 verotukea. Verotuet muodostuvat alennetuista verokannoista ja verotuen määräksi on katsottu vertailutason ja alennetun verokannan mukainen erotus. Energiaverotuet eivät ole aina yhteismitallisia, mistä johtuen niiden summaamista tulee välttää. Vuosimuutos voi myös johtua monesta syystä, kuten verotason muutoksesta, volyymin muutoksesta tai vertailutason muutoksesta. Vertailutasoista ja verotukien laskennasta löytyy lisätietoa valtiovarainministeriön verkkosivuilta osoitteesta www.vm.fi/verotuet.
Energiaverotulomomentille kuuluvat verotuet (milj. euroa)
2020 | 2021 | 2022 | |
Dieselpolttoaineen alempi verokanta1) | 741 | 718 | 730 |
Parafiinisen dieselöljyn verotuki | 100 | 75 | 35 |
Raideliikenteen dieselmoottoreissa käytettävä kevyt polttoöljy | 16 | 16 | 16 |
Työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn normia alempi verokanta | 472 | 478 | 472 |
Turpeen alempi verokanta2) | 153 | 127 | 121 |
Turpeen verottoman käytön yläraja | 16 | 18 | 25 |
Puupohjaisten polttoaineiden verottomuus | 224 | 303 | 303 |
Jätteenpolton verottomuus | 47 | 63 | 63 |
CHP-laitosten verotuki | 141 | 136 | 130 |
Teollisuuden ja kasvihuoneiden sähkön alempi verokanta sekä lämpöpumppujen, konesalien ym. sähkön alempi verokanta | 553 | 804 | 835 |
Raideliikenteen sähkön verottomuus | 19 | 19 | 19 |
Liikenteessä käytetyn sähkön normia alempi verokanta | 5 | 7 | 9 |
Liikenteessä käytetyn maakaasun normia alempi verokanta | 11 | 14 | 12 |
Biokaasun verottomuus lämmityskäytössä | 2 | 4 | 4 |
1) Tämän verotuen osalta on otettava huomioon verosanktioksi luettava henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero.
2) Turpeen vero ei noudata nykyistä energiaveromallia.
Lisäksi energiaverotuiksi luetaan maatalouden energiaveronpalautus, jonka suuruudeksi arvioidaan n. 48 milj. euroa vuonna 2022, sekä energiaintensiivisten yritysten veronpalautus, jonka suuruudeksi arvioidaan n. 58 milj. euroa vuonna 2022. Edellä mainitut verotuet kuuluvat menomomentille 28.91.41 eivätkä siten vähennä energiaverojen tulomomentin verokertymää.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 398 milj. euron vähennyksen energiaverojen tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 4 514 000 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 000 000 |
2021 talousarvio | 4 158 000 000 |
2020 tilinpäätös | 4 459 053 143 |