Talousarvioesitys 2022
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimenpiteillä tuetaan talouskasvua, jonka tulee olla sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää.
Kestävä kasvu kytkee yhteen hallinnonalalla harjoitettavat yksittäiset politiikka-alueet, joita ovat erityisesti innovaatio- ja elinkeinopolitiikka, työllisyys-, yrittäjyys-, kuluttaja-, kilpailu-, alue-, luonnonvara-, energia- ja ilmastopolitiikka sekä työperusteista maahanmuuttoa, työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotouttamista koskevat politiikka-alueet.
Ilmastonmuutoksen torjunta, työpanoksen täysimääräinen hyödyntäminen ja tuottavuuskasvun edistäminen ovat hallinnonalan keskeisiä tavoitteita. Kunnianhimoisten ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteiden saavuttaminen on keskeisin haaste.
Yritysten pääsy maailmanmarkkinoille ja kilpailukyky niillä on ratkaisevan tärkeää. Menestyvät yritykset työllistävät, maksavat kilpailukykyisiä palkkoja ja investoivat tulevaisuuden kasvun edellytyksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö tekee työtä eurooppalaisten sisämarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi ja edistää hallinnonalan toimenpitein yritysten markkinoille pääsyä myös kolmansien maiden kasvumarkkinoille. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää kotimarkkinoiden toimivuutta ja kilpailullisuutta, mikä osaltaan vahvistaa yritysten kykyä menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.
Yritysten menestys perustuu osaavaan työvoimaan ja sen riittävyyteen sekä kykyyn hyödyntää kaupallisesti teknologisia ja muita uusia mahdollisuuksia. Toimiva kansallinen innovaatiojärjestelmä luo yrityksille menestymisedellytyksiä ja on sekä kotimaisten että ulkomaisten sijoittajien ja tki-toimijoiden näkökulmasta houkutteleva toimintaympäristö. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijat tukevat yritysten tki-toimintaa ja sen rinnalla yhteistyötä tutkimusorganisaatioiden kanssa. Tavoitteena on uuden teknologian soveltaminen ja luominen sekä erilaisten osaamisten yhdistäminen ja laaja hyödyntäminen kansantalouden kasvua tukien.
Rahoituksen saatavuus ja pääomamarkkinoiden toimivuus tukevat kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla tavoitteena on erityisrahoitusyhtiöiden ja -instrumenttien turvin täydentää markkinapuutealoilla yksityisen rahoitus- ja pääomamarkkinan toimintaa. Julkisen vienninrahoituksen tavoitteena on turvata suomalaisyritysten tasavertaiset kilpailuolosuhteet ja edistää vientiä ja työllisyyttä.
Suurten yritysten menestys on tärkeää koko talouden kasvun kannalta, mutta yhtä lailla myös yritystoiminnan edellytysten turvaaminen kaikenkokoisissa yrityksissä tukee koko talouden kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää laaja-alaisesti yrittäjyyttä ja kasvua. Ekosysteemisessä ja monenkeskistä yhteistyötä painottavassa lähestymisessä olennaista on erikokoisten yritysten ja tutkimusorganisaatioiden verkottuminen ja vuorovaikutus.
Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteena on, että luonnonvaroja käytetään kestävän taloudellisen toiminnan pohjana sekä ensi- että uusiokäytössä. Luonnonvarojen käytön ja kiertotalouden tavoitteena on edistää yritysten ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää liiketoimintaa, parempaa kilpailukykyä ja tuottavuutta sekä uudistavia työllisyysmahdollisuuksia.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja työelämän kehittymistä. Tavoitteena on työttömyyden alentaminen, nopea työllistyminen ja kasvun vauhdittaminen vastaamalla yritysten työvoima- ja osaamistarpeisiin sekä luomalla edellytyksiä uudelle yritystoiminnalle. Yritysten kehittymistä, rakennemuutosten hallintaa ja työurien jatkumista tuetaan toteuttamalla yritysten tarpeiden mukaisia palveluita. Työnhakijoiden osaamista päivitetään helpottamaan yritysten osaavan työvoiman saatavuutta. Työelämän pelisäännöt ovat keskeinen osa työmarkkinoiden toimivuutta. Heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymistä edistetään työvoimapolitiikan keinovalikoimalla.
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen on välttämätöntä yritysten toimintaedellytysten turvaamisessa. Kotimaisen työvoiman työllisyysasteen noston ohella hallinnonalan toimijat edistävät työperusteista maahanmuuttoa elinkeinoelämän tarpeisiin. Maassa jo olevien ulkomaalaisten työllisyysasteen nostaminen ja kotoutuminen ovat tärkeitä.
Ilmastonmuutoksen torjuntaan ja kiertotalouden murrokseen vastaamiseen tarvitaan uutta, eri toimialoja yhdistävää osaamista. Uuden osaamisen luominen, työvoiman osaamisen joustavuus ja osaavan työvoiman riittävyys tulevat olemaan kilpailukyvyn ytimessä. Luonnonvaroihin ja osaamiseen liittyvät työllistämismahdollisuudet hyödynnetään myös alueellisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala työskentelee valtakunnan eri alueiden kestävää talouskasvua ja elinvoimaa parantavien erityisvahvuuksien hyödyntämiseksi. Hallinnonala uudistaa myös toimintatapojaan ja edistää yritysten toimintamahdollisuuksia tarjoamalla helppokäyttöisiä ja ensisijaisesti digitaalisia, liiketoimintalähtöisiä palveluekosysteemejä ja osallistamalla myös yritykset palvelujen kehittämiseen. Aluetasolla varmistetaan myös yritys- ja työvoiman palvelujärjestelmän saatavuus ja toimivuus. Eurooppalaisten rahoitusinstrumenttien hyödyntäminen on osa kasvustrategiaa.
Kohtuuhintaisen energian saatavuuden turvaaminen on yksi talouskasvun perusta. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen energiantuotannossa ja -käytössä sekä teollisuudessa on keskeisessä osassa hiilineutraalisuuden saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä. Samalla uusien energiaratkaisujen ja puhtaiden teknologioiden kaupallistaminen kytketään osaksi suomalaista kasvupolitiikkaa.
Taloutta on kannustettava uusiutumaan innovaatiopolitiikan ja uudistavan elinkeinopolitiikan välinein. Pitkän aikavälin kestävän kasvun kannalta on ratkaisevaa se, että innovaatiojärjestelmää kyetään vahvistamaan ja terve kilpailu markkinoilla ajaa yrityksiä uusiutumaan. Tällä hetkellä strategisina riskeinä on tunnistettu esimerkiksi innovaatiojärjestelmän ja markkinoiden toimivuuteen, digitalisaation sekä uusiutumiskykyyn liittyviä tekijöitä. Kilpailukyky kotimarkkinoilla ja globaaleissa toiminnoissa sekä kyky sopeutua markkinoiden muutoksiin määrittelevät Suomen hyvinvoinnin jatkossakin.
Kustannus- ja hintakilpailukyky ovat oleellisia, kun kilpaillaan kansainvälisistä markkinaosuuksista. Kotimarkkinoiden kustannustaso määrittää ulkoista kilpailukykyämme. Tästä syystä julkisen palvelutuotannon tehokkuus ja työn hinnan määräytyminen tuottavuuskehityksen mukaisesti ovat keskeisiä.
Työmarkkinoilla työvoiman siirtyminen taantuvilta toimialoilta ja -alueilta sinne, missä työtilaisuuksia on tarjolla, on oleellista talouden sopeutumiskyvyn lisäämiseksi. Työnteon kannustimista on huolehdittava kaikkien työmarkkinoille osallistuvien kohdalla, jotta vältettäisiin työttömyyden muuttuminen rakenteelliseksi työttömyysongelmaksi.
Suomen kaltaisen pienen avotalouden kannalta on tärkeää, että pääsy globaaleille markkinoille ei vaarannu. Digitaalisten palveluratkaisujen yleistyessä markkinoille pääsy edellyttää mahdollisuutta skaalata ratkaisuja omien rajojen ulkopuolellakin. Näin edesautetaan myös Suomen talouden rakenteiden muutosta kestävämpään suuntaan.
Innovaatiojärjestelmän tehtävänä on kehittää uusia ratkaisuja kansainvälinen markkinatilanne huomioon ottaen. Tki-toiminnan resurssien turvaaminen on pitkän aikavälin kilpailukyvyn edellytys.
Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa toimialalleen alustavasti seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2022:
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2020 toteutuma/arvio |
2021 arvio |
2022 arvio |
|
Innovaatiotoiminta vahvistuu | |||
---|---|---|---|
— T&k-menot/BKT (%) | 3,3 | 2,95 | > 3,10 |
Työllisyysaste nousee | |||
— Työttömyysaste (%) | 7,8 | 7,8 | 7,2 |
— Työllisyysaste (%) | 71,6 | 71,7 | 72,6 |
Ilmastotavoitteet toteutuvat | |||
— Uusiutuvan energian käytön osuus loppukulutuksesta (%) | 44 | 45 | 46 |
Alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmässä otetaan huomioon eri väestöryhmien tarpeet alueiden kehittämisen kokonaisuudessa. Sukupuolten tasa-arvon toteuttamisen varmistamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota sukupuolten osallistumisen turvaamiseksi suunnittelujärjestelmään kuuluvien toimielinten toimintaan. Esimerkiksi alueilla kehittämistoimien suuntaamisessa ja yhteensovittamisessa keskeisessä asemassa olevien maakuntien yhteistyöryhmien tulee olla kokoonpanoltaan tasa-arvolain mukaisia.
Alueiden hyvinvoinnin kannalta sukupuolten tasa-arvon edistäminen on myös alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaisuuteen liittyvä kysymys, joka liittyy niin tasapainoisen väestörakenteen kuin työpaikkojen, yritystoiminnan, palvelujen ja alueen vetovoimaisuuden säilymiseen.
Alueiden kehittämisen osalta kaikki aluekehittämisviranomaisen tehtävät ovat luonteeltaan sukupuolineutraaleja. Alueiden kehittämisen toimenpiteet kootaan pääsääntöisesti suunnitelmiin ja ohjelmiin, joiden valmistelussa on otettava huomioon sekä kansallisen että Euroopan unionin lainsäädännön asettamat vaatimukset sukupuolten tasa-arvon edistämiselle. Alueiden kehittämiseen liittyvässä ohjelmatyössä otetaan huomioon sukupuolten tarpeet ja mahdollisuudet. Tasa-arvonäkökulma ulotetaan myös hankkeiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Maahanmuuttajanaiset nostetaan kotoutumis- ja työllisyystoimien erityiseksi kohderyhmäksi vahvistamaan heidän osallisuuttaan työelämässä ja muussa yhteiskunnassa.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti rakennemuutostilanteissa.
Sukupuolten tasa-arvo työmarkkinoilla
2019 Naiset |
2019 Miehet |
2020 Naiset |
2020 Miehet |
|
Työttömät työnhakijat (%) | 44 | 56 | 45 | 55 |
Työvoimakoulutuksen aloittaneet (%) | 47 | 53 | 50 | 50 |
Työvoimapalveluissa aloittaneet | ||||
— kotoutumiskoulutus (%) | 60 | 40 | 61 | 39 |
— palkkatuettu työ (%) | 47 | 53 | 46 | 54 |
— starttiraha (%) | 51 | 49 | 50 | 50 |
Omaehtoisen opiskelun aloittaneet (%) | 58 | 42 | 60 | 40 |
Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -Suomen rakennerahasto-ohjelman tavoitteena on sekä edistää sukupuolten tasa-arvoa että poistaa sukupuolisyrjintää. Sukupuolten moninaisuus tulee huomioida osana sukupuolten tasa-arvoa. Ohjelmassa sukupuolten tasa-arvon edistämisen kaksoisstrategiaa toteutetaan erityisillä tasa-arvohankkeilla omalla investointiprioriteetilla. Lisäksi tasa-arvoa edistetään valtavirtaistamalla sukupuolinäkökulma kaikkien hankkeiden toimintaan sen kaikissa vaiheissa. Valtavirtaistamisella tarkoitetaan, että kaikessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja toiminnassa sukupuolten tasa-arvo tulee ottaa huomioon. Rakennerahasto-ohjelmassa on yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo nostettu horisontaalisiksi ja toimintaa läpileikkaaviksi teemoiksi.
Ohjelman seitsemän toteutusvuoden aikana on käynnistynyt 418 ESR- ja 39 EAKR-osarahoitteista hanketta, joissa yhdenvertaisuus on hankkeen keskeinen kehittämissisältö. Näiden osuus varatusta julkisesta ESR-rahoituksesta on 17 % (180 milj. euroa) ja EAKR-rahoituksesta 0,6 % (9,2 milj. euroa). Hankkeita, joissa yhdenvertaisuuden periaate on valtavirtaistettu, on ESR:n puolella 675 kpl (julkinen rahoitus 325 milj. euroa, 31 % ESR-rahoituksesta) ja EAKR:n puolella 1 743 kpl (julkinen rahoitus 359,8 milj. euroa, 23 % EAKR-rahoituksesta).
Vastaavasti hankkeita, joissa sukupuolinäkökulma on valtavirtaistettu, on ESR:n puolella käynnistynyt 609 kpl (julkinen rahoitus 240 milj. euroa, 28 % ESR-rahoituksesta) ja EAKR:n puolella 1 770 kpl (julkinen rahoitus 363,1 milj. euroa, 23 % EAKR-rahoituksesta). Erityisesti naisten asemaa parantavia hankkeita on ohjelmassa käynnistynyt (EAKR+ESR yht.) 114 kpl ja miesten asemaa parantavia 46 kpl.
Uuden ohjelmakauden EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 sukupuolten tasa-arvo on huomioitu läpileikkaavana periaatteena. Sen lisäksi, että tasa-arvoa edistetään kaikissa hankkeissa, voidaan rahoittaa myös hankkeita, joiden pääasiallisena tavoitteena on sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeiden tulee noudattaa EU:n perusoikeuskirjan mukaisia oikeuksia ja periaatteita ml. sukupuolten tasa-arvo. Kaikissa jäsenmaissa pitää lisäksi seurata tasa-arvoa edistävien hankkeiden rahoitusosuutta yhtenevän luokittelujärjestelmän mukaisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä sekä globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030). Näiden osalta ministeriö edistää uusiutuvan energian saantia, ilmastonmuutoksen torjuntaa, ihmisarvoista työtä ja kestävää talouskasvua, innovaatioita ja kestävää teollistumista sekä kestävää kaupungistumista.
Johdonmukainen energia- ja ilmastostrategia ja -politiikka ovat keskeinen osa kestävää kehitystä. Päästöttömillä ja vähäpäästöisillä investoinneilla rakennetaan pohjaa hiilineutraalille yhteiskunnalle. Ministeriö myös tukee ympäristöä ja hyvinvointia palvelevia innovaatioita sekä edistää uusia ja kansainvälisesti kiinnostavia kestävän kehityksen kiertotalous- ja vähähiilisyysratkaisuja. Pitkällä aikavälillä vähähiiliset ratkaisut edistävät myös kestävää talouskasvua ja kestävää työllisyyttä.
Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus otetaan tarkasti huomioon politiikan toteutuksessa. Ministeriö suojaa osaavaa työvoimaa muuttuvilla työmarkkinoilla, edistää työelämän monimuotoisuutta ja syrjimättömyyttä sekä vahvistaa harmaan talouden torjuntaa.
Vuoden 2020 loppuun mennessä Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -Suomen rakennerahasto-ohjelmassa oli sekä ohjelmassa käynnistyneistä EAKR- että ESR-hankkeista useammassa kuin joka neljännessä kestävä kehitys katsottu hankkeen keskeiseksi kehittämissisällöksi joko sosiaalisen, taloudellisen, kulttuurisen tai ekologisen ulottuvuuden näkökulmasta. Lisäksi lähes kahdessa kolmasosassa EAKR-hankkeista ja lähes kolmanneksessa ESR-hankkeista kestävä kehitys on huomioitu hankkeen toteutuksessa.
Valtioneuvosto asetti EAKR-hankkeille ohjelmakauden alussa kansalliseksi tavoitteeksi, että 25 % rahoituksesta tulee kohdistua vähähiilisyyttä edistäviin toimenpiteisiin, kun EU:n yleinen minimivaatimus oli 20 %. Ohjelmaan sisällytettiin kaksi EAKR:n vähähiilisyys-erityistavoitetta; pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen sekä uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen. Ohjelmakauden alkuvuosina tavoitteen saavuttaminen näytti haasteelliselta, mutta yleisen kiinnostuksen ja hankeosaamisen kasvaessa vähähiilisyyttä edistävien hankkeiden osuus kaikesta EAKR-rahoituksesta on tasaisesti noussut ollen vuodenvaihteessa varauksista laskettuna jo 26,8 % ja hankkeille suoritetuista maksatuksista laskettuna 23,8 %. Tällä hetkellä näyttääkin varsin todennäköiseltä, että asetettu kunnianhimoinen tavoite tullaan saavuttamaan ja ehkä hieman ylittämäänkin.
Uudella EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 ohjelmakaudella 30 % Suomen EAKR-rahoituksesta kohdistuu EU:n toimintapoliittiseen tavoitteeseen Vihreämpi ja vähähiilisempi Eurooppa. Lisäksi EAKR-toimenpiteiden rahoituksesta 35 % tulee kohdistua ilmastotoimenpiteisiin, mikä on siten viisi prosenttiyksikköä EU:n minimitasoa kunnianhimoisempi tavoite. Tämän lisäksi kaikki oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) rahoitettavat hankkeet katsotaan komission linjauksen mukaisesti täysimääräisesti ilmastotoimenpiteiksi.
Vuonna 2022 energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon käytetään 548 milj. euroa energiatukivaltuutta. Uusiutuvan energian tuotantotukeen arvioidaan käytettävän noin 309 milj. euroa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
||
32.01 | Hallinto | ||
---|---|---|---|
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 336,383 | 572,518 | |
32.20.41 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 160,000 | 546,280 | |
32.20.46 | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | - | 15,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 146,823 | 146,823 | |
32.30.42 | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 8,000 | 6,000 | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 65,000 | 65,000 | |
32.30.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 351,789 | 609,388 | |
32.40.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 1 000,000 | 1 000,000 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 945 125 | 0 | 12 802 | 0 | 5 046 | 962 973 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
38 207 | — | 320 | — | 909 | 39 436 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
194 857 | — | 6 566 | — | -243 | 201 180 |
03. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
267 929 | — | -764 | — | 3 460 | 270 625 |
04. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
32 845 | — | 228 | — | 700 | 33 773 |
05. | Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
108 763 | — | 523 | — | 3 160 | 112 446 |
06. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
18 928 | — | 168 | — | 0 | 19 096 |
07. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
12 936 | — | — | — | -2 700 | 10 236 |
08. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
22 495 | — | 610 | — | -240 | 22 865 |
09. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
8 586 | — | 73 | — | — | 8 659 |
10. | Digitalisaation kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
32 880 | — | 5 000 | — | — | 37 880 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) |
4 939 | — | — | — | — | 4 939 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
62 072 | — | — | — | — | 62 072 |
40. | Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille (siirtomääräraha 3 v) |
7 027 | — | — | — | — | 7 027 |
41. | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) |
6 100 | — | — | — | — | 6 100 |
49. | Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
101 503 | — | 78 | — | — | 101 581 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) |
1 322 | — | — | — | — | 1 322 |
51. | Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta (arviomääräraha) |
2 572 | — | — | — | — | 2 572 |
53. | Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
400 | — | — | — | — | 400 |
54. | Korvaukset matkustajille matkapakettien peruuntumisesta (arviomääräraha) |
3 000 | — | — | — | — | 3 000 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
17 714 | — | — | — | — | 17 714 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) |
50 | — | — | — | — | 50 |
20. | Uudistuminen ja vähähiilisyys | 1 310 458 | 0 | -142 761 | 0 | -296 030 | 871 667 |
20. | Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
4 420 | — | — | — | — | 4 420 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) |
475 550 | — | -20 650 | — | -36 550 | 418 350 |
41. | Energiatuki (arviomääräraha) |
230 560 | — | 0 | — | -111 480 | 119 080 |
43. | Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki (arviomääräraha) |
— | — | 87 000 | — | — | 87 000 |
45. | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) |
5 532 | — | — | — | — | 5 532 |
46. | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha) |
19 785 | — | — | — | — | 19 785 |
47. | Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
13 200 | — | 15 000 | — | -15 000 | 13 200 |
48. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) |
309 611 | — | -174 211 | — | -133 000 | 2 400 |
49. | InvestEU-ohjelman kansallinen rahoitusosuus (arviomääräraha) |
— | — | — | — | 0 | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) |
243 550 | — | -56 000 | — | — | 187 550 |
87. | Pääomalainat teollisuuden uudistumiseen ja yritysvetoisten liiketoimintaekosysteemien kehittämiseen (arviomääräraha) |
8 250 | — | 6 100 | — | — | 14 350 |
88. | Pääomasijoitus Ilmastorahasto Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | — | 0 | 0 |
30. | Työllisyys ja yrittäjyys | 808 909 | 0 | 22 590 | 0 | -12 891 | 818 608 |
31. | Ravitsemisyrittäjien tukeminen (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | — | — | 3 200 | 3 200 |
32. | Valtionavustus kunnille Ohjaamoiden monialaisuuden vahvistamiseen (siirtomääräraha 2 v) |
3 190 | — | — | — | — | 3 190 |
33. | Turveyrittäjien tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 0 | — | — | 0 |
34. | Valtion korvaukset kunnille työllisyyden edistämisen kuntakokeilun viivästymisestä (kiinteä määräraha) |
— | — | 4 450 | — | — | 4 450 |
40. | Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
38 420 | — | — | — | — | 38 420 |
41. | Valtionavustus Työkanava Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 10 000 | — | — | 10 000 |
42. | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) |
35 630 | 0 | — | — | -16 000 | 19 630 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) |
6 000 | — | — | — | — | 6 000 |
45. | Valtionavustus turvetuotantokoneiden romutukseen (siirtomääräraha 3 v) |
9 110 | — | -160 | — | — | 8 950 |
51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) |
284 526 | — | -1 700 | — | -1 591 | 281 235 |
52. | Palkkaturva (arviomääräraha) |
32 000 | — | — | — | — | 32 000 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) |
394 233 | — | 0 | — | — | 394 233 |
87. | Pääomasijoitus Työkanava Oy:lle (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | 10 000 | — | — | 10 000 |
95. | Vaikuttavuusinvestointien tuotonmaksu (arviomääräraha) |
5 800 | — | — | — | 1 500 | 7 300 |
40. | Yritysten erityisrahoitus | 312 863 | 200 000 | 105 000 | 0 | -100 000 | 517 863 |
41. | Avustus digitaaliseen lentopaikkatoimintaan (siirtomääräraha 3 v) |
2 500 | — | — | — | — | 2 500 |
42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) |
700 | — | — | — | — | 700 |
43. | Yritysten kustannustuki (siirtomääräraha 2 v) |
— | 200 000 | — | — | — | 200 000 |
44. | Tapahtumatakuu (arviomääräraha) |
100 | — | — | — | — | 100 |
45. | Kuljetusyritysten määräaikainen polttoainetuki (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | 75 000 | — | — | 75 000 |
47. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset ja korkotuet (arviomääräraha) |
196 979 | — | — | — | -100 000 | 96 979 |
48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) |
90 700 | — | — | — | — | 90 700 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) |
20 | — | — | — | — | 20 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) |
10 | — | — | — | — | 10 |
88. | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | — | 0 | 0 |
89. | Pääomasijoitus Business Finland Venture Capital Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) |
19 400 | — | 30 000 | — | — | 49 400 |
95. | Tuotonvaihtosopimus- ja suojausmenot (arviomääräraha) |
2 454 | — | — | — | — | 2 454 |
50. | Kotoutuminen ja kansainvälinen osaaminen | 165 179 | 0 | 0 | 0 | 0 | 165 179 |
03. | Kotoutumisen ja työvoiman maahanmuuton edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
8 491 | — | — | — | — | 8 491 |
30. | Valtion korvaukset kotouttamisesta (arviomääräraha) |
156 688 | — | — | — | — | 156 688 |
Yhteensä | 3 542 534 | 200 000 | -2 369 | 0 | -403 875 | 3 336 290 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 8 944 | 9 492 | 8 903 |