Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

51. Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 20 241 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan sekä kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti

2) vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annettavan lain mukaisen avustuksen maksamiseen

3) valtionavustuksen maksamiseen rautatieliikenteen ammattikoulutuksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin

4) Saimaan alueen luotsaukseen luotsauslain (940/2003) mukaisen luotsauksen hintatuen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan kohtien 1) ja 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.

Määrärahasta on varattu 1 500 000 euroa Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -hankkeelle (RRF pilari3) ja 2 500 000 euroa hankinta- ja konversiotukeen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittämiseen varattua määrärahaa saa käyttää enintään yhtä määräaikaista henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankinta- ja konversiotuki 6 000 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 100 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki 3 800 000
Yhteensä 20 241 000

Selvitysosa:Määrärahasta 4 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.

Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen liittyy elpymis- ja palautumissuunnitelman sisältämään investointikokonaisuuteen Kansainvälisen kasvun kärkialaohjelmat (RRF pilari3). Määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tuottavuuden kasvun tavoitetta. Investointikokonaisuuden tavoitteena on muun muassa luoda Suomeen useita yritysvetoisia kasvuekosysteemejä, joiden kohteena ovat kansainväliset kasvumarkkinat. Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemiä kehitetään myöntämällä toimialan yrityksille tukea sähköisen raskaan liikenteen hankkeisiin siten, että yrityksiltä edellytetään myös omarahoitusosuutta. Toimenpiteelle ei ole määritelty tavoitteita vihreästä tai digitaalisesta siirtymästä.

Määrärahan lisäyksen ja momentin perustelujen täydentämisen johdosta käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen.

Hankintatuki liittyy elpymis- ja palautumissuunnitelman investointikokonaisuuteen koronakriisistä kärsineet alat ja kansainvälisen kasvun kärjet (RRF pilari3). Toimenpiteellä edistetään siirtymää vaihtoehtoisiin, vähähiilisiä polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin ja tuodaan energiatehokkuushyötyjä liikenteeseen tukemalla vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja yleistymistä sekä niiden osuuden kasvua autokannassa. Liikenne- ja viestintävirasto myöntää tuet hakemuksesta. Toimenpide liittyy EU:n elpymisvälineen Suomen suunnitelman pilariin 3.

Tieliikenteen turvallisuustoiminnan määrärahalla edistetään tieliikenteen turvallisuutta koskevien liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Määräraha perustuu vakuutusyhtiöiltä kerättävään liikenneturvallisuusmaksuun, joka tuloutetaan momentille 11.19.05.

Hallitusohjelman mukaan kotimaan tieliikenteen päästöt tulee saada puolitettua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on kuvattu toimenpiteet, joilla tavoitteeseen päästään.

Rautatiealan koulutuksen määräraha on tarkoitettu rautatiealan toimijoista riippumattomalle ja laaja-alaista rautatiealan ammatillista koulutusta eri tehtäviin tarjoavalle oppilaitokselle tai osakeyhtiölle.

Luotsauslain mukaan Saimaan kanavalla ja Saimaan vesistöalueella peritään alennettuun yksikköhintaan perustuvaa luotsausmaksua. Alennettu yksikköhinta on enintään kaksi kolmasosaa varsinaisesta yksikköhinnasta. Tämän johdosta liiketaloudellisesti kannattamatonta Saimaan alueen lakisääteistä luotsausta varten on tarkoitus maksaa momentin mukaista hintatukea luotsauspalveluja tuottavalle yhtiölle. Luotsausmatkat ovat Saimaan alueella huomattavasti pidemmät kuin meriliikenteessä. Yleisen luotsausmaksun ja Saimaan luotsausmaksun välistä erotusta korvataan siten, että se on enintään Saimaan alueen (ml. kanava) alijäämän suuruinen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Hankinta- ja konversiotuki (RRF pilari3) 2 500
Konversiotuki -6 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen (RRF pilari3) 1 500
Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki (fossiilittoman liikenteen tiekartta) 1 500
Sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki (fossiilittoman liikenteen tiekartta) 2 000
Yhteensä 1 500

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 20 241 000
2021 III lisätalousarvio 26 650 000
2021 I lisätalousarvio 23 150 000
2021 talousarvio 18 741 000
2020 tilinpäätös 61 041 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Vuosina 2020 ja 2021 henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain (971/2017) mukaisen avustuksen maksamiseen budjetoitua määrärahaa saa käyttää myös kohdan 2) mukaisiin menoihin.

Selvitysosa:Päätösosa lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan kuudenneksi kappaleeksi.


2022 talousarvio 20 241 000
2021 IV lisätalousarvio 30 219 000
2021 III lisätalousarvio 26 650 000
2021 I lisätalousarvio 23 150 000
2021 talousarvio 18 741 000
2020 tilinpäätös 61 041 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)

Tieliikenteen turvallisuusmaksu. Momentin määrärahasta on tarkoitus käyttää tieliikenteen turvallisuustoimintaan 8,1 milj. euroa, jota rahoitetaan momentille 11.19.05 kertyneistä tieliikenteen liikenneturvallisuusmaksuista. Rahoitus vastaa kuluvan vuoden tasoa, mutta on 1 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2020, jolloin määrärahavajetta paikattiin tuntuvammin valtion talousarvion määrärahoilla.

Ennalta ehkäisevä liikenneturvallisuustyö on rahoitettu vuodesta 2017 lähtien vakuutusyhtiöiltä kerättävällä liikenneturvallisuusmaksulla, jota koskevan lain (471/2016) mukaan moottoriajoneuvojen liikennevakuutuksista kertyvästä maksutulosta ohjataan 1 prosentti tieliikenteen turvallisuuden edistämiseen. Saadun selvityksen mukaan liikennevakuutuksen maksutulos on lain voimaantulon jälkeen pienentynyt, ja se oli 718 milj. euroa vuonna 2020.

Hyväksyessään kuluvan vuoden talousarvion eduskunta edellytti, että tieliikenteen turvallisuustoiminnan kehittämistarpeet selvitetään ja huolehditaan siitä, että liikenneturvallisuustyön rahoituspohja varmistetaan pitkäjänteisesti kestävällä tavalla (VaVM 36/2020 vp — HE 146/2020 vp).

Valiokunta on tyytyväinen, että sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnistetty hanke, jonka tavoitteena on muuttaa liikenneturvallisuusmaksusta annettua lakia siten, että liikenneturvallisuusmaksun määrä nostettaisiin vastaamaan liikenneturvallisuustyöhön käytettävän rahoituksen tarvetta.

Valiokunta pitää rahoituspohjan vahvistamista välttämättömänä. On myös tärkeää, että liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteilla vuosia 2022—2026 koskeva liikenneturvallisuusstrategia, jonka tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kaikkien liikennemuotojen osalta. Tieliikenteen osalta tämä tavoite kytkeytyy erityisesti EU:n visioon, jonka päämääränä on vähentää tieliikennekuolemien määrä nollaan.

Valiokunta lisää momentille 500 000 euroa ennalta ehkäisevän liikenneturvallisuustyön lisäämiseen.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 20 741 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan sekä kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti

2) vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annettavan lain mukaisen avustuksen maksamiseen

3) valtionavustuksen maksamiseen rautatieliikenteen ammattikoulutuksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin

4) Saimaan alueen luotsaukseen luotsauslain (940/2003) mukaisen luotsauksen hintatuen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan kohtien 1) ja 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.

Määrärahasta on varattu 1 500 000 euroa Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -hankkeelle (RRF pilari3) ja 2 500 000 euroa hankinta- ja konversiotukeen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.

Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittämiseen varattua määrärahaa saa käyttää enintään yhtä määräaikaista henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Vuosina 2020 ja 2021 henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain (971/2017) mukaisen avustuksen maksamiseen budjetoitua määrärahaa saa käyttää myös kohdan 2) mukaisiin menoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankinta- ja konversiotuki 6 000 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 600 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki 3 800 000
Yhteensä 20 741 000

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 15 500 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankintatuki täyssähköhenkilöautoille sisältäen henkilöautojen etanoli- ja kaasukonversiotuet 9 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille 4 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille 5 000 000
Hankinta- ja konversiotuki (RRF pilari3) 2 500 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi (RRF pilari3) 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 600 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki 3 800 000
Yhteensä 36 241 000

Selvitysosa:Lisäyksestä 9 500 000 euroa aiheutuu hankintatuesta täyssähköautoille sisältäen konversiot, 3 000 000 euroa hankintatuesta sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille ja 3 000 000 euroa hankintatuesta sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille. Lisäykset liittyvät huoltovarmuutta ja vihreää siirtymää tukevaan kokonaisuuteen.


2022 II lisätalousarvio 15 500 000
2022 talousarvio 20 741 000
2021 tilinpäätös 98 760 000
2020 tilinpäätös 61 041 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2022 vp (21.6.2022)

Talousarvion mukaan määrärahaa saa käyttää luotsauslain (940/2003) mukaisen luotsauksen hintatuen maksamiseen Saimaan alueella. Luotsauslain 6 §:n 5 momentin mukaan luotsausyhtiölle korvataan alennetusta yksikköhinnasta aiheutuvat tulonmenetykset osin tai kokonaan. Koska vallitsevasta geopoliittisesta tilanteesta johtuen Saimaan kanavaa ei juurikaan käytetä, luotsauksesta vastaava yhtiö ei saa luotsauksesta tuloja eikä myöskään volyymiperusteista valtionavustusta kiinteiden kustannusten kattamiseen. Luotsausyhtiö joutuu kuitenkin ylläpitämään luotsausvalmiutta yhtiölle asetetun palveluvelvoitteen nojalla ja luotsausten uudelleenkäynnistymisen varalta.

Valiokunta ehdottaa momentin päätösosan muuttamista siten, että Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää myös luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin. Tuki perustuisi valtionavustuslakiin ja sen nojalla annettavaan valtioneuvoston asetukseen, jossa määritellään tarkemmat tukiehdot.

Muutoksella ei ole vaikutusta momentin määrärahaan.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 15 500 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankintatuki täyssähköhenkilöautoille sisältäen henkilöautojen etanoli- ja kaasukonversiotuet 9 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille 4 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille 5 000 000
Hankinta- ja konversiotuki (RRF pilari3) 2 500 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi (RRF pilari3) 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 600 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki ja luotsausvalmiuden ylläpito 3 800 000
Yhteensä 36 241 000

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 7 771 000 euroa.

Vuoden 2020 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 541 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten että, määrärahasta on varattu 1 500 000 euroa Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -hankkeelle (RRF pilari3).

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää tietoturvasetelinä maksettaviin valtionavustuksiin sekä pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden kansalliseen omarahoitukseen.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankintatuki täyssähköhenkilöautoille sisältäen henkilöautojen etanoli- ja kaasukonversiotuet 13 521 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille 4 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille 5 000 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi (RRF pilari3) 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 600 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki ja luotsausvalmiuden ylläpito 3 800 000
Tietoturvasetelinä maksettavat valtionavustukset 6 000 000
Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin 250 000
Yhteensä 44 012 000

Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 6 000 000 euroa aiheutuen siirrosta momentilta 31.01.02 tietoturvasetelinä maksettaviin valtionavustuksiin sekä 250 000 euroa siirrosta momentilta 31.01.02 pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden valtionavustuksina maksettavaan kansalliseen omarahoitukseen, 521 000 euroa peruutetun määrärahan täyssähköautojen hankintatukeen kohdennettavasta uudelleenbudjetoinnista ja 3 500 000 euroa määrärahan aikaistuksesta täyssähköautojen hankintatukeen vuodelta 2023.

Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 2 500 000 euroa vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien ajoneuvojen hankinta- ja konversiotuesta (RRF pilari 3) EU:n elpymis- ja palautumissuunnitelman päivityksestä johtuen.

Määrärahasiirtojen ja momentin perustelujen täydentämisen johdosta käyttösuunnitelmaan on lisätty kohdat Tietoturvasetelinä maksettavat valtionavustukset ja Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2022 IV lisätalousarvio 7 771 000
2022 II lisätalousarvio 15 500 000
2022 talousarvio 20 741 000
2021 tilinpäätös 98 760 000
2020 tilinpäätös 61 041 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 7 771 000 euroa.

Vuoden 2020 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 541 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten että, määrärahasta on varattu 1 500 000 euroa Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -hankkeelle (RRF pilari3).

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää tietoturvasetelinä maksettaviin valtionavustuksiin sekä pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden kansalliseen omarahoitukseen.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Hankintatuki täyssähköhenkilöautoille sisältäen henkilöautojen etanoli- ja kaasukonversiotuet 13 521 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille 4 500 000
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille 5 000 000
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemi (RRF pilari3) 1 500 000
Tieliikenteen turvallisuustoiminta 8 600 000
Rautatieliikenteen ammattikoulutus 841 000
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki ja luotsausvalmiuden ylläpito 3 800 000
Tietoturvasetelinä maksettavat valtionavustukset 6 000 000
Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin 250 000
Yhteensä 44 012 000