Talousarvioesitys 2022
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään 471 250 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 5 000 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 20 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 800 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 195 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 26 500 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 4 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Neuvoston päätös Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä on hyväksytty kaikissa jäsenvaltioissa ja päätös on tullut voimaan 1.6.2021.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 4 000 000 eurolla.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2022 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 | |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 16,7 | 10,4 | - |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020 | 2022 | 20,0 | 15,0 | 5,0 | - |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 15,0 | 8,0 | 7,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 10,0 | 4,0 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 3,0 | 9,0 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - | |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 | |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 30,0 | 27,0 | 5,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 76,0 | 14,0 | 43,5 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 25,5 | 20,0 | 9,5 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 27,0 | 6,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/ TA 2021 | 2022 | 195,0 | 165,0 | 20,0 | 10,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 35,0 | 216,5 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 6,0 | 25,0 | 106,5 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 35,0 | 35,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,0 | 0,5 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 0,9 | 1,3 | 2,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,2 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 2 067,4 | 723,3 | 471,3 | 881,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2022 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 463 100 | 351 950 | 219 000 | 309 988 | 1 344 038 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 1 055 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 4 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 4 000 |
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio | 1 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) | -4 000 |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Espoon kaupunkirata | 20 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 20 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 20 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) | 6 200 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 7 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 1 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 25 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | -24 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) | 11 000 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 9 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | -33 800 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 5 000 |
Muun kehittämisen hankesuunnittelu | 1 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -53 425 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen | 9 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 2 000 |
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu | -250 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 1 600 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 23 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) | 4 500 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | -4 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | -1 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 8 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) | -500 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 7 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | -8 400 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottorie TA 2018 | -20 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) | -6 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) | 5 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 5 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys, VII LTA 2020) | 600 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) | -5 600 |
Yhteensä | 39 525 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2022 talousarvio | 471 250 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 173 000 |
2021 talousarvio | 431 725 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille myönnetään 477 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 750 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen, päätösosan toisen kappaleen kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3) ja päätösosan valtuuskohdan taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan vastaavan taulukon.
Lisäys talousarvioesityksen 471 250 000 euroon nähden on 6 250 000 euroa, mistä 5 000 000 euroa aiheutuu Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeesta ja 1 250 000 euroa momentille 12.30.10 tuloutetusta CEF-tuesta, jota vastaava määräraha vapautuu hankkeesta Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu ja kohdennetaan muuhun kehittämisen hankesuunnitteluun.
Talousarvioesitykseen nähden Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet -taulukon kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre -hankkeen valtuutta on tarkistettu 1 200 000 eurolla 6 200 000 euroon, vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa -hankkeen valtuutta on tarkistettu 5 000 000 eurolla 25 000 000 euroon, Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 000 000 eurolla 210 000 000 euroon ja Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 200 000 eurolla 41 700 000 euroon.
Edellä mainittujen muutosten johdosta Hanke-erittely muuttuu seuraavaksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2022 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | - |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 10,8 | 10,4 | 5,9 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020/IV LTA 2021 | 2023 | 25,0 | 15,0 | 2,0 | 8,0 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 20,9 | 8,0 | 1,1 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 13,0 | 1,0 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,6 | 3,0 | 8,4 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021 | 2022 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 24,9 | 12,0 | 25,1 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 76,7 | 27,0 | 29,8 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 30,0 | 20,0 | 5,0 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 20,0 | 13,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/ TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 210,0 | 165,0 | 25,0 | 20,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 30,0 | 221,5 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 7,1 | 18,0 | 112,4 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 55,0 | 15,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 41,7 | 13,0 | 13,0 | 15,7 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 0,9 | 2,3 | 1,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 9,4 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 2 102,6 | 725,1 | 477,5 | 909,4 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 IV lisätalousarvio | 8 350 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 173 000 |
2021 talousarvio | 431 725 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)
Väyläverkon kehittämiseen osoitetaan ensi vuonna 478 milj. euroa, joka on noin 46 milj. euroa kuluvaa vuotta enemmän. Se on kuitenkin vähemmän kuin Liikenne12-suunnitelmassa, jossa kehittämishankkeiden määrärahatasoksi vuodelle 2022 esitettiin 546 milj. euroa.
Talousarvioesitykseen ei sisälly uusia kehittämishankkeita, mutta niitä on vireillä merkittävä määrä, yhteensä 34, joiden kokonaisvaltuudet ovat yli 2 mrd. euroa. Hankkeista ratahankkeita on 19 (valtuudet 1,3 mrd. euroa) ja tiehankkeita 12 (valtuudet 607 milj. euroa). Lisäksi käynnissä on kolme vesiväylähanketta, joiden valtuudet ovat yhteensä 136,7 milj. euroa. Valtaosa hankkeista valmistuu liikennekäyttöön vuosien 2022—2025 aikana.
Valiokunta on tyytyväinen Digirata-hankkeen etenemiseen, johon liittyvä myöntövaltuus on 130 milj. euroa ja jonka rahoitustarpeen arvioidaan olevan ensi vuonna 8 milj. euroa. Digirata-hankkeella korvataan vanhenevaa junien kulunvalvontajärjestelmää, mutta samalla sen avulla otetaan digitalisaation mahdollisuudet laajemmin käyttöön koko raideliikennejärjestelmän tehokkuuden ja turvallisuuden edistämiseksi.
Valiokunta pitää myös myönteisenä, että Liikenne12-suunnitelman ja siihen liittyvän investointiohjelman myötä väylähankkeisiin liittyvään päätöksentekoon on tulossa kauan kaivattua pitkäjänteisyyttä. Samalla on huolehdittava myös rahoituksen riittävyydestä, kuten eduskunta on edellyttänyt hyväksyessään liikennejärjestelmäsuunnitelmaa koskevan selonteon. Väyläverkon kehittämistarpeet huomioon ottaen on myös tärkeää arvioida uudelleen kevään 2021 kehysriihen linjausta, jossa kehittämishankemomentille kohdistettiin 110 milj. euron säästövelvoite vuodesta 2023 eteenpäin. Tämä heikentäisi Liikenne12-suunnitelman uskottavuutta ja vaikeuttaisi sen toimeenpanoa.
Valiokunta korostaa myös Liikenne12-suunnitelman jatkuvaa ja säännöllistä seurantaa, jotta esimerkiksi elinkeinoelämän muuttuviin tarpeisiin voidaan tarvittaessa reagoida nopeasti.
Valiokunta pitää tärkeänä, että rataverkkoa kehitetään kokonaisuutena ja että olemassa olevan rataverkon kunnossapito ja kehittäminen eivät vaarannu vireillä olevien suurten ratahankkeiden vuoksi. Etenkin pääradan liikennöitävyys on turvattava ja hyödynnettävä myös EU-rahoitusta varsinkin ratojen ydinverkon kiireellisen kohentamisen rahoittamiseksi. Hankehakuihin valmistauduttaessa on tarvittaessa varauduttava lisätalousarviomenettelyyn kansallisen rahoituksen varmistamiseksi.
Valiokunta painottaa muutoinkin EU-rahoituksen aktiivista hyödyntämistä, mikä edellyttää hankesuunnitelmien etenemistä niin, että Suomella on rahoitushakujen tahdissa kriteerit täyttäviä hankkeita. Keskeisin rahoitusinstrumentti on Verkkojen Eurooppa -väline, johon sisältyvää sotilaallisen liikkuvuuden (Military Mobility) rahoitusta tulee hyödyntää täysimääräisesti myös tiestön sekä maantiesiltojen rahoituksessa.
Valiokunta pitää perusteltuna linjausta, jonka mukaan uusien nopeiden ratayhteyksien suunnittelua pyritään vauhdittamaan hankeyhtiöiden kautta, ja että niiden rahoitus käsitellään erikseen liikennejärjestelmäsuunnitelman muusta rahoituksesta. Suuret ratahankkeet (Suomi-rata, Turun tunnin juna, Itäinen suunta) ovat kustannuksiltaan mittavia, ja pelkästään niiden suunnitteluvaihe kestää useita vuosia.
Hyöty-kustannussuhde. Valiokunta pitää keskeisenä, että rajalliset resurssit kohdistetaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kannalta tehokkaimmalla tavalla siten, että ne tukevat liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetettuja tavoitteita. Onkin tärkeää, että hankkeiden hyöty-kustannuslaskelmia on kehitetty ja niitä koskevaa ohjeistusta uusittu. Liikenne- ja viestintäministeriö on vuonna 2020 julkaissut Liikennejärjestelmän kehittämisen laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelukehikon. Kehikko tarkastelee kiinteistömarkkinoihin, työmarkkinoihin, kasautumiseen ja aluetalouteen liittyviä vaikutusketjuja, joita hankkeiden suorat liikennetaloudelliset vaikutukset käynnistävät. Jatkossa kehitetään myös systemaattista laskentaa sekä valtakunnallista liikenne-ennustemallijärjestelmää, joka parantaa mm. hankkeiden liikenteellistä arviointiperustaa.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään 477 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 750 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentilta vähennetään 15 556 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Vt 4 Kirri—Tikkakoski liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 143 600 000 euroa
2) Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 16 500 000 euroa
3) Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 26 500 000 euroa
4) Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 000 000 euroa
5) Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 58 500 000 euroa
6) Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 1 800 000 euroa
7) Saimaan kanavan vedenpinnan nosto liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 300 000 euroa
8) Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 3 400 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Vt 6 Korian kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 12 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 22 100 000 euroa aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavista määrärahatarpeista ja 700 000 euroa Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelun lopettamisesta sekä lisäyksenä 1 000 000 euroa hankkeen vt 6 Korian kohta menoina ja 6 244 000 euroa momentille 12.31.10 tuloutetuista CEF-tukihankkeiden maksatuksista ja joita vastaavasta määrärahasta 1 436 000 euroa kohdennetaan hankkeelle Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraide, 829 000 euroa hankkeelle Espoon kaupunkirata, 150 000 euroa hankkeelle Kouvola—Kotka/Hamina radan parantaminen, 41 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnitteluun ja 3 788 000 euroa aiemmin päätettyjen ratahankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavaan lisämäärärahatarpeeseen.
Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 4 600 000 eurolla 139 000 000 eurosta 143 600 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta rakentamisen riskien toteuduttua odotettua suurempana sekä muiden urakkaan liittyvien kustannusten noususta. Lisäksi kustannuksia on lisännyt Puolustusvoimien kanssa hankkeen aikana tarkentuneet toimenpiteet rakentamalla moottoritielle kaksi varalaskupaikkaa varusteineen ja laitteineen.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 15 000 000 eurosta 16 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 23 000 000 eurosta 26 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 10 500 000 eurosta 12 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu useista mahdollisesti toteutuvista kustannusriskeistä sekä kustannustason noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 55 000 000 eurosta 58 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu radan rakentamisen raaka-aineiden ja urakoiden nousseista hinnoista, alan valtakunnallisista resurssipuutteista ja haasteista saada kilpailevia tarjouksia urakoiden kilpailutuksessa.
Hankkeen valtuuttaa tarkistetaan 88 200 000 eurolla 90 000 000 eurosta 1 800 000 euroon, koska hankkeen edistämiselle ei ole tällä hetkellä edellytyksiä.
Hankkeen valtuuttaa tarkistetaan 4 700 000 eurolla 5 000 000 eurosta 300 000 euroon, koska hankkeen edistämiselle ei ole tällä hetkellä edellytyksiä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 400 000 eurolla 3 000 000 eurosta 3 400 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen alkuperäistä laajemmasta suunnittelutarpeesta, nousseesta suunnittelun kustannustasosta ja hankkeen aikataulumuutosten kustannusvaikutuksista. Lisäksi hankkeessa on ilmennyt tarve välttämättömille lisätöille, jotka tulee tehdä tarkoituksenmukaisen suunnittelukokonaisuus saavuttamiseksi.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään:
Vt 6 Korian kohta -hankkeessa valtatietä 6 parannetaan noin 2 km matkalla nykyisen tien länsipuolelle uudelle tielinjalle, joka soveltuu pääosin myöhemmin tehtävään laajempaan valtatien 6 parantamiseen sekä lisäksi Lahti—Kouvola radan ylittävä huonokuntoinen Korian ylikulkusilta uusitaan. Hankkeen tavoitteena on huonotasoinen tienkohta poistamalla parantaa oleellisesti pitkämatkaisten kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Hanke sisältyy Väyläviraston investointiohjelmaan ja valtatien palvelutasopuutteet on tunnistettu strategisessa tilannekuvassa. Hanke edistää osaltaan valtion selonteossa valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021—2032 esitettyjä tavoitteita.
Hankkeesta on laadittu hyöty-kustannusarviointi, jonka mukaan hyötykustannussuhde on 0,7. Hankkeella vähennetään myös siltojen korjausvelkaa. Merkittävimmät liikenteelliset hyödyt syntyvät tienkäyttäjien aikakustannussäästöistä.
2022 II lisätalousarvio | -15 556 000 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 tilinpäätös | 451 248 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2022 vp (21.6.2022)
Valiokunta pitää perusteltuna, että aiemmin päätetyt Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen sekä kanavan vedenpinnan nostoon tähtäävät investoinnit perutaan, koska hankkeiden edistämiselle ei ole tällä hetkellä edellytyksiä. Hankkeille osoitetusta yhteensä 95 milj. euron valtuudesta perutaan vielä sitomatta oleva 92,9 milj. euroa.
Valiokunta painottaa, että kanavaliikenteen päätyttyä on erittäin tärkeää löytää korvaavia reittejä tavaraliikenteelle ja vauhdittaa tie- ja rataverkolla tarvittavia kunnostus- ja kehittämistoimia. Saadun selvityksen mukaan kanavaliikenteen päättyminen merkitsee noin 1,3 milj. tonnin tavaramäärän siirtymistä tie- ja rautateille.
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentilta vähennetään 15 556 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Vt 4 Kirri—Tikkakoski liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 143 600 000 euroa
2) Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 16 500 000 euroa
3) Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 26 500 000 euroa
4) Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 000 000 euroa
5) Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 58 500 000 euroa
6) Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 1 800 000 euroa
7) Saimaan kanavan vedenpinnan nosto liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 300 000 euroa
8) Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 3 400 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Vt 6 Korian kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 12 000 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)
Momentilta vähennetään 3 768 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 17 000 000 euroa
2) Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 24 500 000 euroa
3) vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 31 000 000 euroa
4) vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 300 000 euroa
5) Laurila—Tornio—Haaparanta -rataosan sähköistäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 18 000 000 euroa
6) Joensuun ratapihan parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 83 000 000 euroa
7) Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 42 000 000 euroa
8) Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 64 000 000 euroa
9) Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 155 000 000 euroa
10) vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 50 000 000 euroa
11) Hailuodon kiinteä yhteys liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 106 000 000 euroa
12) Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset lukien enintään 6 800 000 euroa
13) Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 54 000 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 42 600 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 3 788 000 euroa vuoden 2022 toisen lisätalousarvion oikaisuna sekä lisäyksenä 20 000 euroa hankkeen Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt menoina.
Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 2 000 000 eurolla 15 000 000 eurosta 17 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 500 000 eurolla 19 000 000 eurosta 24 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu laajentuneesta ja tarkentuneesta hankesisällöstä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 6 000 000 eurolla 25 000 000 eurosta 31 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta ja suunnitteluvaiheeseen verrattuna lisääntyneistä pohjanvahvistusten määristä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 300 000 eurolla 7 000 000 eurosta 12 300 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu siitä, että alkuperäinen valtuus myönnettiin 15 vuotta vanhan tiesuunnitelman perusteella, jonka jälkeen tien kunto on heikentynyt ja vaatimukset ovat nousseet.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 8 000 000 eurolla 10 000 000 eurosta 18 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu ratasuunnitelmavaiheessa täsmentyneestä aiempaa korkeammasta kustannusarviosta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 9 000 000 eurolla 74 000 000 eurosta 83 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 12 000 000 eurolla 30 000 000 eurosta 42 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta ja tavaraliikenteen sujuvaan läpikulkuun tarvittavan vaihdeyhteyden rakentamisesta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 500 000 eurolla 58 500 000 eurosta 64 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 000 000 eurolla 150 000 000 eurosta 155 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 28 800 000 eurolla 21 200 000 eurosta 50 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu siitä, että alkuperäinen valtuus myönnettiin vanhenemisuhan alla olleen tiesuunnitelman perusteella. Liikennetekniset ratkaisut, hankkeen laajuus ja kustannusarviot eivät olleet enää ajan tasalla. Lisäsuunnittelun myötä hankkeen kustannusarvio on noussut. Lisäksi rakentamisen kustannustaso on noussut.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 10 000 000 eurolla 96 000 000 eurosta 106 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 800 000 eurolla 5 000 000 eurosta 6 800 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankekokonaisuuden tarkentumisesta, suunnittelutyön yleisestä kustannustason noususta sekä hankkeen aikana ilmenneiden lisäselvitysten tarpeesta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 20 250 000 eurolla 33 750 000 eurosta 54 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta sekä hankkeen sisällön tarkentumisesta ja laajentumisesta.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään:
Hankkeessa vt 9 liikennejärjestelyjä parannetaan, liikennettä sujuvoitetaan ja matka-aikoja lyhennetään sekä liikenneturvallisuutta parannetaan. Hankkeessa vt 9 ja st 562 nykyiset tasoliittymät korvataan eritasoliittymällä ja korvaavilla tieyhteyksillä. Valtatieosuus toteutetaan 2+2 -kaistaisena ja sille rakennetaan varalaskupaikka. Lisäksi parannetaan jalankulku- ja pyöräilyväyliä sekä tehdään yksityistiejärjestelyitä. Hanke tukee maankäytön kehittämistä suunnittelualueella.
2022 IV lisätalousarvio | -3 768 000 |
2022 II lisätalousarvio | -15 556 000 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 tilinpäätös | 451 248 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 30/2022 vp (22.11.2022)
Hallitus esittää 13:lle käynnissä olevalle väyläverkon kehittämishankkeelle pääosin kustannustason noususta aiheutuvia valtuuksien korotuksia. Valtuuksien korotukset ovat yhteensä 119,15 milj. euroa, mutta niistä aiheutuvat määrärahatarpeet kohdistuvat vasta myöhemmille vuosille.
Esitykseen sisältyy myös yksi uusi hanke, jossa on kysymys valtatien 9 parantamisesta ja Lentokentäntien (seututie 562) liikennejärjestelyistä Siilinjärvellä. Hankkeen valtuus on 42,6 milj. euroa, ja sille on haettu rahoitusta komission sotilaallisen liikkuvuuden rahastosta syksyn 2022 haun yhteydessä. Avustus voi olla enintään 50 prosenttia kokonaisrahoituksesta.
Valiokunta on tyytyväinen valtuuksien korotuksiin ja tarkennuksiin, joilla varmistetaan hankkeiden eteneminen. Mikäli kustannustaso säilyy jatkossakin korkealla, on tärkeää seurata ja arvioida hankkeiden valtuuksien ja määrärahojen riittävyyttä ja varmistaa hankkeiden eteneminen suunnitelmia vastaavalla tavalla.
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)
Momentilta vähennetään 3 768 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 17 000 000 euroa
2) Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 24 500 000 euroa
3) vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 31 000 000 euroa
4) vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 300 000 euroa
5) Laurila—Tornio—Haaparanta -rataosan sähköistäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 18 000 000 euroa
6) Joensuun ratapihan parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 83 000 000 euroa
7) Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 42 000 000 euroa
8) Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 64 000 000 euroa
9) Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 155 000 000 euroa
10) vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 50 000 000 euroa
11) Hailuodon kiinteä yhteys liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 106 000 000 euroa
12) Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset lukien enintään 6 800 000 euroa
13) Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 54 000 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 42 600 000 euroa.