Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto ja tutkimus
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maa- ja elintarviketalous
              44. Luonnonhaittakorvaukset
              47. Ruokaketjun kehittäminen
              62. Eräät valtionavut
         40. Luonnonvaratalous
         64. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

61. Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

 

I lisätalousarvioesitys HE 2/2022 vp (3.2.2022)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain (657/1966) 2 §:ssä tarkoitetun siirron maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha aiheutuu varautumisesta valtiontakauksista maatilojen maksuvalmiuslainoille annetun lain (232/2019) perusteella maatilatalouden kehittämisrahaston varoista myönnettävien uusien valtiontakausten takausvastuiden lisääntymiseen ja siitä mahdollisesti aiheutuviin takaustappioihin.


2022 I lisätalousarvio 8 000 000
2020 tilinpäätös 166 800 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 4/2022 vp (9.3.2022)

Valiokunta on erittäin huolissaan maatalouden kannattavuudesta. Tilanne on ollut heikko jo useita vuosia, mutta vuonna 2021 se kriisiytyi, kun kustannusten nousu yhdistyi alhaiseen satotasoon kuivan ja kuuman kesän seurauksena.

Keskeisin ongelma on merkittävästi kohonnut energian hinta ja sen myötä jopa kaksinkertaiseksi vuoden aikana nousseet lannoitteiden hinnat. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan maatilojen kustannusnousun arvioidaan olevan yhteensä noin 500 milj. euroa ja yrittäjätulon ennakoidaan laskevan viidenneksen vuonna 2021.

Koska kannattavuus on ollut jo pitkään vaatimatonta, maatilojen talouden puskurit ovat pienet. Yritysten maksuvaikeudet kasvavat kustannusten pysyessä korkealla ja uhkana on, että osa muutoin taloudellisesti kannattavasti toimivista maatiloista joutuu likviditeettiongelmiin. Tilanteella on vakavia vaikutuksia tuotannon jatkuvuuteen, jos tulevan kasvukauden tuotantopanoksia ei pystytä hankkimaan. Lisäksi erityisen vaikeassa asemassa ovat kotieläintilat, joiden oma rehuviljasato on jäänyt heikoksi ja tuotanto on suurelta osin ostopanosten varassa. Tuottajahinta ei kata kohonneita kustannuksia.

Valiokunta pitää myönteisenä, että valtiontakaukset maatilojen maksuvalmiuslainoille on otettu käyttöön vuoden 2022 alussa. Uusien valtion takaamien lainojen (40 milj. euroa) tappioriskin arvioidaan olevan noin 8 milj. euroa (20 prosenttia), joka esitetään lisättäväksi käsiteltävälle momentille. Tilanteen helpottamiseksi valiokunta pitää myös keskeisenä, että luottolaitokset tarjoavat aktiivisesti asiakkailleen mahdollisuutta valtiontakaukseen.

Valtiontakaus on konkreettinen apu ja nykytilanteessa erittäin tärkeä toimenpide. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nousi kuitenkin esiin, että suurimmilla tiloilla kustannusnousu on varovaisesti arvioiden 100 000—200 000 euroa. Tilakohtainen lainan enimmäismäärä on 62 500 euroa, joten nykyisen suuruinen valtiontakaus on riittämätön. Lisäksi maksuvalmiuslainaa tarvitsevien tilojen lukumäärä saattaa olla arvioitua (noin 800 tilaa) suurempi.

Valiokunta pitää näin ollen välttämättömänä myös muita nopeasti toteutettavia toimia akuutin kriisin ratkaisemiseksi, kuten kiinteistöveron vapautusta maatalouden tuotantorakennuksille. Pysyvä kannattavuuden kohentaminen edellyttää kuitenkin ennen kaikkea markkinatilanteen parantamista ja sitä kautta tuottajahinnan kohoamista. Keskeistä on mm., että Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä elintarvikemarkkinavaltuutettu seuraavat aktiivisesti markkinoiden toimivuutta ja reagoivat ripeästi häiriöihin ja markkina-aseman väärinkäyttöön. Reilut kauppatavat on saatava käyttöön, jotta tuottajan osuus lopputuotteen hinnasta kasvaa. Kannattavuuden parantaminen on ehto tuotannon jatkuvuudelle, huoltovarmuuden turvaamiselle ja ylipäätään kotimaisen ruokaketjun tulevaisuudelle.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 10/2022 vp (11.3.2022)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain (657/1966) 2 §:ssä tarkoitetun siirron maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 35 700 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 35 000 000 euroa liittyy huoltovarmuutta ja vihreää siirtymää tukevaan kokonaisuuteen, josta 28 000 000 euroa on tarkoitettu maatilojen energiantuotantoon ja käyttöön sekä muihin huoltovarmuuteen liittyviin investointeihin ja 7 000 000 eurolla mahdollistetaan maksuvalmiuslainojen voimassa olevan lainsäädännön mukaisen myöntövaltuuden täysimääräinen käyttö. Lisäyksestä 700 000 euroa on siirtoa momentilta 30.20.48 Peltopankki-pilotin toteuttamiseen maatilatalouden kehittämisrahastosta rahoitettavan tilusjärjestelytoiminnan maanostojen yhteydessä.


2022 II lisätalousarvio 35 700 000
2022 I lisätalousarvio 8 000 000
2020 tilinpäätös 166 800 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 35 700 000 euroa.