Talousarvioesitys 2022
01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 272 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin
2) vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaiseen apuun liittyvien siirtomenojen maksamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja
4) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
7) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen
8) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille
9) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Lisäksi virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virastolla on Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtäviä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.
Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuuden, toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden saavuttamista.
Viraston tunnusluvut
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Taloudellisuusindeksi (2019=100) | 110,7 | 100,5 | 101 |
Tuottavuusindeksi (2019=100) | 104,6 | 100,5 | 101 |
Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)
2020 tilinpäätös | 2021 arvio | 2022 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maatalous | 14 279 | 562 | 116 | 20 641 | 498 | 126 | 17 712 | 568 | 126 |
Maaseudun kehittäminen | 7 432 | 1 262 | 69 | 8 816 | 1 638 | 68 | 8 816 | 1 638 | 68 |
Metsätalous | 560 | 8 | 6 | 520 | 9 | 6 | 520 | 9 | 6 |
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous | 897 | 116 | 10 | 861 | 250 | 9 | 861 | 250 | 9 |
Elintarviketurvallisuuden valvonta | 24 900 | 14 438 | 242 | 29 126 | 14 894 | 233 | 26 874 | 14 898 | 226 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 9 997 | 387 | 114 | 10 583 | 339 | 115 | 10 583 | 389 | 115 |
— tieteellinen tutkimus | 275 | 112 | 1 | 146 | 57 | 2 | 146 | 117 | 2 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta | 9 571 | 2 668 | 65 | 11 788 | 2 714 | 78 | 10 888 | 2 714 | 78 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 12 094 | 1 005 | 136 | 12 585 | 1 131 | 126 | 12 235 | 1 131 | 126 |
— tieteellinen tutkimus | 1 025 | 397 | 10 | 1 186 | 375 | 12 | 1 186 | 375 | 12 |
Kasvintuotannon ja kasvinterveyden valvonta | 7 694 | 3 373 | 83 | 8 296 | 3 010 | 76 | 8 296 | 3 384 | 76 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 4 054 | 1 219 | 50 | 4 207 | 1 014 | 49 | 4 207 | 1 214 | 49 |
— tieteellinen tutkimus | 327 | 121 | 4 | 138 | 134 | 1 | 138 | 134 | 1 |
FEAD vähävaraisten apu | 4 457 | 4 371 | 4 | 4 339 | 4 258 | 4 | 125 | 125 | 2 |
Ulkoiset IT-palvelut | 3 331 | 2 159 | 43 | 2 789 | 2 652 | 46 | 3 389 | 2 352 | 46 |
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto | 598 | 4 | 6 | 598 | 4 | 6 | 598 | 4 | 6 |
Yhteensä | 101 491 | 32 202 | 959 | 116 619 | 32 977 | 957 | 106 574 | 29 302 | 948 |
1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)1)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 106 194 | 116 619 | 106 574 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 32 265 | 32 977 | 29 302 |
Nettomenot | 73 929 | 83 642 | 77 272 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 890 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 1212) |
1) Vuosi 2020 sisältää IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutuksen arvion 3 milj. euroa menoissa ja tuloissa.
2) Vuodelle 2021 siirtyneestä erästä tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan sidottu 6,6 milj. euroa.
Bruttomenot ovat yhteensä 106 574 000 euroa. Bruttotulot ovat yhteensä 29 302 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 800 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 24 396 000 euroa ja muita tuloja 4 106 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 557 | 20 666 | 20 666 |
— muut tuotot | 70 | - | - |
Tuotot yhteensä | 19 627 | 20 666 | 20 666 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 888 | 15 475 | 15 475 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 086 | 5 191 | 5 191 |
Kustannukset yhteensä | 21 974 | 20 666 | 20 666 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 347 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 89 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 944 | 3 730 | 3 730 |
— muut tuotot | 14 | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 958 | 3 730 | 3 730 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 298 | 3 198 | 3 198 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 293 | 1 532 | 1 532 |
Kustannukset yhteensä | 4 591 | 4 730 | 4 730 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 633 | -1 000 | -1 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 64 | 79 | 79 |
Hintatuki | 900 | 1 000 | 1 000 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % | 84 | 100 | 100 |
Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun toimiston toimintamenoihin varataan enintään 500 000 euroa.
Ruokavirasto toimii työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla olevan vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (vähävaraisten rahasto) hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten avun toimenpideohjelman toimeenpanoon henkilötyön osalta käytetään vähävaraisten rahaston teknistä apua ja varsinaiseen ruoan hankintaan, jakeluun ja varastointiin itse ohjelman rahoitusta. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 125 000 euroa ohjelmakauden sulkemisen hallinnoinnista ja toimeenpanosta johtuen.
Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteellisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 1 000 000 euroa.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 2 234 000 euroa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman teknisen avun määränä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettavat korvaukset maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Momentin määrärahassa on otettu huomioon harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian ja toimenpideohjelman edellyttämät resurssit harmaan talouden torjuntaan (HO 2019).
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 77 197 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 75 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP27 -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 350 |
CAP27 -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 6 950 |
Eläintautien torjuntaa edistävä tiedotus, koulutus ja varautuminen sekä rekisterien kehittäminen (HO 2019) | -295 |
Eläinten terveydenhallintahanke (ELTE) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -845 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 059 |
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmien kehittäminen (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -570 |
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmän kehittäminen (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 495 |
Koronavirustilanteen edellyttämät muutokset Ruokaviraston laboratoriossa ja lihantarkastuksessa, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -580 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 728 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 2 203 |
Tietojärjestelmien kehittäminen (HO 2019) | -3 250 |
Tietojärjestelmien ylläpito ja jatkuva kehittäminen | -3 200 |
Uuden metsitystukijärjestelmän tehtävien resurssointi (1 htv) (siirto momentilta 30.40.22) (HO 2019) | 75 |
Ympäristöterveydenhuollon valvontajärjestelmän kehittäminen (YTVK) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 343 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -364 |
Palkkausten tarkistukset | 373 |
Yhteensä | -6 370 |
2022 talousarvio | 77 272 000 |
2021 III lisätalousarvio | 1 144 000 |
2021 talousarvio | 83 642 000 |
2020 tilinpäätös | 77 161 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 360 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
10) ESR+ aineellisen avun toimeenpanoon liittyvien siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 10) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 10).
Lisäys talousarvioesityksen 77 272 000 euroon nähden on 2 088 000 euroa. Lisäyksestä 1 918 000 euroa on siirtoa momentilta 28.70.20 tietojärjestelmien kehittämiseen, mistä 1 418 000 euroa Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa -hankkeeseen ja 500 000 euroa Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen -hankkeeseen ja 170 000 euroa aiheutuu ESR+ aineellisen avun toimeenpanosta.
Ruokavirasto toimii Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) vähävaraisimmille suunnatun aineellisen avun välittävänä toimielimenä, työ- ja elinkeinoministeriön toimiessa hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten aineellisen avun toimenpiteen toimeenpanoon Ruokavirastossa käytetään toimintamenomäärärahoja. Varsinaiseen aineelliseen apuun ja siihen liittyviin tuensaajien hallintokustannuksiin käytetään Euroopan sosiaalirahaston ohjelmarahoitusta, jonka suuruudeksi arvioidaan 5 331 000 euroa. Tämä on huomioitu sekä bruttotuloissa että -menoissa.
2022 talousarvio | 79 360 000 |
2021 IV lisätalousarvio | 1 418 000 |
2021 III lisätalousarvio | 1 144 000 |
2021 talousarvio | 83 642 000 |
2020 tilinpäätös | 77 161 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)
Ruokaviraston toimintamenoiksi esitetään 79,4 milj. euroa, joka on 4,3 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2021 varsinaisessa talousarviossa. Suurin osa viraston toiminnasta on maksutonta. Maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 32 prosenttia menoista. Ruokavirastolla on ollut perustamisestaan lähtien (vuodesta 2019) mittava toiminnan ja talouden sopeuttamistarve, jota jatketaan järjestelmällisesti painottaen ennakointia, tehtävien priorisointia sekä pitkäjänteistä henkilöstö- ja talousresurssien suunnittelua.
ICT-menot.Valiokunta on huolissaan viraston tietojärjestelmien ylläpidon ja jatkuvan kehittämisen kustannusten kohoamisesta, joka aiheutuu laajenevasta tietojärjestelmäkokonaisuudesta sähköisine asiointipalveluineen. Viraston omana työnä tehtävän ylläpidon ja kehittämisen työmäärä on kasvanut 31 henkilötyövuodella ja ostokulut 6,7 milj. eurolla vuosina 2019—2022. Ylläpitokuluihin ei ole osoitettu pysyvää määrärahalisäystä. Lisäksi Ruokaviraston sähköisten asiointipalveluiden kehittämisestä ja käytöstä aiheutuvat hyödyt ja kustannussäästöt kohdistuvat vain pieneltä osin Ruokaviraston omaan toimintaan.
Elintarvikeketjun rikollisuuden torjunta. Valiokunta kiinnittää myös huomiota elintarvikeketjun rikollisuuden torjuntatyöhön. Elintarvikeketjun rikollisuus on maailmanlaajuinen ilmiö, jonka arvioidaan olevan noin 30 mrd. euroa vuodessa. Rikoksissa on lähes aina vaikuttimena taloudellinen hyöty, ja osassa rikoksista aiheutuu myös terveysvaaraa kuluttajille. Torjuntatyö on tärkeää kuluttajien suojelemiseksi ja harhaanjohtamisen ehkäisemiseksi sekä myös laillisesti toimivien yritysten suojelemiseksi epäterveeltä kilpailulta ja mainehaitoilta. Suomessa rikostapauksia tulee esiin viikoittain kasvavassa määrin. Yhä useammin tapaukset ovat monialaisia, mikä edellyttää viranomaiskentältä entistä tiiviimpää yhteistyötä. Ne saattavat olla niin ikään osa kansainvälistä rikoskokonaisuutta.
Etämyynnin valvonta.Myös etä- ja verkkokaupan myynnin valvonta on osa elintarvikeketjun viranomaisvalvontatyötä. Virastossa on havaittu, että kevyellä yhden henkilön suorittamalla manuaalisella etsinnällä löytyy päivässä helposti 20 verkkosivua, joilla tuotteita markkinoidaan määräysten vastaisesti. Ns. nettimönkijän käyttöönotto lisäisi todennäköisesti tapauksia merkittävästi.
Valiokunta pitää oikeansuuntaisena, että hallitus lisäsi elintarvikeketjun rikollisuuden torjunnan sekä etä- ja verkkokaupan valvonnan vahvistamiseen vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa 0,65 milj. euroa. Toimenpiteiden tulee olla tarpeeksi vahvoja, jotta Suomi välttyy rikollisen toiminnan aiheuttamilta mainehaitoilta ja taloudellisilta menetyksiltä. Tärkeää on myös huolehtia Ruokaviraston ICT-järjestelmien kehittämisen ja ylläpidon riittävästä resursoinnista.
Valiokunta ehdottaa seuraavan lausuman hyväksymistä:
Valiokunnan lausumaehdotus 5
Eduskunta edellyttää, että elintarvikeketjun rikollisuuden torjuntaan ja etämyynnin valvontaan Ruokavirastossa osoitetaan riittävät resurssit, jotta voidaan suojata laillisesti toimivia yrityksiä epäterveeltä kilpailulta sekä kuluttajia terveysvaaroilta ja harhaanjohtamiselta.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 360 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin
2) vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaiseen apuun liittyvien siirtomenojen maksamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja
4) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
7) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen
8) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille
9) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
10) ESR+ aineellisen avun toimeenpanoon liittyvien siirtomenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 5 647 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 3 500 000 euroa aiheutuu maatalouden huoltovarmuuspakettiin liittyvästä lisäyksestä Ruokaviraston tietojärjestelmiin, 522 000 euroa palkkausten tarkistuksista, 428 000 euroa koronavirustilanteen aiheuttamista lisäkuluista Ruokaviraston laboratoriossa ja lihantarkastuksessa, 547 000 euroa siirrosta momentilta 30.01.23 Ruokaviraston tietojärjestelmähankkeisiin, 350 000 euroa laitehankinnoista sekä 300 000 euroa EU:n kasvinterveyslainsäädännön toimeenpanon muuttumisesta pääosin kansallisesti rahoitettavaksi.
2022 II lisätalousarvio | 5 647 000 |
2022 talousarvio | 79 360 000 |
2021 tilinpäätös | 86 204 000 |
2020 tilinpäätös | 77 161 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 5 647 000 euroa.