Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto ja tutkimus
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maa- ja elintarviketalous
              44. Luonnonhaittakorvaukset
              47. Ruokaketjun kehittäminen
              62. Eräät valtionavut
         40. Luonnonvaratalous
         64. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 272 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin

2) vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaiseen apuun liittyvien siirtomenojen maksamiseen

3) enintään 1 000 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja

4) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin

5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

6) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

7) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen

8) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille

9) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Lisäksi virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virastolla on Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtäviä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.

Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuuden, toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden saavuttamista.

Viraston tunnusluvut

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Taloudellisuusindeksi (2019=100) 110,7 100,5 101
Tuottavuusindeksi (2019=100) 104,6 100,5 101

Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)

  2020 tilinpäätös 2021 arvio 2022 arvio
  Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv
                   
Maatalous 14 279 562 116 20 641 498 126 17 712 568 126
Maaseudun kehittäminen 7 432 1 262 69 8 816 1 638 68 8 816 1 638 68
Metsätalous 560 8 6 520 9 6 520 9 6
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous 897 116 10 861 250 9 861 250 9
Elintarviketurvallisuuden valvonta 24 900 14 438 242 29 126 14 894 233 26 874 14 898 226
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 9 997 387 114 10 583 339 115 10 583 389 115
— tieteellinen tutkimus 275 112 1 146 57 2 146 117 2
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta 9 571 2 668 65 11 788 2 714 78 10 888 2 714 78
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 12 094 1 005 136 12 585 1 131 126 12 235 1 131 126
— tieteellinen tutkimus 1 025 397 10 1 186 375 12 1 186 375 12
Kasvintuotannon ja kasvinterveyden valvonta 7 694 3 373 83 8 296 3 010 76 8 296 3 384 76
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 4 054 1 219 50 4 207 1 014 49 4 207 1 214 49
— tieteellinen tutkimus 327 121 4 138 134 1 138 134 1
FEAD vähävaraisten apu 4 457 4 371 4 4 339 4 258 4 125 125 2
Ulkoiset IT-palvelut 3 331 2 159 43 2 789 2 652 46 3 389 2 352 46
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto 598 4 6 598 4 6 598 4 6
Yhteensä 101 491 32 202 959 116 619 32 977 957 106 574 29 302 948

1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutusta.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)1)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Bruttomenot 106 194 116 619 106 574
Bruttotulot 32 265 32 977 29 302
Nettomenot 73 929 83 642 77 272
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 11 890    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 15 1212)    

1) Vuosi 2020 sisältää IT-asiantuntijapalveluiden läpilaskutuksen arvion 3 milj. euroa menoissa ja tuloissa.

2) Vuodelle 2021 siirtyneestä erästä tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan sidottu 6,6 milj. euroa.

Bruttomenot ovat yhteensä 106 574 000 euroa. Bruttotulot ovat yhteensä 29 302 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 800 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 24 396 000 euroa ja muita tuloja 4 106 000 euroa.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2020
toteutuma
2021
varsinainen
talousarvio
2022
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 19 557 20 666 20 666
— muut tuotot 70 - -
Tuotot yhteensä 19 627 20 666 20 666
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 14 888 15 475 15 475
— osuus yhteiskustannuksista 7 086 5 191 5 191
Kustannukset yhteensä 21 974 20 666 20 666
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 347 - -
Kustannusvastaavuus, % 89 100 100
       
Muut suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 2 944 3 730 3 730
— muut tuotot 14 - -
Tuotot yhteensä 2 958 3 730 3 730
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 3 298 3 198 3 198
— osuus yhteiskustannuksista 1 293 1 532 1 532
Kustannukset yhteensä 4 591 4 730 4 730
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -1 633 -1 000 -1 000
Kustannusvastaavuus, % 64 79 79
       
Hintatuki 900 1 000 1 000
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % 84 100 100

Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun toimiston toimintamenoihin varataan enintään 500 000 euroa.

Ruokavirasto toimii työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla olevan vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (vähävaraisten rahasto) hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten avun toimenpideohjelman toimeenpanoon henkilötyön osalta käytetään vähävaraisten rahaston teknistä apua ja varsinaiseen ruoan hankintaan, jakeluun ja varastointiin itse ohjelman rahoitusta. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 125 000 euroa ohjelmakauden sulkemisen hallinnoinnista ja toimeenpanosta johtuen.

Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteellisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 1 000 000 euroa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 2 234 000 euroa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman teknisen avun määränä.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettavat korvaukset maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Momentin määrärahassa on otettu huomioon harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian ja toimenpideohjelman edellyttämät resurssit harmaan talouden torjuntaan (HO 2019).

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 77 197 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 75 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
CAP27 -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -3 350
CAP27 -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) 6 950
Eläintautien torjuntaa edistävä tiedotus, koulutus ja varautuminen sekä rekisterien kehittäminen (HO 2019) -295
Eläinten terveydenhallintahanke (ELTE) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -845
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) 1 059
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmien kehittäminen (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -570
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmän kehittäminen (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) 495
Koronavirustilanteen edellyttämät muutokset Ruokaviraston laboratoriossa ja lihantarkastuksessa, kertaluonteisen lisäyksen poisto -580
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -3 728
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) 2 203
Tietojärjestelmien kehittäminen (HO 2019) -3 250
Tietojärjestelmien ylläpito ja jatkuva kehittäminen -3 200
Uuden metsitystukijärjestelmän tehtävien resurssointi (1 htv) (siirto momentilta 30.40.22) (HO 2019) 75
Ympäristöterveydenhuollon valvontajärjestelmän kehittäminen (YTVK) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) -1 343
JTS-miljardin tuottavuussäästö -364
Palkkausten tarkistukset 373
Yhteensä -6 370

2022 talousarvio 77 272 000
2021 III lisätalousarvio 1 144 000
2021 talousarvio 83 642 000
2020 tilinpäätös 77 161 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 360 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

10) ESR+ aineellisen avun toimeenpanoon liittyvien siirtomenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 10) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 10).

Lisäys talousarvioesityksen 77 272 000 euroon nähden on 2 088 000 euroa. Lisäyksestä 1 918 000 euroa on siirtoa momentilta 28.70.20 tietojärjestelmien kehittämiseen, mistä 1 418 000 euroa Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa -hankkeeseen ja 500 000 euroa Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen -hankkeeseen ja 170 000 euroa aiheutuu ESR+ aineellisen avun toimeenpanosta.

Ruokavirasto toimii Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) vähävaraisimmille suunnatun aineellisen avun välittävänä toimielimenä, työ- ja elinkeinoministeriön toimiessa hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten aineellisen avun toimenpiteen toimeenpanoon Ruokavirastossa käytetään toimintamenomäärärahoja. Varsinaiseen aineelliseen apuun ja siihen liittyviin tuensaajien hallintokustannuksiin käytetään Euroopan sosiaalirahaston ohjelmarahoitusta, jonka suuruudeksi arvioidaan 5 331 000 euroa. Tämä on huomioitu sekä bruttotuloissa että -menoissa.


2022 talousarvio 79 360 000
2021 IV lisätalousarvio 1 418 000
2021 III lisätalousarvio 1 144 000
2021 talousarvio 83 642 000
2020 tilinpäätös 77 161 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)

Ruokaviraston toimintamenoiksi esitetään 79,4 milj. euroa, joka on 4,3 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2021 varsinaisessa talousarviossa. Suurin osa viraston toiminnasta on maksutonta. Maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 32 prosenttia menoista. Ruokavirastolla on ollut perustamisestaan lähtien (vuodesta 2019) mittava toiminnan ja talouden sopeuttamistarve, jota jatketaan järjestelmällisesti painottaen ennakointia, tehtävien priorisointia sekä pitkäjänteistä henkilöstö- ja talousresurssien suunnittelua.

ICT-menot.Valiokunta on huolissaan viraston tietojärjestelmien ylläpidon ja jatkuvan kehittämisen kustannusten kohoamisesta, joka aiheutuu laajenevasta tietojärjestelmäkokonaisuudesta sähköisine asiointipalveluineen. Viraston omana työnä tehtävän ylläpidon ja kehittämisen työmäärä on kasvanut 31 henkilötyövuodella ja ostokulut 6,7 milj. eurolla vuosina 2019—2022. Ylläpitokuluihin ei ole osoitettu pysyvää määrärahalisäystä. Lisäksi Ruokaviraston sähköisten asiointipalveluiden kehittämisestä ja käytöstä aiheutuvat hyödyt ja kustannussäästöt kohdistuvat vain pieneltä osin Ruokaviraston omaan toimintaan.

Elintarvikeketjun rikollisuuden torjunta. Valiokunta kiinnittää myös huomiota elintarvikeketjun rikollisuuden torjuntatyöhön. Elintarvikeketjun rikollisuus on maailmanlaajuinen ilmiö, jonka arvioidaan olevan noin 30 mrd. euroa vuodessa. Rikoksissa on lähes aina vaikuttimena taloudellinen hyöty, ja osassa rikoksista aiheutuu myös terveysvaaraa kuluttajille. Torjuntatyö on tärkeää kuluttajien suojelemiseksi ja harhaanjohtamisen ehkäisemiseksi sekä myös laillisesti toimivien yritysten suojelemiseksi epäterveeltä kilpailulta ja mainehaitoilta. Suomessa rikostapauksia tulee esiin viikoittain kasvavassa määrin. Yhä useammin tapaukset ovat monialaisia, mikä edellyttää viranomaiskentältä entistä tiiviimpää yhteistyötä. Ne saattavat olla niin ikään osa kansainvälistä rikoskokonaisuutta.

Etämyynnin valvonta.Myös etä- ja verkkokaupan myynnin valvonta on osa elintarvikeketjun viranomaisvalvontatyötä. Virastossa on havaittu, että kevyellä yhden henkilön suorittamalla manuaalisella etsinnällä löytyy päivässä helposti 20 verkkosivua, joilla tuotteita markkinoidaan määräysten vastaisesti. Ns. nettimönkijän käyttöönotto lisäisi todennäköisesti tapauksia merkittävästi.

Valiokunta pitää oikeansuuntaisena, että hallitus lisäsi elintarvikeketjun rikollisuuden torjunnan sekä etä- ja verkkokaupan valvonnan vahvistamiseen vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa 0,65 milj. euroa. Toimenpiteiden tulee olla tarpeeksi vahvoja, jotta Suomi välttyy rikollisen toiminnan aiheuttamilta mainehaitoilta ja taloudellisilta menetyksiltä. Tärkeää on myös huolehtia Ruokaviraston ICT-järjestelmien kehittämisen ja ylläpidon riittävästä resursoinnista.

Valiokunta ehdottaa seuraavan lausuman hyväksymistä:

Valiokunnan lausumaehdotus 5

Eduskunta edellyttää, että elintarvikeketjun rikollisuuden torjuntaan ja etämyynnin valvontaan Ruokavirastossa osoitetaan riittävät resurssit, jotta voidaan suojata laillisesti toimivia yrityksiä epäterveeltä kilpailulta sekä kuluttajia terveysvaaroilta ja harhaanjohtamiselta.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 360 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin

2) vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaiseen apuun liittyvien siirtomenojen maksamiseen

3) enintään 1 000 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja

4) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin

5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

6) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

7) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen

8) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille

9) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

10) ESR+ aineellisen avun toimeenpanoon liittyvien siirtomenojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 5 647 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 3 500 000 euroa aiheutuu maatalouden huoltovarmuuspakettiin liittyvästä lisäyksestä Ruokaviraston tietojärjestelmiin, 522 000 euroa palkkausten tarkistuksista, 428 000 euroa koronavirustilanteen aiheuttamista lisäkuluista Ruokaviraston laboratoriossa ja lihantarkastuksessa, 547 000 euroa siirrosta momentilta 30.01.23 Ruokaviraston tietojärjestelmähankkeisiin, 350 000 euroa laitehankinnoista sekä 300 000 euroa EU:n kasvinterveyslainsäädännön toimeenpanon muuttumisesta pääosin kansallisesti rahoitettavaksi.


2022 II lisätalousarvio 5 647 000
2022 talousarvio 79 360 000
2021 tilinpäätös 86 204 000
2020 tilinpäätös 77 161 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 5 647 000 euroa.