Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2022

30. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sekä Helsingin kaupungin eräiden tehtävien rahoitus (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 47 146 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtionavustusten maksamiseen hyvinvointialueiden käynnistämisen ja toiminnan kustannuksiin sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin

2) valtionavustusten maksamiseen väliaikaisen HUS-valmisteluryhmän ja HUS-yhtymän valittujen toimielinten kustannuksiin

3) valtionavustusten maksamiseen Helsingin kaupungille eräiden sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksesta johtuvien tehtävien hoitamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa voidaan käyttää hyvinvointialueiden perustamiseen ja toimintaan sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin. Hallitus valmistelee sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistusta, jota koskeva hallituksen esitys (HE 241/2020 vp) on annettu eduskunnalle joulukuussa 2020.

Määräraha on luonteeltaan hyvinvointialueen toimintaan maksettavaa, valtionavustuslain (688/2001) 5 §:ssä tarkoitettua yleistä valtionavustusta. Yleisavustusta voidaan maksaa hyvinvointialueille voimaantulolain tultua voimaan valtiovarainministeriön päätöksen perusteella. Väliaikaisen HUS-valmisteluryhmän valtionrahoitus maksetaan HUS-sairaanhoitopiirille.

Hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin johtaa hyvinvointialueen toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelua ja käyttää sitä koskevaa päätösvaltaa sekä vastaa tehtäviinsä liittyvästä puhevallan käyttämisestä aluevaltuuston toimikauden alkuun asti. Väliaikainen HUS-valmisteluryhmän tehtävät eroavat hyvinvointialueen väliaikaisten valmisteluryhmien tehtävistä, koska ne liittyvät HUS-yhtymän perustamisen ja toiminnan käynnistämisen edellyttämien päätöksien valmisteluun.

Merkittävimmät kustannukset aiheutuvat väliaikaisiin valmistelutoimielimiin ja hyvinvointialueille sekä HUS-yhtymään palkattavasta henkilöstöstä, tiloista, toiminnasta sekä lakisääteisten tehtävien järjestämisestä. Määrärahatarve perustuu osittain edellisen vaalikauden maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelussa tuotettuihin laskelmiin ja suunnitelmiin sekä kuntien ja kuntayhtymien vastaavien toimintojen kustannuksiin.

Helsingin kaupungin on sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain 5 luvun mukaisesti eriytettävä kaupungin talousarviossa ja kirjanpidossa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen sen toimiessa hyvinvointialueen tehtävien järjestäjänä. Säännösten mukaisesti kaupungin on jaettava kirjanpidossa toiminnot kahteen eri kokonaisuuteen ja ratkaistava muun muassa kaupungin sisäisen laskutuksen toteutus sekä läpikäytävä konserniyhtiöt niin kutsuttujen alakonsernitilinpäätösten toteuttamisen kannalta sekä ratkaistava, miten konserniyhtiöt yhdistellään kirjanpidossa sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen toimintoihin sekä kaupungin muuhun toimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän valmistelun ja Helsingin kaupungin eräiden tehtävien rahoitus sote-uudistuksen täytäntöönpanoon 32 173
Yhteensä 32 173

Momentin nimike on muutettu.


2022 talousarvio 47 146 000
2021 III lisätalousarvio
2021 talousarvio 14 973 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)

Momentin määräraha on 47,1 milj. euroa, ja sitä voidaan käyttää mm. hyvinvointialueiden käynnistämisen sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin. Lisäksi hyvinvointialueille on varattu ICT-valmistelurahoitusta vuosille 2021—2025 yhteensä noin 440 milj. euroa, joka myönnetään erikseen haettavina valtionavustuksina.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa väliaikaisten toimielimien yleisavustusta on pidetty riittämättömänä ja arvioitu, ettei avustus kattaisi edes puolta niistä kustannuksista, jotka syntyvät väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtävistä ja hyvinvointialueen toiminnan käynnistämiseen valmistautumisesta. Alimitoitetun rahoituksen on arvioitu hidastavan uudistuksen valmistelua ja heikentävän käynnistymisvaiheen toimintojen jatkuvuutta.

Valiokunta pitää tärkeänä, että rahoituksen riittävyyttä seurataan. Samalla on kiinnitettävä huomiota myös kunnille aiheutuviin muutoskuluihin, sillä merkittävä osa tehtävien siirron valmistelun ja toteuttamisen muutoskuluista kohdistuu kuntiin. Kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen on nyt esitetty 2 milj. euron korotusta sote-uudistuksen valmisteluun osallistumiseen, mutta myös tämän määrärahan riittävyyttä on seurattava, sillä voimaanpanolaki (616/2021) velvoittaa kuntia muun muassa osallistumaan uudistuksen täytäntöönpanon valmisteluun ja tarvittavan virka-avun antamiseen. Valiokunta toteaa, että uudistuksen sujuvan käynnistymisen kannalta on tärkeää huolehtia siitä, että valmistelutoimet etenevät ensi vuoden aikana mahdollisimman tehokkaasti.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 47 146 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtionavustusten maksamiseen hyvinvointialueiden käynnistämisen ja toiminnan kustannuksiin sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin

2) valtionavustusten maksamiseen väliaikaisen HUS-valmisteluryhmän ja HUS-yhtymän valittujen toimielinten kustannuksiin

3) valtionavustusten maksamiseen Helsingin kaupungille eräiden sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksesta johtuvien tehtävien hoitamiseen.

 

I lisätalousarvioesitys HE 2/2022 vp (3.2.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 155 746 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen hyvinvointialueiden toiminnan, hallinnon ja päätöksenteon kannalta välttämättömien ICT-järjestelmien rakentamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että hyvinvointialueiden käynnistämisen ja toiminnan kustannuksiin sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin maksettavaa valtionavustusta saa käyttää myös hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 27 §:n 2 momentin mukaisesta valtuustoryhmän toiminnan tukemisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa:Lisäyksestä 147 170 000 euroa aiheutuu hyvinvointialueiden toiminnan, hallinnon ja päätöksenteon kannalta välttämättömien ICT-järjestelmien rakentamiseksi aiheutuvien kustannusten kattamiseen myönnettävistä valtionavustuksista aiheutuvista kustannuksista, 5 746 000 euroa valtuustoryhmien toiminnan tukemisesta aiheutuvista kustannuksista sekä 2 830 000 euroa momentilta 28.70.05 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetoinnista sote-uudistuksen täytäntöönpanoon.


2022 I lisätalousarvio 155 746 000
2022 talousarvio 47 146 000
2021 III lisätalousarvio
2021 talousarvio 14 973 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 4/2022 vp (9.3.2022)

Momentille ehdotetaan 155,7 milj. euron lisäystä, josta pääosa (147 milj. euroa) on tarkoitettu hyvinvointialueiden toiminnan, hallinnon ja päätöksenteon kannalta välttämättömien ICT-järjestelmien rakentamiseksi aiheutuviin kuluihin. Määrärahaa kohdennetaan myös muuhun hyvinvointialueiden valmistelurahoitukseen sekä myös valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen (5,7 milj. euroa). Kyse on osittain vuodelle 2023 varatun ICT-muutoskustannusten rahoituksen aikaistamisesta.

Valiokunta on tyytyväinen esitykseen ja toteaa, että lisärahoitus on välttämätön, jotta hyvinvointialueiden käynnistämisen valmistelu ja turvallinen järjestämisvastuun siirto voi toteutua vuoden 2023 alussa.

Valiokunta kiinnittää huomiota hyvinvointialueiden erilaisiin lähtökohtiin ICT-järjestelmien rakentamisessa. Ne alueet, joilla ei ole valmista integroitunutta sote-kuntayhtymää, tarvitsevat merkittävästi enemmän rahoitusta kuin alueet, joilla on pohjana esim. jo toimivan kuntayhtymän tai sairaanhoitopiirin tietojärjestelmiä. On siksi tärkeää, että rahoituksen määräytymisperusteissa otetaan huomioon alueiden erilaiset lähtökohdat ja tosiasialliset rahoitustarpeet.

Valiokunta painottaa, että sote-uudistuksesta aiheutuvia muutoskustannuksia ja niiden rahoitustarpeita on seurattava huolellisesti ja varauduttava lisäresurssien osoittamiseen julkisen talouden suunnitelmassa sekä talousarviovalmistelussa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 10/2022 vp (11.3.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 155 746 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen hyvinvointialueiden toiminnan, hallinnon ja päätöksenteon kannalta välttämättömien ICT-järjestelmien rakentamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että hyvinvointialueiden käynnistämisen ja toiminnan kustannuksiin sekä väliaikaisten valmistelutoimielinten kustannuksiin maksettavaa valtionavustusta saa käyttää myös hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 27 §:n 2 momentin mukaisesta valtuustoryhmän toiminnan tukemisesta aiheutuviin kustannuksiin.