Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2022

70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 5 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon

2) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen

3) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin

4) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan

5) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin

6) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin

7) meriveneiden hankintaan ja veneiden varustamiseen siltä osin kuin niitä ei makseta EU:lta saatavalla rahoituksella momentilta 26.01.26

8) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin

9) kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.

Selvitysosa:Momentin määrärahasta on tarkoitus käyttää ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin noin 2,8 milj. euroa sekä kevyen kaluston hankintoihin ja huoltoon 2,2 milj. euroa.


2022 talousarvio 5 000 000
2021 III lisätalousarvio 120 000 000
2021 talousarvio 5 000 000
2020 tilinpäätös 160 010 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)

Rajavartiolaitoksessa on käynnissä kahden ulkovartiolaivan hankinta, jonka kokonaiskustannuksen arvioidaan olevan 325 milj. euroa, kun siihen luetaan mukaan myös hankinnan suunnittelu (5 milj. euroa vuonna 2020).

Valiokunta on huolissaan siitä, että hankinnan hinta on noussut merkittävästi arvioitua suuremmaksi, kun vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa siihen myönnettiin 65 milj. euron lisärahoitus. Hinnan nousu johtuu ennen kaikkea pandemian aiheuttamasta raaka-aineiden ja laivakomponenttien markkinahintojen kohoamisesta, etenkin laivateräksen hinnan noususta (100 prosenttia alkuvuodesta 2020 kesään 2021), sekä telakoiden ja alihankkijoiden riskivarauksista vallitsevassa markkinatilanteessa. Hankinnan hintaan kohdistuu saadun selvityksen mukaan jatkossakin paineita johtuen mm. kehittyvästä energiatehokkaasta ja ympäristöystävällisestä teknologiasta sekä kybersuojauksesta.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että valtion isot hankinnat pystytään toteuttamaan parhaalla mahdollisella hankintaosaamisella ja hyödyntämään parhaita käytäntöjä sekä osaamista myös poikkihallinnollisesti.

Valiokunta nostaa lisäksi esiin, että kahden vanhentuvan valvontalentokoneen korvaaminen on edelleen ilman tilausvaltuutta ja rahoitusta. Hankinta on käynnistettävä siten, että uudet valvontakoneet ehditään saada käyttöön ennen nykyisten lentokoneiden elinkaaren päättymistä vuonna 2025.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon

2) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen

3) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin

4) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan

5) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin

6) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin

7) meriveneiden hankintaan ja veneiden varustamiseen siltä osin kuin niitä ei makseta EU:lta saatavalla rahoituksella momentilta 26.01.26

8) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin

9) kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.

 

I lisätalousarvioesitys HE 2/2022 vp (3.2.2022)

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaa koskevat sopimukset, joista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2022 ja vuoden 2022 jälkeen yhteensä enintään 320 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa myönnetty valtuus kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaan uusitaan, koska Rajavartiolaitoksesta riippumattomista syistä hankintasopimusta ei saatu allekirjoitettua vuoden 2021 aikana.

Momentille on myönnetty kahden uuden ulkovartiolaivan suunnittelua varten 5 milj. euroa vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa, sekä ulkovartiolaivojen hankintaan 120 milj. euroa vuoden 2020 seitsemännessä lisätalousarviossa, 120 milj. euroa vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa ja 65 milj. euroa vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa.

Valtuuden käytöstä arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuosina 2022—2026 yhteensä enintään 320 milj. euroa, josta enintään 15 milj. euroa vuonna 2026. Hankinnan kokonaiskustannuksien arvioidaan olevan enintään 325 milj. euroa, kun siihen luetaan mukaan myös vuonna 2020 myönnetty 5 milj. euron määräraha hankinnan suunnitteluun.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2022 I lisätalousarvio
2022 talousarvio 5 000 000
2021 IV lisätalousarvio 66 019 000
2021 III lisätalousarvio 120 000 000
2021 talousarvio 5 000 000
2020 tilinpäätös 160 010 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 10/2022 vp (11.3.2022)

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaa koskevat sopimukset, joista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2022 ja vuoden 2022 jälkeen yhteensä enintään 320 000 000 euroa.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Valtuus

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaa koskevat sopimukset, joista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2022 ja vuoden 2022 jälkeen yhteensä enintään 448 000 000 euroa.

Selvitysosa:Valtuuden 128 000 000 euron lisäys aiheutuu hankkeen kustannusarvion noususta.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2022 II lisätalousarvio
2022 I lisätalousarvio
2022 talousarvio 5 000 000
2021 tilinpäätös 191 019 000
2020 tilinpäätös 160 010 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2022 vp (21.6.2022)

Momentilla esitetään 128 milj. euron korotusta kahden uuden vartiolaivan hankintavaltuuteen, joka nousee siten 448 milj. euroon. Hankinnalla korvataan kolme vanhaa ulkovartiolaivaa. Tilausvaltuus hyväksyttiin vuoden 2021 neljännessä lisätalousarviossa, jolloin myös aiempaa kustannusarviota nostettiin 65 milj. eurolla. Kustannusarvioiden nopea kohoaminen aiheutuu pääosin koronapandemian ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan kiihdyttämästä raaka-aineiden ja komponenttien hintojen sekä telakoiden riskivarausten noususta.

Valiokunta pitää markkinatilannetta poikkeuksellisen vaikeana ja toteaa, että väistämätön hankintakustannusten nousu on katettava. Tarpeen on lisäksi tarkistaa alusten suorituskykyä vastaamaan muuttunutta turvallisuustilannetta. Valiokunta pitää niin ikään edelleen välttämättömänä (kuten VaVM 33/2021 vp — HE 146/2021 vp, HE 216/2021 vp), että valtion isot hankinnat pystytään toteuttamaan parhaalla mahdollisella hankintaosaamisella ja hyödyntämään parhaita käytäntöjä sekä osaamista myös poikkihallinnollisesti.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Valtuus

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaa koskevat sopimukset, joista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2022 ja vuoden 2022 jälkeen yhteensä enintään 448 000 000 euroa.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 6 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu itärajan esteen pilottihankkeesta.


2022 IV lisätalousarvio 6 000 000
2022 II lisätalousarvio
2022 I lisätalousarvio
2022 talousarvio 5 000 000
2021 tilinpäätös 191 019 000
2020 tilinpäätös 160 010 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 30/2022 vp (22.11.2022)

Momentille esitetään 6 milj. euroa itärajan esteen pilottihankkeeseen. Määrärahalla on tarkoitus rakentaa kolmen kilometrin pituinen pilottieste Kaakkois-Suomeen vuosina 2022—2023. Pilotin avulla on tarkoitus testata ja varmistaa hankkeen toteutusta, kuten suunnittelu- ja rakennustapaa, valvontajärjestelmien ja aidan integraatiota, porttiratkaisuja sekä budjetoinnin oikeellisuutta.

Hanketta on tarkoitus jatkaa vuodelle 2023 esitetyllä 139 milj. euron rahoituksella, jolla rakennettaisiin itärajan tärkeimmät kohdealueet vuosina 2023—2024. Hankkeen kolmannen vaiheen kohdealueiden rahoitus sekä koko aidan ylläpidon kustannukset sisällytettäisiin julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2024—2027. Yhteensä esteaita kattaisi noin 200 km itärajan kokonaispituudesta, joka on 1 340 km. Hankkeen investointikustannuksen arvioidaan alustavasti olevan 377 milj. euroa.

Valiokunta pitää saamansa selvityksen pohjalta esitettyä määrärahaa perusteltuna ja yhtyy Rajavartiolaitoksen arvioon, jonka mukaan esteaidan rakentaminen osalle itärajaa on tarpeellista muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi. Joissakin valiokunnan lausunnoissa kyseenalaistettiin esteaidan tarpeellisuus ja nostettiin esiin sen potentiaalisia haittavaikutuksia. Valiokunnan mielestä este kuitenkin tukee Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaa ja turvaamista itärajalla. Este on tarpeen erityisesti poikkeustilanteissa, joissa rajalla tapahtuisi välineellistettyä tai muutoin laajaa laitonta maahantuloa.

Valiokunta korostaa, että esteaidan rakentamisessa on tärkeä huolehtia maanomistajien oikeusturvan toteutumisesta. Esitetyllä määrärahalla onkin tarkoitus valmistella mm. toimintamalleja, joilla yksityisille maanomistajille aiheutuvat haitat ja vahingot saadaan selvitettyä ja korvattua joutuisasti. Valiokunta nostaa esiin myös maa-alueiden vaihtomahdollisuuden tarjoamisen maanomistajille ja korostaa, että kaikki vapaaehtoisuuteen perustuvat mallit edistävät hankkeen sujuvaa toteutusta.

Valiokunta pitää niin ikään tärkeänä ympäristövaikutusten arviointia ja on tyytyväinen siihen, että Rajavartiolaitos on jo käynnistänyt yhteistyön Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa ja hankkii ulkopuoliselta asiantuntijalta ympäristöselvityksen esteaidan vaikutuksista luontoon ja eläinten kulkuun. Tämän selvityksen ja Rajavartiolaitoksen suunnitelmien perusteella ELY-keskus päättää, kuuluuko hanke ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain piiriin. Valiokunnan asiantuntijakuulemisen perusteella esteaita ei ole yhtenäinen, joten eläimillä olisi mahdollisuus kulkea suunniteltujen porttien ja aukkojen kautta.

Saadun selvityksen perusteella valiokunta toteaa lisäksi, että rajaesteellä ei olisi olennaista vaikutusta turvapaikan hakemiseen. Kuten nykyisessäkin tilanteessa, itärajan kautta tapahtuva turvapaikkahakeminen tapahtuu virallisilla rajanylityspaikoilla, eikä rajaesteen rakentaminen muuta vallitsevaa tilannetta. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa arvioitiin, että joissain tapauksissa yhteys viranomaisiin ja sen myötä turvapaikan hakeminen voivat jopa nopeutua, kun rajanylitys on hallitumpaa ja mahdollisuudet laittomiin rajanylityksiin vähenevät. Toisaalta eräissä valiokunnan saamissa lausunnoissa korostettiin kuitenkin turvapaikan hakemisen tosiasiallista toteutumista ja nostettiin esiin tarve huolelliseen perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arviointiin, jota valiokunta kannattaa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 6 000 000 euroa.