Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
       12. Sekalaiset tulot
         23. Valtioneuvoston kanslia
         39. Muut sekalaiset tulot
       15. Lainat
     Määrärahat

Talousarvioesitys 2022

32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaPDF-versio

20. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tulot

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 3 044 000 euroa.

Selvitysosa:Tulot perustuvat suoritteisiin ja tuotteiden valvonnasta aiheutuneiden kustannusten korvauksiin, joista säädetään työ- ja elinkeinoministeriön asetuksessa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston maksullisista suoritteista (1391/2018), lakiin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005), kemikaalilakiin (599/2013), biosidivalmisteiden asettamisesta saataville markkinoilla ja niiden käytöstä annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EU) N:o 528/2012, lakiin kasvinsuojeluaineista (1563/2011), kasvinsuojeluaineiden markkinoille saattamisesta sekä neuvoston direktiivien 79/117/ETY ja 91/414/ETY kumoamisesta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 1107/2009, torjunta-aineiden enimmäismääristä kasvi- ja eläinperäisissä elintarvikkeissa ja rehuissa tai niiden pinnalla sekä neuvoston direktiivin 91/414/ETY muuttamisesta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 396/2005, pesuaineista annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 648/2004, valtioneuvoston asetuksessa (837/2005) mainittujen poikkeushakemusten käsittelyyn, kaivoslakiin (621/2011), mittauslaitelakiin (707/2011), lakiin jalometallituotteista (1029/2000), painelaitelakiin (1144/2016), sähköturvallisuuslakiin (1135/2016), hissiturvallisuuslakiin (1134/2016), lakiin vaarallisten aineiden kuljetuksesta (719/1994), konttilakiin (762/1998), ympäristönsuojelulakiin (527/2014), lakiin pelastustoimen laitteista (10/2007), kuluttajaturvallisuuslakiin (920/2011), lakiin tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista (1005/2008), lakiin vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa (387/2013), lakiin kosmeettisista valmisteista (492/2013), maankäyttö- ja rakennuslakiin (132/1999) sekä jätelakiin (646/2011).


2022 talousarvio 3 044 000
2021 talousarvio 2 650 000
2020 tilinpäätös 3 229 854

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 3 044 000 euroa.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 200 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu vihreän siirtymän lupamenettelyjen vauhdittamiseen liittyvistä tuloista.


2022 II lisätalousarvio 200 000
2022 talousarvio 3 044 000
2021 tilinpäätös 2 961 649
2020 tilinpäätös 3 229 854

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 200 000 euroa.

30. Siirrot valtion talousarvion ulkopuolisista rahastoista

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Huoltovarmuuskeskus voi jättää tulouttamatta vuodelta 2021 kertyneiden Fingrid Oy:n osakkeiden osingot valtion talousarvioon.

Selvitysosa:Huoltovarmuuskeskukselle on kertynyt Fingrid Oy:n osakeomistuksista osinkoja vuodelta 2021 yhteensä 23 257 500 euroa. Huoltovarmuuskeskukselle on aiheutunut merkittäviä taloudellisia kustannuksia ja toiminnan suuntaamista uudelleen Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan. Huoltovarmuuskeskukselle aiheutuu lisäksi noin kahdeksan miljoonan euron varastointikulut vuodessa seuraavien neljän vuoden ajan sosiaali- ja terveysministeriön koronapandemian aikana tekemiin tukipyyntöihin liittyvien suojavälinehankintojen varastoinnista. Huoltovarmuuskeskuksen rahoitusaseman vahvistamiseksi ja nopean reagointikyvyn säilyttämiseksi sen omistuksessa olevien Fingrid Oy:n osakkeiden osinkotuloa vuodelta 2021 ei siirrettäisi valtion talousarvioon vaan ne jäisivät Huoltovarmuusrahastoon.

Huoltovarmuuskeskuksen ja valtiovarainministeriön välinen vuonna 2015 voimaan tullut osakevaihtojärjestelyä koskeva hallinnointisopimus uudistetaan niin, että jatkossa osinkotulojen siirtäminen ei ole tarpeen. Huoltovarmuuskeskuksen Fingrid Oyj:n osakkeista saama vuosittainen osinko ja kiinteä osakkeiden määrä määritellään Gasumin edellisvuosien osinkotuottojen keskiarvon perusteella. Muu osa sopimukseen kuuluvista Fingridin osakkeista luovutetaan vastikkeetta Huoltovarmuuskeskuksen taseesta valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta annetun lain 4 §:n 1 momentin mukaisella menettelyllä valtiolle. Valtion puolesta valtiovarainministeriö ja Huoltovarmuuskeskus tekevät uuden sopimuksen osakkeiden luovuttamisesta.

Momentille ei edellä olevan johdosta arvioida kertyvän tuloa.


2022 IV lisätalousarvio

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Huoltovarmuuskeskus voi jättää tulouttamatta vuodelta 2021 kertyneiden Fingrid Oy:n osakkeiden osingot valtion talousarvioon.

31. Palkkaturvamaksujen palautukset

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 31 770 000 euroa.

Selvitysosa:Tulot ovat palkkaturvalain (866/1998) 31 §:n ja merimiesten palkkaturvalain (1108/2000) 29 §:n mukaisia työllisyysrahaston suorituksia sekä työnantajilta ja niiden konkurssipesiltä kyseisen vuoden aikana takaisin perittyjen saatavien pääomia. Palkkaturvalain ja merimiesten palkkaturvalain mukaiset menot 32 000 000 euroa on budjetoitu momentille 32.30.52.


2022 talousarvio 31 770 000
2021 talousarvio 31 770 000
2020 tilinpäätös 29 696 612

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 31 770 000 euroa.

50. EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muista koheesiopolitiikan rahastoista saatavat tulot

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 220 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Tulokertymä sisältää Euroopan komission maksamat Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) maksut EU:n ohjelmakauden 2014—2020 Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmaan sekä ohjelmakauden 2021—2027 Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelmaan maksettavat EAKR:n, ESR:n sekä Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) maksut.

Tulokertymä sisältää lisäksi Euroopan komission maksamat (EAKR) maksut EU:n ohjelmakauden 2014—2020 Suomen takausohjelmaan kasvuyritysten rahoituksen saatavuuden parantamiseksi sekä vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (FEAD) maksut Vähävaraisten avun toimenpideohjelmaan 2014—2020.

Tulot koostuvat Euroopan komission EU-ohjelmiin maksamista alku-, väli- ja loppumaksuista.

Tulojen arvioitu kertymä (euroa)

   
2014—2020  
EAKR 130 000 000
ESR 80 000 000
FEAD 1 000 000
   
2021—2027  
EAKR 4 000 000
ESR 3 000 000
JTF 2 000 000
Yhteensä 220 000 000

2022 talousarvio 220 000 000
2021 talousarvio 200 000 000
2020 tilinpäätös 209 556 431

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 220 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan suoriteperusteisena.

99. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan muut tulot

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 557 400 000 euroa.

Selvitysosa:Momentille kertyy tuloja Business Finland -viraston osallistumisesta eurooppalaisiin yhteistyöhankkeisiin sekä rahoituksen takaisinperinnöistä ja vahingonkorvauksista. Vastaavat menot on merkitty momentille 32.20.40.

Royalty-maksuista saatavat tulot perustuvat lakiin valtioneuvoston oikeudesta luovuttaa toisen omaksi valtion omistamia kivennäislöydöksiä sekä niiden hyväksikäyttöä varten tarvittavia maa-alueita (174/1940).

Palkkaturvapalautusten korot ovat palkkaturvalain (866/1998) 17 §:n ja merimiesten palkkaturvalain (1108/2000) 15 §:n mukaan palkkaturvana maksetuille määrille kertyviä korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentin mukaisia korkoja, jotka työnantaja tai tämän konkurssipesä on velvollinen maksamaan.

Korontasaustoiminnan korkohyvitykset liittyvät Suomen Vientiluotto Oy:n OECD-ehtoisten vienti- ja alusluottojen korontasaustoimintaan (1543/2011, 1137/1996).

Päästöoikeuksien huutokauppatulot perustuvat päästökauppalakiin (311/2011) sekä komission huutokauppa-asetukseen (EU) N:o 1031/2010.

Tulojen arvioitu kertymä (euroa)

   
Business Finland -viraston tulot 2 300 000
Royalty-tulot 6 500 000
Palkkaturvapalautusten korot 1 000 000
Korontasaustoiminnan korkohyvitykset 94 100 000
Päästöoikeuksien huutokauppatulot 453 000 000
Muut tulot 500 000
Yhteensä 557 400 000

2022 talousarvio 557 400 000
2021 talousarvio 311 900 000
2020 tilinpäätös 350 193 937

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 596 400 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.

Lisäys 39 000 000 euroa talousarvioesityksen 557 400 000 euroon nähden aiheutuu päästöoikeuden markkinahinta-arvion noususta.


2022 talousarvio 596 400 000
2021 IV lisätalousarvio 148 000 000
2021 talousarvio 311 900 000
2020 tilinpäätös 350 193 937

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille arvioidaan kertyvän 596 400 000 euroa.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 37 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu päästöoikeuden hinnan nousun myötä kohoavista päästöoikeuden huutokauppatuloista.


2022 IV lisätalousarvio 37 000 000
2022 talousarvio 596 400 000
2021 tilinpäätös 566 540 010
2020 tilinpäätös 350 193 937

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 37 000 000 euroa.