Talousarvioesitys 2022
01. Tupakkavero
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 1 212 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin tupakkaverosta (1470/1994). Lain mukaan savukkeista kannetaan yksikköperusteista veroa 7,95 senttiä kappaletta kohti ja arvoon perustuvaa veroa 52 % vähittäismyyntihinnasta laskettuna, kuitenkin vähintään 31,20 senttiä kappaletta kohti. Sikareista ja pikkusikareista kannetaan veroa 4,5 senttiä kappaleelta ja lisäksi 34 % vähittäismyyntihinnasta, kuitenkin vähintään 31 senttiä kappaleelta. Piippu- ja savuketupakasta veroa kannetaan 7,55 senttiä grammalta ja lisäksi 48 % vähittäismyyntihinnasta. Savukkeiksi käärittävästä hienoksi leikatusta tupakasta kannetaan veroa 5,25 senttiä grammalta ja lisäksi 52 % vähittäismyyntihinnasta, kuitenkin vähintään 19,45 senttiä grammalta. Muista tupakkaa sisältävistä tuotteista ja savukepaperista kannetaan veroa 60 % vähittäismyyntihinnasta. Sähkösavukenesteiden vero on 30 senttiä millilitralta.
Tupakkaveroa korotetaan pääministeri Marinin hallitusohjelman mukaisesti asteittain vuosina 2020—2023 yhteensä 200 milj. eurolla. Tuottotavoitteesta puolet toteutettiin vuosina 2020—2021 ja puolet toteutetaan vuosina 2022—2023. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen tupakkaveron korottamisesta yhteensä 117 milj. eurolla vuosina 2022 ja 2023.
Tupakkaveron kertymän arvioitu kehitys (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 talousarvio |
2022 esitys |
|
Savukkeet | 924 | 971 | 1 037 |
Muut tupakkatuotteet | 135 | 161 | 175 |
Yhteensä | 1 059 | 1 132 | 1 212 |
Tupakkaveroon ei kohdistu verotukia.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 32 milj. euron vähennyksen tupakkaveron tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 1 212 000 000 |
2021 talousarvio | 1 132 000 000 |
2020 tilinpäätös | 1 058 655 629 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 1 212 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
04. Alkoholijuomavero
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 1 540 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin alkoholi- ja alkoholijuomaverosta (1471/1994). Veron määrä on väkevien alkoholijuomien osalta 50,35 euroa litralta laskettuna sataprosenttisena alkoholina. Välituotteiden vero (21 tilavuusprosenttia) on vastaavasti 36,71 euroa ja viinien vero (12,5 tilavuusprosenttia) 33,68 euroa litralta laskettuna sataprosenttisena alkoholina. Oluen vero litrassa sataprosenttista alkoholia on 38,05 euroa.
Alkoholijuomien kulutusarviot perustuvat valtiovarainministeriön yhteistyössä eri toimijoiden kanssa laatimiin ennusteisiin alkoholin kulutuksesta.
Hallitus antaa eduskunnalle esityksen alkoholi- ja alkoholijuomaverolain muuttamisesta mietojen alkoholisten juomien osalta. Muutoksella ei arvioida olevan vaikutusta vuoden 2022 verotuottoon.
Alkoholijuomaveron verotuottoa pienentää pienpanimoiden veronhuojennus, jonka määrän arvioidaan olevan n. 15 milj. euroa vuonna 2022.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 127 milj. euron vähennyksen alkoholiveron tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 1 540 000 000 |
2021 talousarvio | 1 393 000 000 |
2020 tilinpäätös | 1 505 960 586 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 1 540 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
05. Virvoitusjuomavero
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 211 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin virvoitusjuomaverosta (1127/2010). Veroa kannetaan alkoholittomista tai vain vähän alkoholia sisältävistä juomista ja veron määrä on 13 senttiä litralta valmista juomaa sokerittomilla juomilla ja 32 senttiä litralta valmista juomaa sokeripitoisilla juomilla.
Verotukena momentin kertymää pienentää kliinisten ravintovalmisteiden, äidinmaidonkorvikkeiden ja vieroitusvalmisteiden, lastenruokien, laihdutusvalmisteiden ja ravintolisien vapautus verosta. Verotuen määrän arvioidaan olevan verotuottojen kannalta vähäinen.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 17 milj. euron vähennyksen virvoitusjuomaveron tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 211 000 000 |
2021 talousarvio | 182 000 000 |
2020 tilinpäätös | 209 249 981 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 211 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
07. Energiaverot
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 4 514 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta (1472/1994) sekä lakiin sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/1996).
Energiaverojen tuottoennusteessa hyödynnetään Teknologian tutkimuskeskus VTT:n laatimaa liikenteen kasvihuonekaasujen perusennustetta ja työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolla laadittavaa energiatasetta.
Energiaverojen veropohjien arvioitu kehitys (%)
2020 tilinpäätös |
2021 ennuste |
2022 ennuste |
|
Moottoribensiini | -5,6 | 0,1 | 0,8 |
Dieselöljy | 0,2 | -5,7 | 2,1 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.) | -4,6 | 8,5 | 0,6 |
Sähkö II (teollisuus, kasvihuoneet ja konesalit) | -7,2 | 1,5 | 2,2 |
Muut (mm. kevyt polttoöljy, raskas polttoöljy, maakaasu, kivihiili, polttoturve, nestekaasu) | -10,9 | 5,0 | -3,1 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi koskien turpeen, lämpöpumppujen ja konesalien, kierrätysteollisuuden ja kaasun verotusta. Turpeen verotukea ehdotetaan kasvatettavan laajentamalla turpeen verottoman käytön raja kaikille laitoksille ja korottamalla se 10 000 megawattituntiin. Lisäksi ehdotetaan polttoturpeen verotuksen lattiahintamekanismia.
Kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput, konesalit ja sähkökattilat ehdotetaan siirrettäväksi sähköveroluokkaan II. Myös kaukolämpöverkon ulkopuoliset konesalit, jotka täyttävät energiatehokkuus- ja energian hyödyntämiskriteerit, ja teollisen kokoluokan kiinteistökohtaiset lämpöpumput olisivat oikeutettuja alennettuun sähköveroon. Sähköveronalennus koskisi myös geotermisten lämpölaitosten kiertovesipumppuja. Lisäksi kierrätysteollisuus siirrettäisiin alempaan sähköveroluokkaan II ja kalankasvatus sisällytettäisiin maatalouden energiaveron palautukseen. Biokaasun liikennekäytölle ehdotetaan asetettavan vero.
Energiaverojen verotasoja
Verotaso v. 2021 (sis. huoltovarmuusmaksu) |
|
Moottoribensiini, snt/l | 75,96 |
Dieselöljy, snt/l | 59,48 |
Kevyt polttoöljy, snt/l | 30,23 |
Raskas polttoöljy, snt/kg | 30,54 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.), snt/kWh | 2,253 |
Sähkö II (teollisuus, kasvihuoneet ja konesalit), snt/kWh | 0,063 |
Kivihiili, €/t | 220,44 |
Maakaasu, €/MWh | 23,354 |
Nestekaasu, snt/kg | 31,49 |
Polttoturve, €/MWh | 5,70 |
Verokertymän arvioitu kehitys energiatuotteittain (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 talousarvio |
2022 esitys |
|
Moottoribensiini1) | 1 222 | 1 172 | 1 298 |
Diesel1) | 1 403 | 1 339 | 1 462 |
Sähkö | 1 127 | 866 | 941 |
Muut | 707 | 781 | 813 |
Yhteensä | 4 459 | 4 158 | 4 514 |
1) Sisältää korvaavat biopolttoaineet.
Energiaverotuloihin on tunnistettu kohdistuvan 16 verotukea. Verotuet muodostuvat alennetuista verokannoista ja verotuen määräksi on katsottu vertailutason ja alennetun verokannan mukainen erotus. Energiaverotuet eivät ole aina yhteismitallisia, mistä johtuen niiden summaamista tulee välttää. Vuosimuutos voi myös johtua monesta syystä, kuten verotason muutoksesta, volyymin muutoksesta tai vertailutason muutoksesta. Vertailutasoista ja verotukien laskennasta löytyy lisätietoa valtiovarainministeriön verkkosivuilta osoitteesta www.vm.fi/verotuet.
Energiaverotulomomentille kuuluvat verotuet (milj. euroa)
2020 | 2021 | 2022 | |
Dieselpolttoaineen alempi verokanta1) | 741 | 718 | 730 |
Parafiinisen dieselöljyn verotuki | 100 | 75 | 35 |
Raideliikenteen dieselmoottoreissa käytettävä kevyt polttoöljy | 16 | 16 | 16 |
Työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn normia alempi verokanta | 472 | 478 | 472 |
Turpeen alempi verokanta2) | 153 | 127 | 121 |
Turpeen verottoman käytön yläraja | 16 | 18 | 25 |
Puupohjaisten polttoaineiden verottomuus | 224 | 303 | 303 |
Jätteenpolton verottomuus | 47 | 63 | 63 |
CHP-laitosten verotuki | 141 | 136 | 130 |
Teollisuuden ja kasvihuoneiden sähkön alempi verokanta sekä lämpöpumppujen, konesalien ym. sähkön alempi verokanta | 553 | 804 | 835 |
Raideliikenteen sähkön verottomuus | 19 | 19 | 19 |
Liikenteessä käytetyn sähkön normia alempi verokanta | 5 | 7 | 9 |
Liikenteessä käytetyn maakaasun normia alempi verokanta | 11 | 14 | 12 |
Biokaasun verottomuus lämmityskäytössä | 2 | 4 | 4 |
1) Tämän verotuen osalta on otettava huomioon verosanktioksi luettava henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero.
2) Turpeen vero ei noudata nykyistä energiaveromallia.
Lisäksi energiaverotuiksi luetaan maatalouden energiaveronpalautus, jonka suuruudeksi arvioidaan n. 48 milj. euroa vuonna 2022, sekä energiaintensiivisten yritysten veronpalautus, jonka suuruudeksi arvioidaan n. 58 milj. euroa vuonna 2022. Edellä mainitut verotuet kuuluvat menomomentille 28.91.41 eivätkä siten vähennä energiaverojen tulomomentin verokertymää.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 398 milj. euron vähennyksen energiaverojen tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 4 514 000 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 000 000 |
2021 talousarvio | 4 158 000 000 |
2020 tilinpäätös | 4 459 053 143 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 4 506 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 8 000 000 euroa talousarvioesityksen 4 514 000 000 euroon nähden aiheutuu lämpöpumppujen ja konesalien sähköverotukseen sekä biokaasun verotukseen ehdotettujen lainsäädäntömuutosten ja niitä koskevien verotuottoarvioiden tarkentumisesta.
2022 talousarvio | 4 506 000 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 000 000 |
2021 talousarvio | 4 158 000 000 |
2020 tilinpäätös | 4 459 053 143 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 4 506 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentilta vähennetään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Tuloarvion muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 62 000 000 euroa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen alenemisen vuoksi ja 9 000 000 euroa kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavien lämpöpumppujen, konesalien ja sähkökattiloiden sekä eräiden muiden konesalien ja lämpöpumppujen sähköveronalennuksen voimaantulon viivästymisen vuoksi sekä vähennyksenä 73 000 000 euroa energiankulutuksen ennustetun alenemisen vuoksi.
Hallitus antaa eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta.
2022 II lisätalousarvio | -2 000 000 |
2022 talousarvio | 4 506 000 000 |
2021 tilinpäätös | 4 129 214 750 |
2020 tilinpäätös | 4 459 053 143 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentilta vähennetään 2 000 000 euroa.
08. Eräiden juomapakkausten valmistevero
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 16 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräiden juomapakkausten valmisteverosta (1037/2004). Alkoholijuomien, virvoitusjuomien, vesien ja eräiden muiden sellaisenaan juotavien juomien eri materiaalista valmistetut juomapakkaukset, lukuun ottamatta nestepakkauskartongista valmistettuja pakkauksia, ovat veronalaisia. Verosta vapaita puolestaan ovat juomapakkaukset, jotka ovat uudelleenkäytettäviä ja kuuluvat panttiin perustuvaan palautusjärjestelmään. Kertakäyttöisten, hyväksyttyyn palautusjärjestelmään kuulumattomien juomapakkausten vero on 51 senttiä litralta. Veronalaisten pakkausten määrän oletetaan säilyvän vuonna 2022 likimain vuoden 2021 tasolla.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyi vuoden 2021 alusta, mikä aiheutti kertaluonteisen n. 1 milj. euron vähennyksen juomapakkausveron tuottoon vuonna 2021.
2022 talousarvio | 16 000 000 |
2021 talousarvio | 15 000 000 |
2020 tilinpäätös | 16 150 649 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 16 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.