Talousarvioesitys 2022
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 10 946 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja kaksiportaisen veroasteikon mukaan maksettava pääomatulovero. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2019 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2022 verokertymästä perustuu vuosien 2020 ja 2021 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2020—2022. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2020 ja 2021 tehdyt ja vuodelle 2022 esitettävät muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2020 verotuksen valmistumisesta. Vuosien 2021 ja 2022 verokertymäennusteisiin liittyy merkittävää epävarmuutta johtuen covid-19-pandemian talousvaikutuksista, joiden ennustaminen on erittäin vaikeaa.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot, joiden arvioidaan kasvavan palkkatuloja nopeammin lähivuosina eläkkeelle siirtyvien määrän kasvaessa ja keskimääräisen eläketulon noustessa. Palkkatulojen arvioidaan supistuneen vuonna 2020 covid-19-kriisin seurauksena ja palaavan kasvu-uralle vuonna 2021. Palkkatulojen supistuminen jäi vuonna 2020 pandemian alkuvaiheessa arvioitua pienemmäksi, samoin kuin työttömyysetuuksien kasvu. Työttömyysturvaetuuksien arvioidaan kasvaneen huomattavasti vuonna 2020 ja supistuvan vuosina 2021 ja 2022. Pääomatulojen arvioidaan supistuneen vuonna 2020 ja palaavan kasvu-uralle vuosina 2021 ja 2022. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Näistä merkittävimpiä ovat osinkotulot sekä luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2020 ennuste milj. € |
% | 2021 ennuste milj. € |
% | 2022 ennuste milj. € |
% |
Ansiotulot, mistä | 139 911 | 1,8 | 144 824 | 3,5 | 149 666 | 3,3 |
— palkkatulot | 92 108 | -0,1 | 96 253 | 4,5 | 100 584 | 4,5 |
— eläketulot | 33 912 | 3,3 | 34 654 | 2,2 | 35 828 | 3,4 |
— työttömyysturvaetuudet | 4 918 | 39,0 | 4 644 | 5,6 | 3 714 | 20,0 |
Pääomatulot, mistä | 12 986 | -2,7 | 15 092 | 16,2 | 15 557 | 3,1 |
— luovutusvoitot | 4 865 | 15,6 | 5 565 | 14,4 | 5 754 | 3,4 |
— osinkotulot | 4 278 | -11,4 | 5 260 | 23,0 | 5 366 | 2,0 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi vuoden 2022 tuloveroasteikosta, tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta. Pääministeri Marinin hallituksen ohjelman mukaisesti ansiotuloveroperusteisiin ehdotetaan tehtäväksi ansiotasoindeksin muutosta vastaava indeksitarkistus. Kotitalousvähennystä korotetaan vuosina 2022 ja 2023 kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta. Lisäksi kotitalousvähennystä korotetaan öljylämmityksestä luopumisen osalta lämmitystapamuutosten tukemiseksi. Muutos on määräaikainen ja se on voimassa vuosina 2022—2027. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosille 2022—2025. Lisäksi asuntolainan korkovähennysoikeutta supistetaan hallitusohjelman mukaisesti. Vähennysoikeutta supistetaan vuosina 2021—2023 viisi prosenttiyksikköä vuodessa siten, että vuonna 2023 asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus poistuu kokonaan. Verotuksen maksujärjestelyjen huojentaminen vuosina 2020 ja 2021 siirtää verokertymää näiltä vuosilta vuodelle 2022. Muutosten vaikutus valtion ansio- ja pääomatuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa.
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2022 ja vuositasolla (milj. euroa)
Vaikutus verokertymään vuonna 2022 |
Vaikutus maksuunpantujen verojen määrään verovuositasolla | |
Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -270 | -295 |
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen | 6 | 7 |
Kotitalousvähennyksen korottaminen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta | -17 | -34 |
Kotitalousvähennyksen korottaminen öljylämmityksestä luopumisen osalta | -3 | -5 |
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamien | -4 | -4 |
Yhteensä | -288 | -331 |
— josta verotuottoa lisäävät | 6 | 7 |
— josta verotuottoa vähentävät | -294 | -338 |
Maksujärjestelyjen huojennuksen vaikutus kertymäaikatauluun | 23 | - |
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2019—2022 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
2019 toteutuma |
2020 ennuste |
2021 ennuste |
2022 ennuste |
|
Progressiivinen tulovero | 5 666 | 5 672 | 6 228 | 6 450 |
Pääomatulovero | 3 049 | 3 082 | 3 591 | 3 697 |
Yleisradiovero | 504 | 511 | 517 | 525 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2022 (milj. euroa)
Ansio- ja pääomatulovero | 10 001 |
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 420 |
Yleisradiovero | 525 |
Yhteensä | 10 946 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat yleensä suurelta osin pääomatuloennusteen epävarmuudesta sekä mahdollisista veronsaajien jako-osuuksien oikaisuista. Myös lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti, johtuen mm. aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2022 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat valmistuneen verotuksen mukaiset tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2019. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida. Vuoden 2022 ennusteessa, samoin kuin vuoden 2021 ennusteessa, merkittävin riski liittyy covid-19-kriisin vaikutusten arviointiin.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 51 verotukea, joista 38:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennykset, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 19,1 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 4,3 mrd. euroa) v. 2022. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 10 mrd. euroa.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien euromäärää kasvattaa vuonna 2022 kotitalousvähennyksen korottaminen ja työsuhdeautojen verotuen laajentaminen sekä työtulovähennyksen kasvattaminen ansiotuloverotuksen indeksitarkistuksen yhteydessä. Asuntolainan korkovähennyksen supistaminen pienentää verotukien euromäärää.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2020—2022 (milj. euroa, kaikki veronsaajat yhteensä)
2020 | 2021 | 2022 | |
Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 3 850 | 3 575 | 3 675 |
Työtulovähennys | 3 639 | 3 810 | 3 985 |
Kotitalousvähennys | 365 | 385 | 430 |
Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 205 | 190 | 195 |
Valtionverotuksen eläketulovähennys | 235 | 185 | 230 |
Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 75 | 60 | 60 |
Lapsilisien verovapaus | 490 | 490 | 490 |
Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 980 | 985 | 985 |
Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus | 52 | 25 | 15 |
Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 4 100 | 4 300 | 4 300 |
Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Muut | 3 213 | 3 272 | 3 212 |
Yhteensä | 18 704 | 18 777 | 19 077 |
2022 talousarvio | 10 946 000 000 |
2021 III lisätalousarvio | -107 000 000 |
2021 I lisätalousarvio | 207 000 000 |
2021 talousarvio | 9 712 000 000 |
2020 tilinpäätös | 9 317 154 368 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 10 944 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 2 000 000 euroa talousarvioesityksen 10 946 000 000 euroon nähden aiheutuu kotitalousvähennyksen korotusta koskevan vaikutusarvion päivittymisestä.
2022 talousarvio | 10 944 000 000 |
2021 IV lisätalousarvio | 1 204 000 000 |
2021 III lisätalousarvio | -107 000 000 |
2021 I lisätalousarvio | 207 000 000 |
2021 talousarvio | 9 712 000 000 |
2020 tilinpäätös | 9 317 154 368 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 10 944 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 211 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys johtuu alkuvuoden ennustettua suuremmista kertymistä, sekä kansaneläkeindeksin ylimääräisen indeksitarkistuksen arvioidusta verotuottoa alentavasta vaikutuksesta, mikä on arviolta 18 000 000 euroa vuonna 2022.
Hallitus on antanut eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi tuloverolain 93 §:n väliaikaisesta muuttamisesta, minkä johdosta verotuottoa vähentää lisäksi matkakuluvähennyksen tilapäinen korottaminen, jonka arvioitu verotuottoa alentava vaikutus on 31 000 000 euroa vuonna 2022.
2022 II lisätalousarvio | 211 000 000 |
2022 talousarvio | 10 944 000 000 |
2021 tilinpäätös | 11 342 834 388 |
2020 tilinpäätös | 9 317 154 368 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 211 000 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 1 061 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu valtion vuoden 2021 jako-osuuden oikaisusta sekä muista vuoden 2021 verotuksen valmistumiseen liittyvistä ennakkotiedoista, lähdeveroennusteen sekä ansio- ja pääomatuloveron veropohjaennusteen korotuksista sekä ennustettua positiivisemmista kertymätiedoista. Ennusteeseen liittyy epävarmuutta mm. lähdeverokertymää koskien.
2022 IV lisätalousarvio | 1 061 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | 211 000 000 |
2022 talousarvio | 10 944 000 000 |
2021 tilinpäätös | 11 342 834 388 |
2020 tilinpäätös | 9 317 154 368 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 1 061 000 000 euroa.