Statsbudgeten 2021
Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. För ordnandet av motion och idrott ansvarar i huvudsak organisationer som främjar motion och idrott.
Målet för idrottspolitiken är att öka befolkningens fysiska aktivitet och en motionsinriktad livsstil, främja etisk tävlings- och elitidrott, öka delaktigheten samt förbättra jämställdheten och likabehandlingen mellan könen. Grunden för en rörlig livsstil skapas i familjen, inom småbarnspedagogiken, i skolan o och inom idrottshobbyerna. Åtgärderna för främjande motion och idrott riktas till alla skeden av livet genom att man utvecklar motions- och idrottsförhållandena, främjar organisationernas verksamhetskulturer, stöder idrottsföreningarnas och idrottsorganisationernas verksamhet samt stöder elitidrotten. I synnerhet de individuella och samhälleliga utmaningar som beror på fysisk inaktivitet och ska bemötas genom att det riksomfattande programmet I rörelse (Liikkuvat) genomförs. Ledningen av och styrsystemen inom verksamhetsområdet för motion och idrott baserar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en kontinuerlig uppföljning och utvärdering av effekterna av de idrottspolitiska åtgärderna.
- — En livsstil som främjar motion och idrott, hälsa och välmående blir vanligare
- — Motion och idrott ökar delaktigheten och samhörigheten
- — Likvärdig och jämställd tillgång till idrott och motion
- — Den etiska grunden för motion och elitidrott stärks
- — Vår elitidrott är internationellt framgångsrik och nationellt uppskattad.
Riksomfattande och lokala förhållanden som möjliggör idrott och motion utvecklas systematiskt. När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar prioriteras i första hand byggande och renovering av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper.
Medborgarverksamheten inom motion och idrott är aktiv och engagerande.Lokal föreningsverksamhet och annan verksamhet som drivs av frivilligorganisationer inom motion och idrott samt motion med låg tröskel stöds. Fri utbildningsverksamhet vid idrottsutbildningscentren och utvecklandet av kvaliteten på denna verksamhet stöds. Idrottsorganisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang och idrottsorganisationers internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stärks.
En motionsinriktad livsstil och utövande av motion ökar i olika ålders- och befolkningsgrupper. Riksomfattande program för främjande av idrott och motion, dvs. programmen I rörelse Familjen i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse, Skolan i rörelse, Studier i rörelse, Vuxna i rörelse och Äldre i rörelse ) för främjande av en motionsinriktad livsstil i olika ålders- och befolkningsgrupper stöds. Sådana projekt för en motionsinriktad livsstil som stöder genomförandet av programmen I rörelse understöds. I synnerhet barns och ungas idkande av idrott och motion stöds. Jämställdheten mellan könen och likabehandlingen inom idrott och motion stärks.
Elitidrotten utvecklas för att förbättra de internationella framgångarna, det högklassiga kunnandet och idrottens status. Träningsförutsättningarna för talangfulla idrottare stöds, möjligheten att kombinera en idrottskarriär med studier utvecklas och uppkomsten av träningsmiljöer stöds. Ökat samarbete mellan olika grenar och grenförbundens möjligheter att främja framgångar inom elitidrotten inom den egna grenen stöds. Etiska åtgärder inom motion, idrott och elitidrott stärks genom understöd till verksamheten vid Finlands centrum för etik inom idrotten (FCEI).
Kunnandet inom och kunskapsbasen för branschen stärks och kunskapen utnyttjas effektivt i beslutsfattandet. Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds och utvecklas med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov. Anskaffningen och utnyttjandet av information stärks vid beredningen av understöden inom branschen. Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion. Ett system för bedömning av konsekvenserna av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas.
Motion och idrott får en större roll vid beslutsfattandet inom de olika förvaltningsområdena. Man säkerställer att främjandet av motion och idrott beaktas i kommunernas strategier och idrottspolitiska åtgärder. Med hjälp av i synnerhet Samordningsorganet för idrottspolitiken verkställs skrivningarna i den idrottspolitiska redogörelsen och regeringsprogrammet i anslutning till det förvaltningsövergripande gemensamma arbetet för att främja fysisk aktivitet och motion. Statens idrottsråd bedömer verkningarna av de åtgärder för främjande av motion och idrott som vidtas vid de olika ministerierna.
Nyckeltal för idrottspolitiken
2017 utfall |
2018 utfall |
2021 uppskattning |
|
Andel personer som motionerar eller idrottar i motions- och idrottsföreningar, %1) | |||
9—13-åringar | |||
— flickor | 64 | 66 | 66 |
— pojkar | 67 | 67 | 67 |
15-åringar | |||
— flickor | 44 | 41 | 41 |
— pojkar | 47 | 46 | 46 |
15—24-åringar | |||
— flickor | 27 | 26 | 26 |
— pojkar | 24 | 39 | 39 |
Andelen personer som motionerar eller idrottar regelbundet flera timmar per vecka, %2) | |||
20—54-åringar | 30 | 31 | 31 |
55—74-åringar | 15 | 17 | 17 |
Andel personer som motionerar i enlighet med motionsrekommendationerna, %3) | |||
9-åringar | |||
— flickor | 40 | 40 | 40 |
— pojkar | 44 | 52 | 52 |
11-åringar | |||
— flickor | 34 | 40 | 40 |
— pojkar | 47 | 46 | 46 |
13-åringar | |||
— flickor | 22 | 29 | 29 |
— pojkar | 32 | 35 | 35 |
15-åringar | |||
— flickor | 13 | 15 | 15 |
— pojkar | 23 | 23 | 23 |
Vuxna (över 18-åringar) | |||
— män | 39 | 39 | 39 |
— kvinnor | 34 | 34 | 34 |
Skolelever Medianresultat (min: sek.)av Move!-mätningarna, 20 meters löptest (beep-test) | |||
---|---|---|---|
11-åringar | |||
— flickor | 3 min 58 sek | 3 min 51 sek | 3 min 51 sek |
— pojkar | 4 min 35 sek | 4 min 26 sek | 4 min 26 sek |
15-åringar | |||
— flickor | 4 min 41 sek | 4 min 40 sek | 4 min 40 sek |
— pojkar | 5 min 55 sek | 6 min 06 sek | 6 min 06 sek |
Genomsnitt i Cooper-testet bland rekryter som inleder beväringstjänsten (meter)4) | 2 402 | 2 403 | 2 358 |
1) Resultaten för 2017 är en sammanfattande bedömning av undersökningen Barns och ungdomars motions- och idrottsvanor i Finland 2016 och av undersökningen om barns och ungas fritid 2015. Resultaten från år 2018 för 9–13-åringar och 15-åringar baserar sig på undersökningen Barns och ungdomars motions- och idrottsvanor i Finland 2018, på en kompletterande analys av materialet. Resultaten bland 15–24-åringar år 2018 baserar sig på undersökningen om barns och ungas fritid från år 2018, på en kompletterande analys av materialet (andelen personer som deltar åtminstone varje vecka i motions- eller idrottsföreningsverksamhet).
2) Undersökningarna Vuxenbefolkningens hälsa, välfärd och service ATH samt FinSote 2017–2018 (Institutet för hälsa och välfärd). ”Hur mycket rör du på dig och anstränger dig fysiskt under fritiden?” Andelen som svarade ”jag motionerar eller sportar aktivt flera timmar i veckan, t.ex. jogging, skidåkning, simning eller bollspel” (åldersgrupperna 20–54 år och 55–74 år).
3) Enligt rekommendationerna ska barn och unga (7–18-åringar) minst 1–2 timmar per dag utöva sådan motion som är mångsidig och lämplig med tanke på åldern. Stillasittande perioder på över två timmar bör undvikas. Siffrorna baserar sig på undersökningen Barns och ungdomars motions- och idrottsvanor i Finland år 2016 och 2018 (individens bedömning av motionsaktiviteten). När det gäller vuxenbefolkningen har man vid tolkningen av antalet personer som motionerar i enlighet med rekommendationerna använt UKK-institutets motionskaka. Uppgifterna baserar sig på undersökningen FinHälsa 2017 (personer som utövar uthållighets- och muskelkonditionsträning enligt rekommendationerna).
4) Statistik över löptestet för beväringar, 12 minuters Coopertest
(30.) Understöd till programmen Studier i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse och Vuxna i rörelse samt till anläggning av idrottsanläggningar (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2020 IV tilläggsb. | 6 815 000 |
2020 II tilläggsb. | 19 600 000 |
2020 budget | 8 000 000 |
2019 bokslut | 3 800 000 |
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av fostran inom motion och idrott (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 108 944 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd enligt idrottslagen (390/2015), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt enligt statsunderstödslagen (688/2001) till betalning av andra understöd avsedda för främjande av motion och idrott samt fysisk fostran
2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet
3) till ett belopp av högst 2 300 000 euro till betalning av träningsstipendier till idrottare
4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, etisk verksamhet och arbete mot dopning inom idrotten och elitidrotten, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning samt till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och finansiering av informationssystemprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten
5) till ett belopp av högst 400 000 euro till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö
6) till utgifter för statens idrottsråd
7) till ett belopp av högst 320 000 euro för pensioner enligt lagen om extra pension för idrottsutövare (1419/2014)
8) till omkostnader för regionförvaltningen för motion och idrott
9) till projektet för totalrenovering och modernisering av Olympiastadion
10) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken
11) till ett belopp av högst 30 000 euro till betalning av utmärkelsen Pro Idrott.
Det pris per enhet som används som grund för statsandelen för kommunens idrottsväsende är 12,00 euro per invånare.
Det maximala antalet studerandedygn som utgör grunden för statsandelen för riksomfattande idrottsutbildningscenter är 279 900 och det maximala antalet studerandedagar för regionala idrottsutbildningscenter 53 000. Oberoende av de nämnda antalen får anslaget användas för utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för regionala idrottsutbildningscenter är 16,60 euro per studerandedag.
Anslagen under punkterna 3 och 7 budgeteras enligt kontantprincipen.
Anslaget under punkt 7 får användas för beviljande av extra pension för idrottsutövare motsvarande högst 16 fulla pensioner. Pensionen enligt lagen om extra pension för idrottsutövare (1419/2014) uppgår till 1 375,84 euro per månad.
I fråga om de personer som avses i 10 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Lika tillgång till idrott och motion | 29 292 000 |
Understöd för byggande av idrottsanläggningar | 28 292 000 |
Likabehandling inom idrotten | 1 000 000 |
Deltagande i motion och idrott | 63 410 000 |
Medborgarverksamhet inom motion och idrott | 44 830 000 |
Elitidrott | 12 600 000 |
Stora motions- och idrottsevenemang | 1 600 000 |
Etisk verksamhet inom motion och idrott | 4 150 000 |
Internationellt samarbete | 230 000 |
Främjande av idrott och motion för hela befolkningen | 6 240 000 |
Kompetensen och kunskapsbasen inom motion och idrott | 10 002 000 |
Idrottsvetenskap och forskning | 3 730 000 |
Samfund inom forskning och utveckling samt för utbildningsverksamhet | 4 320 000 |
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott | 500 000 |
Statens idrottsråds verksamhet | 480 000 |
Undervisnings- och kulturministeriet | 972 000 |
Sammanlagt | 108 944 000 |
Det genomsnittliga pris per enhet, exklusive mervärdesskatt, för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 94,01 euro per studerandedygn och motsvarande genomsnittliga pris per enhet, inklusive mervärdesskatt, är 100,42 euro per studerandedygn. För statsandelar till de riksomfattande idrottsutbildningscentren beviljas 1 290 000 euro under moment 29.90.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effekterna av sänkningen av lotteriskatten | 11 778 |
Förändring av Veikkaus Ab:s avkastningsprognos för 2021 | -52 056 |
Nivåförändring | -1 472 |
Sammanlagt | -41 750 |
Anslaget står utanför ramen.
2021 budget | 108 944 000 |
2020 budget | 150 694 000 |
2019 bokslut | 154 028 306 |
52. Statsandel för idrottsutbildningscenter samt finansiering för kostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)
Under momentet beviljas 40 676 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (390/2015), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt enligt statsunderstödslagen (688/2001) till betalning av andra understöd för främjande av motion och idrott samt fysisk fostran
2) till ett belopp av högst 80 000 euro till Finlands Akademi för förvaltningskostnader i samband med utvärderingen av den idrottsvetenskapliga forskningen samt för betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke.
Det pris per enhet som används som grund för statsandelen för kommunens idrottsväsende är 12,00 euro per invånare.
Det maximala antalet studerandedygn som utgör grunden för statsandelen för riksomfattande idrottsutbildningscenter är 279 900 och det maximala antalet studerandedagar för regionala idrottsutbildningscenter 53 000. Oberoende av de nämnda antalen får anslaget användas för utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för regionala idrottsutbildningscenter är 16,60 euro per studerandedag.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Till understöd i form av studiesedlar till idrottsutbildningscentren, understöd enligt prövning och kvalitets- och utvecklingsprojekt | 300 000 |
Till understöd till motions- och fritidslokaler i idrottsutbildningscentren | 1 912 000 |
Till Finlands Akademi för förvaltningskostnader i samband med utvärderingen av den idrottsvetenskapliga forskningen | 80 000 |
Statsandelar för kommunernas idrotts- och motionsverksamhet | 19 586 000 |
Statsandelar till riksomfattande idrottsutbildningscenter | 18 226 000 |
Statsandelar för verksamheten vid regionala idrottsutbildningscenter | 572 000 |
Sammanlagt | 40 676 000 |
---|
Det genomsnittliga pris per enhet, exklusive mervärdesskatt, för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 94,11 euro per studerandedygn och motsvarande genomsnittliga pris per enhet, inklusive mervärdesskatt, är 100,53 euro per studerandedygn.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -100 |
Indexjustering av statsandelen (2,4 %) | 427 |
Justering av kostnadsnivån | 546 |
Kompensation med anledning av lägre intäktsföring av avkastningen av penningspelsverksamhet | 39 306 |
Nivåförändring | -1 500 |
Sammanlagt | 38 679 |
Momentets rubrik har ändrats.
2021 budget | 40 676 000 |
2020 budget | 1 997 000 |
2019 bokslut | 1 474 000 |
56. Främjande av idrott och elitidrott (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 200 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av den idrottspolitiska redogörelsen (SRR 6/2018 rd).
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Pilotförsök med motionsprojekt för äldre | 800 000 |
Effektiveringsunderstöd till idrottsgrenar, inkl. paraidrotten | 1 000 000 |
Höjning av föreningsstödet | 1 900 000 |
Idrottsakademier och träningscenter | 2 500 000 |
Sammanlagt | 6 200 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -500 |
Genomförande av den idrottspolitiska redogörelsen (regeringsprogr. 2019) | 1 400 |
Sammanlagt | 900 |
2021 budget | 6 200 000 |
2020 budget | 5 300 000 |