Statsbudgeten 2021
40. Högskoleundervisning och forskning
För Finlands Akademis forskningsprojekt, programvaru- och apparaturanskaffningar som hänför sig till forskningsfinansieringen, utvärderingar och av Akademin finansierat forskningsfrämjande, vilka finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53, får det 2021 ingås förbindelser till ett värde av 361 284 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 20 000 000 euro avsett för stärkandet av forskningsinfrastrukturerna, ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförandet av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (IKT), ett belopp på 50 000 000 euro avsett för stärkandet av universitetens profilering och ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för främjandet av forskning om klimatförändringen. Om en del av bevillningsfullmakten för 2020 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2021.
Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.
Förklaring:
- — Nivån på den finländska vetenskapen i internationell jämförelse och vetenskapens kunskaps- och kompetensgrund stärks och därigenom främjas en hållbar ekonomisk tillväxt och uppkomsten av nya arbetsplatser.
- — Tillgången till en högt utbildad och kompetent arbetskraft och forskarkår tryggas så att samhället, kulturen och arbetslivet kan förändras.
Yrkeshögskolorna, universiteten, Finlands Akademi, Riksarkivet, Institutet för de inhemska språken och Depåbiblioteket skapar förutsättningar för att stärka bildningen, den hållbara tillväxten och välfärden samt Finlands konkurrenskraft. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en jämlik och mångkulturell samhällsutveckling.
- — Genom vetenskapspolitik och åtgärder inom högskolorna främjar man uppkomsten av starka och nätverkande forsknings- och kompetenscenter, internationalisering och kontakter till globala nätverk av föregångare.
- — Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och nationella forskningsinfrastrukturer samt för sådan forskning och innovationsverksamhet som sammanför olika aktörer och branscher.
- — Högskolorna stöder växande forskningsområden och skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för forskning som siktar på den internationella toppen.
- — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande, inklusive kommersialisering och kompetensexport, främjas inom det offentliga beslutsfattandet och utvecklandet av näringslivet.
- — Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och med hjälp av digitaliseringen.
- — Öppen vetenskap och innovationsverksamhet främjas som ett samarbete mellan förvaltningsområdena och tillsammans med forskarsamhället.
- — Medie- och medborgarsynligheten samt vetenskapsfostran stärks inom den evidensbaserade kunskapen.
Yrkeshögskolorna och universiteten utvecklar själva sin verksamhet så att de är jämlika, tillgängliga, mångkulturella och attraktiva arbets- och lärmiljöer. Högskolorna leds väl, man satsar på välbefinnandet i arbetet och sörjer systematiskt för kompetensutvecklingen. Högskolorna främjar dessa mål också i samhället i stort. Högskolorna samarbetar på riksnivå för att bygga upp öppna, tillgängliga och flexibla studiemöjligheter. Högskolorna är studerandecentrerade och stöder kontinuerligt lärande i olika livssituationer så att arbetskarriärerna förlängs och det blir möjligt att kontinuerligt utveckla kompetensen.
- — Andelen högskoleutbildad arbetskraft ökas genom ett ökat utbud av högskoleutbildning, bättre genomströmning och utvecklande av flexibla studiemöjligheter.
- — Högskolorna förutser arbetskrafts- och utbildningsbehoven i samarbete med olika intressentgrupper.
- — För att samla kompetensen och avveckla oändamålsenliga och överlappande funktioner kommer högskolorna att fortsätta det operativa och strukturella utvecklandet inom och mellan de olika sektorerna.
- — Högskolorna profilerar sig inom sina egna starka områden, förtydligar och effektiviserar samarbetet och arbetsfördelningen både sinsemellan och med forskningsinstituten.
- — Högskolorna höjer kvaliteten på utbildningen genom att se över utbildningsinnehållet, undervisningsmetoderna, lärmiljöerna och lärarnas pedagogiska kompetens.
- — Högskolorna ökar möjligheterna till kontinuerligt lärande, gör handledningen av de studerande mångsidigare och ökar samarbetet med arbetslivet.
- — I högskolornas verksamhet betonas internationalisering och ett företagarmässigt tillvägagångssätt samt samhällsansvar och globalt ansvar.
Antal studerande vid yrkeshögskolor och universitet
2017 | 2018 | 2019 | 2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
|
Grundexamina vid yrkeshögskolor | |||||
---|---|---|---|---|---|
— studerande som inlett sina studier | 32 610 | 33 255 | 34 224 | 38 800 | 35 900 |
— avlagda examina | 23 166 | 24 504 | 24 315 | 24 500 | 24 600 |
— antal studerande | 127 728 | 127 032 | 126 276 | 131 500 | 132 500 |
Högre yrkeshögskoleexamina | |||||
— studerande som inlett sina studier | 4 962 | 5 226 | 5 331 | 7 000 | 7 000 |
— avlagda examina | 2 754 | 3 117 | 3 324 | 3 500 | 3 700 |
— antal studerande | 12 198 | 13 368 | 14 139 | 16 400 | 16 400 |
Grundexamina vid universitet1) | |||||
— nya studerande | 20 265 | 21 759 | 22 089 | 25 300 | 24 300 |
— avlagda lägre högskoleexamina | 13 893 | 13 461 | 13 413 | 13 800 | 14 200 |
— avlagda högre högskoleexamina | 14 910 | 15 162 | 16 098 | 16 200 | 16 300 |
— antal studerande | 133 608 | 134 085 | 134 340 | 138 000 | 140 000 |
Doktorsexamina vid universitet | 1 749 | 1 782 | 1 716 | 1 730 | 1 760 |
1) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina.
Andelen utgifter för forsknings-och utvecklingsverksamhet av bruttonationalprodukten (%)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
|
FoU-utgifternas andel av BNP (%) | 2,87 | 2,72 | 2,73 | 2,74 | 2,71 | . | . |
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)
Bevillningsfullmakt i enligt med budgeten | |||||||||
År | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
2013 | 302,6 | 0,7 | |||||||
2014 | 280,0 | 1,9 | 0,5 | ||||||
2015 | 318,8 | 15,6 | 3,6 | 0,5 | |||||
2016 | 338,4 | 54,8 | 16,2 | 3,3 | 0,5 | ||||
2017 | 348,3 | 87,2 | 56,4 | 18,1 | 3,5 | 0,5 | |||
2018 | 343,3 | 90,2 | 89,0 | 59,3 | 14,9 | 3,4 | 0,5 | ||
2019 | 368,4 | 80,6 | 95,5 | 98,8 | 66,1 | 16,0 | 4,8 | 0,5 | |
2020 | 438,11) | 45,6 | 114,8 | 106,8 | 85,3 | 61,1 | 19,7 | 5,0 | |
2021 | 361,3 | - | 19,2 | 81,8 | 95,4 | 87,1 | 58,2 | 17,5 | 2,9 |
Sammanlagt | 376,6 | 395,2 | 367,8 | 265,7 | 168,1 | 83,2 | 23,0 | 2,9 |
1) I talet ingår en fullmakt på 347,084 miljoner euro i budgeten för 2020, en fullmakt på 10 miljoner euro i den tredje tilläggsbudgeten och en fullmakt på 81 miljoner euro i den fjärde tilläggsbudgeten.
Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 10 000 000 euro för forskning som hänför sig till klimatförändringen och 5 000 000 euro som återbäring till undervisnings - och kulturministeriet av ett avdrag på 10 000 000 euro år 2020 för finansiering av den internationella forskningsinfrastrukturen EuroHPC och som avdrag 800 000 euro som en överföring till moment 29.40.01 för kostnader för programsamordning som en del av den tekniska kostnadsneutrala budgetändringen.
Från och med 2021 har den årliga procentfördelningen av anslagen ändrats så att den bättre motsvarar de faktiska kostnaderna för forskningsprojekten.
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 972 000 euro.
Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken. Akademin höjer genom konkurrens, forskningsfinansiering och vetenskapspolitisk verksamhet kvaliteten på och genomslaget av forskningen och stöder aktivt förnyelse inom vetenskapen. I anslutning till Finlands Akademi finns rådet för strategisk forskning. Förvaltningsämbetet för Akademin producerar rådets administrativa tjänster.
— Akademin producerar högklassigt och mångsidigt kunskapsbaserat material och analyser som gäller den forskning som görs i Finland och finländska forskningsorganisationer för ministerier, högskolor, forskningsinstitut och andra aktörer, för att användas för beslutsfattande inom vetenskapspolitiken
- — De som ansöker om forskningsfinansiering får aktuell information om Akademins finansieringsprinciper och finansieringsmöjligheter samt om beslutsfattandet.
— Akademin främjar tillgängligheten i fråga om materialet, metoderna och resultaten gällande forskningen i enlighet med principerna för öppen vetenskap
— Akademins verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv och beaktar de ramvillkor som fastställts för statens finansiella verksamhet.
- — Finlands Akademi utvecklar och leder sin arbetsgemenskap med målet att personalen ska ha god arbetsförmåga och arbetshälsa, sakkunskap, stark kompetens och utveckling av kompetensen, främja rörligheten samt förnya statens arbetsgivarbild.
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Akademins samarbetsförmåga (förfrågan till intressenter, max 4) | 3,01 | - | 3,10 | - |
Andelen referentgranskade publikationer som är öppna för allmänheten i Akademins projekt (%) | 33 | 51 | 80 | 85 |
Andelen kvinnor (%) av utvärderingens experter | 33 | 34 | 35 | 40 |
Verksamhetens resultat | ||||
Finansieringsverksamheten, behandlade ansökningar (st.) | 4 113 | 4 509 | 4 300 | 4 200 |
Finansieringsverksamhetens kostnadsandel av den beviljade finansieringen (%) | 2,3 | 2,3 | <3,5 | <3,5 |
Akademiprojektens handläggningskostnad (euro/ansökan) | 1 420 | 1 579 | 1 450 | 1 450 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,5 | 3,6 | >=3,6 | >=3,6 |
Årsverken | 132,5 | 135,2 | 142 | 138 |
För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under momenten 29.40.51, 29.40.53, 29.40.54 och 29.40.66.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 515 | 11 202 | 12 322 |
Bruttoinkomster | 444 | 400 | 350 |
Nettoutgifter | 12 071 | 10 802 | 11 972 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 719 | ||
— överförts till följande år | 6 190 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnader för programsamordning (överföring från moment 29.40.51) | 800 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 139 |
Lönejusteringar | 316 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | -29 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -56 |
Sammanlagt | 1 170 |
2021 budget | 11 972 000 |
2020 budget | 10 802 000 |
2019 bokslut | 11 542 000 |
02. Riksarkivets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 933 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Riksarkivets internationella samarbete
2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.
Förklaring:Riksarkivet är en sakkunnig- och serviceorganisation samt en infrastruktur för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad användbar form och så att det kan användas effektivt med tanke på kunderna. Riksarkivet har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och hålls tillgängliga, att stödja forskningen, att göra informationen mera tillgänglig samt att utveckla arkivfunktionen samtidigt som digitalisering främjas.
- — Riksarkivet effektiviserar sin verksamhet genom digitala verksamhetssätt.
- — Riksarkivets verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv och beaktar de ramvillkor som fastställts för statens finansiella verksamhet.
- — Riksarkivet utvecklar och leder sin arbetsgemenskap med målet att personalen ska ha god arbetsförmåga och arbetshälsa, sakkunskap, stark kompetens och utveckling av kompetensen, främja rörligheten samt förnya statens arbetsgivarbild.
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Det totala arkivmaterialet (hyllkilometer) | 221,7 | 220,3 | 226,9 | 231,9 |
Den totala mängden digitaliserat material (mn filer/år) | 74 | 80 | 114 | 151 |
Andelen e-tjänster av begärandena om information | 70 | 70 | 70 | 75 |
Verksamhetens resultat | ||||
Behandlade begäranden om information (st.) | 28 806 | 26 034 | 26 000 | 26 000 |
Användning av digitalt material på nätet (mn besök/år) | 1,6 | 1,9 | 1,9 | 2,0 |
Begäran om och intyg över offentligrättsliga uppgifter (euro/prestation) | - | 104 | 95 | 90 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,3 | 3,3 | >=3,7 | >=3,7 |
Årsverken | 203 | 207 | 225 | 222 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 069 | 20 236 | 21 133 |
Bruttoinkomster | 1 571 | 670 | 1 200 |
Nettoutgifter | 19 498 | 19 566 | 19 933 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 915 | ||
— överförts till följande år | 1 773 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 184 |
Lönejusteringar | 358 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | -20 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -55 |
Nivåförändring | -100 |
Sammanlagt | 367 |
2021 budget | 19 933 000 |
2020 budget | 19 566 000 |
2019 bokslut | 20 357 000 |
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 431 000 euro.
Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation vars verksamhet syftar till att öka kännedomen om de inhemska språken och deras betydelse i kulturen och samhället. Genom sin verksamhet skapar den förutsättningar för jämställdheten i Finland. Centret producerar tjänster och publikationer som främjar användningen och utvecklingen av finska och svenska. Centret erbjuder sina tjänster och sitt material öppet på webben och främjar öppenhet och digitalisering i fråga om information. Centret skapar förutsättningar för integration av invandrare genom att utarbeta ordböcker för invandrarspråken. Centrets verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv.
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
---|---|---|---|---|
Publikationer (viktat styckeantal) | 4 019 | 4 521 | 3 000 | 3 000 |
Språkrådgivning (svar), st. | 7 060 | 8 881 | 6 000 | 6 500 |
Antal besökare i nättjänsten (årligen) | 3 167 139 | 4 462 421 | 3 300 000 | 3 400 000 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,6 | 3,6 | 3,4 | 3,4 |
Årsverken | 78 | 75,9 | 77 | 77 |
För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslag under moment 29.40.53.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 806 | 1 532 | 4 881 |
Bruttoinkomster | 565 | 450 | 450 |
Nettoutgifter | 1 241 | 1 082 | 4 431 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 594 | ||
— överförts till följande år | 461 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Teknisk ändring | 2 |
Överföring från moment 29.40.51 med avdrag för motsvarande belopp från moment 29.40.53 | 3 300 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 25 |
Lönejusteringar | 82 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | -53 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -7 |
Sammanlagt | 3 349 |
2021 budget | 4 431 000 |
2020 budget | 1 082 000 |
2019 bokslut | 1 108 000 |
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 679 000 euro.
Förklaring:Depåbiblioteket minskar genom sin verksamhet de allmänna och vetenskapliga bibliotekens samlingsbehov och säkerställer att det material som ingår i samlingen finns tillgänglig för dem som behöver informationen. Depåbibliotekets verksamhet stöder främjandet av öppen vetenskap och utvecklandet av kunnandet i samhället som en del av forskningens infrastrukturer. Depåbibliotekets verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv.
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
---|---|---|---|---|
Mängd material som tagits emot (hyllmeter/år) | 3 007 | 3 205 | 3 500 | 3 500 |
Antal beställningar (st./år) | 97 386 | 76 080 | 90 000 | 92 000 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,9 | 3,9 | >=4 | >=4 |
Årsverken | 17,4 | 17,9 | 18 | 18 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 756 | 1 632 | 1 682 |
Bruttoinkomster | 0,4 | 3 | 3 |
Nettoutgifter | 1 755 | 1 629 | 1 679 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 96 | ||
— överförts till följande år | 6 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförhöjning | 118 |
Teknisk ändring | 2 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -91 |
Lönejusteringar | 30 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -9 |
Sammanlagt | 50 |
2021 budget | 1 679 000 |
2020 IV tilläggsb. | 81 000 |
2020 budget | 1 629 000 |
2019 bokslut | 1 665 000 |
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 24 919 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut
2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolor, forskningsinstitut och vetenskap samt till centraliserad finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen och av andra motsvarande gemensamma utgifter
3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid
5) till ett belopp av högst 400 000 euro för kostnader för genomförandet av en centraliserad offentlig elektronisk förvarings- och arkiveringstjänst
6) till ett belopp av högst 250 000 euro för kostnader för ett pilotprojekt för att göra inreseprocessen för internationella studerande smidigare.
Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. Åren 2017—2021 genomförs ett utvecklingsprogram för databaserad forskning som ska förbättra vetenskapens kvalitet, öka kunnandet och förbättra vetenskapens konkurrenskraft och med vars hjälp fördelarna med digitaliseringen kan uppnås.
De förbindelser och avtal som ingåtts före 2021 och som hänför sig till användningen av fullmakten föranleder staten utgifter på 3 000 000 euro år 2021.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet | 2 369 000 |
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen | 22 000 000 |
Utgifter för genomförandet av en centraliserad offentlig elektronisk förvarings- och arkiveringstjänst, SAPA (högst) | 300 000 |
Pilotprojekt för att göra inreseprocessen för internationella studerande smidigare (högst) | 250 000 |
Sammanlagt | 24 919 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Pilotprojekt för att göra inreseprocessen för internationella studerande smidigare | 250 |
Servicehelhet för elektronisk arkivering (SAPA) | -100 |
Tillägg av engångsnatur | -1 350 |
Utvecklingsprogram för databaserad forskning | -6 000 |
Återbetalning av avdrag av engångsnatur | 1 000 |
Sammanlagt | -6 200 |
2021 budget | 24 919 000 |
2020 IV tilläggsb. | 6 000 000 |
2020 budget | 31 119 000 |
2019 bokslut | 32 523 000 |
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 893 903 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering i enlighet med universitetslagen (558/2009) enligt följande:
1) 1 713 823 000 euro för universitetens basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder
2) 166 280 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) högst 13 800 000 euro för prövningsbaserad finansiering av universiteten.
Förklaring:Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (119/2019).
Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget i euro för varje universitet.
I anslaget under 3 punkten ingår 200 000 euro för att stärka forskningen i transportekonomi vid Aalto-universitetet.
I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.
Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 8 800, varav cirka 2 300 är gymnasieelever.
Universitetens kvantitativa mål
2015 utfall |
2017 utfall |
20191) utfall |
20212) |
|
Lägre högskoleexamina | 15 039 | 13 893 | 13 413 | 16 995 |
Högre högskoleexamina | 15 315 | 14 910 | 16 098 | 18 236 |
Doktorsexamina | 1 881 | 1 748 | 1 716 | 1 906 |
Vetenskapliga publikationer (jufo 2 och 3)/undervisnings- och forskningspersonal3) | 0,48 | 0,57 | 0,57 | 0,58 |
Andelen gemensamma, internationella publikationer av de vetenskapliga publikationerna (jufo 1—3), % | 47,0 | 49,0 | 50,0 | 52,0 |
Andelen studerande som avlagt examen inom målsatt tid (7 år) av dem som inlett studier, %4) | 49,8 | 51,6 | 52,5 | 55,0 |
Andelen som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % | 41,6 | 43,3 | 43,9 | 45,0 |
1) Antal examina utfall, i övrigt uppskattning
2) I fråga om målen för examina är siffran för år 2021 det genomsnittliga målet för åren 2021—2024.
3) Publikationsforumet är ett klassificeringssystem som stöder kvalitetsbedömningen av vetenskaplig publikationsverksamhet. I klassificeringen som består av tre nivåer placeras de centrala utländska och inhemska publiceringskanalerna mellan basnivån (1) och den högsta nivån (3).
4) Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 713 823 000 |
— Nationalbiblioteket | 19 000 000 |
— Övningsskolor | 49 204 000 |
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 645 619 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som universiteten föranleds | 166 280 000 |
— Uppskattning av moms-kompensationen år 2021 | 159 389 000 |
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2019 och utfallet | 6 891 000 |
Prövningsbaserad finansiering av universiteten (högst) enligt universitetslagen (558/2009) | 13 800 000 |
Sammanlagt | 1 893 903 000 |
---|
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 607 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.20.35.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Precisering av moms-kompensationen | -12 181 |
Stärkande av forskningen i transportekonomi (överföring från moment 31.01.01) | 200 |
Tillägg av engångsnatur | -2 000 |
Universitetsindex (2,0 %) | 33 675 |
Sammanlagt | 19 694 |
2021 budget | 1 893 903 000 |
2020 IV tilläggsb. | 67 000 000 |
2020 budget | 1 874 209 000 |
2019 bokslut | 1 767 113 000 |
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 353 744 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av forskning, uppgifter i olika skeden av forskarkarriären, utveckling av forskningsinfrastrukturerna och forskningsförutsättningarna, främjande av utnyttjandet av forskningen, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, inklusive forskningsinfrastrukturer
3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU
4) till utgifter för anskaffning av programvara och utrustning för Finlands Akademis forskningsfinansiering.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av en ny partnerskapsmodell | 5 000 |
Forskning om klimatförändringen | 2 000 |
Forskning om kris- och försörjningsberedskapen | 7 000 |
Forskningsfinansiering som gäller covid-19 | 4 000 |
Kompensation med anledning av lägre intäktsföring av avkastningen av penningspelsverksamhet | 27 514 |
Kostnader för programsamordning (överföring till moment 29.40.01) | -800 |
Ny utlysning inom flaggskeppsprogrammet | 10 000 |
Stärkande av forskningens infrastruktur | 10 000 |
Stärkande av universitetens profilering, ändring av tidpunkten för utbetalningar enligt fullmaktsbesluten | 5 000 |
Ändring av tidpunkten för utbetalningar enligt fullmaktsbesluten | 7 226 |
Överföring till moment 29.40.03 med tillägg av motsvarande belopp till moment 29.40.53 | -3 300 |
Sammanlagt | 73 640 |
2021 budget | 353 744 000 |
2020 IV tilläggsb. | 26 000 000 |
2020 III tilläggsb. | 3 000 000 |
2020 budget | 280 104 000 |
2019 bokslut | 251 783 030 |
53. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av vetenskap (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 76 261 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av forskning finansierad av Finland Akademi, uppgifter i olika skeden av forskarkarriären, utveckling av forskningsförutsättningarna, främjande av utnyttjandet av forskningen, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd
3) till statsunderstöd och till utgifter för utvecklande inom privat arkiveringsverksamhet
4) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 82 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst
5) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet
6) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete
7) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning, forskningsetik och ansvarsfull vetenskap samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen
8) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken
9) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
I fråga om de personer som avses i 4 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:Vid dimensioneringen av inkomstposten har den förändrade uppskattningen av Veikkaus Ab:s intäkter 2021 beaktats.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning | 41 459 000 |
Till statsunderstöd och till utgifter för utvecklande inom privat arkiveringsverksamhet | 5 633 000 |
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken | 327 000 |
Verksamheten vid Vetenskapscentret Heureka och projekt som stöder vetenskapsfostran | 3 000 000 |
Till Vetenskapliga samfundets delegation för främjande av samarbetet mellan vetenskapliga samfund och av vetenskaplig informationsförmedling | 6 130 000 |
Verksamheten vid vetenskapsinstitut utomlands | 2 350 000 |
Främjande av sökbarheten, tillgängligheten, kompabiliteten och återanvändbarheten hos digitalt informationsmaterial | 4 153 000 |
Utgifter som föranleds av främjande av forskningsinstitut utanför statsfinanserna och främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen | 5 200 000 |
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet | 600 000 |
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet | 6 659 000 |
Betalning av understöd för lokalkostnaderna till vetenskapsinstitut som betalar hyra till utrikesministeriet | 750 000 |
Sammanlagt | 76 261 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effekterna av sänkningen av lotteriskatten | 8 244 |
Förändring av Veikkaus Ab:s avkastningsprognos för 2021 | -36 439 |
Nivåförändring | -1 030 |
Sammanlagt | -29 225 |
Anslaget står utanför ramen.
2021 budget | 76 261 000 |
2020 budget | 105 486 000 |
2019 bokslut | 107 303 942 |
54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 55 631 000 euro.
År 2021 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 55 631 000 euro.
Fullmakten och anslaget får användas
1) till strategisk forskning i enlighet med de temaområden och prioriteringar som statsrådet beslutat om
2) till betalning av forskningsprojekt och forskningsprogram som finansieras av rådet för strategisk forskning och till betalning av löneutgifter och andra utgifter och understöd som föranleds av forskningens infrastrukturer, stipendier och internationellt samarbete även till utländska organisationer
3) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av utvärderingar.
Anslaget får också användas för nationell medfinansiering för EU-projekt och andra internationella forskningsfinansiärers projekt, om projekten följer de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutat om samt rådets programstruktur.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten, med undantag för företag.
Förklaring:Den strategiska forskningen är långsiktig, problemfokuserad och vetenskapligt högklassig forskning som stöder samhällspolitiken och utvecklingen av samhällets funktioner och som syftar till att finna lösningar på betydande utmaningar och problem i samhället. Finansieringen kanaliseras på bred bas till forskning kring olika betydande och stora utmaningar som samhället ställs inför och bl.a. forskning som främjar konkurrenskraften och förnyandet av näringslivet, utvecklingen av arbetslivet, forskning som stöder utvecklingen av den offentliga sektorn osv. Finansieringen gör det möjligt att inrikta forskningen i enlighet med samhällets föränderliga informationsbehov och på mindre utforskade områden. Forskningsprojekten finansieras utifrån samhällelig betydelse, genomslagskraft och forskningens kvalitet.
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt som finansieras av rådet för strategisk forskning föranleder staten (1 000 euro), uppskattning
År | Fullmakt | 2015—2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
2015 | 55 631 | 54 771 | - | - | - | - | - |
2016 | 55 631 | 54 518 | 413 | - | - | - | - |
2017 | 55 631 | 35 590 | 13 604 | 6 267 | - | - | - |
2018 | 55 631 | 26 978 | 18 000 | 8 610 | 2 043 | - | - |
2019 | 55 631 | 3 364 | 18 100 | 19 500 | 14 667 | - | - |
2020 | 55 631 | 4 514 | 18 500 | 18 500 | 14 117 | - | |
2021 | 55 631 | 2 754 | 18 500 | 20 500 | 13 877 | ||
Sammanlagt | 175 221 | 54 631 | 55 631 | 53 710 | 34 617 | 13 877 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring av tidpunkten för utbetalningar enligt fullmaktsbesluten | 1 000 |
Sammanlagt | 1 000 |
2021 budget | 55 631 000 |
2020 budget | 54 631 000 |
2019 bokslut | 41 694 035 |
55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 896 993 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av 831 645 000 euro till basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder för yrkeshögskolor i form av finansiering enligt yrkeshögskolelagen (932/2014)
2) till ett belopp av 53 938 000 euro i ersättning till yrkeshögskolorna för de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds av de kostnader för mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) till ett belopp av högst 11 060 000 euro för prövningsbaserad finansiering av yrkeshögskolorna i enlighet med yrkeshögskolelagen (932/2014)
4) till ett belopp av 306 000 euro för kompensation som bestäms på kalkylerade grunder till yrkeshögskolor i enlighet med reformen av nyttjanderätten till observationsskog och modellen för observationsskogar.
Förklaring:Den statliga finansieringen av yrkeshögskolorna bestäms med stöd av 43 § i yrkeshögskolelagen (932/2014), statsrådets förordning om yrkeshögskolor (1129/2014) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för yrkeshögskolornas basfinansiering (117/2019).
Ersättningen enligt punkt 2 baserar sig på uppgifterna från det senast fastställda bokslutet.
I anslaget enligt punkt 3 ingår 2 100 000 euro för att öka antalet nybörjarplatser vid yrkeshögskolorna i Nyslott med 150 platser från och 2020.
I enlighet med modellen för observationsskogar i punkt 4 ingår Forststyrelsen ett avtal om nyttjanderätt mot vederlag med tre yrkeshögskolor (Hämeen ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, yrkeshögskolan Novia). Enligt avtalet intäktsförs inkomsterna av virkesförsäljning till Forststyrelsen i stället för till yrkeshögskolorna, och yrkeshögskolorna betalas kompensation som beaktas som ett tillägg i Forststyrelsens intäktsföring i statsbudgeten.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna
2015 utfall |
2017 utfall |
2019 utfall |
20201) mål |
|
Yrkeshögskoleexamina | 23 715 | 23 166 | 24 315 | 27 639 |
Högre yrkeshögskoleexamina | 2 367 | 2 754 | 3 324 | 4 717 |
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade | 1 788 | 1 725 | 1 608 | 1 550 |
Publikationer/lärare och FoU-personal | 1,28 | 1,41 | 1,5 | 1,7 |
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera | 55,8 | 57,3 | 60,0 | |
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen | 62,6 | 62 | 64,0 |
1) I fråga om målen för examina är siffran för år 2020 det genomsnittliga målet för åren 2021—2024.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av yrkeshögskolorna | 831 645 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds | 53 938 000 |
Prövningsbaserad finansiering av yrkeshögskolorna (högst) i enlighet med yrkeshögskolelagen (932/2014) | 11 060 000 |
Kompensation till yrkeshögskolorna i enlighet med reformen av nyttjanderätten till observationsskog och modellen för observationsskogar | 306 000 |
Sammanlagt | 896 949 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av kompensation som gäller observationsskogar | 44 |
Mekaniskt träbyggande i yrkeshögskolorna | 240 |
Precisering av moms-kompensationen | -3 276 |
Yrkeshögskoleindex 2,0 % | 16 463 |
Ökning av antalet nybörjarplatser vid högskolorna i Nyslott | 1 050 |
Sammanlagt | 14 521 |
2021 budget | 896 993 000 |
2020 IV tilläggsb. | 67 000 000 |
2020 budget | 882 472 000 |
2019 bokslut | 834 944 000 |
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 079 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) och anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.
Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utifrån medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationerna har fattat.
2021 budget | 20 079 000 |
2020 budget | 20 079 000 |
2019 bokslut | 19 036 732 |