Statsbudgeten 2021
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 7 696 600 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till betalning av hemkommunsersättningar för 6—15-åringar som saknar hemkommun
4) till betalning av de belopp motsvarande mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet som betalas i samband med hemkommunsersättningarna till privata anordnare av grundläggande utbildning
5) till ett belopp av högst 30 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen
6) till ett belopp av högst 1 700 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter
7) till ett belopp av högst 1 800 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Statsandel för kommunal basservice | |
Kalkylerade kostnader | 27 701 152 |
— åldersstruktur | 19 266 272 |
— sjukfrekvens | 6 616 251 |
— arbetslöshet | 515 589 |
— tvåspråkighet | 103 351 |
— inslag av främmande modersmål | 798 007 |
— boendetäthet | 202 557 |
— karaktär av skärgård | 14 721 |
— kommun med skärgårdsdel | 9 725 |
— utbildningsbakgrund | 174 679 |
Kommunernas finansieringsandel | 20 590 250 |
Statsandel | 7 110 903 |
Tilläggsdelar | 349 368 |
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna | 795 489 |
Behovsprövad höjning av statsandelen | 30 000 |
---|---|
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 5 977 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 7 141 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | -602 278 |
Sammanlagt | 7 696 600 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 25,67. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 495 408 vid årsskiftet 2019/2020.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice så att statsandelsprocenten för kommunal basservice höjs från 25,49 % till 25,67 % år 2021. Vid ändringen har som tillägg beaktats 0,27 procentenheter i anslutning till genomförandet av nya och mer omfattande åligganden så att statsandelen är 100 %. Vid ändringen har som avdrag beaktats 0,09 procentenheter i anslutning till överföringen av 32 020 000 euro till moment 33.60.35, Statlig finansiering till studerandehälsovård som ordnas av Studenternas hälsovårdsstiftelse. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 59 145 000 euro på grund av lagändringen. Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat ett tidsbundet tillägg på 280 000 000 euro till statsandelen och ett tidsbundet tillägg på 20 000 000 euro till statsandelen enligt prövning.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården. Målet är att undanröja hinder för vård och öka jämlikheten i samband med hälsa. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 17 900 000 euro på grund av lagändringen. Av detta tillägg anvisas 900 000 euro som ett jämnstort belopp till kommunerna (ca 0,16 €/invånare) som ett tillägg av engångsnatur.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om en läropliktsreform. Propositionen innehåller flera lagar som föreslås bli ändrade. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 5 900 000 euro på grund av lagändringarna.
År 2021 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 2,4 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 173 576 000 euro.
Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna minskar statsandelarna för basservicen med 13 669 000 miljoner euro.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris | Kalkylerad kostnad |
Enligt åldersstruktur | |
— 0—5-åringar (8 761,95 euro/inv.) | 2 743 647 |
— 6-åringar (9 284,90 euro/inv.) | 554 708 |
— 7—12-åringar (7 759,16 euro/inv.) | 2 884 825 |
— 13—15-åringar (13 287,99 euro/inv.) | 2 412 435 |
— 16—18-åringar (4 258,71 euro/inv.) | 747 625 |
— 19—64-åringar (1 039,29 euro/inv.) | 3 293 663 |
— 65—74-åringar (2 072,39 euro/inv.) | 1 456 573 |
— 75—84-åringar (5 802,73 euro/inv.) | 2 155 563 |
— 85-åringar och äldre (20 092,52 euro/inv.) | 3 017 233 |
Enligt sjukfrekvens (1 203,96 euro/inv.) | 6 616 251 |
Enligt arbetslöshet (93,57 euro/inv.) | 515 589 |
Enligt tvåspråkighet (288,46 euro/inv.) | 103 351 |
Enligt inslag av främmande modersmål (2 026,18 euro/inv.) | 798 007 |
Enligt boendetäthet (40,75 euro/inv.) | 202 557 |
Enligt karaktär av skärgård (397,03 euro/inv.) | 14 721 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (290,44 euro/inv.) | 9 725 |
Enligt utbildningsbakgrund (414,19 euro/inv.) | 174 679 |
Sammanlagt | 27 701 152 |
---|
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 495 408 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 3 746,81 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 20 590 250 |
Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)
Grundpris | |
För fjärrorter (220,88 euro/inv.) | 122 026 |
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (67,03 euro/inv.) | 223 644 |
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 805,37 euro/inv.) | 3 698 |
Sammanlagt | 349 368 |
---|
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)
Ökningar | Minskningar | Netto |
1 485 693 | -690 204 | 795 489 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskningar av statsandelen | |
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning | -111 557 |
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet | -275 |
— frysning av indexhöjningen, 2016 | -34 602 |
— frysning av indexhöjningen, 2 018 | -42 334 |
— frysning av indexhöjningen, 2 019 | -91 577 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, utfall 2 019 | -337 148 |
— finansiering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten | -22 531 |
— överföring till moment 28.90.32 till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna | -10 000 |
— kommunernas statsandelens behovsprövade höjning | -10 000 |
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation | -10 000 |
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | -13 600 |
Minskningar sammanlagt | -683 624 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— utjämning av systemförändringar 2010 | 497 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 500 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter | 1 700 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek | 1 800 |
— tillägg av engångsnatur till statsandelen för att kompensera kommunerna för minskade skatteinkomster (här har beaktas ett tillägg av engångsnatur på 280 miljoner euro till statsandelen samt ett bortfall av minskningen på 233,6 miljoner euro 2021 i anslutning till konkurrenskraftsavtalet) | 46 400 |
— tillägg av engångsnatur för 2021 i samband med reformen av klientavgiftslagen | 900 |
Ökningar sammanlagt | 81 346 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun | 5 977 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 7 141 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek | -600 |
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter | -1 300 |
Effekten av de slutliga kalkylmässiga faktorer som används vid beräkningen för 2020 | 9 300 |
Effekterna av ändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer | 28 827 |
En ökning av engångsnatur för att kompensera kommunerna bl.a. för minskade skatteinkomster till följd av coronavirusepidemin | 280 000 |
Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna (överföring från moment 28.90.32) | 30 000 |
Indexhöjning | 173 576 |
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna | -13 669 |
Korrigering av fjärrortskoefficienten 2017–2019 som betalats i budgeten för 2020 | -4 100 |
Minskning av gruppstorlekarna inom småbarnspedagogiken | 9 300 |
Reformen av klientavgiftslagen fr.o.m. den 1 juli 2021 | 17 900 |
Sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation (överföring till moment 28.90.31) | -10 000 |
Studerandehälsovård som ordnas av Studenternas hälsovårdsstiftelse (överföring till moment 33.60.35) | -32 030 |
Subjektiv rätt till småbarnspedagogik | 9 900 |
Tidigareläggning av undervisningen i A1-språket | 4 500 |
Utvidgning av eftervården inom barnskyddet | 12 000 |
Utvidgning av läroplikten | 5 900 |
Ändring av hemkommunsersättningarna för personer som saknar hemkommun | 136 |
Ändring av mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet | 804 |
Ändring av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen 0,7), ökning av finansieringen enligt behovskalkylen | 22 800 |
Ändringen av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen 0,7) (överföring från moment 33.60.39) | 30 000 |
Ändring i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | 9 000 |
Ändring i kommunernas betalningsandel av utkomstskyddet | 22 649 |
Ökning av statsandelen enligt prövning för att kompensera kommunerna bl.a. för minskade skatteinkomster till följd av coronavirusepidemin | 20 000 |
Övriga ändringar | -2 448 |
Sammanlagt | 622 445 |
2021 budget | 7 696 600 000 |
2020 IV tilläggsb. | 827 700 000 |
2020 budget | 7 074 155 000 |
2019 bokslut | 8 730 423 729 |