Statsbudgeten 2021
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statistikcentralen producerar tillförlitlig och aktuell statistik om olika fenomen i samhället till stöd för det samhälleliga beslutsfattandet och för sina kunder. Statistikcentralen utvecklar statistikväsendet i samarbete med övriga statistikproducerande myndigheter i hemlandet och internationellt. Statistikcentralen deltar i utvecklandet av kunskapsekosystemet och främjar etiskt utnyttjande av kunskap i samhället samt erbjuder statistiskt material för forskningsbruk i en informationssäker behandlingsmiljö.
Statens ekonomiska forskningscentral bedriver till stöd för beslutsfattandet tillämpad ekonomisk forskning och gör ekonomiska analyser om frågor som är viktiga med tanke på samhällsekonomin och de finanspolitiska besluten i Finland.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Genom sin verksamhet främjar myndigheten skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Myndigheten förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata svarar inom sitt verksamhetsområde för befolkningsdata och förmyndarärenden. Myndigheten sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar, bestyrkande av köp samt uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till myndigheten är bland annat namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.
- — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
- — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
- — Den offentliga förvaltningens tjänster för medborgarna och företagen blir allt mer smidiga och kundorienterade
- — De digitala tjänsterna ökar utnyttjandet av information och effektiviserar den offentliga förvaltningen
- — Förtroendet och rättsskyddet ökar i samhället.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 932 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Statistik, publikationer under året | 140 | 145 | 145 |
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 euro) | 965 | 1 000 | 1 000 |
Andel offentliggöranden i rätt tid, % | 95 | 98 | 99 |
Andel felfria offentliggöranden, % | 94 | 97 | 98 |
Antal ansökningar om licenser inom forskarservicen, st. | 552 | 530 | 540 |
Funktionell effektivitet | |||
Produktionskostnader per statistik, 1 000 euro | 408 | 384 | 382 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 117 | 100 | 100 |
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av företagsdata, % | 94 | 98 | 98 |
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av personuppgifter, % | 20 | 15 | 42 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 755 | 751 | 745 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11 | < 11 | < 10 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,54 | 3,65 | 3,65 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 60 791 | 59 077 | 61 432 |
Bruttoinkomster | 10 744 | 10 500 | 10 500 |
Nettoutgifter | 50 047 | 48 577 | 50 932 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 155 | ||
— överförts till följande år | 5 951 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 7 970 | 7 500 | 8 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 3 765 | 4 400 | 4 400 |
— andel av samkostnader | 3 299 | 3 800 | 3 800 |
Kostnader sammanlagt | 7 064 | 8 200 | 8 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 906 | -700 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 113 | 91 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kommunernas ekonomiska rapportering (av engångsnatur 2020) | -244 |
Säkerställande av statistikproduktionen | 1 500 |
Lönejusteringar | 1 304 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -205 |
Sammanlagt | 2 355 |
2021 budget | 50 932 000 |
2020 budget | 48 577 000 |
2019 bokslut | 48 843 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 850 000 euro.
Av anslaget får också högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.
Förklaring:
De viktigaste målen 2021 är att skaffa forskningsfinansiering så att Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) inom sin forskning också i fortsättningen kan koncentrera sig på sina kärnområden, dvs. utnyttjande av strategiska rekryteringar för att stärka forskningshandledningen och forskningsverksamheten samt utvecklande av stödfunktionerna för forskningen.
Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsresultat publiceras i forskningscentralens egna publikationsserier och dessutom i vetenskapliga internationella tidskrifter samt bl.a. i ministeriernas publikationsserier. De viktigaste formerna av sakkunnigverksamheten är utlåtanden och höranden, medlemskap i arbetsgrupper, anföranden och övrigt deltagande i den offentliga debatten kring forskningsresultaten som tjänar forskarsamhället och beslutsfattandet. Målet år 2021 är att det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar och att man i sakkunnigverksamheten kan koncentrera sig på det som har den största genomslagskraften.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
|
Årsverken | 53 | 52 | 52 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,8 | 3,9 | 3,9 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 562 | 5 273 | 5 350 |
Bruttoinkomster | 1 277 | 1 500 | 1 500 |
Nettoutgifter | 4 285 | 3 773 | 3 850 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 603 | ||
— överförs till följande år | 1 806 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 92 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -15 |
Sammanlagt | 77 |
2021 budget | 3 850 000 |
2020 budget | 3 773 000 |
2019 bokslut | 3 488 000 |
03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 516 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
|
Mål för resultatet av verksamheten | |||
---|---|---|---|
Numeriskt allmänt vitsord som kunderna ger tjänsterna (skala 1—4) (uppgifter från Befolkningsregistercentralen 2019, skala 4—10) | 8,2 | 3,0 | 3,2 |
Numeriskt allmänt vitsord som kunderna ger tjänsternas funktionssäkerhet och tillförlitlighet (skala 1—4) | 3,3 | 3,5 | 3,5 |
Antal medborgare som gett Suomi.fi-meddelanden -tjänsten samtycke till elektronisk kommunikation (st.) | 323 060 | 900 000 | 1 700 000 |
Intressebevakning-revision / granskningstid för privatpersoners årsredovisning från det att redovisningen inkommit / mån. | 4,0 | 3,8 | 3,8 |
Genomsnittlig betjäningstid/beslutstid för tillståndsärenden som gäller förmyndarverksamhet från det att ansökan inkommit / mån. | 1,1 | 1,0 | 1,0 |
Intyg från befolkningsdatasystemet som beställts via en elektronisk tjänst, %-andel av alla beställningar | 9 | 20 | 50 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 227 | 820 | 826 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 5,8 | 8,5 | 8,5 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 63 195 | 99 050 | 96 935 |
Bruttoinkomster | 30 780 | 45 110 | 46 419 |
Nettoutgifter | 32 415 | 53 940 | 50 516 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 13 024 | ||
— överförts till följande år | 9 633 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 10 902 | 24 435 | 24 567 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 10 274 | 27 800 | 27 700 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 628 | -3 365 | -3 133 |
---|---|---|---|
Kostnadsmotsvarighet, % | 106 | 88 | 89 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 17 964 | 20 245 | 21 422 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 8 903 | 7 960 | 9 150 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 9 061 | 12 285 | 12 272 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 202 | 254 | 234 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
HETI-projektet (finansiering 2020) (överföring till moment 28.70.20) | -4 000 |
Möjlighet för personkunder att uträtta ärenden med hjälp av eIDAS | 64 |
Produktivitetsbesparingar till följd av projektet Vaaka | -1 000 |
Projektkostnader för sammanslagning av magistraterna och BRC | -628 |
Tjänst som ersätter Katso-tjänsten (överföring från moment 28.10.01) | 512 |
Upprätthållande av Interoperabilitetsplattformen | 720 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 106 |
Lönejusteringar | 987 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -185 |
Sammanlagt | -3 424 |
2021 budget | 50 516 000 |
2020 II tilläggsb. | 2 160 000 |
2020 budget | 53 940 000 |
2019 bokslut | 29 024 000 |
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 7 000 000 euro.
Anslaget får användas till kostnader för stark autentisering som förutsätts för den offentliga förvaltningens tjänster.
År 2021 får Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ingå avtal gällande identifikationsavgifter och andra förbindelser så att de åren 2021—2024 får föranleda staten utgifter på högst 20 000 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av antalet identifieringstransaktioner | 2 000 |
Sammanlagt | 2 000 |
2021 budget | 7 000 000 |
2020 budget | 5 000 000 |
2019 bokslut | 5 758 306 |