Statsbudgeten 2021
Huvudtitel 28
FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Coronakrisen har under 2020 kraftigt försämrat de offentliga finanserna genom att minska skatteinkomsterna, öka arbetslöshetsutgifterna och öka utgifterna för att lindra effekterna av coronavirusepidemin. Inverkan är störst inom statsfinanserna, men också lokalförvaltningens ekonomi stramas åt ytterligare från en ekonomisk situation som redan tidigare varit svår. Dessutom uppvisar socialskyddsfonderna för första gången någonsin ett underskott.
I den globaliserade värld som nu håller på att digitaliseras påverkas det finländska samhället av fyra centrala utvecklingstendenser som direkt påverkar finansministeriets ansvarsområde:
- — Stävjandet av klimatförändringen
- — Befolkningens stigande medelålder försämrar arbetsinsatsen inom ekonomin och ökar de offentliga utgifterna
- — Förändringarna inom världsekonomin påverkar Finlands ekonomiska tillväxt i betydande utsträckning
- — Digitaliseringen inom samhället framskrider och dess effekter är tydligt märkbara inom alla sektorer. Samtidigt ökar den globala konkurrensen.
I Finland stävjas klimatförändringen genom att man eftersträvar ett klimatneutralt och resurssmart Finland. Konsumtionen och utsläppen kan påverkas bland annat med hjälp av beskattningen.
Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den utveckling mot åldrande som sker i Finlands åldersstruktur har bara börjat och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte enhetligt fördelat i Finland. Stadsregionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.
Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av finans- och skuldkriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabila och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.
Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rent av upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin över lag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster. Utnyttjandet av ny teknik, digitaliseringen och informationsresurser erbjuder nya möjligheter för Finlands offentliga finanser.
Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.
- — Hållbarhetsunderskottet minskar
- — Förhållandet mellan statsförvaltningens finansiella nettotillgångar och BNP är stigande
- — De offentliga samfundens skuldsättningsgrad minskar, % av BNP
- — Det skattemässiga underskottet är lågt.
- — Sysselsättningsnivån stiger
- — Inkomstskillnaderna minskar.
- — Statsförvaltningen utgår från medborgarna
- — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könskonsekvenser.
Den progressiva personbeskattningen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt i genomsnitt är 4,6 procentenheter högre än före skatt.
Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Följande reformer som träder i kraft 2020 och 2021 kan bedömas ha verkningar för jämställdheten mellan könen: Utvidgningen av eftervården enligt barnskyddslagen gäller till stor del pojkar, eftersom pojkarnas andel inom eftervården enligt regeringens proposition uppgår till cirka 89 %. Utvidgningen av läroplikten främjar jämställheten mellan könen genom att minska särskilt andelen unga män bland dem som saknar examen på andra stadiet. De föreslagna ändringarna i äldreomsorgslagen gäller vård dygnet runt, där andelen kvinnor är större än andelen män. Likaså gäller sysselsättningseffekten i anslutning till ändringarna till största delen kvinnor.
Digitaliseringen av arbetsmetoderna inom staten och möjligheterna till distansarbete stöder till exempel arbete som utförs hemma. Flexibla arbetsformer stöder framför allt småbarnsföräldrars sysselsättning genom att behovet av familjeledigheter minskar. Detta uppskattas påverka utvecklingen i fråga om jämställdheten mellan könen i positiv riktning.
Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning. Finansministeriet främjar i enlighet med regeringens handlingsplan jämställdhetsbudgetering
I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet om klimatneutralitet. Till dessa hör framför allt energiskatterna, fordonsskatten, bilskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Dessutom utjämnar den progressiva personbeskattningen i betydande utsträckning inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningens viktigaste uppgift är att trygga finansieringen av välfärdssamhället på ett sätt som också möjliggör satsningar på social hållbarhet.
Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn över de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster som behövs i det digitala samhället och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mer digitaliserat samhälle. Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen för hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdhet mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.
Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för hållbar utveckling.
Genom digitalisering av de statliga tjänsterna och arbetsformerna minskas människornas behov av att resa på grund av tjänster och arbete och minskas behovet av kontorslokaler. Ett minskat resande och behov av kontorslokaler minskar klimatavtrycket. Dessutom minskar digitaliseringen av verksamhet behovet av utskrifter och papper.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
||
28.30.03 | Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) | ||
—fullmakt att ingå avtal | 20,0 | - | |
28.30.04 | Elektronisk identifiering (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att ingå avtal | - | 20,0 | |
28.60.02 | Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 3,0 | - | |
28.92 | EU och internationella organisationer | ||
— fullmakt att ingå avtal | 4 586,0 | 4 586,0 | |
28.92.68 | Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) | ||
— fullmakt | 275,6 | - |
Förvaltningsområdets anslag 2019—2021
År 2019 bokslut 1000 € |
År 2020 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2021 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2020—2021 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 178 966 | 198 088 | 184 785 | -13 303 | -7 |
01. | Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 31 201 | 34 197 | 34 794 | 597 | 2 |
20. | Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år) | 445 | 545 | 345 | -200 | -37 |
21. | Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 646 | 3 306 | 3 306 | — | 0 |
25. | Utgifter för mynt (förslagsanslag) | — | 2 350 | 890 | -1 460 | -62 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 130 594 | 133 320 | 134 000 | 680 | 1 |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) | — | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
69. | Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (reservationsanslag 3 år) | 16 080 | 23 370 | 10 450 | -12 920 | -55 |
10. | Beskattningen och Tullen | 631 647 | 632 527 | 647 093 | 14 566 | 2 |
01. | Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 406 887 | 425 448 | 432 841 | 7 393 | 2 |
02. | Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 168 168 | 166 099 | 175 752 | 9 653 | 6 |
03. | Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) | 11 980 | 11 980 | 12 500 | 520 | 4 |
63. | Återbetalda skatter (förslagsanslag) | 25 407 | 8 000 | 3 000 | -5 000 | -62 |
95. | Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) | 13 537 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
97. | Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) | 5 669 | 6 000 | 8 000 | 2 000 | 33 |
20. | Tjänster för statssamfundet | 41 149 | 50 864 | 52 524 | 1 660 | 3 |
01. | Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 24 682 | 28 314 | 27 924 | -390 | -1 |
02. | Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) | 467 | 50 | 600 | 550 | 1100 |
03. | Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag) | — | — | 1 500 | 1 500 | 0 |
07. | Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
09. | Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 3 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
10. | Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 11 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
11. | Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år) | — | 500 | 500 | — | 0 |
88. | Senatkoncernens affärsverk | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen | 87 113 | 111 290 | 112 298 | 1 008 | 1 |
01. | Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 48 843 | 48 577 | 50 932 | 2 355 | 5 |
02. | Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 3 488 | 3 773 | 3 850 | 77 | 2 |
03. | Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) | 29 024 | 53 940 | 50 516 | -3 424 | -6 |
04. | Elektronisk identifiering (förslagsanslag) | 5 758 | 5 000 | 7 000 | 2 000 | 40 |
40. | Statens regional- och lokalförvaltning | 82 873 | 56 727 | 58 102 | 1 375 | 2 |
01. | Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 54 604 | 56 505 | 57 882 | 1 377 | 2 |
(02.) | Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 417 | — | — | — | 0 |
03. | Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 1 852 | 222 | 220 | -2 | -1 |
50. | Pensioner och ersättningar | 5 032 397 | 5 175 367 | 5 218 270 | 42 903 | 1 |
15. | Pensioner (förslagsanslag) | 4 743 115 | 4 857 179 | 4 880 246 | 23 067 | 0 |
16. | Extra pensioner och övriga pensionsavgifter (förslagsanslag) | 1 291 | 4 008 | 3 934 | -74 | -2 |
(17.) | Övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) | 1 249 | — | — | — | 0 |
50. | Skadestånd (förslagsanslag) | 35 964 | 37 640 | 37 540 | -100 | 0 |
63. | Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) | 233 725 | 256 728 | 276 174 | 19 446 | 8 |
95. | Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) | 17 053 | 19 812 | 20 376 | 564 | 3 |
60. | Gemensamma personalutgifter inom statsförvaltningen | 16 813 | 18 865 | 19 015 | 150 | 1 |
02. | Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) | 13 | 15 | 115 | 100 | 667 |
10. | Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) | 800 | 850 | 900 | 50 | 6 |
12. | Kompetensutveckling (förslagsanslag) | 16 000 | 18 000 | 18 000 | — | 0 |
70. | Utvecklande av statsförvaltningen | 264 260 | 76 772 | 67 940 | -8 832 | -12 |
01. | Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 4 700 | 42 700 | 8 700 | -34 000 | -80 |
02. | Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 5 500 | 5 500 | 8 600 | 3 100 | 56 |
(05.) | Stöd och handledning i samband med beredningen och genomförandet av landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen (reservationsanslag 3 år) | 222 215 | — | — | — | 0 |
20. | Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) | 4 745 | 13 872 | 37 740 | 23 868 | 172 |
(21.) | Inrättande av ett nationellt inkomstregister (reservationsanslag 3 år) | 19 000 | 1 000 | — | -1 000 | -100 |
(22.) | Stöd till digitalisering av offentliga tjänster (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
23. | Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (reservationsanslag 3 år) | — | 5 600 | 4 800 | -800 | -14 |
40. | Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) | 8 100 | 8 100 | 8 100 | — | 0 |
80. | Överföringar till landskapet Åland | 268 639 | 282 719 | 290 167 | 7 448 | 3 |
30. | Avräkning till Åland (förslagsanslag) | 244 311 | 249 719 | 188 567 | -61 152 | -24 |
31. | Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) | 11 745 | 20 000 | 12 000 | -8 000 | -40 |
33. | Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) | 12 583 | 13 000 | 10 000 | -3 000 | -23 |
34. | Skatteavräkning för Åland (förslagsanslag) | — | — | 79 600 | 79 600 | 0 |
90. | Stöd till kommunerna | 8 764 251 | 9 383 555 | 10 077 000 | 693 445 | 7 |
(20.) | Utveckling av den offentliga sektorns gemensamma informationsförvaltning och informationshantering (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
(22.) | Utveckling av och stöd till förvaltnings- och servicestrukturerna (reservationsanslag 3 år) | 200 | — | — | — | 0 |
30. | Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) | 8 730 424 | 7 074 155 | 7 696 600 | 622 445 | 9 |
31. | Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) | 3 627 | 400 | 10 400 | 10 000 | 2500 |
32. | Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år) | 30 000 | 40 000 | 10 000 | -30 000 | -75 |
(34.) | Statsunderstöd till sjukvårdsdistrikten för kostnader till följd av coronaviruspandemin (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
35. | Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag) | — | 2 269 000 | 2 360 000 | 91 000 | 4 |
91. | Stöd för sysselsättningen och näringslivet | 280 051 | 270 000 | 260 000 | -10 000 | -4 |
41. | Energiskattestöd (förslagsanslag) | 280 051 | 270 000 | 260 000 | -10 000 | -4 |
92. | EU och internationella organisationer | 2 098 762 | 2 130 953 | 2 459 700 | 328 747 | 15 |
03. | Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) | 3 953 | 3 633 | 3 397 | -236 | -6 |
20. | Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) | 2 600 | 2 300 | 2 500 | 200 | 9 |
40. | Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) | 12 312 | 12 600 | 12 950 | 350 | 3 |
60. | Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) | — | — | 9 174 | 9 174 | 0 |
67. | Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) | — | 14 200 | 14 509 | 309 | 2 |
69. | Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) | 2 069 000 | 2 087 000 | 2 417 000 | 330 000 | 16 |
(87.) | Finlands andel av grundkapitalet för Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar (förslagsanslag) | 10 898 | 11 050 | — | -11 050 | -100 |
99. | Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen | 14 665 | 15 200 | 21 000 | 5 800 | 38 |
95. | Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) | 0 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
97. | Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) | 98 | 300 | 300 | — | 0 |
98. | Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) | 12 568 | 12 600 | 18 400 | 5 800 | 46 |
(99.) | Ramreserveringar | — | — | — | — | 0 |
Sammanlagt | 17 761 586 | 18 402 927 | 19 467 894 | 1 064 967 | 6 |
Det totala antalet anställda | 12 343 | 12 271 | 12 347 |