Statsbudgeten 2021
Förklaring:Finlands militära försvarsförmåga är en helhet som utvecklas långsiktigt. Försvarsförmågan består av försvarssystemets militära kapacitet samt internationellt myndighetssamarbete och internationellt försvarssamarbete. Finlands försvarsförmåga baserar sig på allmän värnplikt, en utbildad reserv, försvar av hela landet och en hög försvarsvilja. Finland ser till att försvaret har tillräckliga resurser. Vid resursfördelningen iakttas statsrådets försvarsredogörelse från 2017.
Försvaret av Finland förutsätter en i relation till omgivningen ställd helhet, som utgörs av mark-, sjö- och luftförsvaret och de gemensamma operativa förmågor som stöder dem. Målet är att stärka försvarets preventiva förmåga. Prioriteringarna när det gäller att upprätthålla och utveckla försvarssystemet är att utveckla samtliga försvarsgrenars beredskap, ersätta de operativa förmågor som tas ur drift samt underrättelseinhämtning, cyberförsvar och fjärrpåverkan. Enligt regeringsprogrammet ersätts marinens och flygvapnets utgående kapaciteter fullt ut (HX-projektet och Flottilj 2020). Ett upphandlingsavtal om ersättning av Hornet-materielens kapacitet ingås 2021.
Den viktigaste mätaren för förvaltningsområdets verkningar och Försvarsmaktens resultat av verksamheten är Försvarsmaktens förmåga att fullgöra sina lagstadgade uppgifter. Den bygger på kapaciteten under normala förhållanden och undantagsförhållanden (produktion och kvalitetsledning), en ändamålsenlig organisation och verksamhetsmodell (funktionell effektivitet) samt ett personalsystem som uppfyller kraven (hantering av mänskliga resurser).
Försvarsmaktens viktigaste produktion är prestationsdugliga trupper och system med vars hjälp de lagstadgade uppgifterna fullgörs. Resultatmål för produktionen och kvalitetsledningen som uppställts för försvarsmakten:
- — Den förebyggande förmågan och beredskapen att genomföra uppgifterna inom det militära försvaret har upprätthållits.
- — Förvarningsförmågan har upprätthållits till stöd för den högsta ledningens säkerhetspolitiska och militära beslutsfattande.
- — Den territoriella integriteten har övervakats.
- — Man har reagerat på territoriekränkningar på det sätt som situationen krävt.
- — Den territoriella integriteten har tryggats.
- — En trupproduktion som följer kraven på underhåll av trupperna och systemen har genomförts.
- — Begärda handräckningsuppdrag har genomförts.
- — Trupper som krävs för nya militära krishanteringsinsatser har utbildats och utrustats.
De krigstida trupper som producerats och som uppfyller kraven på prestationsförmåga bedöms i försvarsmaktens interna process. Som en del av verkställigheten av budgeten och resultatstyrningen går man årligen igenom den helhetsbild som omfattar användbarhet, underhåll av materiel, ammunition och de viktigaste projekten.
Nyckeltal för/föremål för uppföljning av produktion och kvalitetshantering
Produktion | 2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
Antal utbildade beväringar | 20 040 1) | 20 300 | 20 600 |
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar | 31 +4 2) | 30 | 30 |
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar | 17 411 3) | 19 000 | 19 300 |
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/ antal som placerats i krigstida trupper (%) |
6,2 | 6,8 | 6,9 |
Flygtimmar, HN (antal) | 8 777 | 8 800 | 8 800 |
Flygtimmar, NH90 (antal) | 1 624 | 1 850 | 1 850 |
Fartygsdygn (antal) | 1 370 | 1 300 | 1 200 |
1) Inkluderar också antalet frivilliga kvinnor (859 år 2019).
2) Inkluderar också andra terrängdygn än sådana som baserar sig på krigsövningar.
3) Målet är att utbilda minst 18 000 reservister. Försvarsmaktens resultatenheter kan utifrån sina egna behov utbilda fler reservister med beaktande av att de tillgängliga resurserna är tillräckliga.
Kvalitetsledning | 2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
Antal utbildare/utbildningspluton (antal) | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Utbildningens kvalitet (”armétiden” 1—5, slutenkäten för beväringarna) | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Kvaliteten på reservutbildningen (allmänt vitsord 1—5, reservistenkät) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Den viktigaste indikatorn på funktionell effektivitet är en ändamålsenlig organisation och verksamhetsmodell, så att den krigstida kapaciteten (krigstida trupper) kan produceras så kostnadseffektivt som möjligt utan att man ger avkall på kraven på prestationsförmågan. Resultatmål för funktionell effektivitet som uppställts för försvarsmakten:
- — effektivisering av processen för anskaffning av försvarsmateriel (planering, genomförande och uppföljning)
- — partnerskap som syftar till att tjänster och beredskap kan säkerställas kostnadseffektivt i alla förhållanden
- — fördjupat försvarssamarbete när det gäller upprätthållande och byggande av kapaciteter, skapande av en lägesbild samt lämnande och mottagande av internationellt bistånd
- — kartläggning och utnyttjande av digitaliseringens möjligheter samt utveckling av den digitala säkerheten, inklusive automatisering och digitalisering av förvaltningens funktioner samt utnyttjande av automatisering och robotteknik i det militära försvaret.
Nyckeltal för/föremål för uppföljning av funktionell effektivitet
Funktionell effektivitet | 2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Pris per dag i beväringstjänst (euro) | 45 | 44 | 45 |
Pris per dag i reservisttjänst (euro) | 153 | 174 | 172 |
Priset för ett årsverke (euro) | 56 963 | 57 954 | 59 722 |
Produktivitet | |||
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) | 84 | 85 | 85 |
Antal årsverken inom huvudstaben och försvarsgrenarnas och regionalbyråernas staber/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) | 12 | 12 | 13 |
Lönsamhet | |||
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst | 104 | 105 | 105 |
Vid utvecklandet av personalsystemet koncentrerar man sig på kärnverksamheten och strävar efter kostnadsbesparingar. Resultatmål för hanteringen av de mänskliga resurserna som uppställts för försvarsmakten:
- — Personalresurserna koncentreras till kärnfunktionerna: upprätthållandet av handlingsberedskapen, utbildandet av de värnpliktiga samt uppgifter inom upprätthållandet och utvecklandet av nya prestationsförmågor
- — Vid utvecklandet av personalsystemet beaktas de krav som beredskapen samt det internationella samarbetet och krishanteringen ställer.
- — Den krigstida styrkan upprätthålls på 280 000 man
- — Utvecklandet av beväringstjänsten fortsätter i enlighet med programmet Utbildning 2020
- — Försvarsviljan stöds genom högklassig utbildning av de värnpliktiga, evenemang för medborgarna och bättre intern och extern kommunikation.
- — Den frivilliga försvarsutbildningen genomförs i enlighet med den nya lagstiftningen och verksamhetsmodellen.
Nyckeltal/föremål för uppföljning i fråga om hantering av mänskliga resurser
Hantering av mänskliga resurser | 2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
Uppgifter inom Försvarsmakten exkl. avtalsbundna soldater |
12 290 | 12 314 | 12 354 |
Antal årsverken inkl. avtalsbundna soldater (mom. 27.10.01) | 11 971 | 11 958 | 12 108 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 6,7 | under 8,0 | under 8,0 |
Arbetstillfredsställelse (arbetsklimat, 1—5) | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Det militära försvarets utgifter (exkl. moms)
2019 utfall |
2020 prognos |
2021 uppskattning |
||||
mn euro | % | mn euro | % | mn euro | % | |
Utgifter för materiell beredskap (exkl. HX och Flottilj 2020) | 850 | 36,2 | 1 002 | 40,1 | 974 | 38,3 |
— Anskaffning av försvarsmateriel (exkl. HX och Flottilj 2020) | 422 | 563 | 581 | |||
— Utrustning av trupper med omkostnadsfinansiering (exkl. löner) | 50 | 32 | 15 | |||
— Underhåll av materiel (exkl. löner) | 378 | 407 | 378 | |||
Fasta personalutgifter | 681 | 29,0 | 701 | 28,0 | 712 | 28,0 |
Utgifter för fastigheter | 267 | 11,4 | 265 | 10,6 | 269 | 10,6 |
Övriga utgifter för det militära försvaret | 550 | 23,4 | 533 | 21,3 | 586 | 23,1 |
Sammanlagt (exkl. HX och Flottilj 2020) | 2 348 | 100 | 2 501 | 100 | 2 541 | 100 |
Anskaffning av multirollflygplan (HX) | 20 | 1 480 | ||||
Flottilj 2020-anskaffningen | 123 | 206 | 209 | |||
Sammanlagt | 2 471 | 2 727 | 4 230 |
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 955 078 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för Försvarsmaktens övriga internationella samarbete
2) till betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 1 200 000 euro
3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro
4) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling
5) till utgifter för Frihetskorsets Orden
6) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering
7) till utgifter som föranleds av utvecklandet av flygvapnets baser
8) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov
9) till utgifter som föranleds av hälsokontroller vid uppbådet i samband med frivillig militärtjänst.
1) År 2021 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2021—2025, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 149 946 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2021).
2) År 2021 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för försvarsmaktens omkostnader.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 990,5 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 816,0 miljoner euro, utgifter för underhåll av materiel och utrustning av trupper (exkl. löner) 392,7 miljoner euro, fastighetsutgifter 268,5 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 149,5 miljoner euro samt övriga omkostnader 363,8 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 | |
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016 | 5 600 | 5 600 | ||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2017 | 8 754 | 8 754 | ||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2018 | 1 500 | 4 800 | 6 300 | |||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2019 | 34 899 | 8 250 | 43 149 | |||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2020 | 90 965 | 19 645 | 10 773 | 10 241 | 131 624 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 141 718 | 32 695 | 10 773 | 10 241 | 195 427 | |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2021 | 13 412 | 99 654 | 23 360 | 9 015 | 4 505 | 149 946 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 13 412 | 99 654 | 23 360 | 9 015 | 4 505 | 149 946 |
Fullmakter sammanlagt | 155 130 | 132 349 | 34 133 | 19 256 | 4 505 | 345 373 |
Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet ökar med cirka 80 årsverken jämfört med år 2020 främst på grund av personalökningen enligt regeringsprogrammet och ändringen i antalet avtalsbundna soldater.
Med beställningsfullmakten för omkostnader 2021 tryggas de service- och underhållsavtal av systemen som användbarhetsmålen förutsätter, reservdelsanskaffningar med lång leveranstid samt behövliga andra tjänster 2021—2025.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 953 983 | 1 962 224 | 1 990 459 |
Bruttoinkomster | 30 229 | 29 976 | 35 381 |
Nettoutgifter | 1 923 754 | 1 932 248 | 1 955 078 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 228 885 | ||
— överförts till följande år | 237 381 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 130 | 2 240 | 2 190 |
— övriga intäkter | 14 943 | 15 364 | 15 284 |
Intäkter sammanlagt | 17 073 | 17 604 | 17 474 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 16 197 | 16 390 | 16 370 |
— andel av samkostnader | 253 | 301 | 306 |
Kostnader sammanlagt | 16 450 | 16 691 | 16 676 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 623 | 913 | 798 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 104 | 105 | 105 |
Prisstöd | 155 | 155 | 155 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 778 | 1 068 | 953 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avtalsbundna soldater | 1 900 |
Avtalsbundna soldater (Stimulering) | 2 500 |
Beredning av anskaffningen av multirollflygplan (överföring från moment 27.10.19) | 1 000 |
Kostnadsnivåjustering (2019) | -5 862 |
Kostnadsnivåjustering (2021) | 16 585 |
Lagen om militär underrättelseverksamhet | 2 300 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (avrundningsdifferens) | 1 |
Tillsyn över fastighetsinnehavet (1 årsv.) | 80 |
TUVE-projektet och ärendehanteringssystemet för Försvarsförvaltningens byggverk | -2 000 |
Visstidsanställd personal (Stimulering) | 2 500 |
Ökning av anställda och uppgifter (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Ökning av antalet repetitionsövningar (regeringsprogr. 2019) | 300 |
Överföring till moment 27.10.18 | -9 282 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -10 660 |
Lönejusteringar | 26 286 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -4 818 |
Sammanlagt | 22 830 |
2021 budget | 1 955 078 000 |
2020 IV tilläggsb. | 31 004 000 |
2020 I tilläggsb. | 600 000 |
2020 budget | 1 932 248 000 |
2019 bokslut | 1 932 250 000 |
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 790 751 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 242 436 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2021 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av Försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2021—2028, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 866 115 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten, PVKEH 2021).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2021 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2021.
2) År 2021 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2017) | 27 299 | 25 772 | 20 587 | 20 087 | 32 684 | 126 429 |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2018) | 288 276 | 241 028 | 236 060 | 187 410 | 106 868 | 1 059 642 |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2019) | 18 795 | 3 550 | 22 345 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2020) | 30 920 | 15 700 | 1 000 | 1 000 | 48 620 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 365 290 | 286 050 | 257 647 | 208 497 | 139 552 | 1 257 036 |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2021) | 171 442 | 209 626 | 200 291 | 176 456 | 108 300 | 866 115 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 171 442 | 209 626 | 200 291 | 176 456 | 108 300 | 866 115 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 536 732 | 495 676 | 457 938 | 384 953 | 247 852 | 2 123 151 |
Den materiella utvecklingen av Försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för Försvarsmakten och på de prestationsförmågor som ska byggas upp genom dem:
Man utvecklar och upprätthåller ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av Försvarsmaktens samlade prestationsförmåga. Ledningen av gemensamma insatser stöds genom upprätthållande och utveckling av förvarningsförmågan, omvärldsuppfattningen, övervaknings- och mållägesbilden, den samlade lägesmedvetenheten och säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad underrättelseinhämtning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett underrättelseinhämtnings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — cyberförsvarets kapaciteter utvecklas.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen underrättelseinhämtning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för underrättelseinhämtning förvaltas
- — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
- — den militära underrättelseinhämtningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas
- — kapaciteterna för elektronisk underrättelseinhämtning och underrättelseinhämtning som avser datanät utvecklas.
Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt utvecklas och upprätthålls. Helheterna skydd och gemensamt skydd utvecklas och upprätthålls.
- — ammunition för fjärrverkan skaffas
- — utvecklandet av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
- — anskaffningen av en ersättande sjömålsrobot fortsätter
- — ersättande säkerhetstillsynsteknik anskaffas
- — materiel för beredskapsbyggande anskaffas
- — informationsförsvaret utvecklas.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem utvecklas och upprätthålls. Systemet skapar i alla beredskapslägen och verksamhetsmiljöer förutsättningar för utveckling och användning av försvarssystemets kapaciteter, snabb verkställighet och upprätthållande av insatser och återställande av stridsförmågan. Utvecklingen av logistiksystemets kapaciteter är uppdelad i utveckling av logistik - och underhållstrupper samt anskaffning av materiel som är gemensam för alla.
- — utrustandet av logistiktrupperna fortsätter och utrustandet av vapenslagstruppernas underhåll inleds
- — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna
- — anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter
- — stridsuniformssystem och personlig ballistisk skyddsutrustning anskaffas
- — lastbilsmateriel och materiel för fältproviantering anskaffas.
Målet för programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret är att upprätthålla arméns uppgifter och att upprätthålla en kapacitet som motsvarar hotet. Genom utvecklingsprogrammet skapas en grund för en hög aktionsberedskap och snabb reaktionsförmåga för att svara mot fastställda krav på kapacitet och förmåga.
- — arméns rörlighet och förmåga till mötesstrid upprätthålls och utvecklas
- — eldgivningssystemet, inklusive det tunga raketartillerisystemet upprätthålls
- — truppernas avvärjningsförmåga och det lokala försvaret utvecklas
- — kapaciteten för observation, övervakning och underrättelseinhämtning utvecklas
- — pansarvärnsförmågan, ledningen av granatkastarkompanier och soldaternas förmåga att påverka utvecklas
- — pionjär- och skyddsmateriel förvaltas.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minröjningskapaciteten, påverkansförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — stridsfartygens prestationsförmåga upprätthålls genom nyanskaffningar och grundläggande renoveringar
- — kapaciteten för påverkan, minering och röjning upprätthålls och utvecklas
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls
- — undervattensförmågan utvecklas
- — Flottilj 2020-upphandligen genomförs.
Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — utvecklandet av markmålsförmågan fortsätter
- — stridsbaserna utvecklas
- — sådan materiel för elementär flygutbildning som avvecklas ersätts fortsättningsvis
- — kapaciteten inom luftvärnet utvecklas
- — sådana kapaciteter inom luftvärnet som avvecklas ersätts.
Prestationsdugliga trupper och den personal som de behöver i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — personalstrukturen och uppgiftssammansättningarna utvecklas och upprätthålls
- — utvecklandet och upprätthållandet av inlärningsmiljöer och virtuella utbildningsmiljöer fortsätts
- — truppernas övningsverksamhet utvecklas.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävan man efter att främja hanteringen av helheter, övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.
- — informationshanterings- och verksamhetsstyrningssystemen samt arkiveringen utvecklas
- — forskningsdata produceras i första hand för Försvarsmaktens strategiska planering
Det uppskattas att 536 732 000 euro av anslaget kommer att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 583 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter samt 242 436 000 euro att användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel år 2021.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2021 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik anskaffas skjutförnödenheter för utbildning och beredskap. Inom utvecklingsprogrammet för luftförsvaret upprätthålls Hornet-materielens kapacitet. Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning anskaffas ledningssystem för markförsvaret. Informationssystemen för Försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning förnyas i slutet av deras livscykel.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av multirollflygplan | -10 000 |
Flottilj 2020 | 3 646 |
Kostnadsnivåjustering (2019) | -272 |
Kostnadsnivåjustering (2021) | 11 855 |
Reparation av båtar i Jurmo-klassen | -2 000 |
Tidigareläggning av produktifieringen av signalnätet (stimulans) | -1 200 |
Överföring från moment 27.10.01 | 9 282 |
Sammanlagt | 11 311 |
2021 budget | 790 751 000 |
2020 IV tilläggsb. | -747 000 |
2020 budget | 779 440 000 |
2019 bokslut | 790 472 000 |
19. Anskaffning av multirollflygplan (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 479 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffning av multirollflygplan, vapen, skjutförnödenheter och andra system samt till testning, ibruktagande och utbildning i fråga om dessa
2) till köp av tjänster, administrativa utgifter och drivandet av ibruktagningsfasen
3) till anskaffning av reservdelar och bytesanordningar
4) forsknings- och utvecklingsverksamhet samt revisioner som direkt hänför sig till anskaffningen
5) till planering, byggande och tillfälliga hyreskostnader för lokaler och militärområden
6) till dataskydds- och säkerhetsbyggnad samt till andra säkerhetsupphandlingar
7) till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 50 årsverken per år
8) till index- och valutakursutgifter.
Dispositionsplan (euro)
01. | Utgifter för användning av beställningsfullmakten för anskaffning av multirollflygplan 2021 (HX 2021) | 900 000 000 |
02. | Övrig finansiering anskaffningen av multirollflygplan (högst) | 579 000 000 |
03. | Indexutgifter | - |
04. | Valutakursutgifter | - |
Sammanlagt | 1 479 000 000 |
Anslaget används till förskottsbetalningar och delbetalningar enligt upphandlingsavtalet.
Under momentet nettobudgeteras enligt kontantprincipen de inkomster som direkt hänför sig till anskaffningen och räntorna på dröjsmålstiden för förskott som betalats för anskaffningen. Sporadiska inkomster från anskaffningen av multirollflygplan får användas för anskaffning av vapen, skjutförnödenheter och reservdelar.
Avtal som gäller anskaffning av multirollflygplan och avtal som har direkt samband med dem får ingås så att de utgifter som dessa föranleder staten åren 2021—2031 får uppgå till högst 9 400 000 000 euro på prisnivån vid tidpunkten för sändandet av den slutliga anbudsförfrågan, ökad med valuta- och kostnadsnivåförändringar som föranleds av bindningar enligt upphandlingsavtalet (beställningsfullmakten för anskaffning av multirollflygplan, HX 2021).
Anslag för beställningsfullmakten och till den hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:Med multirollflygplanen ersätts Hornet-jaktplanens kapacitet.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 |
|
Beställningsfullmakten för anskaffning av multirollflygplan 2021 (HX 2021) | 900 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 000 000 | 4 500 000 | 9 400 000 |
Utgifter sammanlagt | 900 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 000 000 | 4 500 000 | 9 400 000 |
---|
Anskaffningen av multirollflygplan baserar sig på programmet för utveckling av försvarsmaktens stridssystem för luftförsvaret samt på de kapaciteter som byggs upp i programmet:
Multirollflygplanens kapacitet är en central del av Finlands försvarssystem och den integreras i försvarsmaktens övervaknings- och ledningssystem.
- — luftförsvarets kapacitet upprätthålls fram till början av 2060-talet
- — man svarar på utvecklingen i verksamhetsmiljön i enlighet med dess krav
- — hela försvarssystemet stöds med underrättelseinhämtnings-, övervaknings- och målangivningskapacitet samt med databehandling och dataöverföring i realtid
- — anskaffning av flygplan, flygplansmotorer inkl. reservmotorer, reservdelspaket och reservdelsutrustning som krävs för den inledande användningen, personalutbildning och tekniskt stöd för ibruktagande och inledande av användningen av flygplanen, simulatorsystem samt andra mindre anskaffningshelheter
- — anskaffning av den mängd vapen som behövs för att inleda den operativa beredskapen för luftstrids-, markmåls- och sjömålseldverkan
- — anskaffning av system som omfattas av köparens anskaffningsskyldighet, bl.a. krypteringsanordningar för radiosystemet eller delar till datalänksystemet
- — den lokal-, militärområdes-, dataskydds- och säkerhetsbyggnad som projektet behöver planeras och genomförs
- — de ledningssystemhelheter som prestationsförmågan förutsätter anskaffas.
Ändringarna i index och valutakurser budgeteras i kommande budgetpropositioner som en ökning eller minskning av den beställningsfullmakt och de utgifter som godkänts i budgeten för 2021.
Den fastighetsbyggnad som ingår i multirollflygplanens kapacitet inbegriper lokal-, områdes-, dataskydds- och säkerhetsbyggnad som är kritisk för det militära försvaret. Planeringen och byggandet i anslutning till detta genomförs i enlighet med statens hyressystem och en annuitetsmetod (engångsersättning) kan tillämpas när det är fråga om finansiering av lokal-, områdes- eller strukturlösningar för att kunna ta i bruk projektets kapacitet.
Anskaffningen av multirollflygplan kan ge upphov till inkomster, bl.a. realiseringen av säkerheter för förskottsbetalningar, räntor på förskott för dröjsmålstiden, skadestånd och avtalsvite. Eventuella inkomster används vid uppbyggnaden av multirollflygplanens kapacitet för anskaffning av vapen, skjutförnödenheter och reservdelar.
De justeringar av valuta- och kostnadsnivån som görs i det anslag som årligen överförs som obundet och i den beställningsfullmakt som överförs som obunden behåller finansieringens köpvärde i en situation där det bl.a. inte är ändamålsenligt att ingå avtal om alla anskaffningar av vapen och reservdelar i det inledande skedet av upphandlingen.
Beställningsfullmakten tillsammans med alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beredning av anskaffningen av multirollflygplan (överföring till moment 27.10.01) | -1 000 |
Beställningsfullmakten HX 2021 | 900 000 |
Övrig finansiering av anskaffningen av multirollflygplan | 570 000 |
Sammanlagt | 1 469 000 |
2021 budget | 1 479 000 000 |
2020 IV tilläggsb. | — |
2020 budget | 10 000 000 |
2019 bokslut | — |
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 4 852 000 euro.
Anslaget får användas
1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet
2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta och för förberedelseverksamhetens utgifter
3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.
Förklaring:
Funktionell effektivitet | 2020 prognos |
2021 mål |
Resurshushållning | ||
Årskostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter/antalet utbildningsdygn för verksamheten i fråga (euro) | 103 | 110 |
Produktivitet | ||
Antalet utbildningsdygn inom utbildning enligt Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter/antalet årsverken för den personal vid föreningen som anställts för verksamheten i fråga (dygn) | 774 | 706 |
Resultat (genomslag och effektivitet) | ||
Antalet utbildningsdygn inom utbildning enligt Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (dygn) | 48 000 | 48 000 |
Kvalitetsledning | ||
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar (dygn) | 3 500 | 3 500 |
Tillfredsställelse med Försvarsutbildningsföreningens kurser | ||
Elevtillfredsställelse på skalan 1—5 | 4,0 | 4,0 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser | ||
Arbetstillfredsställelse (skala 1—5) | 4,00 | 4,00 |
Försvarsutbildningsföreningens resultatmål är inte jämförbara med tidigare år bl.a. på grund av ändringarna i lagen om frivilligt försvar (868/2019).
2021 budget | 4 852 000 |
2020 II tilläggsb. | — |
2020 budget | 4 852 000 |
2019 bokslut | 2 152 000 |