Statsbudgeten 2021
Förklaring:
Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Skyddspolisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för sin verksamhet:
- — En jämlik och jämställd inrikesförvaltning och koncernstyrning ökar säkerheten
- — Principerna för hållbar utveckling syns i förvaltningsområdets verksamhet
- — Inrikesförvaltningens synlighet och genomslagskraft stärks genom systematisk koncernkommunikation
- — Inrikesministeriets och dess förvaltningsområdes beredskapssystem baserar sig på en enhetlig och verkningsfull verksamhetsmodell för den övergripande säkerheten
- — Civil krishantering stöder den inre säkerheten och förebygger internationell organiserad brottslighet, terrorism och okontrollerad migration
- — EU: s fonder för inrikes frågor stöder effektivt den inre säkerheten
- — Personalens kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
Inrikesministeriet informationsförvaltning främjar de gemensamma uppgifter inom förvaltningsområdet som gäller frekvenser, informationsförvaltning, informationssäkerhet och digitalisering samt svarar för utförandet och främjandet av den offentliga sektorns helhetsarkitektur och utvecklandet av förvaltningsområdets informationssystem och teknik. Dessutom sörjer den för den allmänna styrningen och utvecklandet av dokumentförvaltningen inom förvaltningsområdet samt för samarbetet med statsrådets kansli i anslutning till informationstjänsten, dokumentförvaltningen, informationsförvaltningen och säkerhetsfrågor.
Under EU:s programperiod 2021—2027 finns det tre fonder inom området för inrikes frågor: Asyl- och migrationsfonden (AMF), Fonden för inre säkerhet (ISF) och instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och visering (BMVI) som en del av Fonden för integrerad gränsförvaltning (IBMF).
Genom fonderna strävar man efter att utveckla EU:s område för frihet, säkerhet och rättvisa. Avsikten är att inrikesministeriet även i fortsättningen ska vara förvaltningsmyndighet för dessa fonder. Avsikten är att de behövliga förslagen till ändring av lagstiftningen i fråga om förvaltningen av de nationella fonderna ska lämnas till riksdagen så snart som möjligt efter det att EU:s förordningar om de enskilda fonderna och den allmänna förordningen antagits.
Enligt nuvarande uppgifter kommer fördelningskriterierna för finansieringen enligt land i fråga om fonderna inom området för inrikes frågor att tas in i en bilaga till förordningarna om de enskilda fonderna (Europaparlamentets och rådets förordning). Efter att förordningarna om de enskilda fonderna och den allmänna förordningen har antagits överlämnar medlemsstaterna programförslagen till kommissionen, som ska godkänna dem. Finansieringen enligt medlemsstat antecknas i fondens program. Kommissionen antar genom en genomförandeakt ett beslut om godkännande av programmet. Därefter kan genomförandet av programmet inledas nationellt.
Med Asyl- och migrationsfonden eftersträvas en effektiv hantering av migrationsströmmarna med tillämpning av unionens regelverk och med beaktande av de åtaganden som hänför sig till iakttagandet av de mänskliga rättigheterna. Fonden stöder utvecklandet av ett gemensamt europeiskt asylsystem med beaktande av dess yttre dimension, mottagningsförfaranden, stödjande av laglig invandring och integration samt förebyggande av olaglig invandring särskilt genom att främja fungerande återflyttnings - och återintegreringsarrangemang. Genom fonden stöds dessutom vidarebosättning och interna omplaceringar av asylsökande i medlemsstaterna. Med Fonden för inre säkerhet eftersträvas en hög säkerhetsnivå i unionen. Fonden bekämpar terrorism och radikalisering, allvarlig och organiserad brottslighet samt cyberbrottslighet. Dessutom kan fonden stödja brottsoffer. Genom instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och viseringstöds ett effektivt upprätthållande och utvecklande av gränskontroll och gränskontroller samt genomförande av en gemensam viseringspolitik för att främja lagliga gränsövergångar och förhindra olaglig invandring samt bekämpa gränsöverskridande brottslighet.
Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret sköter operativa uppgifter i anslutning till utsändandet av sakkunniga, såsom utbildning och rekrytering. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras informationsutbytet om civil krishantering mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationer.
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 16 316 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration. Ministeriets viktigaste uppgifter är lagberedning, strategisk planering och styrning av förvaltningsområdets verksamhet samt internationella frågor.
Fördelning av omkostnaderna (%)
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Personalutgifter | 86 | 86 | 86 |
Utgifter för lokaler | - | - | - |
IKT-utgifter | - | - | - |
Övriga utgifter | 14 | 14 | 14 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Hantering av mänskliga resurser
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Årsverken | 214 | 214 | 212 |
— varav årsverken under moment 26.01.01 | 190 | 190 | 188 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 6,3 | 6,3 | 6,3 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 438 | 15 479 | 16 716 |
Bruttoinkomster | 746 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 15 692 | 15 079 | 16 316 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 969 | ||
— överförts till följande år | 2 724 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 85 |
EU-sakkunnig i migrationsfrågor, uppdraget upphör (överföring till moment 24.01.01) | 8 |
EU-sakkunnig placerad i Moskva | 280 |
Förebyggande av radikalisering | 300 |
Förvaltning som gäller arbetskraftsinvandring (överföring till moment 32.01.01) | -75 |
Produktivitetsökning till följd av ibruktagandet av Vahva-projektet | -52 |
Sakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap vid Finlands ständiga representation i EU (av engångsnatur) | 50 |
Specialsakkunnig i frågor om hybridhot och cybersäkerhet vid Finlands ständiga representation inom EU (överföring till moment 24.01.01) | -32 |
Specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Moskva, uppdraget upphör (överföring från moment 24.01.01) | 99 |
Stärkande av beredningen av lotteriförvaltningen och penningpolitiken (av engångsnatur) | 80 |
Upphörande av ett tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring från moment 26.01.04) | 86 |
Upphörande av ett tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring till moment 26.01.20) | -88 |
Lönejusteringar | 538 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -42 |
Sammanlagt | 1 237 |
2021 budget | 16 316 000 |
2020 IV tilläggsb. | -95 000 |
2020 budget | 15 079 000 |
2019 bokslut | 14 447 000 |
04. Krishanteringscentrets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 194 000 euro.
Anslaget får även användas till utvecklande av den nationella beredskapen för civil krishantering.
Förklaring:Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret, som sköter operativa uppgifter inom den nationella beredskapen, erbjuder högklassig utbildning som förbereder för civila krishanteringsuppdrag, är ansvarig rekryterare och arbetsgivare för sakkunniga som sänds ut samt bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet inom området. En övergripande strategi för kriser främjas i samarbete med militära aktörer, fredsmedlare och aktörer inom utvecklingssamarbetet. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras informationsutbytet om civil krishantering mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationer. År 2021 främjas den höjning av nivån på deltagandet i civil krishantering till 150 sakkunniga som fastställts i regeringsprogrammet bl.a. genom att öka utbildningen i civil krishantering.
De utgifter som föranleds av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.
Fördelning av omkostnaderna (%)
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Personalutgifter | 75 | 64 | 60 |
Utgifter för lokaler | 7 | 8 | 7 |
IKT-utgifter | 1 | 1 | 1 |
Övriga utgifter | 17 | 27 | 32 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Nyckeltal för verksamheten
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Andelen kvinnor i civila krishanteringsuppdrag (%) | 39 | 40 | 40 |
Antal kvinnor på grundkursen inom civil krishantering (%) | 50 | 50 | 50 |
Hantering av mänskliga resurser
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Årsverken | 19 | 19 | 24 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 4,3 | 3,5 | 3,5 |
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 634 | 2 358 | 2 307 |
Bruttoinkomster | 100 | - | 113 |
Nettoutgifter | 1 534 | 2 358 | 2 194 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 117 | ||
— överförts till följande år | 44 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av nivån på deltagandet i civil krishantering till minst 150 sakkunniga (regeringsprogr. 2019) | -40 |
Höjning av nivån på deltagandet i civil krishantering till minst 150 sakkunniga (överföring från moment 24.10.21) (regeringsprogr. 2019) | 40 |
Statsrådets förvaltningsenhets tjänster (överföring till moment 23.01.01) | -130 |
Upphörande av ett tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring till moment 26.01.01) | -86 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 15 |
Lönejusteringar | 37 |
Sammanlagt | -164 |
2021 budget | 2 194 000 |
2020 IV tilläggsb. | -130 000 |
2020 budget | 2 358 000 |
2019 bokslut | 1 461 000 |
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 682 000 euro.
Anslaget får användas
1) till åtgärder enligt inrikesförvaltningens säkerhetsarkitektur som främjar säkerheten
2) till utvecklande av digitaliseringen
3) till övergripande arkitekturarbete
4) till utgifter för upprätthållande och utvecklande av informationssystem i gemensam användning.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Upphörande av ett tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring från moment 26.01.01) | 88 |
Sammanlagt | 88 |
2021 budget | 1 682 000 |
2020 budget | 1 594 000 |
2019 bokslut | 7 929 000 |
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 13 159 000 euro.
Anslaget får användas
1) till genomförande av fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2020
2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för inrättande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter, motsvarande högst 18 årsverken, samt för betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättandet av fonderna
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det
4) till betalning av överföringsutgifter som projektfinansiering till aktörer utanför statsfinanserna
5) till betalning av Finlands åtaganden som hänför sig till fonderna under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar i Europeiska unionen 2007—2013 och som följer av artiklarna 45 och 46 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, artiklarna 45 och 46 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG, artiklarna 47 och 48 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 574/2007/EG samt artiklarna 43 och 44 (finansiella korrigeringar) i rådets beslut nr 435/2007/EG samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan riktas till den nationella finansieringen
6) till betalning av finansiella korrigeringar enligt artiklarna 21 h, 47—49 i Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 och av Finlands åtaganden som dessa föranleder, som hänför sig till genomförandet av fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2020 samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan riktas till den nationella finansieringen
7) till åtgärder i anslutning till beredningen av fonderna och finansieringsinstrumenten för inrikes frågor under Europeiska unionens programperiod 2021—2027.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.
Förklaring:Under programperioden 2014—2020 finns två fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Medlemsstatens skyldigheter i anknytning till fonderna bestäms i förordningen för respektive fond (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513/2014, 515/2014 och 516/2014) och i den horisontella förordningen som gäller förvaltning (Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014). Inrikesministeriet ansvarar för samordningen av fonderna nationellt och är utsedd som ansvarig myndighet och revisionsmyndighet för fonderna.
För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem. EU: s medfinansiering utgör 75—100 %.
Teknisk hjälp används i regel för kostnader som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna.
Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att balansera mot slutet av programmen.
Beräknade finansieringsandelar för hela programperioden 2014—2020 (1 000 euro)
Fonder1) | |
Asyl-, migrations- och integrationsfonden AMIF, grunddelen | 26 531 |
AMIF anslag för vidarebosättning | 48 300 |
AMIF omplaceringar | 12 468 |
AMIF nödfinansiering | 7 600 |
AMIF syrier som vidarebosätts från Turkiet | 6 727 |
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och visering, grunddelen ISF-B2) | 45 859 |
ISF-B Anskaffning av havsgående båtar3) | 8 100 |
ISF-B EES-tilläggsfinansiering4) | 6 413 |
ISF-B Etias-tilläggsfinansiering5) | 3 217 |
ISF-B SIS-tilläggsfinansiering6) | 1 227 |
Fonden för inre säkerhet ISF, instrumentet för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet och krishantering ISF-P | 17 861 |
Sammanlagt | 184 303 |
1) AMIF-finansieringen (exkl. grunddelen) är helt bunden till beslut på EU-nivå och genomförandet av dem på såväl EU- som medlemsstatsnivå. Den slutliga finansieringsandelen kommer att utformas i enlighet med tillgängliga mekanismer för särskild finansiering.
2) Medlemsstaterna kan använda högst 40 procent av grunddelen för finansiering av driftsstöd. Instrumentet omfattar finansiering för särskilda åtgärder till Frontex-instrument (0,36 miljoner euro). Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland som ett resultat av halvtidsöversynen av fonderna (Mid-Term Review, MTR) 6,082 miljoner euro.
3) Anskaffningen av havsgående båtar utgör finansiering för särskilda åtgärder för anskaffning av tre havsgående båtar som används i Frontexinsatser.
4) Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland för verkställighet av in- och utresesystemet.
5) Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland för verkställighet av EU:s system för reseuppgifter och resetillstånd.
6) Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland för utveckling av Schengens informationssystem SIS.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beräknade utgifter | -7 881 |
Sammanlagt | -7 881 |
Anslaget står utanför ramen.
2021 budget | 13 159 000 |
2020 IV tilläggsb. | 6 927 000 |
2020 budget | 21 040 000 |
2019 bokslut | 43 165 000 |
25. Bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av ordnande av bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor, upprätthållande av bekämpningsberedskapen på fartyg, anskaffning av bekämpningsmateriel, inklusive utgifter som föranleds av anskaffning av oljebekämpningsutrustning som fungerar i isförhållanden och annan utrustning för oljebekämpning till havs, samt vidtagande av bekämpningsåtgärder och utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador
2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete vid bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor, utbildnings- och utvecklingsverksamhet och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd och arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten.
Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.
Under momentet får som intäkter från överföringsekonomin nettobudgeteras ersättningar ur oljeskyddsfonden och från dem som orsakat skadorna.
2021 budget | 5 500 000 |
2020 budget | 5 500 000 |
2019 bokslut | 6 700 000 |
26. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen under programperioden 2021—2027 (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 840 000 euro.
Anslaget får, under förutsättning att a) Europeiska unionen har godkänt EU:s programperiod 2021—2027 i fråga om EU:s budget för 2021, b) EU-lagstiftningen om de fonder som nämns nedan för EU: s finansieringsperiod och om användningen av deras medel har godkänts och trätt i kraft samt c) den nationella lagstiftningen om fonderna inom området för inrikes frågor har godkänts och är i kraft och ger inrikesministeriet behörighet att använda EU-medel som EU anvisat Finland under den nya programperioden, användas för de utgifter som avses nedan:
1) till genomförande av Asyl - och migrationsfonden, instrumentet för ekonomiskt stöd till gränssäkerhet och viseringspolitik och Fonden för inre säkerhet (Europaparlamentets och rådets förordningar) under Europeiska unionens programperiod 2021—2027
2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för inrättande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter samt för betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättandet av fonderna
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det
4) till betalning av överföringsutgifter som projektfinansiering till aktörer utanför statsfinanserna
5) till betalning av Finlands förpliktelser enligt programmet och till betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan hänföras till den nationella finansieringsandelen
6) till betalning av finansiella korrigeringar enligt artiklarna 97—98 i Europeiska parlamentets och rådets förordning som gäller finansiella regler för Asyl- och migrationsfonden, instrumentet för ekonomiskt stöd till gränssäkerhet och viseringspolitik och Fonden för inre säkerhet (den allmänna förordningen) och av Finlands åtaganden som dessa föranleder under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2027 samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan hänföras till den nationella finansieringen
7) till åtgärder i anslutning till beredningen av fonderna och finansieringsinstrumenten för inrikes frågor under Europeiska unionens programperiod 2028—2035.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.
Förklaring:Förhandlingarna om EU-medel inom området för inrikes frågor för programperioden 2021—2027 pågår fortfarande på EU-nivå. I detta skede känner man inte till vilken Finlands andel av finansieringen ur fonderna kommer att bli. Momentets innehåll justeras vid behov när beredningen av EU:s programperiod för 2021—2027 och EU: s budget för 2021 samt den nationella beredningen framskridit. Den nationella lagstiftningen om förvaltning av fonderna inom området för inrikes frågor håller på att ses över till följd av ändringarna under den nya fondperioden.
Medlemsstaternas skyldigheter i anslutning till fonderna kommer att fastställas i EU:s förordningar om de enskilda fonderna och i den allmänna förordningen om förvaltningen. Avsikten är att inrikesministeriet ansvarar för den nationella samordningen av fonderna och är utsedd förvaltningsmyndighet för fonderna.
För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem. Den nationella finansieringen finns under ämbetsverkens omkostnadsmoment, om inte något annat särskilt anslag har anvisats i budgeten.
Teknisk hjälp används i regel för kostnader som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna.
Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2021—2027 kommer att balansera mot slutet av programmen.
Anslaget står utanför ramen.
2021 budget | 6 840 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 110 000 000 euro.
Förklaring:
Anslaget står utanför ramen.
2021 budget | 110 000 000 |
2020 budget | 110 000 000 |
2019 bokslut | 108 303 170 |
50. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 260 000 euro.
Anslaget får användas för beviljande av understöd till sjöräddningsverksamhet och för betalning av understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Finlands Sjöräddningssällskap | 237 900 |
Ålands Sjöräddningssällskap | 12 100 |
Understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram | 10 000 |
Sammanlagt | 260 000 |
---|
2021 budget | 260 000 |
2020 budget | 260 000 |
2019 bokslut | 235 000 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 960 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, IGC1), IOM, ICMPD2), COSPAS-SARSAT3) och ICAO PKD4)) samt till betalning föranledda av motsvarande förpliktelser och till betalning av bidrag till FN som föranleds av stöd för det internationella genomförandet av konventionen om gränsöverskridande effekter av industriolyckor.
Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.
Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av flyktingskap och invandring. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Interpol | 420 000 |
IGC | 125 000 |
IOM | 315 000 |
ICMPD | 10 000 |
COSPAS-SARSAT | 50 000 |
ICAO PKD | 30 000 |
FN:s industriolyckor | 10 000 |
Sammanlagt | 960 000 |
2021 budget | 960 000 |
2020 budget | 960 000 |
2019 bokslut | 806 300 |