Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              25. Nationella kompetenscenter
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2021

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 59 272 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av utgifter för sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, teckning av andel i biobankernas andelslag och årsmedlemsavgifter, finansiella bidrag till samfinansierade projekt, projekt som genomförs utomlands, understöd för kompletterande utbildning och samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för finansiering av projekt som godkänts av EU

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) till utgifter för styrning och utvärdering av social- och hälsovårdens servicesystem

8) för styrningsuppgifter för informationshanteringen inom social- och hälsovården, utveckling och underhåll av den riksomfattande informationsarkitekturen för social- och hälsovården samt andra uppgifter i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) samt lagen om elektroniska recept (61/2007) och lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift med hjälp av forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, sakkunnigpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det. Institutet ansvarar också för styrningsuppgifterna för informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategiska vision om ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, framsyn, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

I institutets verksamhet betonas rollen som sakkunniginrättning när det gäller att främja användande av uppgifter på alla nivåer av beslutsfattandet. Detta stöder institutets mål när det gäller att utveckla datalager och att underlätta utnyttjandet av dem.

Funktionell effektivitet

När resurserna minskar har Institutet för hälsa och välfärd sett över sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och skötseln av sakkunnig- och myndighetsuppgifterna har minimerats. En fördelningsgrund för anpassningsåtgärder är en ny strategi. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet från den avgiftsbelagda verksamheten används för produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdheten mellan könen. Institutet för hälsa och välfärd har en ändamålsenlig finansieringsstruktur.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar sitt kunskapskapital. Institutets personals aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Kunnandet hos personer i ledningsuppgifter utvecklas så att ledningen är yrkeskunnig och motiverande. Personalens välbefinnande understöds och arbetsgivarbilden utvecklas. Personalplaneringen görs mera förutsebar och långsiktig.

Inkomsterna av försäljning och distribution av sällsynta vacciner har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 343 000
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim 720 000
Cancerföreningen i Finland 881 000
Synskadades Centralförbund 133 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 388 000
Sammanlagt 2 465 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 93 891 86 587 90 072
Bruttoinkomster 36 488 31 800 30 800
Nettoutgifter 57 403 54 787 59 272
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 839    
— överförts till följande år 7 519    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter 9 866 10 000 10 000
Intäkter sammanlagt 9 866 10 000 10 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 765 5 700 5 700
— andel av samkostnader 2 107 2 300 2 300
Kostnader sammanlagt 7 872 8 000 8 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 994 2 000 2 000
Kostnadsmotsvarighet, % 125 125 125

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 15 561 13 000 12 000
— finansiering från EU 2 603 2 500 2 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 371 300 300
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 8 087 6 000 6 000
Intäkter sammanlagt 26 622 21 800 20 800
       
Totala kostnader för projekten 34 793 28 500 27 200
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -8 171 -6 700 -6 400
Självfinansieringsandel, % 23 24 24

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken enligt avdelning

  2019
utfall
årsv. 2020
uppskattning
årsv. 2021
mål
årsv.
             
Välfärd 13 427 159 12 122 157 12 610 150
Folkhälsolösningar 20 003 198 18 183 196 18 916 191
System 10 112 83 9 525 82 9 908 81
Statens social- och hälsovårdstjänster 16 736 199 15 586 197 16 214 193
Hälsosäkerhet 15 162 170 13 854 168 14 410 163
Informationstjänster 18 451 141 17 317 139 18 014 135
Sammanlagt 93 891 950 86 587 939 90 072 913

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism 500
Genomförande av handlingsprogrammet för att motverka könsstympning av flickor och kvinnor 46
Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor 150
Lönekostnader för specialister inom rättsmedicin 600
Permanenta utgifter som orsakas av ändringen av äldreomsorgslagen 800
Resurserna för bekämpning och hantering av covid-19-epidemin stärks för viss tid (10 årsv.) 800
Riksdagens tillägg; Hotus/svenskspråkigt material -100
Översättning till svenska av rekommendationen Käypä hoito (God medicinsk praxis) (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -600
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 207
Lönejusteringar 1 415
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -192
Nivåförändring 859
Sammanlagt 4 485

2021 budget 59 272 000
2020 IV tilläggsb. 5 002 000
2020 I tilläggsb. 12 800 000
2020 budget 54 787 000
2019 bokslut 54 083 000