Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2021

55. Köp och utvecklande av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 108 224 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ersättningar till trafikidkare i enlighet med avtalen om allmän trafik så som det föreskrivs i trafikavtalsförordningen (EG) nr 1370/2007

2) till betalning av understöd enligt lagen om transportservice (320/2017) till användare av trafiktjänster

3) till köp av tågtrafiktjänster

4) till köp av flygtrafiktjänster

5) till köp av region- och lokaltrafik och till kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet

6) till stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

7) till stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

8) till projekt för utvecklande av trafiktjänster och till andra utgifter som främjar användningen av trafiktjänster samt till mobilitetsstyrning.

Av anslaget får beviljas understöd till kommuner och andra sammanslutningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice (509/2018).

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Kommunikationsministeriet bemyndigas att ingå avtal om upphandling av tågtrafiktjänster åren 2021—2029 till ett belopp av högst 289 530 000 euro.

Förklaring:Anslaget är avsett för utgifter som avses i lagen om transportservice (320/2017) samt för vissa andra utgifter som hänförs till produktionen av kollektivtrafiktjänster och till främjandet och utvecklandet av kollektivtrafiken samt till mobilitetsstyrningen.

Staten ersätter i regel regionala köp direkt till trafikidkaren. Kommunerna betalar sin andel av kostnaderna. När det gäller trafik som ordnas enligt bruttomodellen får staten biljettinkomsterna som budgeteras under inkomster i statsbudgeten. Utöver dessa inkomster budgeteras det också andra inkomster i anslutning till det riksomfattande biljett- och betalningssystemet. För 2021 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 2 500 000 euro som biljettinkomster som har budgeterats som inkomstpost under momentet 12.31.10.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Upphandling av tågtrafik 32 170
Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken 32 329
Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner 13 250
Klimatbaserade åtgärder 20 000
Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner 8 125
Upphandling av flygtrafik 1 000
Utvecklingsprojekt 750
Mobilitetsstyrning 600
Sammanlagt 108 224
Upphandling av tågtrafik

I syfte att trygga servicenivån inom den riksomfattande persontågstrafiken, utveckla kvaliteten och kvantiteten samt reformera avtalsstrukturen föreslås det att kommunikationsministeriet beviljas en fullmakt på 289 530 000 euro för att ingå ett upphandlingsavtal med VR-Group Ab för åren 2021—2029. Det anslagsbehov som användningen av fullmakt föranleder är 32,17 mn euro/år.

Avtalet mellan staten och VR-Group Ab om upphandling av tågtrafiken 2020 omfattar närtrafik utanför samkommunen Helsingforsregionens trafik och dessutom fjärrtrafik som sköts med rälsbussar. Avtalet om upphandlad trafik innehåller en option på fortsättning i 1,5 år till och med 6/2022. I praktiken förlängs avtalets giltighetstid inom ramen för fullmakten högst till juni 2021 och därefter ska ett nytt upphandlingsavtal upprättas och träda i kraft.

Avtalet mellan staten och VR-Group Ab om upphandlad trafik och kommunikationsministeriets beslut för 2020 om trafik som omfattas av allmän trafikplikt inkluderar närtrafik utanför samkommunen Helsingforsregionens trafik, nattågstrafik, spårbusstrafik och dessutom fjärrtrafik som sköts med annat materiel.

Utöver den trafik som köps med stöd av avtalet i fråga är VR-Group Ab skyldigt att på det sätt som kommunikationsministeriet bestämmer sköta den trafik som avses i koncessionsavtalet om ensamrätt till persontågtrafik så som kommunikationsministeriet slår fast i sitt beslut om trafikplikt.

Syftet med stödet till fjärrtrafiken och närtrafiken är att upprätthålla och höja servicenivån inom tågtrafiken och kollektivtrafikens andel av färdsätten. Genom köpen inom tågtrafiken tillgodoses sådana resebehov på regional nivå och på riksnivå som anses vara nödvändiga, till den del dessa tjänster inte kan ordnas på marknadsvillkor och i den omfattning som det årligen för ändamålet beviljade anslaget tillåter. Köpen möjliggör en högre servicenivå än den som enbart de direkta biljettintäkterna ger möjlighet till.

Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna finansierar den offentliga persontrafik på landsbygden som kan ses som grundläggande service. Dessutom upphandlar de trafik till sin region genom konkurrensutsatta avtal i vars finansiering kommunerna kan delta. I statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice finns bestämmelser om grunderna för det stöd som närings-, trafik- och miljöcentralerna beviljar. Utöver detta används finansieringen för kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet.

Tyngdpunkten för region- och lokaltrafikens utvecklingsåtgärder ligger på planering av trafiken och främjande och utvecklande av samordningen av persontransporterna.

Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

Staten stöder Samkommunen Helsingforsregionens trafik och trafiktjänsterna i stadsregionerna Tammerfors, Åbo och Uleåborg under förutsättning att finansieringen är kopplad till de utvecklingsåtgärder som avtalats i intentionsavtalet om markanvändning, boende och trafik (MBT) så att man kan garantera finansieringens effekter i enlighet med målen i programmet. Staten vill dessutom genom finansieringen bidra till att anslutningen till den myndighet som ansvarar för att ordna den offentliga persontrafiken inte ska utgöra en oskälig kostnadsbörda för kommunen. För att främja målen för energi- och klimatstrategin stöder staten en sådan utveckling av trafiktjänsterna i de stora stadsregionerna som främjar en digitalisering och tjänstefiering och som utvecklar interoperabla biljett- och betalningssystem som bygger på ett identifikationsbaserat bakgrundssystem.

Staten stöder de stora stadsregionerna med högst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

Staten stöder trafiktjänsterna i de medelstora stadsregionerna under förutsättning att stadsregionerna har upprättat ett intentionsavtal om utveckling av trafiktjänsterna och att de deltar i finansieringen av utvecklingsåtgärderna med minst 50 % av de godtagbara kostnaderna. För att främja målen för energi- och klimatstrategin stöder staten en sådan utveckling av trafiktjänsterna i de medelstora stadsregionerna som främjar en digitalisering och tjänstefiering och som utvecklar interoperabla biljett- och betalningssystem som bygger på ett identifikationsbaserat bakgrundssystem.

Upphandling av flygtrafik

Flygtrafik kan upphandlas för orter till vilka restiden från Helsingfors är längre än tre timmar med tåg. Genom att staten upphandlar flygtrafik på reguljära rutter tryggas sådana förbindelser som är nödvändiga främst för näringslivet. Även lokala och regionala aktörer deltar i finansieringen av dessa förbindelsesträckor. I den upphandlade trafiken mellan Helsingfors och Nyslott reste år 2019 ca 10 500 passagerare. Avtalet om den regelbundna flygtrafiken på rutten Helsingfors—Nyslott gäller 8.1.2018—18.12.2020, men på basis av den avtalsändring som undertecknats den 3 april 2020 och till följd av pandemin som orsakats av coronaviruset (covid-19) har flygtrafiken tills vidare avbrutits. Beredningen av en ny upphandling pågår.

Utvecklingsprojekt

Genom riksomfattande, strategiska utvecklingsåtgärder försöker man främja den offentliga persontrafikens verksamhetsförutsättningar, konkurrenskraft och attraktivitet på lång sikt. En förutsättning för beviljandet av statsunderstöd för utvecklingsprojekt är att de som får statsunderstöd deltar i kostnaderna för projektet med åtminstone en lika stor andel och att resultaten av utvecklingsprojekten även främjar de riksomfattande utvecklingsmålen.

Mobilitetsstyrning

Genom mobilitetsstyrning medverkar man till att öka både andelen offentlig persontrafik och andelen gång och cykling, särskilt i stadsregionerna. Metoderna är bl.a. informationsstyrning, marknadsföring och stöd till att utveckla tjänsterna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kvarkentrafiken -250
Sammanlagt -250

2021 budget 108 224 000
2020 IV tilläggsb. 100 000 000
2020 budget 108 474 000
2019 bokslut 93 774 000