Statsbudgeten 2021
10. Trafik- och kommunikationsnäten
Förklaring:Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farlederna. Vid utgången av 2019 var landsvägsnätets längd 77 925 km, bannätets 5 924 km och farledernas 16 338 km.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
2019 | 2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
|
Vägar | 14 975 | 14 222 | 14 135 |
Järnvägar | 4 763 | 4 501 | 4 624 |
Farleder | 250 | 221 | 222 |
Sammanlagt | 19 988 | 18 944 | 18 981 |
Det eftersatta underhållet när det gäller landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2019 till sammanlagt ca 2,8 miljarder euro. Med eftersatt underhåll avses den penningsumma som behövs för att trafiklederna ska vara i gott skick enligt dagens behov. Med gott skick avses en teknisk-ekonomisk nivå där trafikledens servicenivå är tillräcklig i förhållande till trafikledens trafikvolym och betydelse och där upprätthållandet av servicenivån inte blir orimligt dyrt.
Inkomster av och utgifter för trafikledsnätet (mn euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Basunderhåll av transportinfrastrukturen (20) | 1 065,4 | 1 422,5 | 1 363,9 |
Inkomster | 57,6 | 50,3 | 50,3 |
— Banavgift | 51,0 | 45,0 | 47,0 |
— Övriga inkomster | 6,6 | 5,3 | 3,3 |
Utgifter | 1 123,0 | 1 472,8 | 1 414,2 |
Underhåll | 775,5 | 792,7 | 833,7 |
— Skötsel | 390,2 | 394,5 | 423,0 |
— Isbrytning | 57,6 | 64,0 | 62,0 |
— Reparation | 327,7 | 334,2 | 348,7 |
Förbättring och planering | 56,5 | 190,5 | 88,4 |
— Investeringar i förbättring av trafikleder | 33,1 | 158,3 | 62,3 |
— Planering | 23,4 | 32,2 | 26,1 |
Trafiktjänster | 191,0 | 189,6 | 193,1 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 141,0 | 139,6 | 142,1 |
— Landsvägsfärjetrafik | 50,0 | 50,0 | 51,0 |
Minskning av det eftersatta underhållet | 100,0 | 300,0 | 300,0 |
Understöd (30, 31) | 83,4 | 176,5,5 | 85,1 |
---|---|---|---|
Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (30) | 61,9 | 138,7 | 67,7 |
Vissa understöd (31) | 21,5 | 37,8 | 17,4 |
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 79) | 450,8 | 499,0 | 572,9 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 16,4 | 35,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 329,3 | 351,2 | 422,1 |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 105,1 | 112,8 | 115,8 |
Nettoutgifter sammanlagt | 1 599,6 | 2 098,0 | 2 021,9 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 1 657,2 | 2 148,3 | 2 072,2 |
Utvecklingen av uppgifter som gäller verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2019 utfall |
2020 uppskattning |
förändring | 2021 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Utländsk godstrafik vid kusten, mn ton | 100 309 | 102 516 | 2,2 % | 104 771 | 2,2 % |
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 52 166 | 50 160 | -3,9 % | 48 100 | 4,1 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 484 | 416 | -14,0 % | 155 | -62,7 % |
Kostnader, 1 000 euro | 93 412 | 97 339 | 4,2 % | 105 300 | 8,2 % |
Kostnadsmotsvarighet | 56,4 % | 52,0 % | -4,4 %-enh. | 45,7 % | 6,3 %-enh. |
20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 363 904 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikleder, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem och styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafik och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 142 100 000 euro
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av leveranser av material för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Dessutom bemyndigas Trafikledsverket att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Ombyggnad av säkerhetsanordningarna på banavsnittet Tammerfors—Seinäjoki | 70 000 000 |
Ringvägen på E18 runt Åbo fas 2 Kausela—Kirismäki | 59 000 000 |
Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen . Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför. I alla åtgärder strävar man efter att beakta begränsningen av klimatförändringen.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 47 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) på 3,3 miljoner euro.
Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.
Staten kan i egenskap av väg- och banhållare i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar, om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det är alltid fråga om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att väghållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och den som upprätthåller trafikleden anser att åtgärden är nödvändig. Exempelvis kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen ska det också vara möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.
Inkomster av och utgifter för basunderhåll av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2019—2021 (mn euro)
2019 utfall | 2020 ordinarie budget | 2021 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 527 | - | 527 | 742 | - | 742 | 700 | - | 700 |
Banhållning | 366 | 57 | 309 | 492 | 49 | 443 | 473 | 49 | 424 |
Farledshållning | 89 | 1 | 88 | 99 | 1 | 98 | 99 | 1 | 98 |
Informations- och styrningstjänster för trafiken | 141 | - | 141 | 140 | - | 140 | 142 | - | 142 |
Sammanlagt | 1 123 | 58 | 1 065 | 1 473 | 50 | 1 423 | 1 414 | 50 | 1 364 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avlägsnande av farliga plankorsningar, bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -12 000 |
Avlägsnande av farliga plankorsningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 10 000 |
Avskrivningar och kapitalkostnader för den egendom för trafikledning och trafikstyrning som trafikledningsbolaget Traffic Management Finland löst in av Trafikledsverket | 2 741 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -12 950 |
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) | -1 700 |
Fortsatta planering av en snabb järnvägsförbindelse mellan Åbo och Helsingfors | -10 000 |
Försäljningsinkomster av isbrytaren Polaris | -52 |
Justering av anslagsnivån i den tekniska ramen | 7 000 |
Minskning av det eftersatta underhållet | 25 000 |
Minskning av det eftersatta underhållet, bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -40 000 |
Program och projekt för att främja gång och cykling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -10 000 |
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring från moment 31.10.77) | 3 000 |
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen | -1 400 |
Stimulansåtgärder | 18 400 |
System för vägning på distans av fordon för tung trafik | 700 |
Telematikuppgifter inom vägtrafikstyrning och vägtrafikledning (7 årsverken) (överföring från moment 32.01.02) | 504 |
Ökning av resurser för transport och trafik, minskning av köpta tjänster inom NTM-centralerna (överföring till moment 32.01.02) | -900 |
Överföring till moment 31.01.03 | -2 500 |
Nivåförändring | -34 409 |
Sammanlagt | -58 566 |
2021 budget | 1 363 904 000 |
2020 IV tilläggsb. | 56 250 000 |
2020 budget | 1 422 470 000 |
2019 bokslut | 1 105 741 000 |
30. Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 67 658 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller byggande västmetron från Mattby till Stensvik i Esbo och snabbspårvägen Spårjokern samt betalning av statsunderstöd för planering av projekten för snabbspårväg på avsnittet Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen, spårväg i Åbo och depåer i närtågtrafikområdet och betalning av statsunderstöd för planering av och byggande inom projektet för en spårväg i Tammerfors (fas 1 och 2)
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Västmetron Mattby—Stensvik | 23 620 000 |
Snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 000 |
Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen | 2 040 000 |
Spårvägen i Åbo | 1 500 000 |
Depåerna i närtågtrafikområdet | 1 000 000 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 1 | 2 898 000 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 6 600 000 |
Sammanlagt | 67 658 000 |
---|
Transport- och kommunikationsverket får ingå avtal om utbetalning av statsunderstöd för spårtrafikprojekt och depåer i närtågtrafikområden enligt följande:
1) I fråga om planeringen av snabbspårvägen i Åbo får det ingås förbindelser så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 4 500 000 euro. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planeringskostnaderna. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Åboregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet.
2) I fråga om planeringen av depåerna i närtågtrafikområdet får det ingås förbindelser så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 3 000 000 euro. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planeringskostnaderna. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Helsingforsregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet.
Trafikledsverket och Transport- och kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:I det fortsatta projektet för byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro. Anslutningsparkeringen för västmetron görs för 1 300 bilar i stället för som tidigare planerat för 1 600 bilar. Den finansiering som ursprungligen reserverades för anslutningsparkeringen ska enligt förslaget riktas till byggande av en högklassig tilläggskapacitet för cykelparkering vid västmetrons stationer, också bättre anpassad för vintercykling.
Spårjokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägeludden. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Understödets maximibelopp är 84,0 miljoner euro.
I den första fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs det spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tammerfors universitetssjukhus (Tays) samt en förgrening i Hatanpää, och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Dessutom genomförs den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 84,957 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 60,497 miljoner euro och för den andra fasen högst 24,0 miljoner euro. Den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen uppgår till högst 0,46 milj. euro. Tammerfors stad beslutade 2019 att i fas 1 också inkludera en förgrening till Hatanpää, vilken ursprungligen inte ingick i fas 1 eller i den fullmakt som beviljades 2017. I det nya MBT-avtalet ingår också statsunderstöd för totalkostnaderna för den regionala generalplanen när det gäller utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen.
Vanda snabbspårväg är en spårvägsförbindelse som förbinder Håkansböleregionen och Västerkullaregionen med spårnätet och skapar en direkt förbindelse till Dickursby, Aviapolis och flygplatsen. En generalplan för spårvägen färdigställdes 2019. Efter att generalplanen blivit klar beslutade Vanda stadsfullmäktige att utifrån den inleda den detaljerade planeringen av spårvägen. I den fortsatta planeringen görs gatuplanering samt planering som gäller drift, depåer, elteknik, tunnlar m.m. liksom också stadsplanering i anslutning till spårvägsprojektet, såsom planstommar och ett stort antal detaljplaner, bl.a. en teknisk detaljplan som omfattar hela spårvägen. För spårvägens hela rutt utarbetas det gatuplaner och därefter byggplaner. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Spårvägen i Åbo har en stor strategisk betydelse för Åbo stad och stadsregion. Spårvägen styr utvecklingen i stadsregionen under flera decennier. Den anknyter till viktiga strategiska mål och projekt för staden, t.ex. Vetenskapsparken, utvecklingen av centrum och Entimmeståget. Den förverkligar stadens klimatmål genom att ändra fördelningen av färdsätt och genom att intensifiera stadsstrukturen. Genomförandet av spårvägen i Åbo möjliggör regional tillväxt i och med att kollektivtrafikförbindelserna förbättras och trafiksystemets kapacitet ökar. Den allt tätare stadsstrukturen och en höjning av servicenivån inom kollektivtrafiken minskar personbilstrafiken, vilket för sin del minskar utsläppen och energiförbrukningen. När Vetenskapsparkens linje förverkligas blir centrum mer tillgängligt och i synnerhet ställningen för området Kråkkärret i stadsstrukturen stärks och markanvändningen blir mångsidigare. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Det ständigt ökande antalet passagerare inom närtågtrafiken kräver ett ökat utbud av närtågtrafik. Ett ökat utbud förutsätter nya materielanskaffningar. De nya depåerna är en förutsättning för HRT:s nya materielanskaffning. Placeringen av depåerna inom HRT:s närtågtrafikområde styrs och begränsas av markanvändningen, det nuvarande bannätet och eventuella framtida banprojekt. Depån behöver för sin verksamhet ett stort område och det är utmanande att hitta ett optimalt läge för det mitt i den byggda miljön, med beaktande av också de trafikmässiga utgångspunkterna och förutsättningarna för närtågtrafiken. Enligt HRT:s och Trafikledsverkets utredning bör de nya depåerna finnas trafikmässigt nära stadsbanornas ändstationer på strandbanan och huvudbanan samt invid ringbanan för att bankapaciteten ska kunna användas så effektivt som möjligt. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Helsingforsregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | Sammanlagt fr.o.m. 2021 |
|
Västmetron Mattby—Stensvik | 23 620 | 12 000 | - | 35 620 |
Snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 | 18 200 | - | 48 200 |
Snabbspårvägen i Vanda | 2 040 | 1 880 | 1 880 | 5 800 |
Depåerna i närtågtrafikområdet | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 3 000 |
Snabbspårvägen i Åbo | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 4 500 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 1 | 2 898 | - | - | 2 898 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 6 600 | 7 800 | 5 400 | 19 800 |
Sammanlagt | 67 658 | 42 380 | 9 780 | 119 818 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Depåer för närtågtrafiken | 1 000 |
Förändrad tidtabell för spårvägen i Tammerfors | 7 620 |
Förändrad tidtabell för västmetron | -60 799 |
Justering av anslagsnivån, (västmetron) | 3 549 |
Spårvägen i Tammerfors | 8 928 |
Spårvägen i Vanda | 2 040 |
Spårvägen i Åbo | 1 500 |
Tidsmässig ändring (västmetron) | -11 950 |
Västmetron Mattby—Stensvik, precisering av kostnaderna på grund av indexhöjningen | 2 820 |
Ändring av anslagsbehovet, spårvägen i Tammerfors, fas 1 | -17 750 |
Ändring av anslagsbehovet, spårvägen i Tammerfors, fas 2 | -15 950 |
Ändring av periodiseringen av kostnader för spårvägen i Tammerfors | 7 950 |
Sammanlagt | -71 042 |
2021 budget | 67 658 000 |
2020 IV tilläggsb. | 4 480 000 |
2020 budget | 138 700 000 |
2019 bokslut | 30 480 000 |
31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 17 400 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till kommunerna för infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling och för andra projekt som främjar förhållandena för gång och cykling samt för infrastrukturprojekt som främjar verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafik, och för betalning av statsunderstöd för övriga projekt som främjar gång och cykling
2) till betalning av statsunderstöd för verksamhets- och investeringsutgifter för de trafikplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät
3) i enlighet med lagen (560/2018) och förordningen (1069/2018) om enskilda vägar till betalning av statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar
4) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av stöd för rådgivning och handledning av väglag och produktion av material och tjänster i anslutning till detta.
För statsunderstödens del budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt | 3 500 000 |
Trafikflygplatser och flygplatser utanför Finavias flygplatsnät | 900 000 |
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter som föranleds av rådgivning till väglag | 13 000 000 |
Sammanlagt | 17 400 000 |
---|
Förklaring:Som en del av det program för att främja gång och cykling som statsrådet har godkänt genomförs ett gemensamt investeringsprogram för staten och kommunerna. Projekten i investeringsprogrammet ska förbättra förhållandena för cykel- och gångtrafiken. Programmet för att främja gång och cykling är ett led i genomförandet av den nationella energi- och klimatstrategin.
Staten kan bevilja understöd till kommuner som genomför åtgärder i enlighet med programmet. Kommunen ska delta i projektets kostnader med en minst lika stor satsning. Staten kan också bevilja kommunerna understöd för sådana infrastrukturprojekt genom vilka kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar förbättras och kollektivtrafikens andel av den totala färdmedelsfördelningen ökas. Ett sådant projekt kan t.ex. bestå av byggande av en infartsparkering. Utöver kommunerna kan understöd främjande av gång och cykling beviljas också andra aktörer.
På understöd som beviljas trafikflygplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.
Anslaget för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar används för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.
Statsbidraget riktas i första hand till vägförbättringar samt till stöd för användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.
Understöd beviljas bara för sådan förbättring av broar som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. Stödet kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna. För sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör stödets andel för närvarande 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0 och 20 %.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (flygplatser och flygplatser) | -2 000 |
Bortfall av tillägg av engångsnatur (enskilda vägar) | -7 000 |
Bortfall av tillägg av engångsnatur (främjande av gång och cykling) | -11 400 |
Sammanlagt | -20 400 |
2021 budget | 17 400 000 |
2020 IV tilläggsb. | 18 000 000 |
2020 budget | 37 800 000 |
2019 bokslut | 4 500 000 |
76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan en väg- eller järnvägsplan godkänns
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)
7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (560/2018).
Förskottsersättningarna under momentet ska fördelas enligt kontantprincipen.
Förklaring:Avsikten är att 28 440 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 6 540 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 17 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
2021 budget | 34 997 000 |
2020 budget | 34 997 000 |
2019 bokslut | 16 388 315 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 422 113 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Trafikledsverket berättigas att ingå avtal
1) i anslutning till projektet för att utveckla bangården i Åbo och bygga dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 33 750 000 euro
2) i anslutning till projektet för att fördjupa havsfarleden i Ajos i Kemi så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 26 500 000 euro
3) i anslutning till projektet för att förbättra trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 15 000 000 euro
4) i anslutning till projektet för att förlänga slussarna i Saima kanal så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 90 000 000 euro
5) i anslutning till projektet för att utveckla riksväg 4, vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 21 200 000 euro
6) i anslutning till fas 1 av projektet för att förbättra banan Tammerfors—Jyväskylä så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 19 000 000 euro
En förutsättning för användningen av anslaget för projekt 1) är att kommunerna i Åboregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet.
Byggprojekt 2) och 3) inleds inte förrän Metsä Group har fattat beslut om byggandet den nya bioproduktfabrik som planeras i Kemi och beslutat om genomförandet av investeringar i trafikinfrastruktur i anslutning till detta.
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
---|---|
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 8 200 000 |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 5 000 000 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | 3 000 000 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 10 500 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 25 000 000 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 15 000 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | 27 100 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi: | 26 000 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 20 000 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 30 000 000 |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 64 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för västmetron | 19 900 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 143 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | 11 000 000 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 8 000 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 30 000 000 |
Oritkari triangelspår | 15 600 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 273 000 000 |
Esbo stadsbana | 137 500 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 23 000 000 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 81 000 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 10 500 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 98 000 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 50 100 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 5 000 000 |
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | 27 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 5 000 000 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 600 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 18 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 174 000 000 |
Förklaring:Som motivering till de nya projekten föreslås
Målet med projektet är att göra det möjligt att utveckla bangården i Åbo med beaktande av stadens projekt för utvecklande av markanvändningen. Förbättringen av bangården i Åbo samt dubbelspåret Kuppis—Åbo gör det möjligt att bygga tillgänglighetsanpassade plattformar för persontrafiken och att minska störningar på bangården och förbättra trafikens exakthet. Projektet inbegriper en överföring av depåfunktionerna på Åbo bangård till bangården i Heikkilä samt byggande av tilläggsspår på bangården i Heikkilä, dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo station, byggande av broar över Aura å samt fyra spår vid plattformar och plattformar vid Åbo station.
Kostnadskalkylen för projektet är 67,5 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Statens andel av projektet är 33,75 miljoner euro, dvs. hälften, och Åbo stads andel är 33,75 miljoner euro.
Syftet med projektet är minskade transportkostnader för näringslivet. Inom ramen för projektet görs farleden till Ajos i Kemi djupare så att den uppfyller kravet på 12,0 meters leddjupgående. Fördjupningen förutsätter muddring och tippning av muddermassor samt arbeten med säkerhetsanordningar i anknytning till utmärkning av farleden.
Kostnadskalkylen för projektet är 26,5 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Med den nuvarande trafiken i hamnen i Kemi är förhållandet nytta/kostnad 0,13 för projektet. Förhållandet nytta/kostnad för projektet uppskattas till 5,8, om den bioproduktfabrik som planeras i Kemi uppförs och den faktiska transportmängden cellulosa är 1,1 miljoner ton/år.
Målet med projektet är att öka förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi så att den motsvarar näringslivets transportbehov, vilket effektiviserar transporterna och sänker transportkostnaderna. Inom ramen för projektet byggs nya mötesspår mellan Uleåborg och Kemi.
Kostnadskalkylen för projektet är 15,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Målet med projektet är att främja verksamhetsförutsättningarna för den sjötrafik som sker genom Saima kanal och i Saimens insjöområde och sänka transportkostnaderna genom att möjliggöra längre fartyg i Saima kanal och Saimens djupfarled ända fram till hamnarna i Varkaus och Joensuu. I projektet förlängs kanalslussarna med 11 meter till följd av att de övre slussportarna förnyas och flyttas.
Kostnadskalkylen för projektet för en förlängning av slussarna i Saima kanal är 90,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Förhållandet nytta/kostnad i den kostnadsnyttoanalys som ingår i bedömningen av projektet är 0,52—0,59, beroende på hur lång kanalens trafiksäsong är.
Målet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken. Inom ramen för projektet kompletteras befintliga omkörningsfält med mitträcken, en planskild anslutning, ny belysning och viltstängsel. Dessutom görs arrangemang som gäller privata vägar samt körriktning, körbanan breddas och slänter görs flackare.
Kostnadskalkylen för projektet är 21,2 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Målet med projektet är att främja smidigheten i tågtrafiken bl.a. genom att minska risken för spårhalka, förbättra banans förmedlingskapacitet och främja ett underhåll med hög livscykeleffektivitet. Åtgärderna omfattar t.ex. byte av växlar och växel-och spårändringar, avsnitt med smärre höjningar av hastigheten och förnyande av bankonstruktioner.
Kostnadskalkylen för projektet är 19,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn euro |
Beräknad användning mn euro |
Anslagsbehov år 2021 mn euro |
Senare anslagsbehov mn euro |
|
Vägprojekt | ||||||
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 64,0 | 22,4 | 25,0 | 16,6 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 143,0 | 126,1 | 16,9 | - |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 103,0 | 18,0 | - |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 108,0 | 25,5 | 5,5 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 8,2 | 2,5 | 5,7 | - |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 5,0 | 0,1 | 4,9 | - |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 3,0 | 1,0 | 2,0 | - |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 10,5 | 6,5 | 4,0 | - |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 25,0 | 2,0 | 8,0 | 15,0 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,0 | 0,5 | 7,5 | 7,0 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 27,1 | 0,7 | 16,0 | 10,4 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 26,0 | 1,0 | 7,0 | 18,0 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 20,0 | 4,0 | 11,0 | 5,0 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 3,0 | 12,0 | 15,0 |
Banprojekt | ||||||
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | Budget 2020 | 2023 | 62,0 | 3,0 | 27,0 | 32,0 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2024 | 98,0 | 38,0 | 38,0 | 22,0 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 5,5 | 20,0 | 29,5 |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 21,0 | 20,0 | 33,0 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 111,2 | 53,8 | - |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 11,0 | 2,0 | 2,0 | 7,0 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 8,0 | 0,2 | 0,8 | 7,0 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 0,5 | 2,0 | 27,5 |
Oritkari triangelspår | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,6 | 1,6 | 7,0 | 7,0 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2027 | 273,0 | 5,0 | 15,0 | 253,0 |
Esbo stadsbana | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 137,5 | 1,0 | 5,0 | 131,5 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 23,0 | 1,0 | 10,0 | 12,0 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 81,0 | 1,0 | 10,0 | 70,0 |
Spårförbindelserna till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 10,5 | 1,0 | 4,0 | 5,5 |
Farledsprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Höjning av vattennivån i Saima kanal | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 5,0 | 0,1 | 0,2 | 4,7 |
Gemensamma trafikledsprojekt | ||||||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 18,0 | 4,0 | 5,0 | 9,0 | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | Tilläggsbudget IV 2020 | 5,0 | 0,1 | 1,4 | 3,5 | |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | Tilläggsbudget IV 2020 | 0,6 | 0,2 | 0,4 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 7,0 | - | |||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 1 709,0 | 577,2 | 392,1 | 746,7 | ||
Nya trafikledsprojekt | ||||||
Utvecklande av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | Budget 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 31,3 | |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | Budget 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,5 | |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | Budget 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 88,5 | |
Rv 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | Budget 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 16,2 | |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | Budget 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 12,0 | |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | Budget 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 14,0 | |
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 205,5 | 30,0 | 175,5 | |||
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 914,5 | 577,2 | 422,1 | 922,2 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 | |
Pågående trafikledsprojekt | 385 113 | 321 200 | 156 500 | 269 000 | 1 131 813 |
Nya trafikledsprojekt | 30 000 | 71 000 | 75 450 | 29 000 | 205 450 |
Utgifter sammanlagt | 415 113 | 392 200 | 231 950 | 298 000 | 1 337 263 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 430 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 7 500 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 12 000 |
Esbo stadsbana | 5 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 1 400 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 400 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 10 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 7 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 2 000 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 5 700 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 4 000 |
Förbättring av riksväg 4 mellan Hartola och Oravakivensalmi | 7 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo-Björneborg vid Euraåminne | 16 000 |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 4 900 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | 1 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 10 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 1 500 |
Förändring av anslagsbehoven till följd av tidigare beslut | 28 500 |
Förändring i behovet av anslag | -107 987 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi nära anslutningen till landsväg 111 i Karis | 2 000 |
Havsfarleden i Ajos i Kemi | 13 000 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 200 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 800 |
Oritkari triangelspår | 7 000 |
Pilotprojektet Digirata: testbana och testlaboratorium för ETCS | 2 000 |
Planering av en fördjupning av havsfarleden i Ajos i Kemi | -200 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 8 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 11 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski motorväg | -31 000 |
Rv 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 5 000 |
Spårförbindelserna till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 4 000 |
Utveckling av bangården i Åbo | 2 500 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 15 000 |
Överföring från moment 31.10.88 | 15 700 |
Sammanlagt | 70 913 |
2021 budget | 422 113 000 |
2020 IV tilläggsb. | 39 736 000 |
2020 budget | 351 200 000 |
2019 bokslut | 369 085 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 115 800 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2021 finansieras fyra livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2021 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade livscykelprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lojo | Tilläggsbudget I 2004 | 2008 | 700,0 | 473,1 | 26,8 | 200,1 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 354,8 | 50,0 | 245,2 |
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa | Budget 2014/tilläggsbudget IV 2019 | 2018 | 550,0 | 120,0 | 30,0 | 400,0 |
Fast förbindelse till Karlö | Budget 2018/tilläggsbudget IV 2019 | 2021 | 147,0 | 10,0 | 7,0 | 130,0 |
E18 Muurla—Lojo, höjning av servicenivån | Tilläggsbudget IV 2020 | 30,0 | 1,0 | 2,0 | 27,0 | |
Sammanlagt | 2 077,0 | 958,9 | 115,8 | 1 002,3 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 | |
Förbindelser som ingåtts före 2021 | 115 800 | 115 000 | 115 000 | 772 303 | 1 118 103 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 310 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Fast förbindelse till Karlö | 3 000 |
Sammanlagt | 3 000 |
2021 budget | 115 800 000 |
2020 IV tilläggsb. | — |
2020 budget | 112 800 000 |
2019 bokslut | 118 000 000 |