Statsbudgeten 2021
03. Bilskatt
Under momentet beräknas inflyta 795 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Sedan ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts utifrån bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån fordonets allmänna konsumentpris, och skatteandelen varierar mellan 2,7 % och 48,9 %, beroende på mängden koldioxidutsläpp enligt WLTP-förfarandet. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.
Bilbeskattningen sänktes gradvis 2016—2019. bilskattetabellerna anpassades också under 2018 till det nya WLTP-utsläppsmätningsförfarandet, för att beakta de höjda koldioxidutsläppsvärdena till följd av det nya sättet att mäta utsläpp. De anpassade skattetabellerna motsvarar i genomsnitt skattenivån enligt det gamla NEDC-förfarandet.
Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. En faktor som i hög grad påverkar intäkterna från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas, men framför allt på medellång sikt påverkar utsläppsutvecklingen och det att elbilar blir allt vanligare sänkande på bilskatteintäkterna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen
2019 | 2020 prognos | 2021 prognos | ||||
st. | genomsnittl. skatt, euro |
st. | genomsnittl. skatt, euro |
st. | genomsnittl. skatt, euro |
|
Nya personbilar | 109 000 | 5 500 | 97 000 | 5 100 | 110 000 | 4 600 |
Begagnade personbilar | 43 700 | 4 500 | 42 000 | 4 400 | 46 000 | 4 200 |
År 2019 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar uppskattningsvis ca 141 g/km, mätt enligt WLTP-förfarandet. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat sedan 2008.
Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)
2019 bokslut |
2020 budget |
2021 budgetprop. |
|
Personbilar | 786 | 659 | 700 |
Paketbilar | 85 | 71 | 78 |
Motorcyklar | 12 | 11 | 12 |
Andra fordon | 9 | 10 | 5 |
Sammanlagt | 892 | 751 | 795 |
Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 45 miljoner euro.
Inom bilbeskattningen finns det ett flertal skatteutgifter. Skatteutgifterna som gäller vanliga taxibilar har gradvis minskats och stödet utgår helt år 2023.
Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)
2019 | 2020 | 2021 | |
Skatteutgifter som gäller vanliga taxibilar | 4 | 3 | 2 |
Skatteutgifter som gäller invalidbilar | 3 | 3 | 3 |
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, tillgängliga taxibilar, husbilar och andra fordon | 86 | 86 | 86 |
2021 budget | 795 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -126 000 000 |
2020 budget | 877 000 000 |
2019 bokslut | 891 917 012 |
05. Överlåtelseskatt
Under momentet beräknas inflyta 780 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om överlåtelseskatt (931/1996). År 2021 är överlåtelseskatten 4 % av köpesumman för fastigheter. Den överlåtelseskatt som ska betalas för överlåtelse av äganderätten till aktier i bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag eller fastighetsbolag är 2 % av köpesumman eller av värdet av annat vederlag. Den överlåtelseskatt som ska betalas för överlåtelse av äganderätten till aktier i andra än bostads- och fastighetsbolag är 1,6 % av köpesumman eller av värdet av annat vederlag.
Den största delen av intäkterna från överlåtelseskatten inflyter från bostads- och fastighetshandeln. Intäkterna från överlåtelseskatten varierar betydligt från år till år bl.a. till följd av variationer i antalet företagsarrangemang som omfattas av skatten, liksom även till följd av konjunkturväxlingarna på bostads- och fastighetsmarknaden. I budgetpropositionen har man utgått från antagandet att värdet på bostadshandeln ökar med 2,4 % och värdet på fastighetshandeln med 1,9 % år 2021. Överlåtelseskatten ska betalas inom 2—6 månader, i fråga om nya bostadsaktier t.o.m. senare än så, vilket innebär att förändringar i bostads- och fastighetshandeln syns i intäkterna från överlåtelseskatten med upp till ett års fördröjning.
Till överlåtelseskatten hänför sig 11 olika skatteutgifter. För tre av dessa är det möjligt att beräkna ett värde. De viktigaste skatteutgifter som hänför sig till överlåtelseskatten beror på att överlåtelseskatt inte behöver betalas vid köp av första bostad samt på att handeln med värdepapper som är föremål för offentlig handel inte omfattas av överlåtelseskatten.
De viktigaste skatteutgifterna vid överlåtelsebeskattningen (mn euro)
2019 | 2020 | 2021 | |
Befrielse från överlåtelseskatt vid köp av första bostad | 105 | 105 | 105 |
Befrielse från överlåtelseskatt för offentligt noterade värdepapper | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Sammanlagt | 2 105 | 2 105 | 2 105 |
2021 budget | 780 000 000 |
2020 V tilläggsb. | -62 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -54 000 000 |
2020 budget | 878 000 000 |
2019 bokslut | 843 702 674 |
06. Lotteriskatt
Under momentet beräknas inflyta 90 700 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lotteriskattelagen (552/1992). Skatten är 12 % av intäkterna från lotterier som anordnas med ensamrätt. Skatten inflyter nästan helt från lotterier som anordnas med ensamrätt. Skatten tas ut på skillnaden mellan penninginsatsernas belopp och de vinster som betalats ut.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lotteriskattelagen. I propositionen föreslås det att lotteriskatten sänks som en del av en helhet för att förmånstagarna av avkastningen av penningspel 2021 ska tryggas en finansieringsnivå som motsvarar 2019. Propositionen bedöms minska intäkterna från lotteriskatten med 73,3 miljoner euro 2021.
2021 budget | 90 700 000 |
2020 II tilläggsb. | -52 000 000 |
2020 budget | 231 000 000 |
2019 bokslut | 221 221 181 |
07. Fordonsskatt
Under momentet beräknas inflyta 1 143 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på fordonsskattelagen (1281/2003). Skatten består av grundskatt och drivkraftsskatt.
Grundskatt tas ut för personbilar och paketbilar. Grundskatten bestäms fr.o.m. 2011 utifrån fordonets koldioxidutsläpp. Om det inte finns någon anteckning om utsläppet i fordonsregistret, ska skatten basera sig på fordonets totalmassa. Drivkraftsskatt påförs fordon som utnyttjar annan kraftkälla eller annat bränsle än motorbensin. Skatt uppbärs endast för de dagar under vilka fordonet har anmälts för användning i trafik.
Syftet med drivkraftsskatten för person- och paketbilar är att jämna ut skillnaden i skattebelastning till följd av att beskattningen av olika bränslen och drivkraft varierar. Eftersom drivkraftsskatten är fast medan bränslebeskattningen är fordonsbaserad och beror på bränsleförbrukningen och körprestationerna kan skattebördan utjämnas utifrån vissa genomsnittsantaganden. Drivkraftsskatten för andra fordon än personbilar har fiskala och EU-rättsliga grunder.
Intäkterna från fordonsskatten fördelade på grundskatt och drivkraftsskatt enligt fordonsslag (mn euro)
2019 bokslut |
2020 budget |
2021 budgetprop. |
|
Grundskatt | |||
— personbilar | 617 | 580 | 590 |
— paketbilar | 115 | 108 | 110 |
Drivkraftsskatt | |||
— personbilar | 315 | 324 | 334 |
— paketbilar | 31 | 32 | 33 |
— lastbilar | 57 | 59 | 60 |
Tillägg för betalningssätt | 14 | 14 | 14 |
Sammanlagt | 1 150 | 1 118 | 1 143 |
Den viktigaste skatteutgiften inom fordonsbeskattningen är befrielse från fordonsskattens grundskatt för personer med funktionsnedsättning. Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna uppskattas till 20 miljoner euro.
2021 budget | 1 143 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -47 000 000 |
2020 budget | 1 165 000 000 |
2019 bokslut | 1 149 623 096 |
08. Avfallsskatt
Under momentet beräknas inflyta 8 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på avfallsskattelagen (1126/2010).
2021 budget | 8 000 000 |
2020 budget | 9 000 000 |
2019 bokslut | 3 379 419 |