Statsbudgeten 2021
Under momentet beräknas inflyta 4 158 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
På grund av ändringen av punktbeskattningens beskattningsförfaranden försenas betalningen av skatten från ingången av 2021, vilket medför ett avdrag av engångsnatur på 400 miljoner euro i intäkterna från energiskatterna år 2021.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2019 bokslut |
2020 prognos |
2021 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -1,8 | -5,9 | 0,2 |
Förbrukning av dieselolja | -1,8 | -0,5 | -0,9 |
Elförbrukning | -4,1 | -3,9 | 3,6 |
Punktskatten på drivmedel höjdes den 1 augusti 2020. Ändringen ökar de årliga skatteintäkterna från drivmedel med 254 miljoner euro.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagstiftningen om energibeskattningen. I propositionen höjs beskattningen av bränslen för arbetsmaskiner och uppvärmningsbränslen med ett nettobelopp på 105 miljoner euro från och med 2021, sänks skattenivån i elskatteklass II till det minimum som EU tillåter och sänks återbetalningen av skatt till energiintensiva företag gradvis.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen också en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen, genom vilken skattestödet för paraffinisk diesel slopas och sänkningen inleds 2021.
Dessutom strävar man efter att under 2021 överföra värmepumpar och datorhallar som producerar värme till fjärrvärmenätet till skatteklass II för elström.
Skattenivån i augusti 2020 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
|
Motorbensin, cent/l | 75,96 |
Dieselolja, cent/l | 59,48 |
Lätt brännolja, cent/l | 24,88 |
Tung brännolja, cent/kg | 27,51 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 |
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh | 0,703 |
Stenkol, €/t | 201,76 |
Naturgas, €/MWh | 20,654 |
Flytgas, cent/kg | 28,01 |
Bränntorv, €/MWh | 3,00 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2019 bokslut |
2020 budget |
2021 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 264 | 1 208 | 1 172 |
Diesel1) | 1 371 | 1 384 | 1 339 |
Elström | 1 180 | 1 148 | 866 |
Övriga | 776 | 714 | 781 |
Sammanlagt | 4 591 | 4 454 | 4 158 |
1) Omfattar ersättande biobränslen.
I inkomsterna av energiskatten ingår 16 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänkta skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör till exempel skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, skattefriheten för biogas, skattefriheten för energianvändning av torv vid en användning på under 5 000 megawattimmar, lätt brännolja som används i dieselmotorer i spårtrafiken och skattefriheten för elström för spårtrafik. År 2021 påverkas skatteutgifternas eurobelopp av de ändringar som görs i energibeskattningen, eftersom normnivåerna för beräkningen av skatteutgifter ändras. Till exempel elskattestödet för industri, växthus och datorhallar ökar i och med att skattenivån för skatteklass II sänks. Energiskatteutgifterna är inte alltid jämförbara, varför man bör undvika att summera dem. Årsförändringen kan också bero på flera orsaker, såsom en ändring av skattenivån, en ändring av volymen eller en ändring av jämförelsenivån. Mer information om jämförelsenivåerna och beräkningen av skatteutgifterna finns på finansministeriets webbplats på adressen www.vm.fi/verotuet.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2019 | 2020 | 2021 | |
Lägre skattesats för dieselbränsle1) | 777 | 745 | 745 |
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja | 109 | 104 | 82 |
Lägre skattesats än normen för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 454 | 472 | 476 |
Lägre skattesats för torv 2) | 184 | 169 | 172 |
Skattefrihet för träbaserade bränslen | 224 | 224 | 303 |
Skattefrihet för avfallsförbränning | 47 | 47 | 63 |
Skatteutgift för CHP-anläggningar | 121 | 100 | 90 |
Lägre elskattesats för industri och växthus samt lägre elskattesats för maskinsalar | 602 | 564 | 832 |
Övriga | 65 | 70 | 80 |
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket, vars belopp är ca 35 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett uppskattat belopp av ca 225 miljoner euro 2021. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2021 budget | 4 158 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -212 000 000 |
2020 budget | 4 666 000 000 |
2019 bokslut | 4 591 004 210 |